نوسان ارزی گذراست

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۰:۱۲:۰۶
کد خبر: ۱۴۶۴۳۸
نوسان ارزی گذراست

طلای جهانی به 1354 دلار رسید

گروه بانک و بیمه|احسان شمشیری|

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این نکته که صادرکننده‌های غیرنفتی امسال همراهی خوبی در بازگشت ارز به داخل کشور و تامین ارز وارداتی دارند اعلام کرد که از آغاز سال 97 تا نیمه خرداد 98 در مجموع نزدیک به 50 میلیارد دلار ارز برای واردات کالا به کشور تامین شده است.

به گزارش« تعادل»، همتی در جلسه مجمع نمایندگان مجلس استان آذربایجان شرقی که با حضور استاندار آذربایجان شرقی، رییس کل بانک مرکزی، مسعود پزشکیان نایب‌رییس اول مجلس، نمایندگان استان و برخی از فعالان اقتصادی در تبریز برگزارشد، افزود: در دو ماه و نیم ابتدای سال جاری حدود 9.5 میلیارد دلار برای واردات ارز تأمین شد و با وجود تحریم‌ها و تلاش‌های امریکا و مشکلاتی که وجود دارد سال گذشته نیز ٤٠ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین کردیم .

وی با بیان اینکه باید باورمان شود در کشور، سخت‌ترین نوع تحریم‌ها اعمال شده است ادامه داد: ضروری است رفتارمان منطبق با تحریم‌ها شود و بانک‌ها برای ایجاد رونق تولید باید در اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان همراهی لازم را داشته باشند.

در حاشیه این دیدار نمایندگان مجلس نیز به بیان اظهارات خود از قبیل حل مشکلات بانکی، مسائل توسعه‌ای و درخواست‌های مختلف که به کمک بانک مرکزی رفع می‌شود پرداختند. پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره به توانمندی استان گفت: خوشبختانه تعامل خوبی بین مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی در حوزه‌های مختلف استان برقرار است و در همین زمینه خواستار توجه هرچه بیشتر بانک مرکزی هستیم.

  بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است

همچنین رییس کل بانک مرکزی با اشاره به گذرا بودن نوسانات ارزی عنوان کرد: بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است.

همتی در خصوص تأثیر سفر«شینزو آبه»، نخست‌وزیرکشور ژاپن بر نوسانات بازار ارز گفت: متأسفانه در بازار ارز همیشه افرادی به دنبال بهره‌برداری از ابزارهای سیاسی برای برهم زدن ثبات بازار و ایجاد نوسان هستند، در اینجا باید یادآور شوم هیچ یک از بنیان‌های اقتصادی که تعیین‌کننده نرخ ارز است، تغییری نکرده و بانک مرکزی بر بازار مسلط است. از این رو به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهم که از نظر مبانی اقتصادی مشکلی در تثبیت بازار اقتصادی نداریم.

رییس کل بانک مرکزی که به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است در خصوص هدف از سفر خود به این استان عنوان کرد: هدف از سفر به استان آذربایجان شرقی لبیک گفتن به فعالان و مسوولان اقتصادی این استان بوده است تا این‌گونه از نزدیک مسائل اقتصادی مرتبط با صادرات، پولی و بانکی و ارزی را بررسی و ارزیابی کنیم.

رییس شورای پول واعتبار ضمن اشاره به ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی عنوان کرد: استان آذربایجان شرقی از نظر تولید و صادرات جزو استان‌های کلیدی و مهم کشور است، لذا از آنجایی که امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» نام‌گذاری شده است، درصددیم نیازهای تولیدکنندگان را مدنظر قرار داده و آنها را تأمین کنیم.

همتی با ظالمانه خواندن تحریم‌های امریکا علیه کشورمان تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی ما رشد صادرات غیرنفتی کشور و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است که امیدواریم امروز و فردا طی جلسات مشترک با فعالان اقتصادی، مسوولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان بتوانیم این مسائل را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص اهداف اقتصادی سفر«آبه شینزو»، نخست‌وزیر کشور ژاپن به ایران گفت: در دیداری که شب گذشته نخست‌وزیر ژاپن با رییس‌جمهوری کشورمان داشتند و بنده نیز حضور داشتم، درباره روابط دوجانبه، گسترش روابط اقتصادی و مالی میان دو کشور، سرمایه‌گذاری کشور ژاپن در بخش‌هایی از اقتصاد کشورمان نظیر بهداشت و محیط زیست بحث و گفت‌وگو شد. خوشبختانه روابط دیرینه‌ای با کشور ژاپن داریم و قطعاً با این سفر روابط ایران و ژاپن تقویت می‌شود.

وی افزود: امروز با وجود تلاش‌های نوسان گیران، هیچ خریدی در صرافی‌های بانکی کشورمان وجود نداشت و این در حالی بود که قیمت زیر ۱۳ هزار تومان بود. از این رو تاکید می‌کنم این جریان گذراست و باید به این نکته توجه داشت که در بازار ارز آنچه اهمیت دارد بازار حواله است و این یکی از موفقیت‌های بانک مرکزی بوده است که در حدود سه ماهی که از ابتدای سال گذشته چیزی در حدود ۹,۵ میلیارد دلار تأمین ارز برای کالاهای وارداتی انجام شده است. لذا در شرایط فعلی راه‌های خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور تأمین کرده‌ایم و به امید خدا این روند را ادامه می‌دهیم و از این بابت هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و روز شنبه بازار ارز به‌طور جدی با نرخ منطقی به مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می‌کند.

همتی خاطرنشان کرد: با روندی که برای صادرات غیرنفتی و نیز راه‌هایی که برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور پیدا کردیم این مسائل را پشت سر خواهیم گذاشت و همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز در نام‌گذاری سال با عنوان «رونق تولید» تأکید کرده‌اند، ما نیز تمام برنامه‌ریزی مان را بر این امر متمرکز کردیم و امیدواریم واردات محدودتر و صادرات با قدرت و شدت بیشتری ادامه یابد و ما شاهد توسعه و پیشرفت کشورمان به صورت مستقل و در چارچوب اصولی و سالم باشیم.

  مدیریت تخصیص ارز از حساسیت ویژه‌ برخوردار است

همچنین همتی در این سفر با فعالان اقتصادی و امام جمعه تبریز دیدار کرد و ضمن تاکید بر تامین تولید‌کنندگان و ثبات نسبی بازار ارز، با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به کشورمان گفت: هر دو طرف ایران و ژاپن تمایل قوی خود را به گسترش و تعمیق روابط اقتصادی اعلام کرده‌اند اما در خصوص امریکا، با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع نیازهای اساسی مردم و واحدهای تولیدی به‌کار خواهیم برد.   همتی در دیدار با امام جمعه تبریز افزود: خوشبختانه در حال حاضر با اقدامات بانک مرکزی، با وجود تحریم‌های امریکا شاهد ثبات نسبی اقتصادی به ویژه در حوزه ارزی هستیم. رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی کشور مناسب است، گفت: در تامین ارز کالاهای اساسی و دارو مشکلی نداریم. در سال جاری روند تامین ارز واردات بسیار مثبت شده و صادر‌کنندگان هم در این خصوص همراه هستند. بانک مرکزی موضوع تامین مالی تولیدکنندگان را به‌طور جدی دنبال می‌کند و حامی تولیدکنندگان است. همتی در جلسه شورای گفت‌وگوی استان آذربایجان شرقی ضمن قدردانی از فعالان اقتصادی، شرایط فعلی کشور را، حساس و ویژه خواند و گفت: امریکا به دنبال بر هم زدن نظم عمومی جامعه و افزایش نرخ ارز و نیز دامن زدن به شایعات مربوط به تورم و مانند آن بود که البته این موارد به‌طور کامل کنترل شد.

به گفته رییس شورای پول و اعتبار وظیفه اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است و برای آن باید نقدینگی کنترل شود. هدف کنونی کمک به رونق تولید و بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است. رییس کل بانک مرکزی تأکید کرد که در شرایط تحریم و برای مدیریت تأمین ارز، باید صادرکنندگان و تولیدکنندگان همگی هماهنگ و همدل باشند. هدف بانک مرکزی کمک به تولید‌کننده و صادرکننده است و لذا باید صادرکنندگان غیرنفتی در ارایه ارز خود به سامانه نیما همراهی کامل را داشته باشند. دکتر عبدالناصر همتی در ادامه با اشاره به حل مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد: معتقدیم که استان آذربایجان شرقی از استعداد و زمینه‌های لازم برای صادرات برخوردار است و نیز مقرر شد جلسات در این باره در تهران ادامه یابد و بانک مرکزی تلاش می‌کند که مشکلات آنها را برطرف کند.

همچنین معاون ارزی بانک مرکزی نظم در فرایندها را تحت شرایط تحریم مهم خواند و گفت: در صورتی که بر امور و فرایندها نظم حاکم شود، شرایط برای مقابله با تحریم‌ها و مدیریت آنها بهتر می‌شود.

پناهی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز تصریح کرد که این بانک قصد ندارد صادرکنندگان دچار ضرر و زیان شوند بلکه هدف ما مدیریت شرایط برای صادرات غیرنفتی است. در بحث تخصیص ارز به دنبال مکانیزه کردن همه فرایندها در آینده نزدیک هستیم برای مثال درخصوص بسته جدید سیاستی صادراتی ارز به منظور تسریع در امور، پیش از ابلاغ آن جلسات مفصلی را با صادرکنندگان برگزار کردیم، چراکه سیاست بانک مرکزی تعامل مستقیم با تولیدکننده و صادرکننده است. بنابراین بخشی از بسته جدید ارزی، لحاظ کردن نظرات صادرکنندگان با در نظر گرفتن ملاحظات بانک مرکزی بود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مدیریت تخصیص ارز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: این امر در شرایط تحریم بسیار پیچیده است و البته تخصیص ارز به خوبی پیش می‌رود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به مطالبات و سوالات اعضای اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی درباره چک برگشتی، بانک مرکزی را تابع قانون اخیر مجلس خواند و این بانک را مکلف به اجرای بندهای آن دانست. به گفته سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی، وضعیت اعطای تسهیلات به استان آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته از وضیعت مطلوبی برخوردار است. در این جلسه، فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی دیدگاه‌های خود را با رییس کل بانک مرکزی در میان گذاشتند که از این موارد می‌توان به موضوعاتی مانند بررسی بهبود وضعیت زمان تخصیص ارز، بررسی فرایند تخصیص ارز به محصولات دامی، بهبود وضعیت اعطای تسهیلات به دامداران و نیز پیگیری وضعیت اعطای تسهیلات به بافت‌های فرسوده اشاره کرد.

  نحوه فعالیت صرافان در بازار متشکل ارزی

از سوی دیگر، جلسه بحث و بررسی عملیاتی شدن و آغاز به کار بازار متشکل ارزی با حضور هیات‌مدیره این بازار و صرافان سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا، از زمان انتشار خبر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، همواره سوالات و ابهامات بسیاری از سوی صرافان در خصوص ویژگی‌های بازار، نحوه فعالیت در آن و چگونگی شکل‌گیری مطرح می‌شد که عصر روز گذشته جلسه مشترک هیات‌مدیره بازار و تعداد زیادی از صرافان عضو کانون، به منظور ارایه توضیحات به سوالات آنها برگزار شد.

در این جلسه پرسش‌ها و ابهاماتی نظیر نقش فرابورس در بازار، میزان کارمزد معاملات، میزان حق عضویت در بازار، نحوه انتخاب سهامداران بازار، دوره زمانی پرداخت حق اشتراک، ناعادلانه بودن تساوی حق اشتراک برای صرافی‌های کوچک و بزرگ، نامشخص بودن تکلیف ارز خریداری شده در صورتی که بعد از ۱۰ روز به فروش نرسد، نامشخص بودن بازار ساز اصلی این بازار، نقش بانک مرکزی در بازار‌سازی و … از طرف صرافان مطرح شد که اعضای هیات‌مدیره بازار متشکل ارزی به تفصیل جزییات و توضیحات لازم را ارایه کردند.

محمود شکسته بند، مدیرعامل بازار متشکل ارزی در جلسه روز گذشته ضمن تشکر از اقدامات بانک مرکزی در خصوص تشکیل این بازار در خصوص انگیزه تأسیس و نحوه فعالیت آن گفت: هیجانات و نابسامانی‌هایی که در بازار ارز به وجود آمد باعث شد بانک مرکزی به فکر ساماندهی و تشکیل بازاری بیفتد که در آن نرخ واقعی خرید و فروش صرافان معین شود. بازار متشکل ارزی بین صرافان و خریداران قرار می‌گیرد، معاملات واقعی هستند و هیجانات کاذب نمی‌تواند در نرخ‌ها تأثیرگذار شود و در نتیجه قیمت‌ها به ثبات می‌رسد.

شکسته بند اعلام کرد: نسخه آزمایشی پایگاه اینترنتی بازار متشکل ارزی به آدرس www.ice.ir هم‌اکنون قابل مشاهده شده است و نرخ‌های روزانه نیز روی این پایگاه قرار داده می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی نیز پس از دریافت گزارش مبسوط روابط عمومی بانک مرکزی از مطالبات و دغدغه‌های مطروحه صرافان در خصوص عملیاتی شدن بازار و سازوکارهای پیش بینی شده برای فعالیت آنها در این بازار بر لزوم توجه کامل به بحث‌های فنی و اجرایی طرح شده از سوی صرافان تاکید کرد. همچنین همتی، رییس‌کل بانک مرکزی به روابط عمومی این بانک تاکید کرد شخصاً دغدغه‌های مطرح شده را طی هفته آینده در جلسات با صاحب نظران و فعالان بازار بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

  نرخ ارز و طلا

از سوی دیگر، به دنبال نوسانات روزهای اخیر در بازار ارز و طلا، قیمت دلار در صرافی ملی و صرافی‌های مجاز بانکی به 12900 و نرخ یورو به 14800 تومان رسید. نرخ میانگین معاملات سامانه سنا نیز نشان می‌دهد که روز پنج شنبه قیمت دلار 12931، یورو 14833، درهم 3543، یوآن 2007، پوند 16416، لیر ترکیه 2339 تومان اعلام شده است.

 قیمت دلار در بازار آزاد روزهای پنج شنبه و جمعه نیز بین 13400 تا 13660 تومان در نوسان بود. همچنین به دنبال افزایش اونس جهانی، قیمت طلا و سکه افزایش یافت. هر گرم 18 عیار 430 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 865 هزار تومان، سکه 4 میلیون و 710 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 500 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 680 هزار، سکه گرمی 1 میلیون و 30 هزار تومان، معامله شد.

  قیمت طلای جهانی افزایش یافت

از سوی دیگر، به دنبال تحولات بازار طلای جهانی متاثر از جنگ تجاری امریکا با چین و همچنین اعلام شاخص‌های بازار اشتغال امریکا و امکان کاهش نرخ بهره در امریکا، قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی در واکنش به ناملایمات تجاری و ژئوپلیتیکی و همچنین انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره امریکا افزایش پیدا کرد و به 1354 دلار رسید. کارشناسان می‌گویند به دنبال مسیر صعودی اونس طلای جهانی، دلار امریکا در برابر طلا در مسیر نزولی قرار دارد.

به گزارش رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۳۴۵.۴۹ دلار رسید. طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۴ درصد رشد قیمت داشته است و در مسیر ثبت چهارمین رشد هفتگی متوالی قرار دارد. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱۳۴۹.۵۰ دلار رسید. سیاست‌گذاران بانک مرکزی امریکا قرار است روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن دیدار کنند. این دیدار در حالی برگزار می‌شود که تنش‌های تجاری فزاینده رشد اقتصادی امریکا را آهسته کرده و باعث افت شدید اشتغالزایی این کشور در ماه گذشته شد و موجب شد بازارها احتمال دهند نرخ‌های بهره تا پایان سال ۲۰۱۹ حداقل دو دور کاهش پیدا می‌کند. طلا از کاهش نرخ‌های بهره امریکا سود خواهد برد، زیرا نرخ‌های بهره کمتر جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند که سوددهی ندارد را تقویت می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، طلا هفته گذشته بزرگ‌ترین رشد هفتگی در سال ۲۰۱۹ را رقم زد و تا مرز ۱۳۴۸.۰۸ دلار پیشروی کرد که بالاترین قیمت در ۱۴ ماه اخیر بود، با این حال توافق میان امریکا و مکزیک برای اجتناب از جنگ تجاری باعث شد روند رشد قیمت این فلز ارزشمند در هفته جاری آهسته شود. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۴.۹۴ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۷ درصد افزایش یافت و ۸۱۳.۱۰ دلار معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۴۴۹.۱۹ دلار ایستاد.

  کاهش شدید مبادلات ارزی در جهان

حجم مبادلات ارزی جهان در ماه مه‌۹.۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش رویترز، موسسه “سی ال اس “ لندن در گزارشی اعلام کرد: حجم مبادلات ارزی جهان در ماه مه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۶ درصد کاهش یافته و به ۱.۶۲ تریلیون دلار رسیده است. این موسسه کاهش دامنه نوسانات ارزی و بازگشت بازار ارز به ثبات را دلیل کاهش اقبال معامله گران به آن معرفی کرده است.

موسسه سی ال اس که یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های ارزی جهان محسوب می‌شود همچنین اعلام کرده است که حجم مبادلات ماه مه در مقایسه با ماه آوریل نیز کاهش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۹ میزان نوسانات بازار ارز در جهان به کمترین سطح خود در طول چهار سال اخیر رسیده است.

امسال بانک‌های مرکزی جهان رویکرد محتاطانه‌تری در پیش گرفته‌اند و کاهش رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان آنها را دست به عصا کرده است. سرمایه‌گذاران و معامله گران بازار ارز اکنون منتظرند تا چشم‌انداز اقتصاد جهانی مشخص‌تر شود و این رویکرد صبر در برابر کاهش رشد اقتصادی باعث کاهش نوسانات بازارهای ارزی جها ن نیز شده است.

به گفته موسسه سی ال اس، حجم مبادلات ارزی به صورت قرارداد سوآپ، معاملات فوری و آتی ارزی در ماه مه نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. طبق اعلام موسسه “کمپلو “ در حال حاضر دلار امریکا، یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن و فرانک سوییس پر مبادله‌ترین ارزهای جهان هستند.

 

 

ارسال نظر