برخورد جدی با تخلف ازقوانین ومقررات درشبکه بانکی

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۳۵

گروه بانک و بیمه |

 رییس کل بانک مرکزی در دیدار خود با مدیران حوزه معاونت نظارت بانک از مدیران و کارکنان معاونت نظارت بانک مرکزی خواست تابرای داشتن بانک‌های سالم و قانونمند با استحکام مالی مناسب تلاش و اهتمام مضاعف کنند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رییس کل بانک مرکزی در دیدار خود با مدیران حوزه معاونت نظارت بانک ضمن تشکر از اقدامات این حوزه و با تاکید بر ضرورت تقویت و ارتقای نظارت بر عملکرد شبکه بانکی کشور، از مدیران و کارکنان معاونت نظارت بانک مرکزی خواست که برای داشتن بانک‌هایی سالم، قانون‌مند، با استحکام مالی مناسب و در خدمت تامین مالی نظام اقتصادی کشور و همچنین حفظ و ارتقای اعتماد عمومی به نظام پولی و بانکی کشور، تلاش و اهتمام خود را مضاعف نمایند.

همتی بر لزوم افزایش حساسیت و دقت در بررسی صلاحیت حرفه‌ای مدیران بانک‌ها تاکید کرده و افزود که با توجه به نقش و مختصات ویژه بانک‌ها صرفاً باید افرادی که از صلاحیت‌های فردی و حرفه‌ای مکفی برخوردارند، در بانک‌ها مسوولیت یابند و هیچ‌گونه مسامحه‌ای در این زمینه نباید صورت پذیرد.

وی نظارت و پیگیری فروش اموال مازاد و شرکت‌های غیربانکی بانک‌ها را از اولویت‌های کاری معاونت نظارت برشمرده و درخواست کرد در این زمینه از تمامی ابزارهای نظارتی و ضمانت‌ اجراهای مقرر در چارچوب قانون استفاده شود. در ادامه، تأکید شد آمار و مشخصات و جزییات مربوط به پرونده‌های تسهیلات با مبالغ کلان به صورت سیستمی مورد پایش مستمر بانک مرکزی قرار گیرد.

رییس کل بانک مرکزی بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای کنترل تسهیلات‌دهی بانک‌هایی که از کفایت سرمایه لازم برخوردار نیستند یا دارای اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی هستند یا مطالبات غیرجاری بیش از حدود متعارف دارند، تأکید نمود. بحث نظارت بر سقف سهامداری بانک‌ها، کنترل هزینه‌های تبلیغاتی بانک‌ها، استخراج شاخص‌های رتبه‌بندی بانک‌ها و همچنین ضرورت بهره مندی معاونت نظارت از داده‌ها و اطلاعات بانک‌ها به صورت سیستمی از دیگر مواردی بود که مورد تاکید رییس‌کل بانک مرکزی قرار گرفت.

در ادامه، مدیران معاونت نظارت نیز به تبیین وضعیت شبکه بانکی کشور و اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر پرداختند و نظر  و دیدگاه‌های خویش را برای تامین مطالبات رییس‌کل بیان نمودند. قرار شد از این پس جلسات مشابهی به صورت منظم برای هماهنگی‌های لازم با رویکرد ارتقای نظارت بانک مرکزی بر نظام پولی و بانکی کشور برگزار گردد.

 

ارسال نظر