افزایش شفافیت بورس نسبت به بازارهای موازی

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۷۴۷
افزایش شفافیت بورس نسبت به بازارهای موازی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارهای موازی نسبت به بازار سرمایه از اقبال خوبی برخوردار نیستند و همانند سابق از این بازارها استقبال نشده است. فعالان بازار به دنبال ورود سرمایه‌های خود به بازار نقدشونده و شفاف هستند.

به گزارش ایرنا، فرهاد رمضان گفت: بازارهایی مانند طلا، ارز، سکه و… غیرشفاف هستند و در آنها ابهام وجود دارد اما بورس بازار متشکلی است که به افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار و سرمایه‌گذاری در آن منجر شده است، به همین دلیل به‌طور حتم روند شاخص بورس به دلیل نقدینگی‌های موجود افزایشی خواهد بود. وی گفت: روند شاخص بورس در دو روز اخیر متأثر از چند عامل مانند پایان نشست جی ۲۰ در ژاپن، آرام شدن آهنگ مقابله جنگ تجاری امریکا و چین بود که بر قیمت کامودیتی‌ها و کالاهای موجود در بازار جهانی تأثیرگذار و به مراتب منجر به تغییر سمت و سوی معاملات در بازار سرمایه شد. رمضان ادامه داد: این عوامل پیامد شوک‌های سیاسی و اقتصادی در عرصه بین‌الملل بود که منجر به ایجاد تغییرات در بازارهای مالی کشور شد. وی با بیان اینکه موضوعات سیاسی اخیر باعث ایجاد یک جمع‌بندی مناسب بین رابطه مالی ایران و اروپا شد، گفت: این امر منجر به ورود دلار به کانال قیمتی ۱۲ هزار تومان شد. انتظارها بدین صورت است که کانال مالی ایران و اروپا بخشی از جهش قیمت ارز را کنترل و انتظار تورمی در ایران را کاهش دهد. رمضان با تاکید بر اینکه شاخص بورس به سرعت تحت تأثیر دو عامل قیمت ارز و انتظار تورمی قرار می‌گیرد، افزود: ایجاد یک کانال مالی و تجاری با اروپا، انتظار تورمی برخی اقلام و افزایش قیمت دلار و یورو که ارزهای پرقدرت اقتصادی هستند را کنترل و زمینه کاهش قیمت این ارزها را فراهم می‌کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، براساس تحلیل کارشناسان بازار بر روی صنایع مختلف، تغییر روند بازار و افزایش شاخص بورس پیش بینی شده است. رمضان اظهار داشت: به‌طور معمول در ایران تداوم شوک‌های غیر اقتصادی که بر بازار سرمایه تحمیل می‌شود سه روز است، بیشتر از آن برای بازار متصور نیست و نمی‌تواند چندان ماندگار باشد. این کارشناس بازار سرمایه به صنایع برتر در بورس اشاره و بیان کرد: وضعیت صنایع مختلف در بازار بدین صورت بود که تمام سهامداران برای سرمایه‌گذاری به سمت یک صنعت رفتند و یک‌باره از آن خارج شدند. صنایع معدنی، فلزی و پالایشی از جمله صنایع پایداری بودند که از بیشترین جذب نقدینگی برخوردار شدند. وی خاطرنشان کرد: بعد از اتمام فصل مجامع این سه صنعت در بازار از اقبال بیشتری برخوردار خواهند بود و معاملات بیشتر بازار به سمت آنها می‌رود.

 

ارسال نظر