اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۲۴۴

۱۰ پیامد  مثبت تغییر واحد پول ملی

اعلام تصویب حذف چهار صفر از پول ملی و احتمال عرضه «تومان» به جای «ریال» بر این اساس، موضوع بحث‌های متنوعی شده و کار به طنز و لطیفه‌سازی هم کشیده شده است. هر چند اول بار نیست که این بحث مطرح می‌شود اما چون این مرتبه در دولت تصویب شده و در قالب لایحه شاید به مجلس شورای اسلامی برود، جدی‌تر از قبل است و می‌توان عزم اجرای آن را بیش از گذشته دانست.

به گزارش ایسنا، در نگاه واقع‌بینانه اما هر چند از این کار نمی‌توان انتظار معجزه داشت، با این حال ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و تبعات مثبتی از این دست در پی دارد: ۱. مبادلات روزانه را ساده می‌کند. واحد پولی هم وسیله تبادل است و هم از قدرت خرید حکایت می‌کند. همین حالا هم مردم یک صفر ریال را حذف می‌کنند و «تومان» را به کار می‌برند؛ رفتاری که گردشگران خارجی را گیج می‌کند. ۲. مشکل محاسباتی دفاتر حسابداری را تا حد زیادی حل می‌کند. تصور کنید کارگر ساده ۹۰ هزار تومان دریافت کند. حسابدار باید عدد ۹ را با ۵ صفر ثبت کند. با حذف چهار صفر اما عملیات حسابداری آسان‌تر خواهد شد. ۳. مزیت سوم افزایش امنیت در حمل پول است. در حال حاضر اگر فرد بخواهد مبلغی را به صورت اسکناس جابه‌جا کند، نگرانی از سرقت تا به مقصد نرسد، همراه اوست. ۴. هر چند بخشی از کارهای بانکی را مردم خود انجام می‌دهند اما صفرهای زیاد و ثبت همه آنها امکان ارایه سریع‌تر خدمات بانکی را سلب کرده است. ۵. چنان که در مقدمه هم آمد، مردم خود یک یا چند صفر را در گفتارهای روزانه حذف کرده‌اند. در برخی کالاها قیمت به تومان ثبت می‌شود و صفرها در گفتار

به کار نمی‌رود. وقتی از کسی می‌پرسید این خودرو را چند خریده و شخص پاسخ می‌دهد ۲۰۰ تومان منظور او ۲ میلیارد ریال یا ۲۰۰ میلیون تومان است و مردم بیش از چهار صفر را حذف کرده‌اند. ۶. حجم زیاد اسکناس مردم را به استفاده از چک‌پول یا تراول ناگزیر می‌کند؛ حال آنکه تراول‌ها اسکناس نیستند و استفاده اسکناسی از آنها می‌تواند تورم‌زا باشد. ۷. چاپ و امحای اسکناس هزینه بالایی را به اقتصاد تحمیل می‌کند. کار به جایی رسیده که هزینه چاپ برخی اسکناس‌ها از ارزش خود آنها بیشتر شده است!  ۸. اسکناس، مستهلک می‌شود و واحدهای پولی جدید قاعدتا هزینه استهلاک کمتری دارند. ۹. جایگاه برابری ریال و ارزهای دیگر در جدول‌های مقایسه‌ای با حذف صفرها ارتقا می‌یابد. این همان نکته‌ای است که سخنگوی دولت برای توضیح آن از تعبیر «حیثیت» استفاده کرده است. ۱۰. سرانجام اینکه اختراع و ابداع ما نیست و کشورهای دیگر هم انجام داده‌اند.

تابلو بانک‌های ادغامی تا پایان سال یکسان می‌شود

 تابلوهای شعب بانک‌های ادغامی تا پایان سال یکسان‌سازی می‌شود و در حال حاضر ادغام بانک‌های ادغامی از جمله مباحثی است که در راس امور اقدامات بانک سپه قرار دارد. اجرای درست، هدفمند و با تدبیر ابر پروژه ادغام است.

محمدکاظم چقازردی روز دوشنبه درباره آخرین وضعیت ادغام بانک‌های نیروهای مسلح، اظهار داشت: چنین ادغامی در این سطح و گستردگی سابقه نداشته است. همچنین در موارد مشابه جهانی نیز در این سطح فقط یک تا ۲ مورد آن هم با هدف افزایش قدرت رقابتی در بازار انجام شده که بررسی این تجربیات کمک زیادی به ما نکرد زیرا نوع ادغام ما از نگاه بانکی، رویدادی در راستای اصلاح ساختار بانکی است.

وی افزود: اگر به مصالح بالادستی نگاه کنیم براساس مصلحت‌ها و مقتضیات بالادستی ایجاب می‌کرده که این ادغام صورت گیرد. البته از دهه‌های پیش موضوع ادغام بانک‌ها به این شکل نبود و بانک سپه به دلیل سابقه‌ای که در گذشته داشته، به صلاح بود که بار دیگر ارایه خدمات خود را به نیروهای مسلح ارایه کند. بانک سپه در ابتدای تأسیس خود به عنوان یک بانک نظامی خدمت می‌کرد و بر همین اساس تنها بانکی بود که مورد تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت و سایر بانک‌ها یا تحت تحریم اوفک قرار داشتند یا از سوی اتحادیه اروپا مورد محدودیت واقع شده بودند، بنابراین از سال ۸۵ مورد تحریم واقع شد و به تدریج کارکرد شعب خارجی این بانک که از جمله شعب موفق ارزی با امکاناتی گسترده در خارج از کشور بود، فرآیند کاری خود را متوقف کردند.

وی گفت: درآن دوره، بالغ بر ۷.۲ میلیارد دلار از ۴۰ میلیارد دلار حجم ارزی کشور از سوی این بانک انجام شد و به دلیل اینکه شناختی از تحریم شورای امنیت وجود نداشت، بخش ارزی ما متوقف شد و به همین دلیل امروز با توجه به سابقه نظامی این بانک، مقرر شد که سایر بانک‌ها و موسسات نظامی در بانک سپه ادغام شوند.در ادغام بانک‌ها، ظرفیت‌ها، تجربیات، سرمایه‌ها و نیروی انسانی در کنار هم قرار گرفته و مسیری تعریف می‌شود که با تدبیر و آرامش بدون اینکه هزینه‌ای بر کشور مترتب شود، این ادغام صورت گیرد. وی با اشاره به اینکه پنج ماه است که بطور رسمی فعالیت ادغام وارد فضای عملیاتی و رسمی شده است، گفت: هم‌اکنون پروژه‌ای برای ما تعریف شده تا بتوانیم امور مرتبط با آن را با تدبیر انجام دهیم که بر این اساس برای هر بانک ادغامی یک عضو هیات‌مدیره به عنوان نماینده بانک سپه مامور کرده‌ایم تا با کارکرد و رفتار این بانک‌ها آشنا شده و آنها را به سمت ادغام هدایت کنند.وی ادامه داد: ما باید از محصولات، خدمات، نیروها و ظرفیت‌های بانک‌های ادغامی اطلاعات داشتیم و به همین دلیل این افراد در هیات‌مدیره بانک‌ها مامور شده‌اند و البته با اقبال مدیران بانک‌های ادغامی نیز مواجه بوده‌ایم.

 

ارسال نظر