اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۰۰:۳۰:۳۸
کد خبر: ۱۴۷۳۰۸

رشد مبلغ تراکنش بانکی تا 10 برابر نقدینگی کشور

رییس کل بانک مرکزی گفت: آمارهای سامانه‌های حاکمیتی بانک مرکزی حکایت از روند بسیار شتابان میزان و مبلغ تراکنش‌های بانکی در سال ۹۷ دارد.

به گزارش «تعادل»، رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: یکی از برنامه‌های مهم بانک مرکزی توسعه بانکداری نوین و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فناورانه بانکی و نظام‌های پرداخت است.

 در سال ۱۳۹۷ جمع مبلغ تراکنش‌های بین بانکی بیش از 21 هزار تریلیون تومان بوده است که ۱۰ برابر بیشتر از حجم نقدینگی در همان سال است.

 مجموع تراکنش‌های سامانه‌های شتاب و شاپرک حدود ۸۰ میلیارد تراکنش و جمع رقم تراکنش‌های آنها بیش از ۶۵۵۰ هزار میلیارد تومان

 خدمت پایا: ۱٫۴ میلیارد تراکنش به مبلغ 3300هزار میلیارد تومان

 خدمت ساتنا: ۱۹ میلیون تراکنش به مبلغ 7550هزار میلیارد تومان

 خدمت چکاوک: ۱۱۰ میلیون چک تبادل شده به مبلغ 398 هزار میلیارد تومان

 خدمت صیاد: ۵۳ میلیون تراکنش مربوط به صدور چک.

دلایل مدیران نظام بانکی برای دیدار با رییس‌جمهور

مدیران نظام بانکی می‌گویند این رسم است که بانکداران در هر دولتی، رییس‌جمهور را ببینند و مشکلات خود را رو در رو با او در میان بگذارند؛ دیداری که با گذشت ۶سال، هنوز با حسن روحانی محقق نشده است.به گزارش مهر، مدیران نظام بانکی می‌گویند می‌خواهند رییس‌جمهور را ببینند تا از نزدیک و رو در رو با او صحبت کنند؛ دیداری که با گذشت شش سال از عمر دولت حسن روحانی، هنوز محقق نشده است. آن‌گونه که مدیران نظام بانکی می‌گویند، این رسم است که در هر دولتی، مدیرعامل بانک‌های دولتی و خصوصی، یک نشست چهره به چهره با رییس‌جمهور داشته باشند؛ اما تا این لحظه نتوانسته‌اند وقتی را از رییس‌جمهور دریافت کنند تا با او به گفت‌وگو بنشینند.آن‌گونه که مدیران عامل نظام بانکی می‌گویند، دیدار چهره به چهره تأثیری به مراتب بالاتر روی روابط نظام بانکی با رییس دولت دارد؛ حال آنکه به جز مجمع بانک‌ها که حسن روحانی برای دقایقی پشت تریبون قرار می‌گیرد و در جلسه عمومی مجمع که مدیران پایین دست و بعضاً کارمندان هم حضور دارند به سخنرانی می‌پردازد یا در جلسه مجمع که بیشتر به بررسی ترازنامه بانک مرکزی و منویات روسای کل بانک مرکزی می‌گذرد، مجالی برای مدیران عامل بانک‌ها جهت طرح موضوعات ریشه‌ای وجود ندارد.

مدیران عامل بانک‌ها بر این باورند که ۸۰ درصد از بار تأمین مالی اقتصاد ایران را با توجه به بانک محور بودن اقتصاد ایران، آنها به دوش می‌کشند و حتی ۲۰ درصد مابقی که ظاهراً از بازار سرمایه تأمین می‌شود نیز، به‌طور غیرمستقیم مسوولیتش با نظام بانکی است. مهر در گفت‌وگو با مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی، درخواست نظام بانکی برای ملاقات با رییس‌جمهور را واکاوی کرده است: مجید قاسمی: جلسه با رییس‌جمهور می‌تواند نمادی برای تقویت نظام بانکی باشد، ضمن اینکه سیستم بانکی به‌طور طبیعی از مواهب رییس‌جمهور برخوردار است، ولی اینکه در افکار عمومی این موضوع نشان داده شود، نکته مهمی است که می‌تواند بر عملکرد بانک‌ها نیز اثرگذار باشد. حساسیت من این است که این دیدار صورت گیرد تا مدیران عامل نظام بانکی بتوانند از نزدیک درباره مسائل و مشکلات پیش روی خود، با شخص اول قوه مجریه رودررو صحبت کنند.در واقع، نظام بانکی قصد دارد تا در این دیدار، مسائل و مشکلات را از نزدیک به رییس‌جمهور اعلام کرده و امکانات بسیار مناسب نظام بانکی را که در شرایط کنونی می‌تواند در اقتصاد ایران به کار گرفته شود، با ایشان درمیان بگذارد. این نکته بسیار مهمی است.اطلاعات در مورد وضعیت نظام بانکی، منابع و مصارف و امکانات آن، از سوی نظام بانکی به اطلاع آقای رییس‌جمهور می‌رسد؛ اما در نامه‌نگاری میان نظام بانکی با رییس‌جمهور، به یک شیوه موضوع مطرح می‌شود؛ اما در دیدار رو در رو به‌طور قطع، مسائل می‌توانند با شرایط بهتری طرح گردند.محمدرضا حسین‌زاده: رییس شورای عالی هماهنگی بانک‌های دولتی: تمام مدیران بانکی با دیدار رییس‌جمهور موافق هستند. نظام بانکی علاقه‌مند است که در جلسه‌ای رو در رو با وی، گزارشی از فعالیت‌ها و خدمات نظام بانکی را طرح کرده و از رهنمودهای رییس دولت نیز بهره‌مند شود. ما علاقه‌مندیم رهنمودهای رییس‌جمهور را برای نظام بانکی از نزدیک بشنویم.البته دیدار رییس‌جمهور با مدیران عامل نظام بانکی در همه دولت‌ها مرسوم بوده است.حجت‌الله صیدی: دیدار مدیران عامل نظام بانکی با رییس‌جمهور، یک دیدار هم‌اندیشی و تبادل نظر به شمار می‌رود که به خصوص در شرایط فعلی اقتصاد ایران، می‌تواند ثمربخش باشد. بر این اساس، بار اصلی تامین مالی کشور بر دوش نظام بانکی است و هم بازار پول و هم بازار سرمایه از سوی نظام بانکی تامین مالی می‌شوند و بنابراین شخص رییس‌جمهور که اهداف، منویات و انتظاراتی دارد، می‌تواند در این جلسه آن را با نظام بانکی به صورت رودررو مطرح کند؛ بانک‌ها نیز کارهایی که در دست انجام دارند را مطرح می‌کنند.به هر حال نظام بانکی علاقه‌مند است تا این دیدار به صورت رو در رو انجام شود تا نقش آفرینی و اثربخشی خود را بیشتر کرده و رییس‌جمهور نیز از خدمات بانک‌ها در رونق تولید، مسوولیت‌های اجتماعی، کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی و اشتغال مطلع شود.

 

ارسال نظر