همتی: شوک ارزی تخلیه شد

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۷۴۵
همتی: شوک ارزی تخلیه شد

گروه بانک و بیمه |

کنترل نقدینگی سال جاری همچون سال گذشته از اهداف اصلی بانک مرکزی است و با این سیاست امیدواریم شاهد کاهش آثار تورمی و کنترل نوسان نرخ ارز باشیم.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رییس کل بانک مرکزی که به منظور بررسی وضعیت پولی و ارزی به استان اصفهان سفر کرده است، در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی این استان، با بیان اینکه با وجود شرایط تحریم، طی یک سال اخیر، فعالیت فعالان اقتصادی بیش از پیش افزایش یافته است، گفت: با توجه به این شرایط، فعالان اقتصادی باید از این فرصت استفاده کنند تا تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. خوشبختانه در حال حاضر و با اقدامات دولت، فشارهای دشمن خنثی شده است و امیدواریم با تدبیر و حمایت فعالان اقتصادی به نتایج بهتری دست یابیم.

همتی با اشاره به اینکه از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است، عنوان کرد که نرخ تورم و بیکاری نیز رو به کاهش است.به گفته رییس کل بانک مرکزی در سال گذشته ٤٢ میلیارد دلار و در سه ماه و نیم گذشته ١٢ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات صورت گرفته است و بخش مهمی از آن را صادرکنندگان تأمین کرده‌اند.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه مجموعه اقدامات بانک مرکزی، روند بازار ارز را رو به ثبات برده است، تأکید کرد: با همت صادرکنندگان وابستگی هایمان به ارز نفتی کم شده است، همچنین در صنعت خودروسازی هم بهتر است واردات را محدود و صنعت داخلی قطعات و خودروسازی را تقویت کنیم.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند چرا که معتقدیم شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین خواهند کرد.

وی با اشاره به تولید ملی و لزوم حمایت از آن گفت: مبنای ارزش پول ملی، تولید ملی است پس باید در این مسیر به جد تلاش و گام ‌برداریم.رییس کل بانک مرکزی در ادامه به تشریح سیاست‌های پولی پرداخت و گفت: تمام تلاش بانک مرکزی، کنترل نقدینگی است ضمن آنکه به‌دلیل افزایش نرخ ارز، واحدهای تولیدی دچار کمبود نقدینگی شده‌اند، بر این اساس بانک مرکزی با درک این شرایط گام‌های مهمی در این مسیر برداشته است.

وی افزود: سال جاری نیز کنترل نقدینگی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و با این سیاست امیدواریم شاهد آثار تورمی و نوسان نرخ ارز نباشیم.رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از روش‌های مختلف درصدد تامین مالی واحدهای تولیدی هستیم تاکید کرد: اولویت اصلی بانک مرکزی کنترل نقدینگی و همچنین تامین ارز برای تامین کالاهای اساسی است. در همین حال به گزارش«تعادل»روز سه شنبه 25 تیرماه 98، بازار ارز و طلا با ادامه ریزش نرخ‌ها مواجه شد و در حالی که نرخ لحظه‌ای سامانه سنا برای دلار به 11900 و برای دلار به 13850 تومان رسید و در صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نیز نرخ دلار 12100 و نرخ یورو 14050تومان اعلام شده بود، در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز دلار به 11710 تومان کاهش یافت.

به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز به دنبال اعلام اونس جهانی به قیمت 1414 دلار، قیمت مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آّب‌شده به 1 میلیون و 676 هزار تومان، هرگرم 18 عیار به 387 هزار و سکه طرح جدید به زیر 4 میلیون رسید و 3 میلیون و 935 هزار شد. همچنین نیم سکه 2 میلیون و 120 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 300 هزار و سکه گرمی به 950 هزار تومان رسید.سامانه سنا برای روز دوشنبه نیز نرخ میانگین ارزها را برای دلار 12309، لیر ترکیه 2279، یورو 14271، درهم 3407، یوآن 1850 و پوند 15714 تومان اعلام کرد.

 روز دوشنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز پایتخت با سومین ریزش متوالی قیمت‌ها مواجه شد. دلار در بازار آزاد تا محدوده ۱۲۱۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرد و عصر به محدوده ۱۲۲۰۰ تومانی بازگشت و نهایتاً رقمی زیر ۱۲۱۰۰ تومان را ثبت کرد. صرافی ملی ۴۰۰ تومان از نرخ رسمی دلار و ۳۵۰ تومان از نرخ یورو کاست و به این ترتیب قیمت رسمی خریدوفروش دلار بین ۱۲۰۰۰ تا ۱۲۱۰۰ تومان و یورو بین ۱۳۹۵۰ تا ۱۴۰۵۰ تومان اعلام شد. یکی از فعالان بازار ارز در این زمینه گفت: قیمت دلار در صرافی‌های مجاز بانکی و ملی به کانال ۱۱ هزار تومان بازگشت و ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد و نرخ یورو نیز 13900 تومان بود. این در حالی است که صرافی‌ها در ساعات اولیه دلار را 12100 تومان داد و ستد می‌کردند. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی ۴۵۰ تومان کاهش یافت. در حال حاضر قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان است. هر یورو نیز به قیمت خرید ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و فروش ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان مبادله می‌شود که ۴۰۰ تومان کاهش یافته است. این در حالی است که میانگین نرخ خرید حواله دلار در سامانه نیما در روز کاری دوشنبه ۱۱ هزار و ۷۴۰ تومان بوده که اختلاف تنها ۱۱۰ تومانی را با نرخ خرید این ارز در سامانه سنا ثبت کرده است که نویدبخش تحقق رفع شکاف قیمتی بین سامانه نیما و بازار آزاد است.

   پیش‌بینی بانک سی‌ای بی‌سی از روند طلا

پنجمین بانک بزرگ کانادایی پیش بینی کرده است که قیمت جهانی طلا در سال آینده میلادی به بیش از 1500 دلار خواهد رسید.به گزارش کیتکو نیوز، بانک سی‌ای بی‌سی در این تحلیل پیش بینی خود درباره قیمت طلا در سال 2019 را نیز افزایش داده است.بر اساس این گزارش تحلیلگران بانک سی‌ای بی‌سی پیش بینی کردند که میانگین قیمت طلا در سه ماه سوم امسال به 1425 دلار خواهد رسید. این رقم برای کل سال 2019 نیز بطور میانگین به 1365 دلار می‌رسد.برای سال آینده و 2021 میلادی نیز بانک سی‌ای بی‌سی پیش بینی کرده است که قیمت هر اونس طلا به 1500 دلار خواهد رسید. به نظر می‌رسد کاهش نرخ بهره امریکا طی ماه‌های آینده می‌تواند تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها داشته باشد.

   گزارش «ترند» آذربایجان از کاهش نرخ ۱۸ ارز در ایران

خبرگزاری ترند در گزارشی به کاهش ارزش ۱۸ ارز در بازار ایران واکنش نشان داد و نوشت: قیمت ۱۸ ارز خارجی در بازار ایران کاهش یافته است. این خبرگزاری با استناد به آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران نوشت بازار ارز ایران با کاهش ارزش بسیاری از ارزهای اصلی مواجه شده است.این در حالی است که بلومبرگ نیز در گزارشی ویژه از بازار ارز ایران نوشت: سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز در حال جواب دادن است. شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی ویژه به وضعیت قیمت ارز در ایران پرداخت و نوشت: پول ملی ایران که با مشکل نوسان ارزش مواجه شده بود، با اثربخش شدن اقدامات دولت برای مقابله با تحریم‌های امریکا در حال بازیابی ارزش خودش است.این گزارش به نقل از عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی ایران به ایجاد ثبات در بازار ارز اشاره کرد و نوشت: بررسی آمارهای فعالان بازار ارز و قیمت‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی بلومبرگ نشان می‌دهد که افزایش نزدیک به هشت درصدی ارزش ریال در بازار آزاد در یک ماه گذشته به ثبت رسیده و حالا شرایط به جایی رسیده که قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت دلار در سامانه نیما نزدیک شده است.

   نرخ دلار چرا کاهش می‌یابد؟

بازار آزاد ارز ایران ۶۷ روز پس از آغاز روند نزولی نرخ‌ها، به شرایط قیمتی اواخر بهمن ماه گذشته بازگشت و شاهد ثبت نرخ فروش ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومانی برای دلار امریکا بود. یورونیوز در گزارشی ویژه با این مقدمه به بررسی وضعیت بازار ارز در ایران پرداخت و نوشت: با شروع معاملات روز دوشنبه بازار ارز ایران، نرخ فروش دلار امریکا در سامانه رسمی نظارت ارز (سنا) ۴۰۰ تومان کاهش یافت و به ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان رسید، همزمان این نرخ در بازار آزاد تهران با ۱۰۰ تومان کاهش به نرخ ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان عقب‌نشینی کرد.بدین‌ترتیب در فاصله ۱۹ اردیبهشت ماه گذشته تا ۲۴ تیرماه جاری نرخ دلار با سه هزار و ۴۰۰ تومان افت از ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان فاصله گرفته و به نرخ معاملات روز ۲۷ بهمن ماه گذشته بازگشته است.این در حالی است که از اردیبهشت ماه گذشته به این سو، دامنه تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران وسعت بیشتری پیدا کرده و ابعاد تنش در خاورمیانه در پی حمله به چند نفتکش‌ و سرنگونی یک پهپاد امریکایی افزایش یافته است. همزمان مهلت ۶۰ روزه ایران به اتحادیه اروپا نیز سپری شد و کاهش سطح تعهدات برجامی ایران آغاز شد.اما برخلاف یک‌سال گذشته به نظر می‌رسد ظهور عوامل داخلی، تاثیرگذاری محرک‌های سیاست خارجی را بر معادلات بازار ارز ایران خنثی کرده است.

   رونق بازارهای موازی

همچنین بخشی از فعالان بازار ارز هم می‌گویند که یکی از دلایل مقطعی کاهش نرخ دلار، تلاش سرمایه‌گذاران برای تامین نقدینگی لازم برای بهره بردن از رشد قیمت‌های کوتاه‌مدت بازارهای موازی به ویژه بازار سهام است بطوری که با نزدیک شدن به مقطع عرضه‌های اولیه در بورس تهران یا جهش‌های قیمتی در آن، فروش دلار در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند. بدین‌ترتیب افزایش شیب افت اخیر نرخ دلار با چهارمین عرضه اولیه در بورس تهران طی سال ۱۳۹۸ همزمان شد. 

 

ارسال نظر