شرایط خوب ذخایر و درآمدهای ارزی کشور

۱۳۹۸/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۸۰۶
شرایط خوب ذخایر و درآمدهای ارزی کشور

فاصله نرخ دلار در سنا و نیما به 184 تومان کاهش یافت

گروه بانک و بیمه|

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی، درباره شرایط فعلی ذخایر و درآمدهای ارزی کشور، اظهار داشت: شرایط ذخایر و درآمدهای ارزی کشور خوب است و اگر ذخایر ارزی خوب نبود و شرایط خوبی نداشت که وضع بازار ارز آنطور که امروز مشاهده می‌شود، نمی‌شد و بازار ارز از آرامش و ثبات برخوردار نبود. شرایط خوبی داریم و ثبات وجود دارد و وضع

ارزی‌مان خوب است.

به گزارش تعادل، وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت ذخایر و درآمدهای ارزی دولت چگونه است، افزود: وضع ارزی کشور خوب است و ما با احتیاط بسیار زیادی ذخایر ارزی را مصرف می‌کنیم و همانطور که قبلاً هم گفتم با احتیاط خیلی زیادی ذخایر ارزی مان را استفاده می‌کنیم و خوشبختانه واردات کالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات را از طریق سامانه نیما تامین می‌کنیم.

رییس کل بانک مرکزی، گفت: ذخایر اسکناسی کشور هم خیلی خوب است بطوری که وضع امروز در شش سال گذشته بی‌سابقه بوده است و ما هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. خوشبختانه مشکلی در این زمینه نداریم و امیدوارم روز به روز شرایط بهتر شود تا بتوانیم برای رشد و توسعه کشور کارهای اساسی انجام دهیم.

همتی گفت: به مردم گفتم در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند. تقریبا ثابت شده است که نکاتی که درباره سرمایه‌گذاری در این بازار گفتم از سر دلسوزی بود تا سرمایه مردم به ضرر بدل نشود.

رییس بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که دولت چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد، گفت: ما نیاز داریم که فعالیت‌های تولیدی مان رونق بیشتری بگیرد، به هرحال شوکی که سال گذشته در تولید ما رخ داد، رشد اقتصادی ما را منفی کرد و نیاز داریم برای مثبت کردن آن تولیدات ملی را بیشتر کنیم که برنامه‌های بانک مرکزی برای حمایت از تولیداتی که جنبه مولد دارند را در دستور کار قرار داده‌ایم.

همتی در پاسخ به پرسش خبرنگار تعادل که با توجه به ثبات بازار ارز و طلا، مردم پولشان را کجا سرمایه‌گذاری کنند تصریح کرد: بازار ارز و سکه نوسان و ریسک دارد و تقریبا ثابت شده است که نکاتی که درباره سرمایه‌گذاری در این بازار گفتم از سر دلسوزی بود تا سرمایه مردم به ضرر تبدیل نشود. مردم اگر در بازار سرمایه یا در بانک سرمایه‌گذاری کنند ضررش خیلی کمتر خواهد بود البته ما تراز تجاری مان را هم بالا می‌بریم. ضمن اینکه تورم مان در مرداد ماه زیر یک درصد بوده است.وی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت برخی کالاهای مصرفی پس از کاهش نرخ ارز، پایین نیامده است، توضیح داد: بازار کالا و محصولات دیگر مقداری چسبندگی دارند و از زمانی که قیمت ارز بالا رفت، قیمت این کالاها هم افزایش یافت اما تجربه ثابت کرده که این قیمت‌ها برای حرکت به سوی کاهش، مقداری چسبندگی دارند و امیدوارم با تداوم ثبات ارز آن قیمت‌ها هم کاهش یابد.

همتی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران پیشنهاد فرانسه برای اینکه رقم بزرگی را به عنوان اعتبار خرید نفت در اینستکس قرار دهد تایید می‌کند یا نه، گفت: قرار نیست فرانسه این رقم را در اینستکس بگذارد، قرار شد مبالغی را به این موضوع اختصاص دهند اما هنوز در حال مذاکره هستیم تا ببینیم چه می‌شود.

    فاصله نرخ دلار در سنا و نیما 184 تومان

از سوی دیگر، روز چهارشنبه 6 شهریور 98، تحت تاثیر سخنان و اظهارنظرهای مسوولان سیاسی و به دنبال اعلام نظر آقای روحانی که گفته بود با هر کسی عکس نمی‌گیرد و مذاکره و عکس گرفتن باید شرایط مورد نظر ما را در نظر گرفته و راه بازگشت به مذاکره لغو تحریم‌های امریکا است، بار دیگر بازار ارز به روند هفته قبل خود بازگشت و پس از چند روز کاهشی در بازار ارز و کاهش نرخ خرید دلار به کانال 10 هزار تومانی، قیمت ارزهای مختلف در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی افزایش یافت و روز چهارشنبه نرخ دلار بار دیگر به کانال 11 هزار تومان بازگشت.

 صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز سه‌شنبه ۱۵۰ تومان افزایش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۲۰۰تومان است. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار به 11200تومان بازگشت. صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲هزار و ۳۵۰تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان می‌فروشند.

در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز نرخ دلار 11210 تومان معامله شد. در سامانه سنا نیز با افزایش150تومانی نسبت به روز سه‌شنبه، نرخ لحظه‌ای یورو به 12450 و دلار با 100 تومان افزایش به 11200 تومان رسید. سامانه سنا نرخ میانگین ارزهای معامله شده در روز دوشنبه 5 شهریور را نیز برای دلار 11298، یورو 12497، درهم3066، یوآن 1594، پوند 13653 و لیر ترکیه 2057 تومان اعلام کرد. در بازار حواله‌ای نیما روز دوشنبه 5 شهریور برای دلار 11114، یورو 12534، درهم3028، یوآن 1580، اعلام شد که نشان می‌دهد فاصله نرخ صرافی‌ها و سنا با نرخ حواله‌ای نیما به‌شدت کاهش یافته و از جمله فاصله نرخ دلار در سنا و نیما به 184 تومان کاهش یافته است.

بانک‌ها روز ششم شهریور هر دلار امریکا را ۱۰ هزار و ۸۷۷ تومان می‌خرند که با افزایش حدود ۲۰۰ تومانی همراه بوده است. همچنین هر یورو در بانک‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۵۹ تومان خریداری می‌شود که قیمت این ارز نیز حدود ۲۰۰ تومان، افزایش یافته است. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۳۴۷ تومان است.قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۶۶ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.در بازار رسمی ارز نیز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز چهارشنبه 6 شهریور 98 اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۱۴ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۲۵۱ ریال افزایش ۵۱ هزار و ۵۴۵ ریال و هر یورو نیز با ۶۵ ریال کاهش ۴۶ هزار و ۵۶۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

در بازار طلا نیز بار دیگر نرخ اونس جهانی طلا افزایش یافته و به قیمت 1542 دلار رسیده و در نتیجه با افزایش همزمان نرخ دلار به 11170 در بازار آزاد و نقدی، و قیمت اونس جهانی طلا، قیمت طلا و سکه نیز در بازار ایران اندکی افزایش یافته است. مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آب‌شده 1 میلیون و 768 هزار، گرم 18 عیار 408 هزار، سکه امامی طرح جدید 4 میلیون و

30 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 90 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 290 هزار و سکه گرمی 920 هزار تومان معامله شد. در این زمینه یک کارشناس بازار ارز و طلا و سکه گفت: با فرارسیدن ماه محرم، تقاضا برای طلا کاهش پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود که قیمت‌ها متناسب با نرخ دلار و قیمت اونس جهانی، تغییر کند و تقاضای کمی در بازار داشته باشیم.

وی افزود: با شروع به کار بازار متشکل ارزی و مذاکره با اروپا، انتظار می‌رود که قیمت دلار کاهش یابد و پایین‌تر از نرخ‌های فعلی، وارد کانال ۸۰۰۰ تومان نیز شود. دولت توانسته یک آرامش نسبی را به بازار بازگرداند و این مساله قطعا اتفاقی مثبت است اما اینکه در آینده این بازار چه سرنوشتی داشته باشد، مساله‌ای است که باید با در کنار هم قرار دادن عوامل مختلف آن را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: اگر دولت بخواهد با توجه به نامشخص بودن شرایط بین‌المللی اقدامات لازم را انجام دهد، مدیریت نرخ برای تامین نیازهای سال‌های پیش رو بسیار مهم خواهد بود. در ماه‌های گذشته صادرات غیر نفتی کشور، توانسته بخشی از فشارها بر اقتصاد ایران را مدیریت کند، در شرایطی که با فشار تحریم‌ها، بخشی از کالاهای ایرانی نتوانستند بازار خود را حفظ کنند، ما دیدیم که دیگر کالاها توانستند جایگاه خود را مستحکم کرده و حضور خود را حفظ کنند.

وی گفت: در این مسیر حمایت از تولید داخلی توانست به بهبود شرایط فعالان اقتصادی کمک کند و اگر می‌بینیم صادرات غیر نفتی ما در ماه‌های گذشته حفظ شده‌اند، به دلیل فراهم آمدن مقدمات لازم برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی است. اقتصاد ما در سال‌های گذشته با مشکلاتی مواجه بوده و بخش خصوصی بارها اعلام کرده در صورت برطرف شدن این دغدغه‌ها، قطعا بستر بهتری برای افزایش تولیدات و صادرات فراهم خواهد شد. در این فضا اگر ثبات فعلی حفظ شده و اثرات منفی برخی تصمیم‌ها مدیریت شود، می‌توان انتظار داشت روند صادرات غیرنفتی کشور به همین شکل ادامه داشته باشد و در ادامه آمارهای مثبت بیشتری به دست ‌آید.

وی با بیان اینکه نرخ‌های بالا برای دلار حبابی بوده و غیرمنطقی هستند، تاکید کرد در شرایط کنونی نیز ماندگاری نرخ ارز اهمیت بالایی دارد. بارها درباره ارز تاکید شده که نرخ‌های بالا برای دلار امریکا حباب بوده و غیرمنطقی هستند. هر زمانی که صحبت از گفت‌وگو و مذاکره می‌شود بازار بطور هیجانی به سمت کاهش نرخ می‌رود و هر زمان برعکس مذاکره تکذیب می‌شود یا رویدادی سیاسی رخ می‌دهد، باز هم نرخ‌ها هیجانی افزایش می‌یابند که درست نیست.ماندگاری نرخ در یک کانال بستگی به عرضه و تقاضا دارد. به دلیل مدیریت واردات در ماه‌های گذشته، رکود ایجاد شده در بازار و همچنین کمبود نقدینگی حاکم بر بازارها باعث شده تا نرخ ارز بیش از نرخ‌های کنونی کشش نداشته باشد و اعدادی بالاتر برای دلار نیز تقاضایی نخواهند داشت.

   مراقبت دولت از بازار ارز

 همچنین عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به ضرورت کاهش نوسانات ارزی، گفت: ارزش پول ملی باید تقویت شود.

هادی قوامی در گفت‌وگو با ایبِنا با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید نوسانات ارزی را به حداقل ممکن برساند، افزود: بی‌ثباتی در نرخ ارز تبعات بسیاری برای بازارهای مختلف دارد.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای ایجاد ثبات نرخ در بازار ارز تقویت پول ملی است، تصریح کرد: تلاش دولت برای تقویت پول ملی ناخودآگاه به ثبات نرخ ارز نیز می‌انجامد. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه با توجه به کاهش ارزش پول ملی مردم به سمت تبدیل نقدینگی خود به پول‌های رایج بین‌المللی رفته بودند، گفت: با ایجاد ثبات در نرخ، نگهداری ارزهای خانگی دیگر سودمندی وجود نخواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید مراقب وضعیت بازار ارز باشد، افزود: تا زمانی که تقویت ارزش پول ملی صورت نگیرد هر اقدامی در راستای کاهش نرخ ارز بی‌فایده است و از همه مهم‌تر اینکه مردم شاید به سمت سایر ارزها نیز هدایت شوند.

   مقاومت بانک مرکزی امریکا

از سوی دیگر، مدیر سابق بانک‌مرکزی امریکا خواهان ایستادن در برابر ترامپ شد و از مدیران کنونی این بانک خواست تا با اقدامات ترامپ مقابله کنند.

به گزارش واشنگتن پست، ویلیام دادلی، رییس سابق دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در نیویورک در یادداشتی از مقامات بانک مرکزی امریکا خواست تا به ترامپ نشان دهند پشتیبان تصمیمات بد وی در حوزه تجارت نخواهند بود و برای وی مشخص کنند که پیامدهای چنین تصمیماتی تنها متوجه خود وی خواهد بود.

دادلی با تشبیه رویکرد ترامپ به سیاست‌های دهه ۱۹۳۰ امریکا گفت که پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات سال آینده، خطری برای اقتصاد امریکا و جهان خواهد بود و استقلال بانک مرکزی این کشور در سیاست‌گذاری برای دستیابی به اهداف رشد و اشتغال را تهدید می‌کند.این انتقادات تند و بی‌سابقه با واکنش شدید طرفداران ترامپ مواجه شد: دن دی میکو، مدیرعامل موسسه «نوکور» گفت: این مواضع بیشتر شبیه مواضع نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است که خواهان شکست امریکا در عرصه جهانی بودند.

دادلی که اکنون استاد دانشگاه پرینستون است از جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا خواسته است تا با کاهش بیشتر نرخ بهره مخالفت کند. او افزوده است که در صورت تن دادن فدرال رزرو به کاهش بیشتر نرخ بهره، ترامپ برای انجام اقدامات پرریسک‌تر ترغیب خواهد شد. قرار است بانک مرکزی امریکا تا دو هفته دیگر نشستی را برای کاهش بیشتر نرخ بهره یا حفظ آن در سطح کنونی برگزار کند.

جنگ بین کاخ سفید و فدرال رزرو در ماه‌های اخیر به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و دو طرف به‌شدت از همدیگر انتقاد کرده‌اند. دونالد ترامپ در تازه‌ترین توئیت انتقادی خود به بانک مرکزی امریکا نوشته است: فدرال رزرو دوست دارد شاهد تداوم چالش‌های تولیدکنندگان ما باشد تا بقیه مناطق جهان از این وضعیت بهره ببرند. دیده‌اید که بقیه کشورها (با کاهش نرخ بهره) چطور رقابت‌پذیری ما را کاهش داده‌اند. فدرال رزرو ما خیلی وقت است این حرکت را (که دیگران انجام داده اند) اشتباه می‌داند!

    روز آرام دلار در بازارهای جهانی

 همچنین دلار در معاملات روز چهارشنبه تغییر کمی را به نسبت روز قبل تجربه کرد.

به گزارش رویترز، فشار بر روی دلار در جریان معاملات ارزی ادامه داشت تا دلار مجددا از صعود باز بماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد بدون تغییر نسبت به روز گذشته خود در سطح ۹۸.۰۱۳ واحد باقی ماند. دلار این هفته با رد و بدل شدن سیگنال‌های مختلف از طرف مقامات امریکا و چین بر سر مسائل تجاری، روند پرنوسانی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد دو طرف در مقطع کنونی خواهان کاستن از تنش‌های تجاری و بازگشت به میز مذاکرات هستند.

از سوی دیگر اما کاهش مجدد بازدهی اوراق قرضه

۱۰ ساله وزارت خزانه‌داری امریکا به کمک ین ژاپن آمد تا ارزش این ارز مجددا تقویت شود. بازدهی این اوراق با قرار گرفتن در سطح ۱.۴۶۱ درصد اکنون فاصله کمی تا پایین‌ترین سطح ثبت شده این اوراق در دو سال اخیر دارد. تاکویا کاندا، مدیر عمومی موسسه «گتیم» با اشاره به روند نزولی بازارهای مالی در هفته گذشته گفت: بازارها دست کم بطور موقتی از آشفتگی روزهای قبل خارج شده‌اند. با این حال بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری امریکا نشان می‌دهد که چشم‌انداز اقتصاد جهانی از دید معامله گران تیره است و این مساله باعث پیشی گرفتن شمار خریداران ین به نسبت فروشندگان آن شده است.

هر دلار با ۰.۳۵ درصد کاهش به ۱۰۵.۶۸ ین رسید اما یورو با ۰.۱ درصد کاهش و به ازای ۱.۱۰۹۱ دلار مبادله شد. پوند با صعود ۰.۱ درصدی به بالاترین سطح خود در طول این ماه رسید و به ازای ۱.۲۳۱ دلار مبادله شد. ارزش پوند پس از آن تقویت شد که جرمی کوربین، رهبر مخالفان دولت در پارلمان گفت هرکاری بتواند انجام خواهد داد تا جلوی خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را بگیرد. دلار استرالیا دیگر ارز کاهشی در برابر دلار بود و به ۰.۶۶۷۷ دلار امریکا رسید.

 

 

ارسال نظر