با کنترل نرخ‌ها ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم شد

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۴۷۱
با کنترل نرخ‌ها ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم شد

گروه بانک و بیمه|

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، در گفت‌وگو با لستر هولت، خبرنگار شبکه تلویزیونی NBC، توضیحاتی را درباره آخرین تحولات اقتصادی کشور، صادرات نفت ایران، شرایط اقتصادی ایران پس از وضع تحریم‌های امریکا ارایه کرده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، همتی در پاسخ به این سوال که دولت ترامپ در رسیدن به هدف خود مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تا کجا پیش رفته است، گفت: امروز نقل قولی را از آقای ترامپ می‌خواندم که گفته بود «صادرات نفت ایران از حدی که من فکر می‌کردم پایین‌تر است» و این در حالی است که رییس‌جمهوری امریکا گفته بود که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند، از این رو و باتوجه به این صحبت، پس الان باید صادرات نفت ما منفی می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و ما به صادرات نفت خود ادامه می‌دهیم. البته صادرات نفت ما در حال افزایش نیز هست و از روش‌های غیرمتعارف کار خود را پیش می‌بریم.

رییس کل بانک مرکزی، تحریم‌ها را غیرقانونی خواند و تصریح کرد: ما معتقدیم که دولت امریکا و آقای ترامپ نمی‌تواند در دنیا قانون وضع کند و برای سایر کشورها تعیین تکلیف کند، بنابراین زمانی که ما نفت صادر می‌کنیم، روال طبیعی خودمان را طی می‌کنیم، ولی در واقع در حال دور زدن اقدامات امریکا هستیم.

رییس شورای پول و اعتبار درخصوص رقم میزان صادرات نفت ایران عنوان کرد: همان‌طور که آقای ترامپ اعلام کرده، ما صادرات نفت را انجام می‌دهیم، اما اجازه دهید روند و رقم آن نزد ما بماند. معتقدیم در حال حاضر درگیر جنگ اقتصادی با دولت امریکا هستیم و قطعاً در یک جنگ اقتصادی هیچگاه اطلاعاتِ مهم‌مان را به دولتی که در مقابل ما قرار گرفته است، اعلام نمی‌کنیم. ثبات اقتصادی که الان در ایران حاکم شده است، نشان می‌دهد که ما توانستیم امریکا را در رسیدن به هدفش شکست دهیم. دکتر همتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارایه نظر خود درخصوص افراد زیادی که در ایران آسیب بسیاری از تحریم‌ها دیده‌اند، اظهار کرد: مردم ما می‌دانند که فشار تحریم عمدتاً به آنها وارد شده است و این در حالی است که دولت امریکا می‌گفت ما می‌خواهیم نظام جمهوری اسلامی را نابود کنیم و این امر خود نشان می‌دهد که نتیجه کار امریکا فشار به اقشار متوسط و طبقات با درآمد پایین جامعه است. این امر موجب شده است که یک شوک تورمی ایجاد شود که عمدتاً طبقات محروم و پایین جامعه که درآمد ثابتی داشتند، ناشی از آن دچار مشکل شدند و البته تمام تلاش دولت هم این است که بتواند این کاهش درآمد را جبران کند.رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تهیه و وارد کردن کالاهایی که از نظر فنی در فهرست کالاهای تحریم شده قرار دارند، گفت: ایران کشور بسته‌ای نیست. سال گذشته براساس آمار صندوق بین‌المللی پول، ما هجدهمین اقتصاد دنیا از نظر شاخص PPP بودیم و این قدرت را داریم که نیازهایمان را از هر جایی که بخواهیم تهیه کنیم.

دکتر همتی در ادامه در جواب سوال لستر هولت درباره اینکه آیا ایران دوستانی دارد که حاضر به پذیرش ریسک واردات این کالاها باشند، گفت: بله، تجار ما فعال هستند و کشورهایی زیادی نیز هستند که با ما همکاری می‌کنند، ما فقط متکی به سیستم بانکی و سیستم‌های متعارف مبادله نیستیم و از طریق روش تهاتر و دیگر روش‌ها، درآمدهای صادرات غیرنفتی‌مان را به واردات اختصاص می‌دهیم.

در ادامه این گفت‌وگو، رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش لستر هولت درباره پول ایران و اینکه این کاهش ارزش پول تا کجا ادامه می‌یابد و آیا ایران می‌تواند با وجود این امر پایداری را حفظ کند یا خیر، گفت: همان‌طور که اطلاع دارید در اوایل شروع تحریم به دلیل جو روانی و همچنین انتظارات منفی که در بین فعالان اقتصادی ایجاد شد، احساس ناپایداری نسبت به آینده اقتصاد شکل گرفت، همچنین به کمک رسانه‌های حامی سیاست امریکا و رسانه‌های متحدشان در منطقه، این تصور به وجود آمد که ممکن است، نرخ ارز غیرقابل کنترل شود.

اما با وجود آنکه در اواخر شهریور ماه سال گذشته یا سپتامبر، نرخ ارز به رقم‌های بسیار بالایی افزایش یافت و درست زمانی که مرحله اصلی و نهایی تحریم‌های امریکا شروع شد، تقویت ارزش پول ملی ما نیز آغاز شد و در طول هشت ماه گذشته ارزش پول ملی ما مجدداً 40 درصد تقویت شده است.

در حال حاضر بر نرخ ارز کنترل داریم و ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم شده است، نتیجه کنترل‌های صورت گرفته این است که طی چهار ماه گذشته، رشد تورم ماهانه در حال کاهش است.

همتی در پایان درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر ایران عنوان کرد: در هر صورت ایران تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته است. طی دو، سه سال گذشته در مرحله اصلاح ساختار اقتصادی و کنترل تورم قرار داشتیم و ‌از رشد اقتصادی مطلوبی برخوردار بودیم به‌طوری که پیش از تحریم‌ها رشد اقتصادی در حدود 12 درصد را نیز تجربه کردیم. طبیعی است با وضع تحریم‌ها به دلیل اینکه ما ساختار اقتصادیمان را به‌طور کامل اصلاح نکرده بودیم، شوکی به ساختارهای اقتصادی ما وارد شد. از این منظر، تحریم‌ها روی مردم و اقتصاد کشور تأثیر داشت، ولی ما این نکته را با هدف دولت ترامپ مقایسه می‌کنیم و می‌گوییم هدف امریکا با شکست مواجه شد.

   بانک مرکزی بازار ارز را کنترل کند

از سوی دیگر، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های ارزی در اختیار بانک مرکزی است و می‌تواند به راحتی و با برنامه مناسب این بازار را کنترل کند و صحبت‌های رییس‌جمهور درباره بازار ارز نیازمند این است که به یک ثبات برسیم.

پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نرخ ارز اظهار کرد: به دلیل ناشی‌گری دولت در نیمه اول سال ۹۷ و اتخاذ تصمیم‌های غیرعلمی و غیرتخصصی که اوج آن تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در بهار سال ۹۶ بود، این تصمیم در مسائل ارزی به جای کمک به مدیریت التهاب ارزی، به افزایش التهاب کمک کرد و آن عدد فراتر از عدد واقعی شکل گرفت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیاست‌های بانک مرکزی در نیمه دوم سال قبل اشتباهات نیمه اول را تا حدی پوشش داده و باید این اقدامات مثبت جلو برود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روند کاهشی نرخ ارز ادامه پیدا می‌کند، گفت: عدد واقعی نرخ ارز کمتر از نرخ کنونی در بازار است و خوشبختانه با اتخاذ سیاست‌های غیرارزی برای مدیریت بازار ارز مانند تراکنش بانکی و نقل و انتقال غیر‌ارزی امروز بازار ارز در کشور تا حدودی مدیریت شده است.پورابراهیمی بیان کرد: اولویت ما ثبات است و باید در بازار ارز به عددی برسیم که سیاست‌گذار و فعال اقتصادی بتوانند روی آن حساب باز کنند و رسیدن به عدد ثابت اصلی‌ترین مساله است.وی با بیان اینکه پیش بینی ما کاهش قیمت دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان است، گفت: سیاست‌های ارزی در اختیار بانک مرکزی است و می‌تواند به راحتی و با برنامه مناسب این بازار را کنترل کند و صحبت‌های رییس‌جمهور درباره بازار ارز نیازمند این است که به یک ثبات برسیم.

نماینده مردم کرمان درباره انتقال حساب شرکت‌های بزرگ معدنی به استان کرمان اظهار کرد: براساس قانون برنامه ششم شرکت‌های معدنی و صنعتی فعال در هر استانی مکلف هستند گردش مالی حساب‌های خود را به همان استان محل فعالیت منتقل کنند.

وی افزود: در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی شرکت ملی مس و گل گهر بوده و با توجه به فعالیت شرکت‌های وابسته به ایمیدرو که در کرمان کار معدنی می‌کنند، بیش از این عدد گردش مالی بوده است. پورابراهیمی تصریح کرد: با کسب اطلاعاتی از صورت‌های مالی این شرکت‌ها که بعضا بورسی هستند، برآورد این است که بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی شرکت‌های مشمول قانون انتقال حساب‌هاست که اگر به استان کرمان بیاید، انقلابی ایجاد می‌کند اما مانده حساب‌ها این را

نشان نمی‌دهد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در شورای معادن استان مصوب شده و همه شرکت‌ها مکلف هستند براساس حکم قانون گردش مالی خود را به استان منتقل کنند و پای این قضیه ایستاده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تحقیق و تفحص از شرکت مس عنوان کرد: تحقیق و تفحص از شرکت مس انجام شده است و گزارش آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت و به دستگاه قضایی ارسال و بخشی از آن گزارش به کرمان ابلاغ شده و پرونده متخلفان این حوزه در دستگاه قضایی در دستور کار قرار دارد.

 

ارسال نظر