نرخ ارز آزاد به نیمایی نزدیک شد

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۶۱
نرخ ارز آزاد به نیمایی نزدیک شد

قیمت دلار امریکا در بازار آزاد  نزولی شد

 گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به نزدیک شدن نرخ ارز بازار آزاد به ارز نیما گفت: بازار ارز از ثبات برخوردار است و روند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود یافته که نشانه استقبال فعالان اقتصادی از سیاست‌های ارزی اخیر است.

به گزارش «تعادل»، در نشست هم‌اندیشی رییس کل بانک مرکزی با اعضای هیات رییسه اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران، عبدالناصر همتی با تاکید بر اینکه بخش غیردولتی بازوی توانمند اقتصاد کشور است، تصریح کرد: بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای رفع موانع فعالان بخش غیردولتی به کار می‌گیرد. همتی با بیان اینکه بانک مرکزی در راستای حفظ تعادل بازارها، کنترل بازار ارز را در دستور کار دارد ابراز امیدواری کرد با تداوم آرامش نسبی بازارها شاهد رونق بیشتر تولید باشیم.

  افزایش تسهیلات پرداختی به تولید تا سقف

۳۰ هزار میلیارد تومان

طبق اعلام بانک مرکزی، رییس کل این بانک در پاسخ به درخواست‌های فعالان اقتصادی بخش‌های غیردولتی برای تأمین مالی واحدهای تولیدی به تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی به واحدهای تولیدی پرداخت و گفت: بانک مرکزی حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را بطور جدی پیگیری می‌کند. وی ادامه داد: در همین راستا و به منظور جلوگیری از رکود، برنامه‌های جدید بانک مرکزی پس از نظرخواهی از کارشناسان پولی کشور در حال تدوین است و در قالب «طرح تأمین مالی مولد» اجرایی خواهد شد. همتی با اشاره به اینکه نظام بانکی با وجود محدودیت‌های موجود همواره پشتیبان بخش تولید کشور بوده است، تاکید کرد: در سال جاری میزان پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولیدی افزایش خواهد یافت و تا سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به «SME» ها اختصاص خواهد یافت.

  نرخ دلار کاهش یافت

 از سوی دیگر، در بازار ارز و طلا قیمت‌ها در روز یک‌شنبه 23 تیرماه 98، همچنان روندی با ثبات و روبه کاهش دارند بطوری که در بازار آزاد و معاملات نقدی دلار 12540 تومان معامله شد که کاهش 170 تومانی نسبت به روز شنبه داشته است.  نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا نیز با 50 تومان کاهش به 12550 و یورو با 50 تومان کاهش به 14450 تومان رسید. همچنین سامانه سنا براساس نرخ‌های میانگین روز شنبه نرخ دلار را 12649، یورو 14499، درهم 3485، یوآن 1850، پوند 15957 و لیر ترکیه 2338 تومان اعلام کرد.  قیمت‌ها در صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نیز در روز شنبه با 150 تومان کاهش برای فروش دلار 125500 و برای فروش یورو 14450 تومان معامله شده که 150تومان نسبت به روز شنبه کاهش داشته است و قیمت خرید صرافی‌ها نیز 100 تومان کمتر از نرخ فروش دلار و یورو اعلام شده است. همچنین در روز شنبه در بازار ارز آزاد و معاملات نقدی قیمت دلار 12540، یورو 14450 و درهم 3485 تومان داد و ستد شد که تقریبا معادل نرخ صرافی‌ها و حتی کمتر از آن است.  بانک‌ها روز ۲۳ تیر قیمت دلار را کاهش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز شنبه ۱۲ هزار و ۳۳۳ تومان بود، یکشنبه ۱۲ هزار و ۱۸۸ تومان خریداری شد. شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۳ هزار و ۷۴۲ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز ۱۵۰ تومان کاهش داشته است. هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۳۴۱ تومان خریداری می‌شود. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۴۳۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت دلار را نسبت به روز گذشته ۱۰۰ تومان کاهش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان است. این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز گذشته ۱۰۰ تومان کاهش یافته است. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۲ واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۴۴ ریال کاهش ۵۲ هزار و ۳۰۳ ریال و هر یورو نیز با ۲۷ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۶۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

در بازار طلای روز یک‌شنبه نیز با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1416 دلار و دلار نقدی به قیمت 12540 تومان، قیمت طلا و سکه کاهش داشته و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 820 هزار، هر گرم 18 عیار 420 هزار، سکه طرح جدید 4 میلیون و 380 هزار، سکه طرح قدیم یا بهار آزادی 4 میلیون و 250 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 290 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 390 هزار و سکه گرمی 970 هزار تومان داد و ستد شده است.

 زیان 3 درصدی خریداران دلار در چهارماه اخیر

 از سوی دیگر، برخی فعالان بازار ارز معتقدند که با روند کاهشی نرخ دلار در چهارماه اخیر و افزایش اجرای تعهدات صادرکنندگان و رشد عرضه ارز به بازار، خریداران ارز به قیمت‌های بالاتر در اوایل سال، اکنون با ضرر مواجه هستند و به دنبال کاهش هر روزه نرخ دلار، تمایل به خرید و فروش آن کاهش یافته است. با توجه به قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومانی دلار در ابتدای سال نسبت به قیمت ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان فعلی، قیمت این ارز در این مدت کاهش سه درصدی داشته و عملاً بازدهی این بازار برای سرمایه‌گذاران آن منفی سه درصد بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت که این بازار عملاً در دوره فعلی حداقل سود خود را برای سرمایه‌گذاران آن از دست داده و ممکن است این روند همچنان نیز ادامه داشته باشد. سرمایه‌گذاری در بازار ارز از ابتدای سال جاری تاکنون زیان سه درصدی را برای سرمایه‌گذاران این بخش ایجاد کرده است. اوایل سال گذشته امریکا از برجام خارج شد و تلاش کرد تا تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را بازگرداند و ایران را با مشکلات اقتصادی مواجه کند، به این ترتیب آثار روانی و اقتصادی تحریم‌های امریکا علیه ایران سبب شد تا قیمت ارز در کشور با افزایش مواجه شود. افزایش هیجانی و ناگهانی قیمت ارز سبب شد عده کثیری از مردم این بازار را برای سرمایه‌گذاری، بازاری سودده‌ ببینند و منابع خود را وارد بازار ارز کنند. ورود مردم به بازار ارز و افزایش التهاب در بازار سبب شد تا روند افزایش قیمت ارز، سرعت بیشتری به خود بگیرد و به همین دلیل بانک مرکزی ورود کرد تا روند افزایش قیمت ارز در بازار را متوقف کند که با برخی سیاست‌های ارزی دولت، این اقدام تا حدودی موفقیت آمیز بود و قیمت ارز نزولی شد. اما این موضوع سبب نشد تا بازار ارز جذابیت خود را برای مردم از دست بدهد و هنوز بسیاری از مردم به دنبال سرمایه‌گذاری در این بازار هستند. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و مسوولان بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری در این بازار را اقدامی با ریسک بالا دانسته و از مردم خواسته‌اند که به این بازار ورود نکنند.

از سوی دیگر، هجمه به بازار ارز سبب افزایش تقاضا در بازار، افزایش قیمت ارز و افزایش نرخ تورم خواهد شد که همه مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در همین راستا، به بررسی قیمت ارز از ابتدای سال جاری تاکنون پرداختیم تا بدانیم که سرمایه‌گذاری در این بازار تا چه اندازه توانسته برای افراد، موفقیت‌آمیز باشد؟ در روزهای پایانی سال گذشته، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هر دلار امریکا را به قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خریدند. اما در همان ماه‌های ابتدایی امسال، قیمت ارز باز هم با افزایش همراه شد؛ بطوری که در ابتدای اردیبهشت ماه، قیمت هر دلار امریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان و یورو به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.یک ماه بعد، قیمت ارز در همان حدود باقی ماند و این صرافی‌ها، دلار امریکا را به قیمت ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان و یورو را ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان فروختند. اما پس از آن قیمت ارز رفته رفته کاهش یافت تا جایی که دیروز قیمت هر دلار امریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان شد. این در حالی است که برخی از دلالان بازار ارز معتقد بودند که نرخ دلار در سال جاری با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود، اما با کنترل بازار توسط نهادهای مربوطه این امر اتفاق نیفتاد و ممکن است قیمت دلار باز هم نزولی باشد.بررسی قیمت ارز از ابتدای سال جاری تاکنون نشان از آن دارد که افرادی که در این مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند، نه تنها سودی شامل حال‌شان نشده، بلکه اندکی نیز ضرر کرده‌اند.

  هشدار تحلیلگران اقتصادی در مورد طلا

به گزارش کیتکو نیوز، تحلیلگران بازارهای بین‌المللی معتقدند که روزهای آینده آزمون مهمی برای طلا خواهد بود و این مساله روشن خواهد شد که آیا اونس جهانی قادر خواهد بود تا سطح حمایتی 1400 دلاری را حفظ کند یا نه. این در شرایطی است که تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو نیوز نشان می‌دهد که اکثر کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی پیش بینی می‌کنند که قیمت طلا در روزهای آینده تغییر چندانی نخواهد داشت. قیمت طلا در روزهای گذشته با افزایش چشمگیری روبرو شده و مجددا وارد کانال 1400 دلاری شده است که علت اصلی این مساله گمانه زنی‌های مربوط به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو امریکا است. نظرسنجی موسسه سی‌ام ئی نشان می‌دهد که احتمال کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره امریکا در نشست ماه جاری به بیش از 75 درصد رسیده است. به نظر می‌رسد اگر طلا بتواند سطح حمایتی 1400 دلاری را حفظ کند، طی هفته‌های آینده با رشد بیشتری روبرو خواهد شد.

  هندی‌ها تقاضای طلا را افزایش می‌دهند

به گزارش اسکراپ رجیستر، شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: ضعف رشد اقتصادی و اثر ناشی از افزایش قیمت جهانی طلا احتمالا منجر به شیب ملایم رشد تقاضای طلا در سال 2019 میلادی خواهد شد به‌خصوص در بازارهای نوظهور که سهم مهمی از تقاضای سالانه طلا را دارند. بر اساس این گزارش برآورد جدید شورای جهانی طلا درباره تقاضای طلا در سال 2019 در شرایطی است که وزارت دارایی هند تعرفه واردات طلا را 2.5 درصد افزایش داده و این اقدام احتمالا موجب کاهش 2.4 درصدی تقاضای طلای هند خواهد شد.شورای جهانی طلا پیش بینی کرده است که اگر تعرفه بالای واردات طلای هند دایمی باشد، این مساله موجب کاهش یک درصدی تقاضای طلای این کشور در بلندمدت خواهد شد. با این حال اجرای اصلاحات ساختاری اقتصادی در هند و چین موجب خواهد شد تا تقاضای طلا در بلندمدت با افزایش روبرو شود. به گزارش کیتکو نیوز، بانک وستپک استرالیا در جدیدترین تحلیل خود پیش‌بینی کرد قیمت جهانی طلا تا ماه دسامبر به اوج خود خواهد رسید و می‌تواند سطح مقاومتی 1440 دلاری را بشکند.بر اساس این گزارش جاستین اسمرک تحلیلگر ارشد بانک وستپک استرالیا گفت: مهم‌ترین تغییر در چشم‌انداز قیمت طلا این است که قیمت این فلز گرانبها تا پایان امسال به بیش از 1440 دلار و تا پایان 202 میلادی به 1374 دلار خواهد رسید.این در شرایطی است که اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی مهم جهان تاثیر زیادی بر افزایش احتمالی قیمت طلا طی ماه‌های آینده خواهد داشت. این بانک استرالیایی پیش‌بینی کرده است که فدرال رزرو امریکا نرخ بهره را کاهش خواهد داد و بانک مرکزی اروپا نیز در نشست جولای نرخ بهره را 0.1 درصد کاهش می‌دهد.بانک وستپک پیش بینی می‌کند که رشد اقتصادی امریکا امسال به کمتر از 2.4 درصد و سال آینده نیز به 1.8 درصد خواهد رسید.

 

 

ارسال نظر