قیمت دلار یک پله کاهش یافت

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۱۳

گروه بانک و بیمه|  احسان شمشیری|

بازار ارز تهران روز یک شنبه دوم تیرماه ۱۳۹۸ با وجود برخی تلاش‌ها برای القای تنش و صعودی شدن نرخ‌ها، شاهد کاهش نرخ ارز و طلا بود و نرخ دلار در مرز 13 هزار تومان قرار گرفت و معاملات در صرافی‌های بانکی با کاهش قیمت مواجه شد بطوری که صرافی‌های ملی و مجاز بانکی قیمت خرید دلار را 12900 و فروش دلار را 13 هزار تومان، قیمت خرید یورو را 14800 و فروش یورو را 14900 تومان، اعلام کردند. در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز نرخ دلار به 13260 تومان رسید.

به گزارش «تعادل»، روز یکشنبه ۲ تیر ماه نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا نیز به 13 هزار تومان و یورو 14 هزار و 900 تومان رسید. همچنین براساس میانگین نرخ‌های ارز روز شنبه، نرخ دلار در سامانه سنا بر اساس قیمت‌های روز شنبه 13هزار و 110تومان، یورو 15 هزار و 13 تومان، پوند 16 هزار و 727تومان، درهم 3هزار و 609 تومان و یوان 1هزار و 947 تومان، لیر ترکیه 2375 تومان اعلام شد.

نرخ ارز در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز نسبت به روز شنبه با اندکی کاهش همراه شد بانک‌ها قیمت ارز را نسبت به روز شنبه کاهش دادند بطوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز شنبه ۱۲ هزار و ۷۹۲ تومان بود، با اندکی کاهش به ۱۲ هزار و ۶۲۵ تومان رسیده است. همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۴ هزار و ۳۵۸ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز اندکی کاهش داشته است.هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۶ هزار و ۱۰۵ تومان خریداری می‌شد. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۸۰ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان می‌رسد.

اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز شنبه ۱۰۰ تومان کاهش دادند به‌طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار تومان است. این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز شنبه ۱۰۰ تومان کاهش داشته است. هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی ۱۴۰۰ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۳۲ هزار و ۳۸۲ تومان است. در بازار طلا نیز با اعلام نرخ دلار آزاد 13260 تومانی و اونس طلا در بازارهای جهانی به نرخ ۱۴۰۰ دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۳۲ هزار و ۳۸۲ تومان و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 875 هزار تومان معامله شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۲۰ هزار تومان شد.

  آموزش صرافان در بانک مرکزی آغاز شد

در این رابطه مدیرعامل بازار متشکل ارزی از آغاز آموزش صرافان در بانک مرکزی برای استفاده از سامانه بازار متشکل ارزی خبر داد.

محمود شکسته بند از آغاز آموزش به صرافان برای فعالیت در بازار متشکل ارزی خبر داد و افزود: صرافان برای استفاده از سامانه باید تحت آموزش قرار گیرند و بر همین اساس طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از امروز گروه‌های ۲۰ نفره با حضور دو نماینده از هر صرافی برای آموزش چگونگی استفاده از سامانه تحت آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند.

وی افزود: این برنامه تا پایان هفته ادامه خواهد داشت و در صورت لزوم در هفته بعدی نیز ادامه خواهد داشت تا تمامی صرافان در این کلاس‌های آموزشی حضور داشته و از آموزش‌های لازم بهره مند شوند.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی با اشاره به اینکه محل آموزش این مراحل در بانک مرکزی است، درباره زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، گفت: تمامی شرایط و بسترهای لازم برای آغاز به کار این بازار آماده است و در صورت دستور رییس کل بانک مرکزی این سامانه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

  معامله مجازی طلا و جواهر

همچنین آیت محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر از موافقت این اتحادیه برای فعالیت صنف طلا و جواهر در فضای مجازی در صورت وجود بستر لازم خبر داد.

آیت محمدولی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه اتحادیه طلا به دلیل خطرات و ریسک بالای فعالیت تمامی کسب و کارها و سایت‌ها در حوزه فروش آنلاین طلا به دنبال توقف فعالیت این واحدها است، پاسخ داد: از آنجایی که شیوه کسب و کار و نوع فعالیت‌ها در حال تغییر است و اتحادیه طلا و جواهر نیز به دنبال توسعه کسب و کار و رونق تولید است، بطور حتم با فعالیت مجازی صنف طلا مخالفتی ندارد.

وی افزود: اما به دلیل بروز مشکلات و موارد کلاهبرداری که پیش از این در این حوزه رخ داده بود، اتحادیه طلا موافق فعالیت این کسب و کار‌ها به شرط وجود چارچوب و شرایط تعریف شده مشخص است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: فعالیت در فضای مجازی بسیار خوب است، اما برای صنعت طلا و جواهر نه‌تنها زمینه لازم فراهم نیست بلکه فرهنگ‌سازی و بستر مناسبی نیز وجود ندارد و فعالیت در چنین شرایطی بطور حتم باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

محمدولی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر دستوری از سوی دادستانی و قوه قضاییه درباره فعالیت این واحدها در فضای مجاز به اتحادیه ابلاغ شود، بطور حتم ما خواهیم پذیرفت زیرا ما در مقابل قانون تسلیم هستیم.

وی در ادامه متذکر شد: اما تمام تلاش ما بر این است تا شاهد تکرار دوباره اتفاق‌ها و پرونده‌هایی مثل شرکت سکه ثامن نباشیم، زیرا اینگونه اتفاق‌ها باعث بروز مشکل برای مردم خواهد شد.

 

 

ارسال نظر