اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۸۷

دارایی بانکداری اسلامی  57‚1 تریلیون دلار شد

دارایی‌های بانکداری اسلامی تا پایان نیمه اول سال ۲۰۱۸ به 57‚1 تریلیون دلار رسیده است.

به گزارش پورتال بانکداری اسلامی، هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) به تازگی گزارش ثبات مالی اسلامی در سال ۲۰۱۹ را منتشر کرده و در آن جدیدترین تحولات در رشد، ثبات و دیگر مسائل مربوط به صنعت خدمات مالی اسلامی را بررسی کرده است. این هفتمین گزارش این نهاد است که بطور سالانه به منظور بررسی مسائل و آمار کلیدی در صنعت مالی اسلامی منتشر می‌شود. براساس گزارش هیات خدمات مالی اسلامی، ارزش دارایی‌های مالی اسلامی در سال ۲۰۱۸ به حدود ۲.۱۹ تریلیون دلار رسیده است. همانند سال‌های قبل بخش بانکداری اسلامی تا نیمه اول سال ۲۰۱۸ با رقم ۱.۵۷ تریلیون دلار بیشترین حجم دارایی‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنین در پایان سال ۲۰۱۸، حجم صکوک سررسید نشده، ۵۳۰ میلیارد دلار و دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری اسلامی نیز ۶۱ میلیارد دلار بوده است. طبق این گزارش رشد دارایی‌های بانکداری اسلامی در سال ۲۰۱۸، یک درصد بوده است که در بخش تسهیلات رشد ۱.۶ درصدی و در بخش سپرده‌ها نیز رشد ۰.۶ درصدی را تجربه کرده است. به‌علاوه بیشترین سهم دارایی‌های بانکداری اسلامی مربوط به ایران (۳۲.۱ درصد) بوده است و پس از آن کشورهای عربستان سعودی (۲۰.۲درصد)، مالزی (۱۰.۸ درصد) و امارات (۹.۸ درصد) بیشترین سهم از دارایی‌های بانکداری اسلامی را به خود اختصاص داده‌اند. شایان ذکر است رشد نه چندان زیاد دارایی‌های بانکداری اسلامی به دلیل کاهش ارزش پول ملی در کشورهایی همچون ایران و سودان بوده است، به‌گونه‌ای که مجموع دارایی‌های بانکداری اسلامی در این دو کشور از پایان نیمه اول سال ۲۰۱۷ تا پایان نیمه اول سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۴۶ میلیارد دلار کاهش یافته که حدود ۳ درصد از دارایی‌های بانکداری اسلامی در ابتدای این دوره را تشکیل می‌دهد.

تولد پلی پاد، با حمایت بانک پاسارگاد

«پلی‌پاد» نخستین ابر استریم بازی‌های رایانه‌ای در ایران و خاورمیانه، توسط شرکت فناپ و با حمایت بانک‌پاسارگاد متولد شد. به گزارش روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد، «پلی پاد» در بستر سرزمین هوشمند پاد، توسط شرکت فناپ و با حمایت بانک‌پاسارگاد، امکان تجربه آنلاین بازی‌های رایانه‌ای را با کیفیت بسیار خوب، تنها با داشتن اینترنت و بدون نیاز به سخت‌افزاری قدرتمند، روی انواع رایانه، گوشی‌های همراه و حتی تلویزیون، به کاربر می‌دهد. بر اساس این خبر، از سیستم‌های مچ‌میکینگ (Matchmaking) تا قابلیت برگزاری لیگ‌هایی با محوریت بازی‌های گوناگون، به این هدف در پلی‌پاد قرار گرفته‌اند که این پلتفرم تبدیل به محل مناسبی برای بازی‌سازها، بازی‌بازها و استریمرها شود. در جهان، تنها شرکت‌های بزرگ اقدام به ساخت نسخه‌های مختلف از این پلتفرم کرده‌اند و پلی پاد، در ایران و خاورمیانه منحصر به فرد است.  گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت PlayPod به آدرس  HTTPS: //play.pod.land به‌صورت آنلاین اولین تجربه بازی‌های استریمی را آغاز کنند.

ورود فناوری بلاک‌چین در صنعت بیمه

یک کارشناس بیمه با اشاره به اینکه صنعت بیمه در آینده به سمت استفاده از فناوری بلاک‌چین پیش خواهد رفت، افزود: شرکت‌ها به حمایت در حوزه یکپارچه‌سازی نرم افزارها، تسهیل قوانین و مقررات نیاز دارند. احمدرضا ضرابیه در گفت‌وگو با ایبِنا درباره استفاده از ظرفیت شخصی‌سازی بیمه نامه‌ها با استفاده از فناوری بلاک چین اظهار داشت: بلاک چین هم مانند سایر فناوری‌های نوین می‌تواند باعث ایجاد تحول در صنعت بیمه شود. ما باید بستری ایجاد کنیم تا فناوری‌های نوین از جمله بلاک چین، کلان داده‌ها، اینترنت اشیا و... بتوانند مسیر آینده در صنعت بیمه را مشخص کنند. وی درباره اینکه آیا صرفه اقتصادی وجود دارد تا یک شرکت بیمه یا بانک به تنهایی به سمت سرمایه‌گذاری بر روی پلتفرم‌های شخصی‌سازی قراردادهای مالی حرکت کند یا آنکه باید با تشکیل کنسرسیومی این موضوع انجام شود؟ اظهار داشت: البته درست است که استفاده از این فناوری‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، ولی راهکار این است که استفاده‌کنندگان از فناوری‌های نوین، خود تبدیل به یک شرکت شوند و بتوانند تامین منابع مالی و سودآوری را برای توسعه کسب و کارشان به کار بگیرند. عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه افزود: از سوی دیگر ما نیز وظیفه داریم تا از ایجاد و توسعه این شرکت‌ها حمایت کنیم. مدیرعامل بیمه سامان افزود: به عنوان نمونه در مورد موضوع شخصی‌سازی صدور بیمه‌نامه‌ها، بیمه‌گران می‌توانند به جذب منابع برای شرکت‌هایی که این فناوری را در اختیار صنعت بیمه قرار می‌دهند کمک کرده یا بخشی از منابع خود یا سایر تامین‌کنندگان مالی مانند بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خطرپذیر را در اختیار آنها قرار دهند. ضرابیه تصریح کرد: با این حال نیاز این شرکت‌ها برای توسعه الزاما منابع مالی نیست، بلکه آنها بیشتر به حمایت در حوزه یکپارچه‌سازی نرم افزارها و تسهیل قوانین و مقررات نیاز دارند. از سوی دیگر شرکت‌های بیمه یا شتاب‌دهنده‌ای مانند «پلنت» نیز می‌تواند به توسعه این کسب و کارهای جدید کمک کند.

 

ارسال نظر