دلیل رکود فروش طلا در ایران

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۸۳
دلیل رکود فروش طلا در ایران

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

نرخ لحظه ای دلار در سامانه سنا روز سه شنبه 28 خرداد 98 به 13200 تومان و نرخ یورو به 15100 تومان رسید. همچنین براساس میانگین نرخ ارز معامله شده در سامانه سنا در روز دوشنبه، نرخ دلار 13348، یورو 15110، درهم 3667، یوآن 1988، پوند 16904و  لیرترکیه 2399 تومان اعلام شده است. نرخ دلار نیز در معاملات بازار آزاد و نقدی نیز به 13300 تومان رسید. در صرافی‌های  ملی و مجاز بانک مرکزی نیز قیمت دلار ۲۵۰ تومان کاهش یافت؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شد.این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰ تومان خریدند و ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان فروختند.

به گزارش «تعادل» ، علیرغم اینکه قیمت طلا در بازار جهانی افزایشی بود، قیمت انواع سکه و طلا کاهش یافت و بازار ارز نیز روند کاهشی را در پیش گرفت. روز 28 خرداد در بازارهای جهانی، هر اونس طلا بیش از هفت دلار افزایش یافته و به ۱۳۴۷ دلار و ۳۲ سنت رسید و در ساعات عصر نیز از 1350 دلار گذشت. اما در بازار داخلی هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد می‌شود که کاهش ۱۲ هزار تومانی را نشان می‌دهد.

 سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و ۶۴۰ هزار تومان شد که 5 هزار تومان کاهش یافته است. سکه طرح قدیم نیز چهار میلیون و ۴۸۰ هزار تومان است که ۷۰ هزار تومان ارزان شده است. همچنین نیم‌سکه با کاهش ۵۰ هزار تومانی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. ربع سکه نیز ۵۰ هزار تومان ارزان شده و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. سکه گرمی با کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت ۹۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

   قیمت‌ها در بازار ارز هم کاهشی شد

در بازار ارز نیز قیمت‌ها کاهشی شد؛ به گونه‌ای که بانک‌ها بار دیگر قیمت دلار را که روز دوشنبه ۱۳ هزار و ۱۱۰ تومان بود، سه شنبه به ۱۲ هزار و ۹۱۶ تومان کاهش دادند. همچنین قیمت خرید یورو ۱۴ هزار و ۵۰۸ تومان اعلام شده که حدود ۲۰۰ تومان کاهش یافته است. هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۶ هزار و ۱۷۵ تومان خریداری شد. قیمت ارز مسافرتی هم در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر بود و با احتساب کارمزد در بانک‌ها حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۲۳۷ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد.

   دلیل رکود فروش طلا در ایران

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی، ایران را جزو هفت قطب صنعت طلا در جهان اعلام و دلیل اصلی رکود در این صنعت را اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا عنوان کرد. سیدحجت شفایی  اظهار داشت: طلا صرفا یک ماده، مصنوع یا سرمایه نیست؛ طلا یک صنعت اشتغالزا، صادراتی و ارز آور است. در برخی از کشورها مانند ایتالیا، هند، ترکیه، هنگ کنگ، تایلند، کره جنوبی و ایران تولید طلا و جواهر و حتی مصرف آن نسبت به دیگر کشورها فراگیرتر است. در اصل این هفت کشور را می توان قطب های این صنعت نامید که خوشبختانه ایران هم جزو این کشورهاست که البته درباره اینکه رتبه ما کجاست، جای بحث وجود دارد.

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی خاطرنشان کرد: در هفت کشور یاد شده تولید به طور انبوه، صنعتی و نیمه صنعتی، مصرفی و صادراتی است. در ایران نیز بنا به دلایل خاص که نیاز به زمان خاص‌تر دارد تا به آن پرداخته شود، صنعت طلا هنوز در حد سنتی - صنفی است و بعضا حرکت‌هایی به سمت نیمه صنعتی شدن داشته ایم.

شفایی با بیان اینکه مهمترین عواملی که در پویایی یک صنعت نقش دارد، همراهی واقعی دولت با بخش خصوصی است، تصریح کرد: متاسفانه صنعت طلا در ایران چند سالی است که روز به روز رو به افول گذاشته که عوامل متعدد باعث این وضعیت شده است. یکی از مهمترین این دلایل اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلاست و دیگر عواملی که غالبا از درون کشور ما را دچار مشکل کرده و باعث رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی و فروش شده است.این فعال صنعت طلا تصریح کرد: این عوامل نه‌تنها از اشتغالزایی بالای صنعت طلا جلوگیری کرده بلکه باعث بیکاری نیروها و فعالان این هنر صنعت شده است اما نکته مهم و قابل تامل اینکه ما در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با استفاده از کارگروه های تخصصی و استفاده از متخصصین و مشاورین چالش ها و فرصت ها را بررسی کرده و راهکارهای برون رفت از این وضعیت را آماده کرده ایم.

وی از آمادگی این اتحادیه برای همکاری با دولت برای برون رفت از رکود و کمک به رونق تولید طلا و جواهر خبر داد و افزود: ما اطمینان می دهیم که هم اشتغالزایی و هم از محل صادرات ارز آوری بالایی داشته باشیم ولی لازمه این مهم اتفاق همدلی و همراهی واقعی دولت و بخش خصوصی است.

   روند قیمت دلار در بازار جهانی

به گزارش رویترز، با در پیش بودن نشست هفتگی بانک مرکزی آمریکا، دلار روز آرامی را سپری کرد. نشست‌های مهم بانک‌های مرکزی کشورهای غربی در آخر این هفته باعث شده است معاملات ارزی روندی آرام به خود بگیرد و معامله‌گران منتظر روشن شدن نتایج نشست رؤسای بانک‌های مرکزی اروپا در پرتغال، نشست بانک مرکزی انگلیس در خصوص نرخ بهره و نشست فردای بانک مرکزی آمریکا باشند

چارلز توماس، مدیر سبد دارایی مؤسسه «منو لایف است منیجمنت» گفت: جای تعجب ندارد که نبض امروز معاملات به آرامی می‌زد و همگی رویکرد صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند.طبق نظرسنجی مؤسسه «سی ام ای گروپ» تنها ۲۰.۸ درصد از معامله گران انتظار دارند که فدرال رزرو این هفته نرخ بهره را کاهش دهد اما هنوز انتظار زیادی برای کاهش نرخ بهره تا پایان ماه ژوئیه وجود دارد و حدود ۸۰ درصد شرکت کنندگان معتقدند تابستان باید منتظر کاهش نرخ بهره آمریکا بود. در معاملات روز سه‌شنبه بازارهای ارزی، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد تقریباً بدون تغییر نسبت به روز گذشته و در سطح ۹۷.۵۷۳ واحد ایستاد. یورو با ۰.۰۷ درصد افزایش به ۱.۱۲۲ دلار رسید اما دلار در برابر ین ۰.۰۶ درصد پیشروی کرد و خود را به ۱۰۸.۶۲ ین رساند.

 از سوی دیگر افزایش انتظارات برای تکیه زدن بوریس جانسون بر جایگاه نخست وزیری انگلیس که یکی از طرفداران برگزیت حتی بدون توافق با اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، باعث شد تا پوند به سطوح جدیدی عقب نشینی کند و به ازای ۱.۲۵۲۳ دلار مبادله شود. در برابر سایر ارزهای مهم، هر دلار آمریکا به ازای ۶۹.۸۱۵۱ روپیه هند، ۱.۴۶۲۹ دلار استرالیا، ۱.۳۴۰۵ دلار کانادا، ۱.۳۷۰۸ دلار سنگاپور، ۶.۹۲۶۴ یوآن چین و ۴.۱۸۲۶ رینگت مالزی مبادله شد. فرانک سوییس کماکان در سطح بالای ۱ دلاری قرار دارد و دیروز به ازای ۱.۰۰۲۱ دلار مبادله شد.

   پوند در پایین‌ترین سطح 5 ماه اخیر

به گزارش رویترز، افزایش احتمال نخست وزیری بوریس جانسون با واکنش منفی بازار ارز مواجه شد. به نظر می‌رسد که سایه برگزیت بر سر اقتصاد انگلیس هنوز دفع نشده است و این بار افزایش شانس بوریس جانسون، شهردار لندن و وزیر خارجه سابق انگلیس برای تصاحب کرسی نخست وزیری این کشور باعث رسیدن ارزش پوند به پایین‌ترین سطح خود در طول سال جاری میلادی شد. جانسون گفته است که در صورت نخست وزیر شدن در ماه اکتبر انگلیس را چه با توافق و چه بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد. ماساشی هاشی‌میتو، تحلیل‌گر ارشد بانک میتسوبیشی گفت: در حالی که بیشتر ارزهای مهم جهانی امروز دارای نوسانات بسیار محدودی بودند به نظر می‌رسد روند معاملات پوند نشان‌دهنده افزایش حس نااطمینانی به چگونگی برگزیت خواهد بود.شانس پیروزی بوریس جانسون برای در اختیار گرفتن منصب نخست وزیری پس از آن افزایش یافته است که وزیر بهداشت انگلیس که یکی از کاندیداهای جایگزینی ترزا می، نخست وزیر مستعفی انگلیس بود اعلام کرد از بوریس جانسون حمایت خواهد کرد. در معاملات سه‌شنبه بازارهای ارزی، هر پوند به ۱.۲۵۳۲ دلار عقب نشست که در طول پنج ماه و نیم اخیر بی سابقه بوده است. در روزهای پیش رو ممکن است ارزش پوند بیش از پیش کاهش یابد به ویژه اگر بانک مرکزی انگلیس تصمیم جدیدی در خصوص نرخ بهره در نشست آخر این هفته خود بگیرد.در برابر سایر ارزهای جهان، هر پوند با ۰.۲۹ درصد کاهش به ۱۳۵.۶۵ ین ژاپن رسید. در برابر دیگر ارزهای مهم اروپایی یعنی فرانک سوییس و یورو، پوند با عقب نشینی مشابه ۰.۱۸ درصدی به ترتیب به ازای ۱.۲۴۹۸ فرانک و ۱.۱۱۵۲ یورو مبادله شد. عقب نشینی پوند در برابر دلار کانادا و یوآن چین نیز هر چند خفیف‌تر از ارزهای اروپایی اما به میزان قابل توجه ۰.۱۳ درصد بود تا هر پوند به ازای ۱.۶۷۸۹ دلار کانادا و ۸.۶۷۶۵ یوآن مبادله شود. پوند تنها در برابر دلار استرالیا پیشروی کرد به گونه‌ای که با ۰.۲ درصد افزایش به ازای ۱.۸۳۲۵ دلار استرالیا مبادله شد.

 

ارسال نظر