اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۵۵

امهال تسهیلات بانکی کشاورزان خسارت‌دیده

گروه بانک و بیمه | بانک مرکزی دستور اقدام در خصوص امهال اصل و بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه را به بانک‌ها ابلاغ کرد. به گزارش «تعادل»، بانک مرکزی طی ابلاغیه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که در راستای مصوبه هیات وزیران در خصوص امهال اصل و بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیر‌مترقبه، تضمین‌نامه و توزیع استانی مربوطه از مراجع ذی‌ربط در حال پیگیری است و به محض دریافت به سیستم بانکی ابلاغ می‌شود. بانک مرکزی همچنین به بانک‌ها اعلام کرده که با معرفی مشمولین واجد شرایط امهال تسهیلات از طریق کارگروه مندرج در مصوبه دولت، مراتب در چارچوب ضوابط بانکی اقدام و عملکرد تصویب‌نامه در مقاطع سه‌ماهه به این بانک ارسال شود.

اصلاح نظام بانکی

 با هدف رفع مشکلات

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: اصلاح نظام بانکی با هدف رفع معضلات پیش‌روی مردم در مواجهه با بانک‌ها در دستور کار قرار گرفته است. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به عملکرد بانک‌ها در حوزه ارایه تسهیلات بانکی، گفت: بلوکه کردن رقمی از تسهیلات اعطایی نزد بانک‌ها اگر با هدف پیشبرد اهداف تولید باشد اقدامی مثبت است، اما اگر دلیلی غیر از این باشد نباید انجام شود. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گاهی ارایه تسهیلات در بخش تولید با بلوکه کردن مبلغی از کل وام صورت می‌گیرد تا مراحل تولید و به کارگیری منابع رصد شود، افزود: بطور مثال کسی که تسهیلاتی دریافت می‌کند تا واحد تولیدی را ایجاد کند، شاید در ابتدا مبلغی دریافت کند و پس از پرداخت قدر السهم خود دوباره موفق به دریافت سایر منابع شود. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی تصریح کرد: دولت به ویژه بانک مرکزی باید در ارایه تسهیلات بانکی نظارت بیشتری داشته باشد و دلایل بلوکه کردن بخشی از تسهیلات را رصد کند. اصلاح نظام بانکی با هدف رفع معضلات پیش روی مردم در مواجه با بانک‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

میزان خسارت پرداختی بیمه‌ها از سیل، شهریور مشخص می‌شود

میزان خسارت سیل فصل بهار در استان‌های مختلف کشور در صورت‌های ۶ ماهه شرکت‌های بیمه مشخص می‌شود. به گزارش ایبِنا، مصطفی کیایی مدیرعامل بیمه اتکایی امین در نشستی با بیان این مطلب افزود: پیش از اعلام خسارت‌ها بطور علی‌الحساب دو میلیارد تومان بابت سهم اتکایی خسارت از سیل به حساب بیمه مرکزی واریز کردیم و هر سهمی که از بابت خسارت سیل داشته باشیم نیز پرداخت خواهیم کرد.

وی درباره پرداخت سهم اتکایی شرکت بیمه اتکایی امین از خسارت‌های سیل در استان‌های کشور با بیان این مطلب افزود: ما وظیفه خود را در قبال سیل انجام داده‌ایم. هر شرکتی هر سهم اتکایی که نزد بیمه اتکایی امین داشته است را ما پرداخت کرده‌ایم.

این فعال صنعت بیمه با این حال از اعلام رقم دقیق خسارت پرداختی اتکایی این شرکت به شرکت‌های بیمه خودداری کرد و اظهار داشت: تا پایان شهریورماه که شرکت‌های بیمه صورت‌های مالی ۶ ماهه خود را اعلام می‌کنند، نمی‌توان رقم دقیقی از خسارت‌های سیل را اعلام کرد.

به گفته مدیرعامل بیمه اتکایی امین، در ۴ ماهه نخست امسال شرکت‌های بیمه بیشتر درگیر برگزاری مجامع خود بوده‌اند و در گزارش‌های ۶ ماهه آنها مشخص می‌شود که چه میزان خسارت بابت سیل پرداخت کرده‌اند.کیایی همچنین درباره خسارت کشتی غرق‌شده شباهنگ گفت: شرایط بیمه نامه این کشتی، نمودار همه‌چیز خواهد بود. بطور حتم هر زمانی که لیدر بیمه‌نامه (بیمه البرز) قصد پرداخت خسارت این کشتی را داشته باشد، با شرکای اتکایی خود مشورت می‌کند و اگر سهمی هم نزد ما داشته باشد، آن را پرداخت می‌کنیم.وی در عین حال با بیان اینکه کل رقم خسارت کشتی شباهنگ کمتر از ۴ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم با توجه به رقم پایین بیمه این کشتی، بیمه البرز به جز بیمه اتکایی اجباری، اتکایی اختیاری نزد سایر شرکت‌ها داشته باشد.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین که سال گذشته در اعتراض به وضعیت موجود در سندیکای بیمه گران از این سندیکا خارج شد، درباره اساسنامه جدید این سندیکا گفت: احساس کردم سندیکا تاثیری بر فعالیت‌های صنعت بیمه ندارد و از آن خارج شدم. سندیکا عملکرد مناسبی نداشته و همان‌گونه که در قانون آمده است باید به عنوان یک تشکل صنفی قوی عمل کند و حتی بخشی از امور مربوط به بیمه مرکزی در اختیار سندیکا باشد.کیایی با بیان اینکه عملکرد سندیکا با اساسنامه جدید درست نمی‌شود، تصریح کرد: هیچ اساسنامه‌ای بد نیست ولی باید اساسنامه‌ها به درستی اجرا شوند. وی ادامه داد: براساس اساسنامه جدید، بیمه اتکایی امین مجبور است که عضو سندیکا باشد. من سندیکا را تشکل خوبی می‌دانم ولی حق عضویت در آنها باید تعدیل شود. حق عضویت باید با نتایج آن هماهنگ باشد.

 

 

ارسال نظر