تقاضای کاذب ارز به حداقل رسید

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۱۷۲
تقاضای کاذب ارز به حداقل رسید

   جلسه صرافان با هیات‌مدیره بازار متشکل ارزی      

 کاهش قیمت طلا با افت اونس جهانی به 1328 دلار

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

به دنبال کاهش نرخ ارز در دو هفته اخیر، روز دوشنبه 20 خرداد ماه 98 نرخ ارز ثبات نسبی داشت و نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا به 12 هزار و 850 تومان و یورو به 14 هزار و 750 تومان رسید. همچنین براساس نرخ‌های میانگین معامله شده در روز یک‌شنبه میانگین معاملات قیمت دلار در سامانه سنا 12 هزار و 793 تومان، یورو14 هزار و 749 تومان، پوند 16 هزار و 452 تومان، یوآن 1964، پوند 16452، لیر ترکیه 2 هزار و 341 تومان اعلام شد.

به گزارش «تعادل»، با وجود اینکه روز دوشنبه شیب کاهش قیمت ارز نسبت به روزهای گذشته کمتر شده، اما مسیر کاهش قیمت‌ها و ثبات نرخ‌ها در بازار ارز کماکان ادامه دارد. نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به 12880 تومان رسید. صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نیز قیمت دلار را نسبت به روز یک شنبه ۵۰ تومان کاهش دادند بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان است.این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز یک شنبه ۵۰ تومان کاهش داشته است.

همچنین قیمت خرید یورو در بانک‌ها به ۱۴ هزار تومان رسیده است. بانک‌ها روز دوشنبه ۲۰ خرداد قیمت ارز را نسبت به روز یک‌شنبه کاهش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز یک‌شنبه ۱۲ هزار و ۵۲۸ تومان بود، روز دوشنبه به ۱۲ هزار و ۳۸۲ تومان رسیده است. همچنین قیمت خرید یورو نسبت به روز یک شنبه با کاهش همراه شد و شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۴ هزار تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز کاهش یافته است.هر پوند انگلیس نیز روز دوشنبه در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۷۴۳ تومان خریداری شد.

قیمت ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۷۱۰ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۵۰ تومان می‌رسد.

   کاهش قیمت طلا با افت اونس جهانی

در بازار طلا نیز با کاهش اونس طلا به 1328 دلار، و همچنین کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت. مظنه یک مثقال طلای 17 عیار یا آب‌شده به 1 میلیون و 786 هزار تومان، یک گرم طلای18عیار412 هزار تومان، ‌تمام سکه طرح جدید 4 میلیون و 502 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 350 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 470 هزار و ربع سکه 1 میلیون و 680 هزار تومان، سکه گرمی 1 میلیون تومان داد و ستد شد.

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.7 درصد کاهش به 1330 دلار و 46 سنت رسید. قیمت فلز زرد در جلسه گذشته به بالاترین رقم از 19 آوریل 2018 یعنی 1348 دلار و 8 سنت رسیده بود. قیمت طلای امریکا نیز امروز با 0.9 درصد کاهش به 1333 دلار و 70 سنت رسید.

رونالد لئونگ، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «ظاهرا مذاکرات میان امریکا و مکزیک و توافق میان دو کشور اندکی از جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌گذاران کاسته است... اما امیدها به اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش خواهد داد همچنان موجب تقویت قیمت طلا می‌شود.»

   تعطیلی ۷۰ درصدی کارخانه‌های طلاسازی

از سوی دیگر، رییس اتحادیه طلا و جواهر مشهد اعلام کرد که ۷۰ درصد کارخانه‌های تولید طلا تعطیل شده است.در حال حاضر خرید طلا کم شده و مغازه‌ها با رکود فاحشی روبرو هستند. صنعت طلا در حال نابودی است و تعداد زیادی از کار بیکار شده‌اند.

    جلسه صرافان با هیات‌مدیره بازار متشکل ارزی

رییس شورای عالی کانون صرافان از برگزاری جلسه مشترک اعضای شورای عالی کانون صرافان ایرانیان، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بازار متشکل ارزی ایران و صرافان سراسر کشور، درخصوص مسائل مختلف پیرامون بازار متشکل ارزی در روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه سال جاری خبر داد. کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با ایبِنا افزود: این جلسه پرسش و پاسخ درباره نحوه عملکرد بازار، فوائد، سود تشکیل این بازار و مباحث مشابه خواهد بود.کانون صرافان با تشکیل این جلسه سعی دارد تا آمادگی لازم را برای اعضای کانون ایجاد کند تا همزمان با آغاز به کاراین بازار، صرافان آمادگی لازم را برای فعالیت داشته باشند. کانون صرافان طی نامه‌ای از اعضای خود و صرافی‌های مختلف برای حضور در این جلسه دعوت به عمل آورده است.

    اثر سفرهای سیاسی بر بازار

از سوی دیگر، هومن حاجی‌پور معاون کسب و کار اتاق تهران با اشاره به تاثیر مثبت رفت و آمدهای سیاسی اخیر بر نرخ ارز در بازار گفت: بخش عمده‌ای از افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته به دلیل معادلات اقتصادی نبود.

هومن حاجی پور در گفت‌وگو با ایبِنا درباره تاثیر تحولات سیاسی اخیر از جمله سفر آتی «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و همچنین سفر امروز «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به تهران بر کاهش نرخ ارز در بازار گفت: امیدوار هستیم که رفت و آمدهای سیاسی خبرهای خوبی را برای کشور به ارمغان بیاورد و نشانه پویایی در فضای سیاسی و گفتمان بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته براساس معادلات اقتصادی نبود و قیمت‌ها در این معادلات نمی‌گنجید. معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: نرخ ارز بر اساس معادلات اقتصادی عدد موجود نیست و این نرخ بیشتر ناشی از تحولات سیاسی شکل گرفته و به آن دامن زده شده است.

حاجی پور تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنچه می‌تواند بار موجود بر نرخ ارز را برداشته و آن را به حالت مطلوب و واقعی برساند، تداوم مسیر گفتمان سیاسی در فضای بین‌المللی و افزایش رفت و آمدها است. در ۲۰ روز اخیر نرخ هر دلار امریکا از بیش از ۱۴ هزار تومان به حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد رسیده است.

    چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند

معاون حسابرسی شهر و استان تهران در سازمان امور مالیاتی گفت: طبق بخشنامه مالیات بر درآمد، اگر کسی ادعا کرد سکه‌ها را نفروخته یا بابت مهریه واگذار کرده از این بخشنامه معاف خواهد شد. ما فرض را بر این گذاشتیم که افرادی که تعداد زیادی سکه خریدند در سال ٩٧ عرضه کرده‌اند و افرادی هم که نفروخته‌اند مالیاتی نمی‌دهند. ما اسامی خریداران را داریم و سال بعد مجددا مطالبه می‌کنیم. ما بر اساس منابع مالیاتی موجود در قانون مالیات‌های مستقیم، حق گرفتن مالیات را داریم و بخشنامه مزبور درباره مالیات بر درآمد است.

ابراهیمی یادآور شد: البته ظاهر بخشنامه تا حدودی ابهام‌آمیز است اما مساله اصلی آن، دریافت مالیات بر درآمد از کسانی است که در سامانه خرید سکه داشته و آن را فروخته‌اند. مالیات بر عایدی سرمایه هنوز به‌تصویب مجلس هم نرسیده و ما برای داشتن دارایی لزوماً مالیات نمی‌پردازیم. ما برای گرفتن مالیات بر درآمد این سکه‌ها بررسی‌هایی را انجام دادیم. مودیان مالیات بر درآمد کوچک طبق تبصره‌ای در ماده ۱۰۰ با پرداخت مالیات مقطوع از تسلیم اظهارنامه و ثبت‌نام معاف خواهند شد و در پروسه تشخیص مالیات و ارایه اسناد و دفاتر قرار نمی‌گیرند.

ابراهیمی درباره جزییات محاسبه نرخ مالیات بر سکه اینگونه توضیح داد: طبق یک ماده قانونی دیگر، افرادی که اظهارنامه مالیاتی نمی‌دهند از هیچ معافیتی برخوردار نمی‌شوند. با توجه به قیمت‌های موجود و میزان معافیت مالیاتی هر فردی محاسباتی انجام گرفت و مقرر شد افرادی که زیر ۲۰ سکه خرید کرده‌اند اگر اظهارنامه ارایه کنند مشمول معافیت خواهند شد. اما افرادی که در سال ۹۷ از ۲۰ تا سقف ۶۰ سکه خریده و فروخته‌اند باید به‌ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان بپردازند و افرادی که بیش از ۶۰ سکه خرید و فروش کرده‌اند باید ۲۰۰ هزار تومان و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه هم ۲۵۰ هزار تومان بپردازند و بیشتر از آن هم باید اظهارنامه دهند.

معاون حسابرسی شهر و استان تهران در سازمان امور مالیاتی متذکر شد: در بخشنامه مالیات بر درآمد تأکید شده اگر کسی ادعا کرد که سکه‌ها را نفروخته یا بابت مهریه واگذار کرده از این بخشنامه معاف خواهد شد و الزامی برای پرداخت مالیات برای این افراد وجود ندارد.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که «آیا دریافت مالیات بر سکه موجب خرید و فروش زیرزمینی و پنهانی سکه خواهد شد یا خیر؟» گفت: ما فرض را بر این گذاشتیم که افرادی که تعداد زیادی سکه خریدند در سال ۹۷ عرضه کرده‌اند و افرادی هم که نفروخته‌اند مالیاتی نمی‌دهند. ما اسامی خریداران را داریم و سال بعد مجدداً مطالبه می‌کنیم.

همچنین کشتی‌آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: تعداد زیادی از افراد در سال ۹۶ و ۹۷ برای خرید سکه ثبت‌نام کردند اما افراد صنفی و حرفه‌ای وارد خرید و فروش سکه نشدند و بیشتر افراد عادی جامعه بودند. بنده شنیدم فردی سه‌هزار سکه ثبت‌نام کرده است. طبیعتاً این سه‌هزار سکه درآمدی را برای این شخص حاصل کرده که طبق قانون مالیاتی به آن درآمد اتفاقی می‌گویند و نحوه پرداخت مالیات آن هم در قوانین مالیاتی مشخص شده و برای برقراری عدالت مالیاتی، پیش‌بینی شده که مالیات مقطوعی پرداخت شود.

کشتی‌آرای، مالیات بر سکه را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: تقریباً هیچ یک از آن سکه‌ها وارد بازار نشده و حباب در مقطعی از بین رفت اما دوباره ایجاد شد. این یک سرمایه‌گذاری از سوی جامعه بود که صورت گرفت.

    معاملات ارز هم مانند سکه مشمول مالیات شود

همچنین عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: دولت باید لایحه جامعی درباره مالیات بر عایدی سرمایه ارایه دهد که شامل بازار ارز، سکه، طلا و مسکن شود.

سیدتقی کبیری عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ابلاغیه سازمان امور مالیاتی درباره اخذ مالیات از سکه، گفت: این موضوع به بحث کلان مالیات بر عایدی سرمایه باز می‌گردد که کمیسیون اقتصادی نیز در گذشته به این موضوع ورود کرده و هم‌اکنون در فرآیند بررسی قرار دارد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید لایحه جامعی درباره مالیات بر عایدی سرمایه ارایه دهد که شامل بازار ارز، سکه، طلا و مسکن شود، افزود: سکه امروز به یک کالایی مبدل شده که در عین حال که لوکس بوده به کالایی سرمایه نیز تبدیل شده است و از طرفی زمینه ایجاد برخی سوداگری‌ها در بخشی از جامعه به ویژه در بحث نقدینگی را ایجاد کرده است.

  کاهش نرخ ارز ادامه دارد

از سوی دیگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کاهش حباب نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت روند کاهشی نرخ‌ها باز هم ادامه خواهد داشت.

شهاب نادری در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: چند عامل در بهبود وضعیت فعلی بازار دخیل بوده که مهم‌ترین آن اقدام به ایجاد بازار متشکل ارزی از سوی بانک مرکزی بوده است.

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیگر خرید و فروش ارز صرفه اقتصادی ی ندارد، افزود: اذعان دلالان به این موضوع در پی اثربخشی سیاست‌های اخیر بانک مرکزی تلاطم در بازار برای خریدهای کاذب را نیز کاهش داده است. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه مردم دیگر به سمت خرید ارز با هدف سرمایه‌گذاری نمی‌روند، تصریح کرد: معکوس شدن پروسه عرضه و تقاضا در بازار ارز توانسته به از بین رفتن حباب قیمت‌ها کمک کند.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ ارز باز هم ادامه خواهد داشت، گفت: کسانی که با هدف کسب درآمد سعی در خرید ارز دارند باید بدانند که این حوزه از اقتصاد جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه حذف دلار در مبادلات بین‌المللی ایران با دیگر کشورها بطور کلی قیمت این نوع ارز را در داخل می‌شکند، افزود: در حال حاضر بسیاری از خرید و فروش‌های صورت گرفته در بازار ارز به جهت انجام امور ضروری بوده و به همین جهت روند کاهش نرخ ارز باز هم ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: ورود سرمایه‌ها به بازارهای مطمئن و اقبال مردم به بورس توانسته از نیاز کاذب به خرید ارز بکاهد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت به ویژه بانک مرکزی باید با ترغیب مردم به سپرده‌گذاری‌های ارزی نزد بانک‌ها ارزهای خانگی را نیز به سمت امور مولد هدایت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کاهش حباب نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت روند کاهشی نرخ‌ها باز هم ادامه خواهد داشت. در جریان معاملات بازار آزاد تهران، قیمت سکه طرح جدید، در ۲۰ خرداد ۹۸ به ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. شهاب نادری با اشاره به کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: چند عامل در بهبود وضعیت فعلی بازار دخیل بوده که مهم‌ترین آن اقدام به ایجاد بازار متشکل ارزی از سوی بانک مرکزی بوده است.

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیگر خرید و فروش ارز صرفه اقتصادی ی ندارد، افزود: اذعان دلالان به این موضوع در پی اثربخشی سیاست‌های اخیر بانک مرکزی تلاطم در بازار برای خریدهای کاذب را نیز کاهش داده است. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه مردم دیگر به سمت خرید ارز با هدف سرمایه‌گذاری نمی‌روند، تصریح کرد: معکوس شدن پروسه عرضه و تقاضا در بازار ارز توانسته به از بین رفتن حباب قیمت‌ها کمک کند. وی با بیان اینکه کاهش نرخ ارز باز هم ادامه خواهد داشت، گفت: کسانی که با هدف کسب درآمد سعی در خرید ارز دارند باید بدانند که این حوزه از اقتصاد جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه حذف دلار در مبادلات بین‌المللی ایران با دیگر کشورها بطور کلی قیمت این نوع ارز را در داخل می‌شکند، افزود: در حال حاضر بسیاری از خرید و فروش‌های صورت گرفته در بازار ارز به جهت انجام امور ضروری بوده و به همین جهت روند کاهش نرخ ارز باز هم ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: ورود سرمایه‌ها به بازارهای مطمئن و اقبال مردم به بورس توانسته از نیاز کاذب به خرید ارز بکاهد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت به ویژه بانک مرکزی باید با ترغیب مردم به سپرده‌گذاری‌های ارزی نزد بانک‌ها ارزهای خانگی را نیز به سمت امور مولد هدایت کند.

 

 

 

ارسال نظر