پیش‌بینی کاهش نرخ ارز به دنبال راه‌اندازی اینستکس

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۴۸۵
پیش‌بینی کاهش نرخ ارز به دنبال راه‌اندازی اینستکس

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری |

به دنبال راه‌اندازی سازوکار مالی اینستکس بین ایران و اروپا، اولین واریزی‌ها و نقل و انتقال ارزی بین ایران و اروپا روز جمعه انجام شده و کارشناسان براین اساس پیش‌بینی می‌کنند که نرخ ارز در روزهای آینده کاهش قابل توجهی خواهد داشت. به گزارش «تعادل»، رییس کل بانک مرکزی نیز در این زمینه درباره ادعای اروپایی‌ها مبنی بر اینکه در آستانه اجرای سازوکار مالی اینستکس هستیم، گفت: مدتی است که این موضوع را از طرف اروپایی می‌شنویم. جلسه‌هایی برای اجرای اینستکس مبادله شده است اما تاکید داریم که باید در این ساز و کار منابع مالی جابه‌جا شود. همتی با بیان اینکه ما به اروپا صادراتی نداریم، پس نمی‌توانیم وارداتی داشته باشیم، اضافه کرد: یک راه‌حل این است که از ما نفت بخرند که گفتند در این موضوع مشکل دارند. راه دوم این است که اروپایی‌ها خط اعتباری بدهند تا بتوانیم از آنها کالا خریداری کنیم و چنانچه هر کدام از این کارها انجام شود، راه‌اندازی اینستکس حتی یک هفته نیز طول نمی‌کشد ویبا اشاره به اینکه وضعیت بازار ارز نشانه مهمی است که مردم برای تحریم‌ها اهمیتی قائل نیستند؛ و التهابی در بازار ارز وجود نداردگفت: مردم آگاهی یافته‌اند که دشمنان هرکاری که می‌توانسته‌اند انجام داده و تحریم‌ها، بیشتر از این، فایده‌ای ندارد. عبدالناصر همتی، درباره تحریم‌های جدید امریکا علیه رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: امریکایی‌ها هر کاری که برای تحریم قادر به انجام بودند، اجرا کردند. جمهوری اسلامی قله مقاومت تحریمی را پشت سرگذاشته و باوجود ادعای امریکا مبنی بر صفر شدن فروش نفت، روند صادرات نفت در حال افزایش است.

  افزایش انس طلا

از سوی دیگر، در بازار ارز و طلا، به دنبال کاهش نرخ دلار، قیمت طلا نیز کاهش یافت. نرخ دلار روز شنبه در بازار آزاد و معاملات نقدی به 13090 و درهم به 3570 تومان رسید. سامانه سنا نیز نرخ میانگین معاملات را برای روز پنج شنبه، برای دلار 12999، لیر ترکیه 2362، یورو 14891، درهم 3579، یوآن 1954 و پوند 16571 تومان اعلام کرد.

قیمت اونس جهانی طلا نیز به 1410 دلار روز شنبه رسید و به دنبال آن قیمت مظنه مثقال 17 عیار به 1 میلیون و 873 هزار، هرگرم 18 عیار 432 هزار، سکه 4 میلیون و 583 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 370 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 570 هزار، سکه گرمی 1 میلیون و 10 هزار تومان معامله شد.

همچنین قیمت هر اونس طلا به دنبال مطرح شدن کاهش نرخ بهره امریکا به ۱۴۱۳ دلار رسید. همچنین با محتمل بودن کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی امریکا در روزهای آینده، ارزش دلار در برابر سایر نرخ‌ها افزایش یافته است.

هر اونس طلا با ۴.۱۷ دلار افزایش ۱۴۱۳.۹۵ دلار فروخته شد. طلا تاکنون در ماه جاری میلادی ۸.۴ درصد افزایش ارزش داشته و در مسیر ثبت بیشتر درصد افزایش از ژوئن ۲۰۱۶ قرار دارد. این فلز گران بها تاکنون در هفته گذشته ۱.۲ درصد افزایش قیمت داشته و در مسیر ثبت ششمین افزایش هفتگی متوالی قرار دارد.

سران کشورهای جی ۲۰ در اوساکا ژاپن با یکدیگر ملاقات می‌کنند و انتظار می‌رود میان روسای جمهور امریکا و چین در روز شنبه دیداری جداگانه در حاشیه نشست صورت گیرد.

وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد: رییس‌جمهور چین در نظر دارد تا یک‌سری شرایط به امریکا ارایه دهد که باید پیش از اینکه چین آماده مصالحه شود، انجام شود. لاری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت ترامپ با هیچ پیش‌شرطی موافقت نمی‌کند و تهدید خود برای اعمال تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی را حفظ می‌کند.

    کاهش قیمت دلار

روز پنج‌شنبه نیز قیمت خرید ارز در بانک‌ها با کاهش همراه بود و نرخ داد و ستد در صرافی‌های مجاز بانکی هم کاهش یافت. بانک‌ها روز پنج‌شنبه قیمت ارز را نسبت به روز چهارشنبه کاهش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار که روز چهارشنبه ۱۲ هزار و ۶۲۵ تومان بود، روز پنج شنبه با کاهش ۵۵ تومانی به ۱۲ هزار ۵۷۰ تومان رسیده است.

همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۴ هزار و ۲۷۷ تومان خریداری می‌کنند و این در شرایطی است که روز چهارشنبه قیمت خرید هر یورو ۱۴ هزار و ۳۳۷ تومان بوده و نشان از کاهش ۶۰ تومانی دارد.

قیمت ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است بطوری که هر یورو تا ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورد که در مقایسه با نرخ حدود ۱۵ هزار تومانی بازار آزاد برای مسافر گران‌تر تمام می‌شود. همچنین در صرافی‌های مجاز بانکی، نرخ خرید هر اسکناس دلار امریکا ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده و ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان فروخته می‌شود. نرخ خرید هر اسکناس یورو نیز در صرافی‌های مجاز بانکی ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان است و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین در بازار آزاد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، به قیمت ۴ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان معامله می‌شد. در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۷۸ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۵۷۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹ هزار تومان فروخته می‌شد. قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

   پیش‌بینی تحلیلگران از آینده قیمت طلا

کارشناسان بازارهای مالی پیش‌بینی کردند که رشد جهانی قیمت طلا ادامه پیدا می‌کند.

قیمت طلا در هفته گذشته تحت تأثیر انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره امریکا و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی به بالاترین حد از سال ۲۰۰۳ به این طرف صعود کرد؛ هر چند پس از اینکه اظهارات مقامات بانک مرکزی انتظارات بازار برای کاهش نرخ‌های بهره را تعدیل کرد، این فلز از رکورد بالایی که به آن دست یافته بود عقب نشست.

در همین حال فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت پرایس فیوچرز در این باره گفت: طلا، طلایی است. نه تنها محدوده معاملات یک سال اخیرش را شکسته و موفق شده است به قیمت بالاتری صعود کند، بلکه روند کاهش نرخ‌های بهره نیز از قیمت این فلز پشتیبانی خواهد کرد و با افزودن ریسک‌های ژئوپلیتیکی، این فلز ارزشمند به قیمت بالاتری صعود می‌کند.

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر یا ۵۹ درصد افزایش قیمت و یک نفر یا معادل شش درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرد و ۶ نفر یا ۳۵ درصد نیز نظری نداشتند.

در این بین، ۵۹۱ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکو نیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که از میان آنها ۳۲۰ نفر یا ۵۴ درصد افزایش قیمت و ۱۶۲ نفر یا ۲۷ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند، در حالی که ۱۰۹ نفر یا ۱۸ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی کیتکو نیوز برای هفته گذشته، اکثر کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران نسبت به بالا رفتن قیمت طلا خوش‌بین بودند. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار امریکا با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۴۱۳ دلار و ۷۰ سنت بسته شد و یک درصد افزایش هفتگی نشان داد.

  تاثیر توافق امریکا و چین

شون لاسک، مدیر شرکت والش تریدینگ نیز معتقد است: بازار طلا برای حرکت به سوی ۱۴۵۰ دلار محتاط است و اگر توافق تجاری میان روسای جمهور امریکا و چین در دیدار روز شنبه حاصل نشود، معامله گران از قیمت‌های پایین‌تر به عنوان فرصتی برای خرید طلا استفاده خواهند کرد.

  عقب‌نشینی طلا تا مرز ۱۴۰۰ دلار

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت “لاسال فیوچرز “ نیز پیش‌بینی کرد که طلا ممکن است تا مرز ۱۴۰۰ دلار عقب‌نشینی کند اما پس از آن دوباره روند صعودی خود را از سرخواهد گرفت و در قیمت بالاتری معامله می‌شود.

  خوش‌بینی برای ادامه رشد

آدام بوتون، مدیرکل وب‌سایت فارکس لایو هم نسبت به روند صعودی قیمت طلا ابراز خوش‌بینی کرد؛ با این حال خاطرنشان کرد که ترجیح می‌دهد در زمان پایین رفتن قیمت‌ها، به خرید طلا اقدام کند.

 

ارسال نظر