اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۹۱۴

نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها در ارایه تسهیلات خرد

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بر نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها در ارایه تسهیلات تاکید کرد.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با ایبِنا با تاکید بر ضرورت ارایه تسهیلات قرض‌الحسنه در امور تعیین شده از سوی بانک‌ها گفت: نحوه ارایه تسهیلات قرض‌الحسنه یا به صورت تشخیصی بوده که از سوی دولت تعیین می‌شود یا مردم در حساب‌های قرض‌الحسنه جهت امور خیر هزینه می‌کنند لذا بانک‌ها مکلف هستند از منابع مشخص شده از سوی دولت یا مردم در راستای نظر آنها نیز هزینه کنند.

نماینده نجف آباد با بیان اینکه اگر ارایه تسهیلات خلاف این رویه باشد می‌تواند جنبه کیفری هم داشته باشد و قابل رسیدگی شود، افزود: متاسفانه در حال حاضر افراد بسیاری در خصوص بدعهدی بانک‌ها در حوزه پرداخت تسهیلات ازدواج به ما نیز مراجعه می‌کنند که این نشان از ضعف عملکردی

بانک‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه به لحاظ پذیرش ضامن اکنون بانک‌ها برای ارایه تسهیلات خرد همچون ازدواج سنگ اندازی می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه در خصوص وام‌های میلیاردی کمترین سخت‌گیری صورت نگرفته که نمونه آن را در مورد بانک سرمایه شاهد هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مطالعات و پژوهش نشان داده افراد که وام‌های خرد دریافت می‌کنند در پرداخت اقساط وام خود بدعهدی نمی‌کنند، افزود: مشکل معوقات بانکی مربوط به کسانی است که وام‌های کلان دریافت می‌کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع پرداخت وام‌ها و ارایه گزارشی از آن صحن مجلس را درگیر بررسی این موضوع خواهد کرد.

مسکو  خواستار پیوستن کشورهای اروپایی به اینستکس

یک دیپلمات روس اعلام کرد که مسکو در حال رایزنی با کشورهای اروپایی جهت ملحق شدن به ساز و کاری است که اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران تاسیس کرده‌اند.

به گزارش ایبِنا، ولادیمیر چیزوف، نماینده دایم روسیه در اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس با بیان این مطلب تصریح کرد روسیه در حال گفت‌وگو با کشورهای اروپایی برای همکاری در ساز و کار موسوم به «اینستکس» است.

اینستکس بهمن سال گذشته توسط انگلیس، فرانسه و آلمان با هدف دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران و تسهیل تجارت با این کشور راه‌اندازی شد.

واشنگتن مخالفت خود را با این سازوکارتجاری اعلام و به شرکت‌های اروپایی درباره تجارت با ایران هشدار داده است. تاکنون اینستکس به هیچ مبادله تجاری منجر نشده است.

چیزوف با اذعان بر اینکه اینستکس تاکنون موفق نبوده است، افزود: ما داریم رایزنی‌هایی انجام می‌دهیم. آنها این را پنهان نکرده‌اند که اینستکس با مشکلات جدی ایجاد شد و کماکان هم مشکلاتی پیش رو دارد؛ با وجود این، طرح‌های خود برای جنبش بخشیدن به این ابزار را کنار نگذاشته‌اند.

روابط با کنلن بانک بدون مشکل برای اقلام غیرتحریمی

نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران وچین می‌گوید که در یک سال گذشته همکاری و مراودات بانکی با کنلن بانک چین برای افراد، نهادها و اقلام غیرتحریمی مشکلی نداشته است.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان این مطلب افزود: طی یک سال گذشته مراودات با کنلن بانک برای افراد، نهادها و اقلام غیرتحریمی مشکل خاصی نداشته و تا آخر سال جاری میلادی هم ندارد.

این در حالی است که پدرام سلطانی‌ نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران در پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشته بود: بانک کنلن چین اعلام کرده است که تا پایان سال جاری میلادی معاملات بانکی خود را با ایران، تنها با استفاده از یوان چین و با رعایت کامل تحریم‌های امریکا در خصوص کالاها، اشخاص، شرکت‌های حمل و نقل و بانک‌ها، ادامه خواهد داد. با این حساب مشخص می‌شود که اتفاق خاص و جدیدی در روابط بانکی ایران با کنلن بانک چین ایجاد نشده است.

حریری تاکید کرد که ارتباط کنلن بانک با ایران هیچگاه قطع نشده که بخواهد دوباره برقرار شود. گرچه از اردیبهشت ماه سال گذشته و همزمان با آغاز دور جدید تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه ایران، مقداری در روابط بانکی ایران با کنلن بانک تاثیر گذاشت اما هیچگاه این روابط قطع نشد.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: هرچند در برقراری مبادلات تجاری با کشور چین مشکلاتی داریم اما این مشکلات در مقایسه با مشکلاتی که با طرف‌های دیگر تجاری داریم، کمتر است.

 

 

 

ارسال نظر