تاکید بانک مرکزی بر جلوگیری از اثر کسری بودجه بر تورم

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۹۳۷
تاکید بانک مرکزی بر جلوگیری از اثر کسری بودجه بر تورم

همتی: سه راه اوراق دولتی، صندوق توسعه و صدور بیشتر نفت به جای پولی شدن تأمین کسری بودجه

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: تلاش برای جلوگیری از پولی شدن تأمین کسری بودجه و در کنار آن پرهیز از اقداماتی که در دوره زمانی که اثر شوک ارزی به تدریج تخلیه می‌شود، موجب شوک جدید به قیمت‌ها خواهد شد، بخشی از سیاست‌های بانک مرکزی است.

به گزارش «تعادل»، عبدالناصر همتی افزود: تجربه ساماندهی بازار ارز و برقراری ثبات نسبی در اقتصاد کشور، که ناامیدی طراحان حداکثر فشار اقتصادی را در پی داشت، موجب شد تا شفافیت در سیاست‌گذاری و اجرا  و پاسخگوئی درقبال مردم، اجزای اصلی یک حکمرانی خوب برای بانک‌های مرکزی مدرن باشد و لذا، طبیعی است که همین رویه برای نحوه تأمین کسری بودجه ۹۸ نیز اعمال شود .

وی ادامه داد: در شرایط پیچیده‌ای که اقتصاد کشور با آن روبرو بوده است، تلاش داشته‌ام برای برون رفت از وضعیت سخت و پیچیده ولی گذرای این روزها، موارد یاد شده را سرلوحه فعالیت‌های بانک مرکزی قراردهم.

لذا، تصمیم دولت و مجموعه نظام بر تأمین کسری بودجه از سه طریق عمده: ۱- تلاش برای استفاده از مسیرهای مختلف صدور بیشتر نفت ۲- انتشار اوراق دولتی ۳- برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، متمرکز است. با وجود اینکه بانک مرکزی دوره سختی را طی می‌کند، لیکن در خصوص غلبه بر مشکلات، با برنامه‌های در دست اقدام، بسیار امیدوارم. همان‌گونه که در سه ماه گذشته، نزدیک ۵ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی و دارو و بیش از ۶ میلیارد دلار از طریق نیما و واردات درمقابل صادرات تامین شده است.

کاهش تقاضای ارز با فعال شدن بازار دارایی

از سوی دیگر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به کاهش تقاضای ارز با فعال شدن بازار مسکن، از ادامه روند کاهش نرخ ارز در ماه‌های آتی با توجه به سیاست‌های تاثیرگذار بانک مرکزی خبر داد.

محمد حسینی در گفت‌وگو با ایبِنا، با اشاره به وضعیت فعلی بازار ارز، گفت: بازار به لحاظ شرایط تحریمی و میزان حجم نقدینگی و همچنین رفتار مصرف‌کنندگان دچار نوسانات بسیاری شده است.نماینده تفرش در مجلس با بیان اینکه رفتارها در بازار ارز گاهی درست و گاهی غیرعقلایی بوده و به تنش‌هایی منجر شده است، افزود: وقتی اتفاقاتی در حوزه روابط خارجی کشور صورت می‌گیرد تنشی به بازار تزریق می‌شود که در این زمینه تحریم سپاه پاسداران توانست افزایش مقطعی را به نرخ‌ها تحمیل کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه با پذیرش اینستکس فضا در بازار ارز آرام‌تر شده است، تصریح کرد: در ماه‌های اخیر به دنبال فعال شدن بازار مسکن کاهش تقاضا در بازار ارز به روند کاهشی نرخ‌ها دامن زده است.وی با بیان اینکه افزایش و کاهش‌های اخیر رخ داده در بازار ارز غیرمتعارف بوده است، گفت: بازار ارز متعادل باید بر اساس نوسانات شاخص‌های اقتصادی دنیا شکل بگیرد در غیر این صورت با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.حسینی با تاکید بر اینکه روند کاهشی نرخ ارز به دنبال کاهش حجم حباب قیمتی یا در اثر تکان‌های غیر اقتصادی اخیر بوده است، افزود: متاسفانه تغییرات اخیر نرخ ارز در ماه‌های اخیر مولفه اقتصادی نداشته به همین دلیل هم ماندگاری ندارد.وی با بیان اینکه سیاست‌های اخیر بانک مرکزی باید اثرگذاری مناسبی بر بازار داشته است، تصریح کرد: انتظار ما از تیم اقتصادی دولت به ویژه بانک مرکزی به ثبات رساندن قیمت‌ها در بازار است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: عدم ایجاد ثبات در بازار ارز رفتار تولیدکننده و مصرف‌کننده را دستخوش تغییرات روزمره قرار می‌دهد و انتظار کاهشی شدن نرخ ارز را دور از ذهن می‌کند.عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیش بینی بنده با توجه به شرایط پیش رو در خصوص بازار ارز کاهش تکانه‌ها و قرار گرفتن ارز روی نرخ قابل قبول اقتصادی است.با ثبات نرخ ارز مردم از هیجان‌های روزانه دور شده و وضعیت تولید در کشور بهبود می‌یابد.

    طلا از مرز ۱۴۰۰ دلار گذشت

از سوی دیگر، به دنبال اخبار مرتبط با تنش ایران و امریکا، جنگ تجاری امریکا و چین، سیاست‌های نرخ بهره در امریکا و... روند افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه یافت و هر اونس طلا در بازار جهانی از مرز ۱۴۰۰ دلار گذشت و در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تأثیر احتمال کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی امریکا که افت دلار را به همراه داشت، بیش از ۱.۵ درصد صعود کرد و هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۴۰۴ دلار و ۳۵ سنت رسید.همچنین در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۹ درصد افزایش، به ۱۴۰۸ دلار و ۹۰ سنت رسید.

به دنبال این افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، در بازار ایران و همچنین افزایش قیمت دلار به 13380 تا 13430 تومان در بازار آزاد و معاملات نقدی، قیمت طلا و سکه افزایش یافت. مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده به 1 میلیون و 886 هزار تومان، هرگرم طلای 18 عیار 435 هزار تومان، سکه تمام طرح جدید 4میلیون و 685 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 450هزار، ربع سکه 1 میلیون و 650 هزار، و سکه گرمی

1 میلیون و 15 هزار تومان معامله شد.

صرافی‌های مجاز بانک مرکزی و ملی نیز نرخ فروش دلار را 13200 تومان و نرخ خرید دلار را 13100 تومان، نرخ فروش یورو را 15100 و نرخ خرید یورو را 15 هزار تومان اعلام کردند. نرخ میانگین ارز معامله شده در سامانه سنا برای روز پنج شنبه نیز برای دلار 13082، یورو 14914، درهم 3584، یوآن 2009، پوند 16495 و لیر ترکیه 2344 تومان اعلام کردند. البته به گفته برخی رسانه‌های امریکا، به دنبال فرمان ترامپ برای مقابله با ایران و همچنین لغو این فرمان، نرخ اونس جهانی عصر روز جمعه کاهش یافت و به زیر 1400 دلار و قیمت 1396 دلار رسید. بانک مرکزی امریکا روز چهارشنبه اعلام کرد آماده است با ریسک‌های رو به رشد برای اقتصاد داخلی مقابله کند و با توجه به رشد تنش‌های تجاری و نگرانی‌های فزاینده نسبت به پایین ماندن فشارهای تورمی، کاهش نرخ‌های بهره را از ماه آینده آغاز می‌کند. کاهش نرخ‌های بهره هزینه نگهداری طلا که سوددهی ندارد را کاهش می‌دهد و جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند و همزمان با ضعیف کردن ارزش دلار، خرید این فلز ارزشمند برای خریداران غیرامریکایی ارزان‌تر می‌شود.بر اساس گزارش رویترز، با وجود اینکه بانک مرکزی امریکا در نشست هفته جاری خود نرخ‌های بهره را بدون تغییر گذاشت اما تغییر انتظارات بازار در خصوص سیاست پولی بانک مرکزی امریکا، باعث افت ارزش دلار و بازده اوراق خزانه امریکا شده است.دلار در مسیر کاهش هفتگی در برابر ارزهای رقیب قرار دارد و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله امریکا برای نخستین‌بار در بیش از دو سال و نیم گذشته به پایین ۲ درصد سقوط کرده است. عامل دیگری که از افزایش قیمت طلا حمایت کرد تشدید تنش‌ها در خاورمیانه پس از سرنگونی یک پهپاد امریکایی از سوی ایران بود. بهای معاملات طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۵ درصد و از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون حدود ۱۰ درصد رشد کرده است.به گزارش بلومبرگ، بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی در معاملات روز جمعه در بازار سنگاپور با ۱.۲ درصد افزایش به ۱۴۰۴ دلار رسید. این درحالی است که هر اونس طلا در بازار امریکا با رشد نزدیک به یک درصدی قیمت، معادل ۱۴۰۹ دلار دادوستد می‌شود. بانک مرکزی امریکا در نشست این هفته خود تغییری در نرخ بهره ایجاد نکرد، اما پیش‌بینی‌های بازار به‌گونه‌ای پیش رفت که ارزش دلار کاهش پیدا کرده و تقاضا برای طلا بالا رفت.

 کاهش تقاضا و حباب سکه

 همچنین یک کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به تأثیرگذاری افزایش قیمت‌های جهانی بر بازار داخلی گفت: افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی کاهش تقاضا و افت حباب سکه را به همراه داشته است.

محمد کشتی آرای در رابطه با بازار طلا و سکه در هفته گذشته گفت: بازار طلا و سکه از روز شنبه تا چهارشنبه در ثبات کامل قیمت و شرایط روانی فعال بود که با توجه به اخبار و اتفاقات بین‌المللی در پی رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی روند صعودی به این بازار وارد شد.این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه ارزش انس جهانی در روز چهارشنبه در حدود ۱۳۴۰ دلار بوده است گفت: از روز پنجشنبه قیمت طلا در بازارهای جهانی با رشد ۶۰ دلاری به محدوده ۱۴۰۰ دلار رسیده است و این افزایش قیمت ثبات را از بازار طلا و سکه ایران گرفت.وی خاطرنشان کرد: سکه تمام در ابتدای هفته چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد که با افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی این ارزش به قیمت چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.کشتی‌آرای اظهار کرد: در ابتدای هفته هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۸۲۰ هزار ارزش‌گذاری شده بود که در روز پنجشنبه این قیمت به ارزش یک میلیون و ۸۹۰ هزار تومان و در حال حاضر به یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسیده است و این در حالی است که هر گرم طلای خام ۱۸ عیار از نرخ ۴۳۰ هزار تومان به نرخ ۴۴۰ هزار تومان رسیده است.این کارشناس بازار طلا و سکه تاکید کرد: هر قطعه سکه نیم به ارزش دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی یک میلیون و ۲۵ هزار تومان داد و ستد می‌شود.افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و به تبع آن در بازار داخلی کاهش تقاضا در بازار ایران را به همراه داشته و این موضوع عاملی شده تا حباب سکه با کاهش قیمت روبرو و به ارزش ۴۱۰ هزار تومان برسد.برخی کارشناسان نیز معتقدند که بالا رفتن تنش‌های منطقه‌ای و تصمیم FATF در مورد ایران را از جمله عواملی می‌دانند که می‌تواند فضای معاملات بازار داخلی را

تحت تاثیر قرار دهد. به گفته آنها، بالا رفتن تنش‌ها می‌تواند منجر به افزایش خریدهای احتیاطی در بازار شود. این در حالی است که در حال حاضر از نظر آنها کمبود تقاضا در بازار مهم‌ترین عاملی است که ضربه‌گیر قیمتی شده و در صورت بازگشت تقاضا به بازار جهت قیمت افزایشی خواهد شد.این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که دیروز بازار به خبر شلیک موشک به مقر برخی شرکت‌های نفتی در موصل عراق واکنش نشان نداد. البته عده‌ای از فعالان باور داشتند، اظهارات ترامپ عاملی بود که بازار خبر موشکی را چندان جدی نگیرد. اما بیشتر معامله‌گران روی روند کاهشی بازار روی خبر آغاز به کار بازار متشکل ارزی مانور می‌دهند. البته به نظر می‌رسد، بازار متشکل ارزی حداقل از ابتدای هفته آتی آغاز به کار نخواهد کرد، هر چند که گویی این‌بار در تیرماه فعال خواهد شد.

  سیاست‌های فدرال رزرو طلا را گران کرد

تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری اینوسکو

پیش‌بینی کرد که سیاست‌های پولی انبساطی فدرال رزرو امریکا قیمت طلا را بیش از پیش افزایش خواهد داد.کریستینا هوپر استراتژیست ارشد موسسه اینوسکو در اظهاراتی در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری در مونترال تاکید کرد: فدرال رزرو امریکا دیگر در خصوص نرخ بهره صبر و طاقت خود را از دست داده و می‌خواهد هر اقدام لازم و ممکنی را برای حمایت از اقتصاد انجام دهد. اقدامات فدرال رزرو امریکا موجب افزایش قیمت طلا در بلندمدت خواهد شد. پیش بینی من این است که فدرال رزرو در نشست ماه آینده خود نرخ بهره را کاهش خواهد داد و این مساله قطعا به نفع طلا خواهد بود.این در شرایطی است که قیمت طلا پس از نشست شب گذشته فدرال رزرو امریکا به مرز 1394 دلار رسیده است که این بالاترین رکورد از سپتامبر 2013 میلادی به شمار می‌رود.

   بیشترین زیان دلار در سال جدید!

 به گزارش رویترز، پس از افزایش ریسک‌های ژئوپلتیکی در منطقه به دنبال سرنگونی یک پهپاد امریکا توسط ایران، اظهارات مقامات بانک مرکزی امریکا برای نزدیک شدن به موعد کاهش نرخ بهره باعث شد تا دلار از جانب فشاری دیگری قرار گیرد و در برابر بسیاری از همتایان مهم خود در معاملات امروز عقب‌نشینی کند.به نظر می‌رسد فدرال رزرو چاره‌ای جز پیروی از مسیر همتایانش در اروپا، ژاپن و استرالیا در اتخاذ سیاست‌های انبساطی در حمایت از رشد اقتصادی ندارد و این مساله طی ماه‌های آینده جایگاه دلار در برابر ارزهای دیگر را تضعیف خواهد کرد. لی فریج، استراتژیست اقتصاد کلان در موسسه “استیت استریت گلوبال مارکتس “ گفت: معامله گران بازار به دلایل زیادی برای فروش دلار رسیده‌اند و به نظر می‌رسد دلار زیر فشار قرار خواهد گرفت.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۴۷ درصد کاهش به ۹۶.۶۶ واحد رسید تا بالاترین زیان متوالی دو روزه دلار از فوریه سال ۲۰۱۸ تاکنون رقم بخورد. هر دلار با ۰.۷۸ درصد عقب‌نشینی به ۱۰۷.۲۴ ین رسید. هر یورو با ۰.۶۲ درصد صعود و رسیدن به ۱.۲۹۶۲ دلار در یک قدمی فتح کانال جدید قرار گرفت و ارزش پوند انگلیس به ۱.۲۷۰۴ دلار رسید.

 

ارسال نظر