اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۷۴۲

بانک مرکزی درگاه پرداخت بانکی ندارد

بانک مرکزی ضمن هشدار به مردم درباره افشای اطلاعات حساب بانکی‌شان اعلام کرد که این بانک هیچ‌گونه درگاه پرداخت بانکی ندارد.

به گزارش «تعادل»، بانک مرکزی اعلام کرد: برخی از هموطنان اخیرا پیامکی دریافت کرده‌اند با این مضمون که «مهلت سرویس پیامک بانکی حساب شما به اتمام رسیده و هم‌اکنون بدون حضور در شعب بانک، سرویس اطلاع‌رسانی پیامکی حساب خود را با مراجعه به درگاه پرداخت بانک مرکزی با پرداخت ۵ هزار تومان به مدت دوسال تمدید کنید»، که کلاهبرداران با این ترفند قصد دارند اطلاعات حساب بانکی افراد را به منظور سودجویی و فیشینگ (phishing) به دست آورند.

بانک مرکزی ضمن هشدار به هموطنان اعلام کرده است که این بانک هیچ‌گونه درگاه پرداخت بانکی ندارد و این اقدام، کلاهبرداری محسوب می‌شود؛ بنابراین مردم از ارایه اطلاعات حساب خود به افراد ناشناس و از طریق هر کانال ارتباطی، اکیدا اجتناب کنند.در همین زمینه به اطلاع می‌رساند اخبار و اطلاعیه‌های بانک مرکزی تنها از طریق سایت این بانک به نشانی cbi.ir  قابل دریافت است.

تسهیل عرضه خدمات بیمه‌ای در قالب استارتاپ‌ها

رییس کل بیمه مرکزی گفت: عرضه خدمات بیمه‌ای مبتنی بر فناوری اطلاعات و استارتاپ‌ها به عنوان مکمل شیوه‌های فروش سنتی بیمه، علاوه بر ایجاد رونق در بازار بیمه پایه‌گذار تحولی عظیم در صنعت بیمه محسوب می‌شود.

به گزارش «تعادل»، با هدف تامین نیازهای بیمه‌ای مردم و ضرورت حمایت از فناوری‌های نوین در صنعت بیمه در قالب تفاهم نامه میان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بیمه مرکزی ساماندهی و تسهیل فعالیت استارتاپ‌های بیمه‌ای را به عنوان راهکاری مناسب در دستور کار خود قرار داد.

رییس کل بیمه مرکزی در این باره گفت: عرضه خدمات بیمه‌ای مبتنی بر فناوری اطلاعات با سرعت و کیفیت قابل قبول، ضمن افزایش رضایتمندی متقاضیان بیمه، موجبات توسعه بازار بیمه و افزایش ضریب نفوذ بیمه را به دنبال خواهد داشت.

غلامرضا سلیمانی اضافه کرد: اکنون در مقطع فعلی، صنعت بیمه آماده پذیرش نوآوری و جذب فناوری است تا با بهره مندی از ابزارهای نوین ضمن اعمال مناسب مدیریت ریسک، به افزایش رقابت در این صنعت کمک کند.رییس کل بیمه مرکزی ضمن اعلام آمادگی این سازمان برای ساماندهی فعالین مزبور در قالب کارگزاری‌های الکترونیکی بیمه، گفت: چنانچه نیاز به بازنگری در مقررات و ضوابط مربوطه باشد، به آنها پروانه فعالیت اعطا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند درخواست کارگزاری الکترونیکی خود را در این زمینه به اداره کل پذیرش موسسات و دفاتر بیمه‌ای بیمه مرکزی ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

شناسایی و مسدودسازی کارتخوان‌های خارجی

معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک از ادامه روند شناسایی کارتخوان‌های خارج از کشور و وارد شدن اطلاعات و کد ملی صاحبان این دستگاه‌های کارتخوان در لیست سیاه شبکه پرداخت خبر داد.

به گزارش ایبنا، بانک مرکزی در راستای اعمال کنترل و نظارت بر شبکه پرداخت الکترونیک در چند ماه اخیر سیاست‌هایی از جمله ایجاد سقف تراکنش برای هر کارت بانکی و کد ملی را در نظر گرفت و با توجه به خروج تعدادی کارتخوان از کشور و استفاده از این ابزار برای سوءاستفاده و ایجاد اختلال قیمتی در بازار ارز تصمیم گرفته شد تا زیرساخت شناسایی و مسدودسازی کارتخوان‌های خارجی طراحی و عملیاتی شود که در همین راستا بانک مرکزی دستوراتی را به شاپرک و شرکت‌های پرداخت الکترونیک ابلاغ کرد و مسدودسازی کارتخوان‌های خارجی و برخورد با صاحبان این کارتخوان‌ها در برنامه‌ای جدی و فشرده در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت شاپرک، در اولین اقدامات در زمینه شناسایی و مسدودسازی کارتخوان‌های خارج از کشور بالغ بر ۹۳۰ پایانه فروش از دی ماه تا نیمه بهمن ماه سال ۱۳۹۷ مسدود شد و در ادامه روند شناسایی و مسدودسازی کارتخوان‌های خارجی، حدود ۳۷۰ دستگاه کارتخوان دیگر نیز مسدود شدند که در نهایت در سال ۱۳۹۷ تعداد پایانه‌های فروش که در خارج از کشور فعالیت داشتند و مسدود شدند به ۱۳۰۴ پایانه رسید که از این تعداد بالغ بر ۱۲۰۷ پایانه توسط شرکت شاپرک و ۹۷ پایانه توسط شرکت‌های پرداخت الکترونیک شناسایی و مسدود شد؛ لازم به ذکر است که روند شناسایی و مسدودسازی کارتخوان‌های خارجی همچنان ادامه دارد و در زمینه شناسایی این کارتخوان‌ها از ابزارهای مختلفی به صورت الکترونیک و حتی بازدید حضوری در کشورهای همسایه ایران استفاده شده تا این کارتخوان‌ها با ضریب دقت بالا شناسایی و مسدود شوند. در چندین سال اخیر فقدان قانون در خصوص خروج دستگاه کارتخوان از کشور سبب شده بود تا تعدادی کارتخوان از ایران خارج و برای استفاده‌های مختلف از جمله صرافی‌ها به خصوص در کشور کانادا و حتی در فروشگاه‌های برخی کشورهای همسایه نصب و برای گردشگران قابل استفاده باشد که در التهابات ارزی از برخی از این دستگاه‌ها سوءاستفاده شد و بانک مرکزی در راستای اعمال سیاست در خصوص این دستگاه‌ها تصمیم گرفت تا صرفا ابزارهای پرداخت در داخل کشور در دسترس باشد.

 

ارسال نظر