کاهش اونس جهانی به زیر 1400 دلار

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۱۳
کاهش اونس جهانی به زیر 1400 دلار

گروه بانک و بیمه |احسان شمشیری|

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی گفت: در بازار ارز ثبات لازم برقرار است و بانک مرکزی مدیریت لازم را در بازار اعمال می‌کند.صادر‌کنندگان غیرنفتی در برگشت ارز عملکرد بهتری دارند، هدف ما ثبات اقتصادی است و شاخص‌های اقتصادی نظیر نرخ کاهنده تورم و بیکاری موید این نکته است.

به گزارش «تعادل»، رییس شورای پول و اعتبار در مورد وام ازدواج از بانک‌ها خواست سخت‌گیری نکرده و طبق مقررات عمل کنند.  وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها بیش از یک ضامن از متقاضیان طلب نکنند، گفت: بانک مرکزی با تخلف احتمالی بانک‌ها در این زمینه برخورد می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی در مورد رمز ارزها تصریح کرد: از نظر بانک مرکزی تشکیل و فعالیت اشخاص برای ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک غیرمجاز است و انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا، فلزات گزانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است.

همتی افزود: موضوع استخراج رمز ارزهای جهان‌روا در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و جهت‌گیری این است که در استخراج این ارز رمزها نرخ صادراتی برق باید مبنا باشد و استخراج‌کننده‌ها تعهد بازگشت ارز آن به چرخه اقتصادی کشور را بدهند.

از سوی دیگر، در بازار ارز و طلا قیمت‌ها همچنان روندی با ثبات و روبه کاهش دارند بطوری که نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا به 12750 و یورو به 14650 تومان رسید. قیمت‌ها در صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نیز برای دلار 12750 و برای یورو 14650 تومان اعلام شد. همچنین در بازار ارز آزاد و معاملات نقدی قیمت دلار 12920، یورو 14650 و درهم 3535 تومان معامله شد.

سامانه سنا نیز براساس میانگین نرخ‌های ارز روز سه‌شنبه 18 تیرماه، قیمت دلار را 12747، یورو 14538، درهم 3525، یوآن 1924، پوند 16016 و لیر ترکیه 2358 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۲ واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۴۴ ریال کاهش ۵۲ هزار و ۳۰۳ ریال و هر یورو نیز با ۲۷ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۶۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

در بازار طلا نیز با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1396 دلار و دلار نقدی به قیمت 12920 تومان، قیمت طلا و سکه اندکی کاهش داشت. مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 848 هزار، هر گرم 18 عیار 426 هزار، سکه طرح جدید 4 میلیون و 525 هزار، سکه طرح قدیم یا بهار آزادی 4 میلیون و 400 هزار، نیمه سکه 2 میلیون و 300 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 520 هزار و سکه گرمی 990 هزار تومان داد و ستد شده است.

  ادامه کاهش نرخ دلار

قیمت ارز در بانک‌ها و صرافی‌ها باز هم با شیب نزولی کاهش یافت.

بانک‌ها روز 19تیر قیمت دلار را کاهش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود، روز چهارشنبه۱۲ هزار و ۳۸۲ تومان خریداری شد. همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۳ هزار و ۸۷۷ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز بیش از حدود ۱۵۰ تومان کاهش داشته است. هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۴۲۰ تومان خریداری می‌شود.

قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۵۷۵ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد. اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۵۰ تومان کاهش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان است. این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان می‌فروشند که ۵۰ تومان کاهش یافته است.

   طلا در سراشیبی کاهش قیمت

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۳۹۲ دلار و ۵۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۳۹۴ دلار و ۹۰ سنت رسید.

مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت سی‌ام سی مارکتس در این باره گفت: قوی‌تر شدن دلار عامل اصلی کاهش قیمت‌های طلا بوده است. در مجموع به نظر می‌رسد بازار از انتظاراتش در خصوص کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی امریکا عقب‌نشینی کرده است. همچنین سرمایه‌گذاران در حال سودگیری از رشد اخیر قیمت طلا هستند و قراردادهای خریدشان را در آستانه انتشار گزارش نشست ماه گذشته بانک مرکزی امریکا کاهش می‌دهند.

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تأثیر رشد ارزش دلار به دلیل تعدیل انتظارات درخصوص کاهش نرخ‌های بهره امریکا، کاهش پیدا کرد.هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۳۹۲ دلار و ۵۰ سنت رسید.

در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۳۹۴ دلار و ۹۰ سنت رسید.

مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت سی‌ام سی مارکتس در این باره گفت: قوی‌تر شدن دلار عامل اصلی کاهش قیمت‌های طلا بوده است. درمجموع به نظر می‌رسد بازار از انتظاراتش در خصوص کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی امریکا عقب‌نشینی کرده است. همچنین سرمایه‌گذاران در حال سودگیری از رشد اخیر قیمت طلا هستند و قراردادهای خریدشان را در آستانه انتشار گزارش نشست ماه گذشته بانک مرکزی امریکا کاهش می‌دهند.

جزییات نشست سیاست پولی ماه گذشته بانک مرکزی امریکا بعدازظهر روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

دلار در معاملات روز چهارشنبه تحت تأثیر ضعیف شدن انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره امریکا که بازده اوراق خزانه را بالا برد، در برابر سبدی از ارزهای بزرگ به بالاترین حد در سه هفته گذشته صعود کرد. قوی‌تر شدن دلار طلا را برای خریداران غیرامریکایی گران‌تر می‌کند.

رشد بیشتر ارزش دلار به اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا بستگی خواهد داشت که از روز چهارشنبه به مدت دو روز در برابر کنگره به توضیحات در خصوص سیاست پولی خواهد پرداخت. نرخ‌های بهره پایین‌تر از قیمت طلا که دارایی بدون سوددهی است، پشتیبانی می‌کند و رشد ارزش دلار را محدود خواهد کرد. همچنین لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد مقامات تجاری امریکا و چین روز سه‌شنبه مکالمات تلفنی سازنده‌ای داشته‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، ویلبر راس، وزیر بازرگانی امریکا اعلام کرد دولت امریکا مجوزهایی به شرکت‌هایی که به دنبال فروش کالا به شرکت هواوی چین هستند، صادر خواهد کرد.

در این بین، موجودی طلای «اس‌پی‌ای‌آر گلد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، ۰.۲۲ درصد کاهش پیدا کرد و از ۷۹۵.۰۸ تن در روز دوشنبه به ۷۹۴.۰۸ تن در روز سه‌شنبه رسید.

به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است حمایت در سطح ۱۳۸۷ دلار را شکسته و به محدوده ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۷ دلار صعود کند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵ دلار و هفت سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵۴۵ دلار و ۵۰ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ثابت بود و ۸۰۶ دلار معامله شد.

  اوج‌گیری دوباره بیت‌کوین

سخت‌تر شدن استخراج بیت‌کوین باعث صعود مجدد ارزش این ارز دیجیتالی شد.

به گزارش کوین دسک، ضریب سختی استخراج بیت‌کوین با ۱۴.۲۳ درصد افزایش به عدد ۹.۰۶ رسید. این ضریب که از اواسط سال ۲۰۱۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است نشان‌دهنده آن است که با رالی اخیر بیت‌کوین در بازارهای جهانی، تمایل معامله گران ارزهای دیجیتالی به استخراج بیت‌کوین مجدداً افزایش یافته است. امروز بهای بیت‌کوین پس از آنکه در روزهای اخیر تا ۱۰ هزار دلار نیز کاهش یافته بود به ۱۲ هزار و ۸۸۰.۵۹ دلار رسید تا بار دیگر به قله ۱۲ هزار دلاری برسد. نوسانات شدید بیت‌کوین باعث شده است تا بسیاری از افراد نسبت به ورود برای معامله این ارز احتیاط کنند چرا که در بازه زمانی ژوئن تا دسامبر ۲۰۱۷ ارزش بیت‌کوین ۴۰۰ درصد افزایش یافت اما در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر سال گذشته ارزش آن ۳۰ درصد کاهش یافت. بیت‌کوین اکنون حدود سه‌برابر ارزش ابتدای امسال خود قیمت دارد و اختلاف‌نظر بین مسیر قیمت آینده آن در بین تحلیلگران بالا است. متی گرینسپن، تحلیل‌گر موسسه «ای تور» گفت: بخش بزرگی از صعود اخیر بیت‌کوین مربوط به افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به ارزهای دیجیتالی با ورود فیس‌بوک به این عرصه است. معامله گران معتقدند با ورود لیبرا آگاهی بیشتری درباره این ارزها در جامعه ایجاد خواهد شد.

علاوه بر بیت‌کوین، قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر نیز صعودی بود به گونه‌ای که اتریوم به ۳۱۰.۵۴ دلار، لایت کوین به ۱۱۸.۸۹ دلار، دش به ۱۵۵.۳۸ دلار، نئو به ۱۷.۱۱ دلار، میکر به ۷۳۱.۴۷ دلار، زد کش به ۱۰۱.۷۷ دلار، هایپر کش به ۴.۸ دلار، لیسک به ۱.۵۷ دلار و میکسین به ۲۶۰.۶۴ دلار رسید.

  درخشش دلار در برابر رقبا

افزایش بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری به دلار کمک کرد تا در برابر ارزهای مهم جهانی پیشروی کند.

به گزارش رویترز، در معاملات روز چهارشنبه بازارهای ارزی، معاملات بیشتر از هر چیز دیگری تحت تأثیر صعود مجدد بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری امریکا به کانال دو درصدی و ثبت بازدهی ۲.۰۶۷ درصد بود. معامله گران انتظار دارند بانک مرکزی امریکا در ماه آینده سرانجام نرخ بهره را کاهش دهد تا حمایت بیشتری از رشد اقتصادی این کشور انجام دهد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد به ۹۷.۵۱۸ واحد رسید که بالاترین سطح سه هفته اخیر و تنها اندکی کمتر از رکورد ۹۷.۵۸۸ واحد ماه گذشته محسوب می‌شود.

جونیچی ایشی کاوا، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه «آی‌جی سکیوریتیز» گفت: رسیدن بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری به بالای دو درصد می‌تواند نشانه‌ای از تداوم روند صعودی دلار باشد. مهم‌ترین اتفاق پیش رو تصمیم پاول (رییس بانک مرکزی امریکا) خواهد بود که می‌تواند محدوده حمایتی دلار را تعیین کند.

دلار در برابر ین ژاپن با رسیدن به ۱۰۸.۹۷۵ ین در یک قدمی فتح کانال ۱۰۹ ین قرار گرفت. دلار در برابر همتایان آسیایی و کانادایی خود نیز صعودی بود به‌گونه‌ای که به ازای ۱.۴۴۵۰ دلار استرالیا، ۱.۳۱۲۹ دلار کانادا، ۱.۳۶۲۱ دلار سنگاپور، ۴.۱۴۰۶ رینگت مالزی و ۶.۸۸۵۳ یوان چین مبادله شد.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به مهلت زمانی در نظر گرفته شده برای برگزیت، بوریس جانسون، بخت اصلی جایگزینی ترزا می‌برای نخست‌وزیری انگلیس که سابقه شهرداری لندن و وزارت امور خارجه انگلیس را در کارنامه خود دارد، بار دیگر تاکید کرد که در صورت نخست وزیری انگلیس را در ماه اکتبر از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد و این مساله چه با توافق و چه بدون توافق قطعاً انجام خواهد شد. این اظهارات هم یورو و هم پوند را در برابر دلار نزولی کرد به گونه‌ای که نرخ برابری پوند معادل ۱.۲۴۵۲ دلار و نرخ برابری یورو ۱.۱۲۰۷ دلار به ثبت رسید.

   صرافی‌های بی‌اعتبار از نیما حذف شوند

عباس آرگون کارشناس اقتصادی معتقد است با توجه به سختی‌های که فعالان اقتصادی در شرایط امروز بازار ارز با آن روبرو هستند، فعال بودن صرافی‌های بی‌اعتبار می‌تواند تمام زحمات آنها را بر باد دهد. در ماه‌های گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز، دولت راهکارهایی را برای بازگشت ارز صادراتی به کشور مطرح کرد که سامانه نیما بخشی از آن بود. این سامانه توانسته در برخی حوزه‌ها عملکرد مثبتی را به ثبت برساند اما در نگاه کلان انجام برخی اصلاحات می‌تواند برای بهبود کارایی نیما اهمیت جدی داشته باشد.

به گفته وی، وقتی یک سامانه رسمی از سوی دولت برای نقل و انتقال ارز معرفی می‌شود، نخستین شرط آن بالا بودن میزان اعتبار و قطعی بودن معاملات است؛ موضوعی که متأسفانه اخیراً به آن خدشه وارد شد.

وی با اشاره به موضوع کلاهبرداری یک صرافی در سامانه نیما، توضیح داد: متأسفانه این صرافی پس از آنکه وجه ریالی واردکنندگان را دریافت کرد، هیچ پشتوانه ارزی برای پرداخت به آنها نداشت و همین مساله زیانی جدی برای این واردکنندگان به وجود آورد.

آرگون ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم که با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های جدی که برای واردات کالا به کشور وجود دارد، فعالان اقتصادی باید از موانع بسیاری برای نهایی کردن معاملات خود عبور کنند و اگر پس از طی کردن تمام مراحل در گام پایانی، صرافی از عمل به تعهداتش سرپیچی کند، آنچه باقی می‌ماند یک زیان هنگفت برای فعالان اقتصادی خواهد بود.

وی با اشاره به لزوم توجه جدی به اعتبار صرافی‌های فعال در این سامانه، تاکید کرد: فعالان اقتصادی با وجود تمام دغدغه‌هایی که دارند، تلاش کردند فعالیت‌های خود را با شرایط فعلی کشور وفق دهند و نخستین نیاز برای تداوم این حرکت، حفظ اعتمادها و کارا بودن سیستم است.

وی به فعالیت‌های اتاق بازرگانی برای پیگیری این خواسته‌ها اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی در طراحی سیاست‌های کلان نقشی ندارد اما ما تلاش می‌کنیم در اتاق بازرگانی بحث اعتبارسنجی دقیق صرافی‌ها را پیگیری کنیم تا دولت تضمین لازم را از آنها دریافت کند تا اگر یک صرافی برای ارایه ارز اعلام آمادگی کرد و نتوانست به تعهداتش عمل کند، مجبور به پاسخگویی به بانک مرکزی یا دیگر نهادهای ذی‌ربط شود.

به گزارش ایسنا، چندی قبل یکی از صرافی‌هایی که در سامانه نیما فعالیت می‌کرد، پس از دریافت مبلغ ریالی از تعدادی از واردکنندگان به تعهدات خود عمل نکرد و ارزی را به آنها تحویل نداد.

در جلسه اخیر کمیسیون سرمایه اتاق بازرگانی تهران اعلام شد که این کمیسیون تلاش می‌کند موضوع اعتبارسنجی صرافی‌ها را به عنوان یک اولویت مهم به دولت انتقال داده و مذاکرات را در این زمینه آغاز کند.

 

 

ارسال نظر