روند نزولی ارز و طلا ادامه دارد

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۸۳۳
روند نزولی ارز و طلا ادامه دارد

گروه بانک و بیمه |

روز چهارشنبه 26 تیرماه 98، روند نزولی بازار ارز و طلا ادامه یافت و نرخ دلار در کانال 11 هزار تومان پایین‌تر رفت و در حالی که در صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نرخ دلار به 11650 و یورو به 13550 تومان معامله می‌شد، در بازار آزاد و معاملات نقدی نرخ دلار به 11330 تومان رسید. نرخ لحظه‌ای در سامانه سنا نیز برای دلار به 11200 و برای یورو به 13100 تومان اعلام شد.

به گزارش تعادل، سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای معاملات روز سه شنبه را نیز برای دلار 12013، لیر ترکیه 2228، یورو 13976، درهم 3286، یوآن 1810 و پوند انگلیس

15186 تومان اعلام کرده است.

ترکش‌های افت کانالی دلار به بازار سکه نیز اصابت کرد و این فلز گرانبها پس از ۶ ماه به زیر ۴ میلیون تومان رفت. روز سه‌شنبه سکه ۲۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. این بیشترین میزان افت قیمت سکه در ۱۰ ماه گذشته بود تا ارزش این فلز گرانبها به کمترین مقدار از اواخر دی‌ماه برسد.

در بازار طلا نیز اونس طلا در بازار جهانی به 1406 دلار رسیده و با کاهش نرخ دلاربه 11300 تومان، نرخ طلا و سکه نیز کاهش یافته است. مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آّبشده 1 میلیون و 601 هزار تومان، گرم طلای 18 عیار 370 هزار تومان، سکه امامی 3 میلیون و 812 هزار، نیم سکه

2 میلیون و 20 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 220 هزار، سکه گرمی 950 هزار تومان معامله شدند. فعالان بازار ارز در مورد دلایل کاهش نرخ ارز، دلایل مختلفی را در روزهای گذشته مطرح کرده‌اند و از جمله به این نکته اشاره کرده‌اند که بانک مرکزی تا ۳۱ تیر به صادرکنندگان فرصت داده شده،

۷۰ درصد ارزشان را به کشور بازگردانند تا تاییدیه خوش حسابی از بانک دریافت کرده، و از معافیت مالیاتی برخوردار باشند.  یکی از فعالان ارزی با اشاره به این نکته که بانک مرکزی تا ۳۱ تیر به صادرکنندگان فرصت داده ۷۰ درصد ارزشان را به کشور بازگردانند گفت: این موضوع باعث افزایش عرضه ارز به شکل‌های مختلف شده است و برخی صادرکنندگان از اختیارات قانونی خود استفاده کرده و بخشی از عرضه ارز را در جهت واردات برخی کالاها هدایت کرده‌اند و همین موضوع و مهلت قانونی، باعث افزایش عرضه ارز شده است و در عین حال فرصتی برای بانک مرکزی در جهت مدیریت بهتر و افزایش عرضه ارز و مدیریت طرف تقاضا است. وی افزود: رییس کل بانک مرکزی نیز در روزهای اخیر در سفر به مشهد، اصفهان، تبریز و مراکز عمده صادراتی کشور، در گفت‌وگو با صادرکنندگان و فعالان اتاق‌های بازرگانی، موضوع بازگشت ارز صادراتی، ثبات بازار ارز، و دلایل کاهش نرخ‌ها را مطرح کرده است و این موضوع نشان می‌دهد که دولت و بانک مرکزی در گفت‌وگو با صادرکنندگان به دنبال کاهش نرخ ارز و افزایش بازگشت ارز صادراتی به کشور است که همه این عوامل، کاهش نرخ ارز را تشدید کرده است. وی ادامه داد: احتمالا بعد از 31 تیرماه می‌توان انتظار داشت که روند بازگشت ارز صادراتی به یک روند عادی تبدیل شود اما تا پایان این مهلت قانونی، شتاب عرضه ارز صادراتی بیشتر از روزهای عادی است. البته موضوعات دیگر از جمله کاهش فروش نفت، کاهش قدرت خرید مردم و تقاضا برای کالاهای خارجی، کاهش تمایل به خرید ارز برای حفظ ارزش پول ملی، و کاهش خرید بسیاری از کالاهای خارجی که بسیار گران شده و... همگی بر روند عرضه و تقاضا و نرخ تعادلی بازار ارز اثرگذار خواهد بود و پیش بینی می‌شود که موجب کاهش تقاضای ارز شود و همین موضوع نیز می‌تواند عامل ثبات نسبی بازار ارز شود. یکی دیگر از کارشناسان ارزی در این زمینه گفت: احتمالاً دلیل کاهش شدید قیمت در طول چند روز اخیر ترس از ایجاد شوک در آینده نزدیک است که این کاهش قیمت مقداری از مسیر افزایش قیمت آینده را مهار خواهد کرد اما توجه داشته باشیم که چنین کاهش و افزایش قیمت‌هایی بسیاری از

کسب‌وکارها را به کما خواهد برد. وی افزود: عده‌ای تصور می‌کنند که ممکن است در آینده مذاکره شود یا بازار متشکل ارزی نرخ‌ها را کاهش دهد و همچنین روند بازگشت ارز صادراتی، تاثیر زیادی بر کاهش نرخ‌ها داشته باشد و لذا با این تصور، فعلا خرید نمی‌کنند تا شاید نرخ‌ها بیشتر کاهش یابد و همین موضوع عملا خرید و فروش ارز، کالا، واردات و عرضه و تقاضای کالا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همانطور که روند هر روزه رشد نرخ ارز باعث تعطیلی کسب و کارها می‌شود، روند هر روزه کاهش نرخ نیز می‌تواند کسب وکارها را تعطیل کند یا راکد کند. بهترین حالت برای بازار ارز، ثبات نرخ‌هاست و امید است که در یک محدوده نرخ پایین‌تر با ثبات شود و کسب‌وکارها ادامه یابد و از زیان و خسارت به کسانی که گران خرید داشتند، جلوگیری کند.

  افزایش چراغ خاموش سود بانکی

یک صاحب‌نظر اقتصادی نیز معتقد است که علاوه بر دلایل قبلی رشد بازار سهام و مسکن، کاهش خرید ارز برای حفظ ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم و تقاضا برای واردات و کاهش خرید کالاهای خارجی و...، ۶ عامل در کاهشی شدن دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر نقش داشته است. «خروج بازیگران بزرگ از بازار»، «فروشنده شدن بازیگران خرد»، «رفتارهای موثر بازارساز»، «انبساط عرضه و انقباض تقاضا»، «توافقاتی برای تامین کالاهای اساسی» و «افزایش چراغ خاموش سود بانکی» از عوامل اثرگذار بر افت حدود 3.7 درصدی روز سه شنبه دلار بوده است.

در صورتی که بانک‌ها موضوع افزایش نرخ سود بانکی 15 درصدی به نرخ‌های بالاتر از جمله نرخ 20 درصدی را در برنامه خود داشته باشند، عملا موضوع کاهش نرخ ارز، کاهش اجاره مسکن و... را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و حال باید منتظر ماند تا ببینیم که اثر سود بانکی تا چه حد می‌تواند بازار ارز را کاهشی کند

  سفر همتی به اصفهان و تبریز و مشهد

رییس کل بانک مرکزی در حاشیه شورای گفت‌وگوی اصفهان گفته است: نظارت کافی بانک مرکزی بر شبکه بانکی داریم و شرایط بانک‌ها رو به بهبود است

 رییس کل بانک مرکزی گفت: خوشبختانه به سمت بهبود در حرکت هستیم و شرایط بانک‌ها باثبات‌تر شده و بانک مرکزی نیز نظارت و کنترل لازم را بر این نهادهای پولی اعمال می‌کند.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر همتی در حاشیه شورای گفت‌وگو و شورای هماهنگی بانک‌های استان اصفهان با اشاره به موضوع تخلف کسانی که در بازگشت ارز حاصل از صادرات کوتاهی کرده‌اند، گفت: افرادی که ارز ناشی از صادرات را هنوز به کشور بازنگردانده‌اند، مرتکب تخلف شده‌اند و قطعاً طبق قوانین، با آنها برخورد می‌شود و در این باره تعدادی از صادرکنندگان متخلف را به قوه قضاییه معرفی کرده‌ایم. به عبارت دیگر این افراد کسانی هستند که متأسفانه از آنها نشان و آدرس دقیقی در دست نیست و این نکته نشان‌دهنده آن است که آنها از کارت‌های یک بار مصرف یا روش‌های مشابه آن استفاده کردند؛ لذا قوه قضاییه و بازپرس پیگیر این موارد هستند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک تلاش می‌کند مقررات در شبکه بانکی اجرا شود تصریح کرد: باید این نکته را نیز مدنظر داشت که بانک‌ها در عملیات و فعالیت‌های خود نیز با مشکلاتی روبه رو هستند و شرایط آنها نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، که از جمله این موارد می‌توان به ناترازی برخی بانک‌ها، تسهیلات تکلیفی و غیره اشاره کرد. رییس شورای پول و اعتبار ضمن اشاره به جلسات خود در استان اصفهان گفت: تصمیمات مهمی برای مهم‌ترین قطب صنعتی کشور یعنی استان اصفهان اتخاذ شده است و در مورد موضوعاتی نظیر کمبود منابع مالی مترو، تسهیلات کشاورزی، اشتغال زایی روستایی، مباحث ارزی و رفع مشکلات صادرکنندگان بحث و تبادل نظر شد.

  روز وصال دلار آزاد و نیمایی

روز سه شنبه، دلار بازار آزاد با خروج از کانال ۱۲ هزار تومانی، به دلار نیمایی نزدیک شد و در خیابان فردوسی بیشتر معامله‌گران فروشنده بودند تا قیمت دلار با ۴۵۰ تومان افت به بهای ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان برسد؛ قیمتی که از اواسط بهمن‌ماه تاکنون تجربه نشده بود. این وضعیت باعث شده که معامله گران دلار خود را بفروشند و فعلا خریداری نکنند تا ارزان‌تر شود با توجه به اینکه قیمت این ارز در سامانه نیما در ماه‌های اخیر به‌واسطه سیاست‌های بانک مرکزی ۳۰ درصد تعدیل شده و به حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود، می‌توان روز سه شنبه را روز وصال دلار فردوسی و نیمایی دانست. سیاست‌های اتخاذ شده بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته باعث تعدیل ۳۰ درصدی نرخ دلار در سامانه نیما و رسیدن آن به ۱۱هزار و ۷۰۰ تومان شده و بطور عملی روز گذشته نرخ بازار آزاد و نیمایی با یکدیگر ملاقات کردند.

در ماه‌های گذشته همواره یکی از دغدغه‌های اصلی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی فاصله بین نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ آن در سامانه نیما بود. با این حال و به دلیل روند کاهشی نرخ ارز در بازار طی هفته‌های گذشته، این دو نرخ در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر هستند.روز سه شنبه بیشتر معامله گران به جای خرید به دنبال فروش بودند که شاید یکی از دلایل آن کاهش ۴۵۰ تومانی دلار و ورود آن به کانال ۱۱ هزار تومان بود. دلار روز سه شنبه در خیابان فردوسی به قیمت ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان رسید که این نرخ از اواسط بهمن ماه ۹۷ در بازار مشاهده نشده بود. اول تیرماه هر دلار امریکا ۱۳ هزار تومان در بازار داد و ستد می‌شد و در فاصله کمتر از ۲۶ روز این رقم به ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که کاهشی یک هزار و ۳۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.در ماه‌های گذشته و با سیاست‌های اتخاذ شده توسط بانک مرکزی، نرخ دلار در سامانه نیما حدود ۳۰ درصد تعدیل شده و به حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود و بطور عملی روز گذشته را می‌توان روز ملاقات نرخ ارز بازار آزاد با نرخ سامانه نیما توصیف کرد.کارشناسان برای کاهشی شدن ۳.۷ درصدی نرخ ارز دلایل مختلفی از جمله «خروج بازیگران بزرگ از بازار»، «فروشنده شدن بازیگران خُرد»، «رفتارهای موثر بازارساز»، «انبساط عرضه و انقباض تقاضا»، «توافقاتی برای تامین کالاهای اساسی» و... عنوان می‌کنند.

کارشناسان معتقدند حفظ فاصله آربیتراژی نیما و آزاد برای تداوم تامین ارز از نیما می‌تواند تا زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی راهگشا باشد. براین اساس تا زمانی که هاب ارزی -از طریق ایجاد بازار متشکل ارزی- از کشورهای همسایه مانند دوبی به تهران منتقل نشده، یکسان‌سازی نرخ آزاد و نیما به معنای باز نشدن دست بازار ساز در سبد دوبی خواهد بود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان دیگر اعتقاد دارند در صورتی که بازار متشکل ارزی در چارچوب یک بازار آزاد تشکیل شده و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ باشد، بازار ساز می‌تواند با کاهش آرام نرخ و همزمان راه‌اندازی این بازار، ریسک فعال‌سازی مجدد و اتکا به کانال دوبی را دست‌کم در میان مدت بطور قابل توجهی کاهش دهد.

کاهش نرخ ارز مانند همیشه بر بازار سکه و طلا نیز تاثیرگذار بوده و برای اولین‌بار طی شش ماه گذشته قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به کمتر از ۴۰۰ هزار تومان رسید. از سوی دیگر هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز روز گذشته ۲۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با ورود به کانال ۳ میلیون تومانی، قیمت ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان را تجربه کرد. کاهش ۲۹۰ هزار تومانی، بیشترین میزان اُفت قیمت سکه در ۱۰ ماه گذشته بود تا ارزش این فلز گرانبها به کمترین مقدار از اواخر دی‌ماه ۹۷ برسد.

 

ارسال نظر