27.5 درصد سپرده‌ها در شبکه بانکی باقی ماند

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۱۲

گروه بانک و بیمه|

آمارهای بانک مرکزی از افزایش ۲۴.۲ درصدی مانده سپرده‌ها و ۱۸ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان فروردین ۹۸ نسبت به مقطع مشابه سال قبل حکایت دارد. مقایسه دو رقم نشان می‌دهد که در این یک سال، تمایل بانک‌ها به نگه داری منابع و پرداخت تسهیلات کمتر نسبت به رشد سپرده‌ها بوده است و در نتیجه رقم سقف اعتباری یا نقدینگی باقی مانده در بانک‌ها نسبت به قبل افزایش قابل توجهی داشته است.  به گزارش «تعادل»، گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۰۸۲۵ هزار میلیارد ریال شده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۰۵۸ هزار میلیارد ریال (۲۴.۲ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۱۵۱.۷ هزار میلیارد ریال (۰.۷ درصد) افزایش نشان می‌دهد.بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۴۱۷.۹ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۴.۳ هزار میلیارد ریال است.  مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۵۱۰۷.۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۲۳۰۶.۴ هزار میلیارد ریال (۱۸ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۱۷ هزار میلیارد ریال (۰.۱ درصد) افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده۹۸۰۸.۸ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۱.۳ هزار میلیارد ریال است.

   نسبت تسهیلات 80 درصدی

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۰.۸ درصد است که نسبت به پایان فروردین ماه ۱۳۹۷ و پایان اسفند ۱۳۹۷، به ترتیب ۴.۳ و ۰.۵ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این نسبت از 85.1 درصد در فروردین 97 به 80.8 درصد در فروردین 98 رسیده و معادل 4.3 واحد کاهش داشته است.

 72.5 درصد سپرده‌ها، تسهیلات پرداخت شد

از رقم 2082 هزار میلیارد تومان در فروردین 98 معادل 1510 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و معادل 572 هزار میلیارد تومان به عنوان سپرده قانونی یا نقدینگی باقی مانده در شعب با عنوان سیاست سقف اعتباری به صورت تسهیلات پرداخت نشده است. از این رقم معادل 212 هزار میلیارد تومان به عنوان سپرده قانونی و 360 هزار میلیارد تومان سقف اعتباری یا نقدینگی باقی مانده در شعب بانک‌ها در نظر گرفته شده است.  به عبارت دیگر، 27.47 درصد سپرده‌ها تسهیلات پرداخت نشده و از این رقم معادل 10.18 درصد به عنوان سپرده قانونی و 17.3 درصد سپرده‌ها به عنوان سیاست سقف اعتباری یا نقدینگی باقی مانده در شعب منظور شده است و در مجموع بانک‌ها معادل 72.5 درصد کل سپرده‌ها را تسهیلات پرداخت کرده‌اند.   نسبت مذکور در استان تهران ۹۴.۷ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۶.۴ درصد است. به عبارت دیگر، در تهران رقم 1141 هزار میلیارد تومان سپرده معادل 980 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و کل رقم سپرده قانونی و نقدینگی باقی مانده 14.1 درصد کل سپرده‌ها بوده که طبق قانون معادل 10.2 درصد را سپرده قانونی و 3.9 درصد سپرده‌ها را نقدینگی مورد نیاز یا سقف اعتباری تشکیل داده است. این نکته نشان می‌دهد که جذب بخش عمده‌ای از تسهیلات جدید یکسال اخیر جذب تهران شده است.  بانک مرکزی توضیح داده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسه‌های تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده وعمده فعالیت‌های بانکی آنها توسط شعب بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری استان تهران انجام می‌شود. از سوی دیگر، تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در سه ماهه اول سال ۹۸ به بخش صنعت و معدن ۴۱.۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است. وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارایه شاخص‌های خود در سه ماه اول سال تسهیلات ارایه شده به بخش صنعت و معدن را با افزایش رشد قابل توجه اعلام کرده است. بر اساس این شاخص ها؛ تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در ۲ ماهه اول سال ۹۸ به بخش‌های اقتصادی ۹۲.۳ هزار میلیارد تومان است همچنین با پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان در سه ماهه نخست امسال در بخش صنعت و معدن این تسهیلات نسبت به مشابه سال قبل ۴۱.۵ درصد افزایش داشته است.

در بخش بازرگانی نیز ۱۱.۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که رشدی برابر با ۲۰.۶ درصد را نشان می‌دهد. گفتنی است، سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن و بازرگانی به ترتیب ۳۲.۵ و ۱۲.۷ درصد از مجموع تسهیلات پرداخت شده است. در سه ماهه اول سال ۹۸ صادرات کالاهای غیر نفتی ۴۰.۴ میلیون تن با ارزش ۱۱.۵ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۴۴.۶ درصد رشد و به لحاظ ارزش دلاری ۱۰.۲۳ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان واردات به کشور ۸.۹ میلیون تن به ارزش ۱۰.۳ میلیارد دلار به لحاظ وزنی ۵.۹ درصد رشد و به لحاظ ارزش دلاری ۸.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. یادآور می‌شود بر اساس آمار ارایه شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت هزارو ۳۱۰ فقره پروانه بهره‌برداری با میزان سرمایه‌گذاری ۹.۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۲۱ هزارو ۹۸۲ نفر صادر شده است که به ترتیب در تعداد ۱۵.۳ درصد رشد در سرمایه‌گذاری ۶۴.۸ درصد و در اشتغال ۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. تعداد ۵ هزار و ۹۱۹ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۵۷.۴ هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۱۳۸ هزار و ۱۲۰ نفر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل در تعداد ۲۶ درصد و در سرمایه‌گذاری ۴.۶ درصد کاهش و در اشتغال ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر