پیش‌بینی افزایش بهای جهانی طلا درهفته آینده

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۶۲۵
پیش‌بینی افزایش بهای جهانی طلا درهفته آینده

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز یکشنبه 6 مرداد 98 به رقم ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. نرخ دلار در صرافی‌های مجاز بانکی و ملی به 12200 تومان و یورو به 14 هزار تومان رسید. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار 12150 و یورو به 13850 تومان رسید. در ساعات عصر یکشنبه نیز نرخ دلار در بازار آزاد به 12090 تومان رسید و کاهش قابل توجه داشته است.

به گزارش تعادل، به دنبال این تحولات، و اعلام هر اونس به قیمت 1419 دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت و هرگرم 18 عیار 407 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آب‌شده 1 میلیون و 757 هزار تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 200 هزار، نیم سکه 2 میلیون و300، ربع سکه 1 میلیون 470 هزار، سکه گرمی 980 هزار تومان تومان اعلام شده است.

به عبارت دیگر، بازار طلا و سکه با کاهش قیمت همراه بوده و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار یکشنبه به چهار میلیون و ۲۳۵ هزار تومان رسیده که ۱۵ هزار تومان کاهش داشته و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۰۹ هزار و ۷۵۸ تومان قیمت دارد که ۳۰۰۰ تومان کاهش داشته است. سکه طرح قدیم با قیمتی معادل چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود که با کاهش ۲۰ هزار تومانی مواجه بوده، این در حالی است که قیمت نیم‌سکه دو میلیون و ۲۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۵۰ هزار تومان است که نیم سکه ۲۰ هزار تومان کاهش و سکه گرمی ۱۰ هزار تومان افزایش داشته است، همچنین قیمت ربع سکه ثابت بوده و تغییری نداشته است.

همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۱۵۰ تومان افزایش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان است.هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند که ۵۰ تومان افزایش داشته است.

بانک‌ها نیز ششم مرداد قیمت دلار را افزایش دادند؛ به‌طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها به ۱۱ هزار و ۸۴۸ تومان رسید. هر یورو را ۱۳ هزار و ۱۸۹ تومان می‌خرند وهر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۴ هزار و ۶۸۸ تومان خریداری می‌شود.

قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۸۵۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد. نرخ دلار در روزهای گذشته بین کانال‌های ۱۱ و ۱۲ هزار تومان در نوسان بود که البته روند حرکت آن نزولی است. این موضوع، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز را افزایش داده و زمینه خروج برخی دلالان از این بازار را فراهم کرده است. ‌صرافی‌های بانکی در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه هر دلار را ۱۲ هزار و۱۰۰ تومان خریداری و به نرخ ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رساندند.بهای خرید هر یورو در صرافی‌های بانکی نیز ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و فروش آن ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان شد. میانگین بهای هر یورو در آخرین روز کاری گذشته در سامانه سنا ۱۳ هزار و ۸۰۵ تومان و هر دلار ۱۲هزار و ۱۱۷ تومان بود. همچنین نرخ فروش هر حواله یورو در سامانه نیما به ۱۲ هزار و ۸۹۹ تومان رسید، حواله هر دلار نیز ۱۱ هزار و ۴۰۲ تومان فروخته شد.

   عبور عرضه ارز صادراتی در نیما

از مرز ۱۷ میلیارد یورو

 میزان عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما از ابتدای راه‌اندازی این سامانه تا پایان تیر امسال برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور به ۱۷ میلیارد و ۳۵۷ میلیون یورو رسید.سامانه نیما از اردیبهشت پارسال پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.

با راه‌اندازی سامانه نیما، صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی خود را در بستر این سامانه به ثبت برسانند.سامانه نیما به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار برای مدیریت بازار ارز به شمار می‌رود که در ماه‌های اخیر با جذب ارز ناشی از صادرات و اختصاص آن به واردکنندگان برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور، نقشی مهم در ثبات ارزی ماه‌های اخیر داشته است.روند عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما در ماه‌های اخیر پس از اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی رشد بیشتری داشته است. در سال ۹۷ در مجموع ۱۱ میلیارد و ۳۰۹ میلیون یورو در سامانه نیما، ارز عرضه شده است.میزان فروش ارز صادراتی در سامانه نیما از ابتدای سال ۹۸ تا پایان تیر امسال نیز به ۶ میلیارد و ۴۸ میلیون یورو رسیده است.از زمان راه‌اندازی این سامانه، بیشترین میزان فروش ارز در اسفند پارسال با دو میلیارد و ۸۱۲ میلیون یورو انجام شده است.

پس از آن اردیبهشت امسال با دو میلیارد و ۱۵۴ میلیون یورو و مهر ۹۷ با دو میلیارد یورو در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.کمترین فروش ارز در نیما نیز در تیر ۹۷ رخ داد که طی آن ۴۳۲ میلیون یورو به فروش رسیده است.

بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان در بهار امسال توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است.در سیاست‌گذاری‌های جدید، صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد از ارز ناشی از صادرات را در سامانه نیما عرضه کرده‌اند، تشویق می‌شوند.بر اساس سیاست‌های جدید، میزان بازگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال ۱۳۹۸ شامل حداقل ۶۰ درصد در سامانه نیما، حداکثر ۱۰ درصد اسکناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود تعیین شده است.سایر صادرکنندگان باید حداقل ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا ۲۰ درصد به صورت اسکناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.

    افزایش قیمت جهانی طلا در هفته‌ آینده

نتایج نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز حاکی است کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران بر این باورند بهای جهانی طلا در در هفته جاری که قرار است نشست بانک مرکزی امریکا برگزار شود، با افزایش روبرو خواهد شد. به گزارش کیتکونیوز، سرمایه‌گذاران براین باورند که بانک مرکزی امریکا نرخ‌ بهره را کاهش می‌دهد و این مساله سبب تنزل شاخص ارزش دلار خواهد شد.بر اساس این گزارش، کاهش شاخص ارزش دلار سبب افزایش سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌شود.

بر اساس گزارش‌های خبری، قیمت هر اونس طلا در پایان آخرین معاملات صورت گرفته در هفته گذشته (جمعه چهارم مرداد) با سه دهم درصد افزایش به یک هزار و ۴۱۸ دلار و ۵۸ سنت رسید.

انتشار آمارهای ضعیف از نرخ تورم امریکا بر آمارهای مثبت رشد اقتصادی این کشور تاثیر گذاشت و سبب افزایش بهای جهانی طلا در روز جمعه شد. این در حالی است که قیمت طلا پنجشنبه هفته گذشته با کاهش قابل توجهی روبرو شده بود.قیمت طلا در بازار امریکا هم در پایان معاملات دیروز با سه دهم درصد رشد به یک هزار و ۴۱۹ دلار و ۳۰ سنت رسید.

اکنون تمرکز اصلی بازار بر نشست این هفته فدرال رزرو متمرکز شده، چنانچه نرخ بهره کاهش یابد، ارزش دلار نیز با کاهش روبرو خواهد شد و این مساله سبب افزایش بهای جهانی طلا خواهد شد.

بهای هر اونس طلا هنگامی که در اوایل ماه مه (اردیبهشت-خرداد) به رقم یک هزار و ۲۶۵ دلار و ۸۵ سنت سقوط کرد، به سبب چشم‌انداز مثبت سیاست پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، نشانه‌های کندی رشد اقتصاد امریکا و تنش‌های جغرافیایی سیاسی، بیش از ۱۲ درصد یا ۱۵۰ دلار افزایش یافت.

 

ارسال نظر