کاهش حباب سکه به پایین‌ترین سطح در سه سال اخیر

۱۳۹۸/۰۵/۳۰ - ۰۱:۵۰:۴۳
کد خبر: ۱۵۱۲۱۲

گروه بانک و بیمه |با توجه به اعلام رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر که اعلام کرده حباب سکه به ۵۰ هزار تومان رسیده است، می‌توان برآورد کرد که حباب سکه در ۳ سال اخیر، به کمترین مقدار خود رسیده است. این در حالی است که در سال‌های اخیر و به خصوص در دوره التهاب بازار ارز و سکه، حباب سکه بین 600 هزار تا یک میلیون تومان در نوسان بوده است.

به گزارش «تعادل»، این موضوع نشان می‌دهد که با فروکش کردن نرخ دلار و ثبات بازار ارز در 5 ماه اخیر، تقاضای سفته بازی و سوداگری و کسب سود برای طلا و سکه در بازار کاهش یافته و با هدایت بخش عمده‌ای از نقدینگی به سمت بازار سهام، مسکن و سایر کالاها، حباب سکه و طلا نیز به‌شدت کاهش یافته است.

 محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هستیم، افزود: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴ میلیون ۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۸۰ هزار تومان عرضه شد. وی با بیان اینکه قیمت طلا در بازارهای جهانی در مقایسه با روز قبل ثابت بوده است، گفت: هر مثقال طلا در بازارهای داخلی نیز یک میلیون و ۸۱۳ هزار تومان معامله شد.هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین نرخ دلار در بازار آزاد با کاهش ۱۰۰ تومانی در مقایسه با روز یکشنبه، ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان فروخته و ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری شد. همچنین هر یورو با کاهش ۱۵۰ تومانی ۱۳ هزار و پنجاه تومان فروخته و ۱۲ هزار و نهصد و پنجاه تومان خریداری شده است. فعالان بازار، کاهش تقاضا و تعطیلات پیش رو را مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت‌ها می‌دانند. فعالان بازار ارز و طلا می‌گویند که در شب عید غدیر و تعطیلات پیش رو، قیمت طلا و سکه کاهشی بود و بازار ارز ثبات را پشت سر گذاشت. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۵۰ تومان کاهش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان است.این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان خریدند و ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان فروختند که تغییری نداشته است. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است که ۱۵ هزار تومان کاهش قیمت دارد.سکه تمام طرح قدیم نیز با کاهش ۲۰ هزار تومانی، چهار میلیون و ۷۰ هزار تومان قیمت دارد.هر قطعه نیم سکه بدون تغییر قیمت دو میلیون و ۱۳۰ هزار تومان است و هر قطعه ربع سکه هم اندکی کاهش یافته و یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود.همچنین سکه یک گرمی ۵۰ هزار تومان ارزان شده و ۹۲۰ هزار تومان قیمت دارد.در طلافروشی‌ها نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۱۴ هزار تومان فروخته می‌شود که ۴۰۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه می‌کند. مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده نیز به 1 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. قیمت اونس جهانی نیز روز سه شنبه به 1505 دلار کاهش یافت.

در بازار ارز نیز بانک‌ها قیمت دلار را ثابت نگه داشتند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها همان ۱۱ هزار و ۴۱۱ است.همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۶۵۷ تومان خریدند که نرخ این ارز نیز ثابت بوده است.هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۳ هزار و ۸۷۵ تومان خریداری شد.قیمت ارز مسافرتی هم با احتساب کارمزد حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

 بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۲ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۲۰ واحد پولی دیگر از جمله پوند افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۴ ارز دیگر نیز ثابت ماند.هر دلار امریکا برای «دوشنبه بیست و هشتم مردادماه ۹۸» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۸ ریال افزایش ۵۱ هزار و ۴۹ ریال و هر یورو نیز با ۵۰ ریال کاهش ۴۶ هزار و ۵۸۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

از سوی دیگر، افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی، کار امریکا در ادامه جنگ تجاری با چین را سخت‌تر می‌کند. به گزارش بلومبرگ، دلار به بالاترین سطح ارزش خود در سال ۲۰۱۹ رسیده است و برخی کارشناسان معتقدند این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

 

ارسال نظر