اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۲۰۳

123 کارتخوان برای هر هزار نفر

گزارش شاپرک بانک مرکزی از تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی فعال در فروردین و اردیبهشت ۹۸ نشان از رشد و توسعه شبکه پایانه‌های فروشگاهی در استان‌های کشور دارد؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده، بالغ بر ۷ میلیون و ۳۳۸ هزار دستگاه کارتخوان در اردیبهشت ماه ۹۸ در کشور فعال بوده که همین موضوع باعث شده ضریب نفوذ ابزار کارتخوان فروشگاهی به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۲۳۰/۱۱ باشد و یزد، تهران، بوشهر، هزمزگان و مازندران بیشترین نرخ سرانه کارتخوان به ازای هر ۱۰ هزار نفر را به خود اختصاص داده‌اند. به گزارش «تعادل»، استان تهران با برخورداری  از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه کارتخوان بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی در کشور را دارد و استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. پنج استان دارای بیشترین تعداد دستگاه کارتخوان فعال است که بر اساس آن استان تهران در فروردین ماه ۹۸ دارای یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۹۸۰ دستگاه کارتخوان فعال بوده که با رشد تعداد حدود ۱۶ هزار دستگاه، تعداد کارتخوان‌های فعال در تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به ۱ میلیون و ۵۳۲ هزار دستگاه در استان تهران رسیده و باعث شده تا همچنان تهران با برخورداری از بیشترین تعداد دستگاه در صدر جدول استان‌های صاحب بیشترین کارتخوان فعال قرار گیرد؛ در ادامه این لیست، استان‌های خراسان‌رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان به ترتیب در جایگاه دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند. بیشترین تعداد دستگاه کارتخوان فروشگاهی فعال در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ متعلق به تهران با حدود یک و نیم میلیون دستگاه پایانه فروش اما در عین حال استان ایلام با ۵۳ هزار و ۵۸۰ دستگاه کارتخوان با وجود رشد ۶۳۰ دستگاهی نسبت به فروردین ماه سال جاری، کمترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال در میان استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است. گفتنی است، آمار شاپرک حاکی از آن است که استان‌های تهران، فارس، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی پنج استان با بیشترین رشد تعداد دستگاه کارتخوان بودند و تعداد دستگاه‌های کارتخوان در این استان‌ها نسبت به فروردین ماه ۹۶ و سایر استان‌ها رشد حائز اهمیتی داشته است.

بیت‌کوین؛  دوازدهمین دارایی ارزشمند جهان

در حالی که ارزهای دیجیتال با سرعت در حال بازکردن جای خود در دنیای مبادلات هستند، تازه‌ترین گزارش‌ها بیت‌کوین را دوازدهمین دارایی ارزشمند جهان معرفی کرده است. به گزارش کوین تلگراف، این درحالی است که رتبه دوازدهم با احتساب دو فلز ارزشمند طلا و نقره در بین دارایی‌ها ارزیابی شده و در صورت حذف طلا و نقره از لیست، بیت‌کوین در جایگاه دهمین ارز مهم جهان قرار می‌گیرد. حجم در گردش بیت‌کوین در جهان در حال حاضر بالغ بر ۱۶۲ میلیارد دلار است و انتظار می‌رود ارزش هر واحد بیت‌کوین تا پایان سال جاری میلادی به بیش از ۴۰ هزار دلار نیز برسد. واحد پولی کشورهایی مثل برزیل، کره جنوبی، کانادا، روسیه و نروژ در شرایط فعلی ارزشی کمتر از بیت‌کوین در این جدول دارند و برخی کارشناسان روزی که اعتبار بیت‌کوین از دلار امریکا و پوند انگلیس هم بیشتر باشد را چندان دور نمی‌بینند. بیت‌کوین یک رمزارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است و از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است، چرا که بدون بانک مرکزی یا مسوول مرکزی کار می‌کند. در چند سال گذشته ارزش بیت‌کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار امریکا به چندهزار دلار افزایش یافته است. شمار شرکت‌های خدماتی و تاجرانی که بیت‌کوین می‌پذیرند نیز در حال افزایش است.

ضرورت پیاده‌سازی سیستم خزانه‌داری مدرن در نظام بانکی

رییس پژوهشکده پولی و بانکی در سمینار آموزشی مدیران مالی و خزانه داری بانک‌ها بر ضرورت پیاده‌سازی سیستم خزانه‌داری مدرن در نظام بانکی ایران تاکید کرد. به گزارش ایبِنا، علی دیوآندری در سمینار آموزشی مدیران مالی و خزانه داری بانک‌ها، گفت: امروز مدیریت نقدینگی در بانک‌های کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. مدیریت ریسک نقدینگی و استفاده مناسب از وجوه در اختیار می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های مالی و افزایش درآمد بانک‌ها شود. وی افزود: در این شرایط خاص تحقق این اهداف مالی در گرو پیاده‌سازی سیستم‌های مدرن و روزآمد در بخش خزانه‌داری بانک‌های کشور است. زیرا سیستم‌های قدیمی خزانه‌داری که مبتنی بر جابه‌جایی و توزیع اسکناس داخل شعب بود اکنون جوابگوی نیازهای رو به رشد تحولات پولی و مالی بازار نیست. سیستم‌های امروزین خزانه‌داری در مدیریت نقدینگی و کاهش ریسک آن بسیار فعال و حرفه‌ای عمل می‌کنند. رییس پژوهشکده پولی و بانکی، ادامه داد: تحول بنیادین در کارکردها و نقش‌های ادارات خزانه داری به تحول و روزآمدی در بخش مالی بانک‌ها وابستگی پیدا کرده است. وقت آن رسیده که جایگاه قدیمی و سنتی بخش‌های مالی از ثبت‌کننده اطلاعات تراکنش‌ها و تهیه صورت‌های مالی و سایر گزارش‌ها به شریک تجاری بانک‌ها ارتقا یابد. دیوآندری در ادامه اظهار داشت: در سیستم جدید بانکداری انتظار می‌رود بخش مالی هدایت‌کننده و جریان ساز کسب و کار باشد و به تبع آن ادارات خزانه‌داری می‌توانند نقش‌های وسیع‌تر از گذشته به‌عهده بگیرند و در جهت توسعه و تحول حرکت کنند.

 

ارسال نظر