راه‌اندازی بازار متشکل ارزی فعلا در «کما »

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۳۳۲
راه‌اندازی بازار متشکل ارزی فعلا در «کما »

گروه بانک و بیمه |

در حالی که در روزهای اخیر، برخی منابع از آغاز تست گرم و شروع معاملات به صورت آزمایشی و اعلام آمادگی برای شروع به کار بازار متشکل ارزی خبر داده‌اند، اما در عین حال برخی دیگر از منابع و مسوولان اعلام کرده‌اند که به دلیل مشکلاتی که فعلا در رابطه با برخی بانک‌ها و صرافی‌ها وجود دارد، هنوز آمادگی کامل وجود ندارد و اجرای آزمایشی معاملات توسط 35 صرافی را نمی‌توان در حد اجرای آزمایشی برنامه بازار متشکل ارزی ارزیابی کرد. بانک مرکزی و تشکل‌های مرتبط با صرافی‌ها نیز هنوز از اجرای آزمایشی یا شروع به کار بازار یا تست گرم خبری منتشر نکرده‌اند و این نکات نشان می‌دهد که وضعیت بازار متشکل ارزی در وضعیت قبل از تست آزمایشی قرار دارد و در حال رفع مشکلات احتمالی است و این مرحله را می‌توان آماده‌سازی و رفع مشکلات نام‌گذاری کرد و هنوز تا مرحله آزمایشی یا شروع به کار فاصله دارد.

به گزارش «تعادل»، برخی فعالان بازار ارز می‌گویند: درحالی که قرار بود در آستانه عید قربان بازار متشکل ارزی تشکیل شود افتتاح این بازار به تعویق افتاد و گفته می‌شود که عدم آمادگی بانک‌های تعیین‌شده برای شرکت در عملیات بازار متشکل ارزی دلیل اصلی این تأخیر است. همچنین برای اینکه تعدادی از صرافی‌های عضو پرونده‌های خود را تکمیل کنند نیاز است چند روز زمان بگذرد. اما در عین حال، از روزهای قبل معاملات واقعی به‌صورت آزمایشی در این بازار از سوی صرافان درحال انجام است. فعالیت بازار به‌صورت آزمایشی برای تعدادی از صراف‌ها آغاز شده و از 20 روز قبل خرید و فروش واقعی ارز از سوی ٣٥ صرافی انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم، بازار متشکل ارزی که بنا بود در آستانه عید قربان (شنبه هفته آینده) به‌صورت رسمی آغاز به کار کند به‌دلیل عدم تکمیل پرونده برخی از صراف‌های عضو و همچنین عدم آمادگی بانک‌های تعیین‌شده برای شرکت در عملیات بازار فعلا افتتاح نمی‌شود. بانک مرکزی و مدیران شرکت بازار متشکل ارزی قصد دارند بازار با حضور جمعی از صرافان و بانک‌ها آغاز به کار کند تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد؛ هم‌اکنون 120 صرافی بانکی و آزاد با واریز حق عضویت رسماً عضو بازار متشکل ارزی شده‌اند، بنابراین 40 درصد از مجموع صرافی‌های مجاز به عضویت بازار درآمده‌اند.از 120 صرافی عضو بازار متشکل ارزی، حدود 19 صرافی بانکی و مابقی صرافی‌های آزادکار هستند؛ از مجموع صرافی‌های عضو بازار، پرونده 65 صرافی کامل شده و هیچ مشکلی ندارند اما 55 صرافی نقص پرونده دارند که مهم‌ترین علت آن تغییرات اعضای هیات‌مدیره‌شان بوده است؛ به‌دلیل تغییرات مدیریتی در این صرافی‌ها مراحل ثبت در اداره شرکت‌ها و روزنامه رسمی کمی زمان‌بر شده و به‌محض ثبت تغییرات، پرونده این گروه از صرافان نیز تکمیل خواهد شد.

بازار متشکل ارزی از چند روز قبل با آغاز عملیات تست گرم، میزبان 35 صراف بوده که خرید و فروش واقعی اما در مبالغ خرد انجام می‌دهند؛ تست گرم با هدف راه افتادن دست صراف‌ها برای خرید و فروش‌های کلان بعد از افتتاح رسمی بازار، کماکان ادامه دارد. روز شنبه، 67 تراکنش واقعی برای معاملات زیر 1000 دلار در این بازار ثبت شده است.البته شرکت بازار متشکل ارزی، آموزش 300 صراف را نیز از هفته‌های قبل آغاز کرده و همچنان کلاس‌های آموزشی این شرکت برجاست؛ از مجموع صرافی‌های عضو در بازار، 2 صراف، به‌نمایندگی از صرافی، در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند. صرافی‌هایی که حق عضویت را به شرکت بازار متشکل ارزی واریز کنند، وارد دوره آموزشی می‌شوند.

هم‌اکنون بانک‌های ملی و رفاه وارد بازار متشکل ارزی شده‌اند ولی 2 بانک نمی‌تواند پاسخگوی معاملات باشد و از همین رو بانک مرکزی منتظر است تا مراحل حضور بانک‌های دیگر نیز طی شود. هم‌اکنون 6‌-‌5 بانک دیگر در صف حضور به بازار متشکل هستند، بناست به‌زودی بانک‌های سپه، صادرات، مسکن، پارسیان، کشاورزی و ملت وارد این بازار شوند.با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، صرافی‌های خصوصی و بانکی هیچ فرقی با هم در خریدوفروش‌ها و قیمت‌ها نخواهند داشت؛ هر صرافی می‌تواند هر ارزی را که نیاز دارد با قیمت بازار خریداری کند.

قیمت‌ها در بازار متشکل ارزی با 3 درصد نوسان کم یا زیاد نسبت به روز قبل تعیین می‌شود؛ نوسان 3درصدی نیز به این جهت انتخاب شده که در سال 97 به‌جز 8 روز، نوسان روزانه قیمت ارز بین 2 تا 4 درصد بوده است، هرچند مدیریت بازار متشکل ارزی مجاز است در صورت بروز هیجان خاص، اتفاقات سیاسی و... درصد تعیین‌شده برای نوسان قیمتی را تغییر دهد؛ قیمت‌ها در سایت بازار به‌نشانی Ice.ir برای عموم مردم قابل نمایش خواهد بود. احتمالاً نوار قیمت‌ها در بازار متشکل ارزی مقابل ساختمان بانک مرکزی یا بانک ملی در خیابان فردوسی نیز به‌صورت آن‌لاین به‌نمایش گذاشته می‌شود.همچنین کف تعیین‌شده برای معاملات یورو و دلار در این بازار 100 هزار دلار و 100 هزار یورو است؛ صرافی‌هایی که این حجم ارز را خریداری کرده‌اند ظرف مدت 10 روز باید نسبت به عرضه آن اقدام کنند.

فضای فعالیت بازار متشکل ارزی به‌نحوی خواهد بود که به‌محض خرید ارز از سوی صرافی‌ها، عملیات خرید در سامانه سنا ثبت می‌شود؛ بنابراین اداره نظارت بانک مرکزی بر روند خرید ارز از سوی صرافی‌ها نظارت دارد تا تخلفی صورت نگیرد. صرافی‌های خریدار بعد از 10 روز باید ارز خریداری‌شده را بفروشند؛ در صورتی که فروشی نداشته باشند اداره نظارت بانک مرکزی وارد خواهد شد. اگر صرافی از فرایند تعیین‌شده در بازار متشکل ارزی تخطی کند، اخراج خواهد شد؛ این روشی است برای نقره‌داغ کردن صرافی‌هایی که به مقررات بازار پایبند نیستند.بازار متشکل ارزی با هدف کشف نرخ واقعی ارز، شفافیت معاملات ارزی، امنیت معاملات و ضمانت مطمئن در خریدوفروش‌های کلان بزودی رسماً آغاز به کار خواهد کرد.

این بازار برای ساماندهی معاملات نقدی ارز راه‌اندازی می‌شود؛ در گذشته نه چندان دور، هیجانات کف بازار فردوسی و سبزه‌میدان درحالی رخ می‌داد که تنها 5 درصد معاملات نقد ارزی در این محل‌ها انجام می‌شد و 95 درصد در حواله‌جات ارزی بود اما نکته مهم اینجاست که تعداد افرادی که در 5 درصد معاملات ارزی حضور دارند خیلی بیشتر از افرادی است که در حواله‌جات ارزی فعالیت می‌کنند.ساختمان این شرکت در محل ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی است و بناست در مرحله اول اسکناس در بازار متشکل ارزی مورد معامله قرار گیرد و بعد از آن حواله‌جات ارزی نیز اضافه خواهد شد.

    تجربه جهانی

تجربه جهانی نشان داده که براساس نیازهای بازار، بازیگران مداخله کرده و نیازهای ارزی را پوشش می‌دهند؛ در ایران نیز بناست بازار متشکل ارزی رسماً فعالیت خود را آغاز کند؛ هیات‌مدیره این بازار طبق اعلام بانک مرکزی از ماه‌ها قبل تشکیل شده است.

مدافعان شکل‌گیری بازار متشکل ارزی می‌گویند که این بازار برای حذف هیچ بازاری ایجاد نخواهد شد بلکه برای کشف نرخ و تضمین امنیت معاملات، اعمال نظارت بانک مرکزی و رعایت قانون در عرصه بازیگران تشکیل خواهد شد.

    افزایش اونس جهانی طلا

بازار ارز و طلا روز چهارشنبه 15 مرداد 98 در حالی با کاهش نرخ دلار مواجه شده که در طرف مقابل نرخ اونس جهانی افزایش قابل توجهی داشته و متاثر از جنگ تجاری چین و امریکا و کاهش نرخ بهره در امریکا به 1465 دلار رسیده و نرخ طلا همچنان در حال افزایش است. نرخ دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نیز به 11950 تومان و یورو به 13450 تومان رسید. براین اساس با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و نقدی به قیمت 11910 تومان، مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده به 1 میلیون و 793 هزار، گرم 18 عیار 414 هزار، سکه طرح جدید به 4 میلیون و 180 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 270 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 460 هزار، سکه گرمی 970 هزار تومان، معامله شده است.

 قیمت ارز در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی با افزایش همراه بود و دلار را به ۱۱ هزار و ۶۰۵ تومان خریداری کرده‌اند. شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۳ هزار و ۲۰ تومان و هر پوند انگلیس را به قیمت ۱۴ هزار و ۱۱۸ تومان خریداری می‌شود.

قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۶۷۵ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار تومان می‌رسد.

صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۵۰ تومان افزایش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان می‌فروشند که افزایش ۵۰ تومانی داشته است.

    عقب‌گرد دلار

 از سوی دیگر، با وجود صعود در برابر یوان، ارزش دلار در برابر سایر ارزها کاهش یافت. به گزارش فارکس استریت، پس از تشدید اختلافات بین امریکا و چین سر مسائل تجاری و کشیده‌شدن دامنه درگیری‌ها به بازار ارز، شاخص دلار که نرخ آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با عقب‌نشینی به سطح ۹۷.۶ واحد در پایین‌ترین سطح خود در دو هفته اخیر قرار گرفت. از سوی دیگر بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه‌داری امریکا بیش از پیش از سطح دو درصدی فاصله گرفت و عدد ۱.۷۵ درصد را به ثبت رساند.

نگرانی گسترده معامله‌گران از پیامدهای تشدید جنگ تجاری بین چین و امریکا و احتمال اعمال موج جدید تعرفه‌ها بر واردات محصولاتی به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از چین، فضای بازارهای جهانی را کاملا تحت تاثیر قرار داده است. تلویزیون دولتی چین امریکا را متهم به تلاش برای نابودی نظم جهانی و تهدید کرده است که چین با قاطعیت تمام به اقدامات اخیر امریکا پاسخ خواهد داد.

در برابر ارزهای آسیایی ارزش دلار تنها برابر یوان افزایش یافت: هر دلار به ازای ۷.۰۴۴۲ یوان چین، ۱۰۶.۵۴۰۵ ین ژاپن، ۴.۱۸۶۷ رینگیت مالزی، ۱.۳۸۱۷ دلار سنگاپور، ۱.۴۷۲۷ دلار استرالیا و ۷۰.۶۶۹۷ روپیه هند مبادله شد. کلادیا پایرون، مدیر معاملات ارزهای آسیایی در بانک «مریل لینچ » گفت: فکر می‌کنم کاهش تعمدی ارزش یوان توسط چین اتفاق ویژه‌ای بود، چرا که چین به مدت یک دهه از چنین اقدامی خودداری کرده بود. دور جدید تنش‌های بین دو اقتصاد نخست جهان همچنین احتمال کاهش مجدد نرخ بهره توسط بانک مرکزی امریکا را شدیدا افزایش داده است.

ماه گذشته فدرال رزرو برای نخستین‌بار در یک دهه اخیر نرخ بهره را کاهش داده بود. در برابر ارزهای اروپایی، دلار چاره‌ای جز کاهش ندید به گونه‌ای که هر پوند به ازای ۱.۲۱۵۹ دلار و هر یورو به ازای ۱.۱۲۱۱ دلار مبادله شدند. در برابر فرانک سوییس نیز عدد ۱.۰۲۶۸ دلار در معاملات روز سه‌شنبه به ثبت رسید.

 

ارسال نظر