حباب ۹۰ هزار تومانی سکه تخلیه شد

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۰:۲۷:۰۹
کد خبر: ۱۴۵۸۳۲
حباب ۹۰ هزار تومانی سکه تخلیه شد

ادامه کاهش قیمت ارز و طلا و سکه

گروه بانک و بیمه|احسان شمشیری |

روز یک‌شنبه 12 خرداد 98، نرخ دلار در صرافی‌های ملی و مجاز بانکی کاهش یافت و قیمت خرید یورو 15300 و فروش یورو 15400، خرید دلار 13400 و فروش دلار 13500 تومان اعلام شد. نرخ لحظه‌ای معاملات در سامانه سنا نیز به 13350 تومان و یورو به 15250 تومان رسید. همچنین میانگین نرخ‌های ارز معامله شده در روز شنبه سامانه سنا برای دلار 13341، یورو 15271، درهم 3748، یوآن 258، پوند 17416 و لیر ترکیه 2430 تومان اعلام شده است.

به گزارش «تعادل»، در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز دلار به 13420 تومان کاهش یافت و بطور میانگین دلار 13348، یورو 15250، پوند انگلیس 16980، درهم امارات 3659، لیر ترکیه 2306، یوان چین 1947 تومان معامله شد.

براین اساس، با اعلام نرخ اونس طلای جهانی به قیمت 1306 دلار، مظنه یک مثقال طلای 17 عیار یا طلای آبشده به 1 میلیون و 799 هزار تومان، هر گرم طلای 18عیار 415 هزار تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 599 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 570 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 690 هزار تومان، سکه گرم 1 میلیون و 20 هزار تومان، داد و ستد شد.

   پیش‌بینی ثبات در بازار ارز و طلا

از سوی دیگر، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور با بیان اینکه نرخ طلا و سکه در هفته گذشته بطور میانگین حدود پنج درصد کاهش یافت، گفت: به دلیل کاهش تقاضا و افت سرمایه‌گذاری مردم، حباب سکه از ۵۷۰ هزار به ۴۸۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی درباره چشم‌انداز بازار طلا و سکه گفت: این هفته با توجه به تعطیلات پیشرو انتظار می‌رود که قیمت‌ها نوسان شدیدی را تجربه نکرده و نرخ طلا و سکه در محدوده کنونی باقی بماند.

محمد کشتی‌آرای درباره تحولات بازار طلا و مسکوکات، گفت: نرخ طلا و سکه در هفته گذشته بطور میانگین حدود پنج درصد کاهش یافت. اتفاق مهم دیگری که رخ داد و بر بازار طلا تاثیرگذاشت، افت شدید قیمت دلار بود.

وی با اشاره به تعطیلات و مراسم عزاداری در هفته گذشته، گفت: به دلیل کاهش تنش‌های سیاسی و اقدامات بانک مرکزی، نرخ دلار در بازار افت زیادی یافت که کاهش قیمت‌ها در بازار طلا را به دنبال داشت.کاهش قیمت دلار، این انتظار را بدنبال داشت که افت شدید قیمت طلا و سکه را موجب شود، اما افزایش قیمت اونس جهانی طلا مانع ریزش زیاد بهای سکه و طلا شد. وی افزود: هفته گذشته قیمت اونس جهانی طلا رو به افزایش گذاشت و حدود ۲۹ دلار بالا رفت، بطوری که نرخ یک هزار و ۲۷۶ دلار برای اونس جهانی طلا در اوایل هفته گذشته، امروز به یک هزار و ۳۰۵ دلار افزایش یافت. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر به کاهش حباب سکه اشاره کرد و گفت: اوایل هفته گذشته حباب سکه حدود ۵۷۰ هزار تومان بود، که در روز پنج‌شنبه به ۵۲۰ هزار تومان و دیروز (شنبه) به ۴۸۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا برای سکه و طلا در بازار داخل کاهش زیادی یافته، اضافه کرد: با توجه به کاهش نرخ طلا و سکه، جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار افت کرده است به جز طلا و سکه سایر بازارها نیز تحت تأثیر افت بهای دلار با کاهش قیمت‌ها روبرو بودند. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره بازار مصنوعات طلا نیز گفت: سال‌هاست که داد و ستد مصنوعات طلا دچار رکود شده و مردم بیشتر تمایل به خرید طلای آبشده و سکه داشته‌اند که این روند هنوز ادامه دارد.

کشتی آرای اضافه کرد: اکنون مردم برای برنامه‌های خاص مانند عقد و ازدواج اقدام به خرید طلا کرده و به دنبال سرمایه‌گذاری از طریق مصنوعات نیستند.

  افزایش فروش مصنوعات طلا، وضعیت بازار بهتر شد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران می‌گوید نوسان نرخ ارز و سکه و همچنین هشدارهای داده شده نسبت به خرید طلای آب شده باعث افزایش فروش مصنوعات طلا شده است.

سیدحجت شفایی درباره شرایط بازار طلای ساخته شده در فصل بهار ۹۸ اظهار داشت: شرایط تولید و فروش طلای ساخته از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر بوده و وضعیت بازار هرچند ناچیز ولی مثبت‌تر شده است.

وی با بیان اینکه تحرک در بازار طلا و جواهر از ابتدای سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است، ابراز امیدواری کرد که بعد از پایان ماه مبارک رمضان، رونق بیشتری در بازار ایجاد شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران پیش بینی کرد که بازار فروش مصنوعات طلا با وجود تحریم و فشارها در نیمه نخست سال ۹۸ بهتر از سال گذشته خواهد بود.

شفایی درباره چرایی این موضوع نیز گفت: همکاران من در اتحادیه تولیدکنندگان و همچنین اتحادیه‌های دیگر طلا و جواهر هشدارهای لازم به مردم درباره خرید طلای آب شده را انجام داده و آنها را از این امر منع کرده‌اند؛ از سوی دیگر مردم شاهد نوسان بالای ارز و سکه بوده‌اند و ذائقه آنها بار دیگر به سمت طلای ساخته شده متمایل شده است.

وی ادامه داد: مردم با خرید طلای ساخته شده هم می‌توانند سرمایه‌گذاری کرده و هم به عنوان زینت از آن استفاده کنند؛ از سوی دیگر این موضوع به رونق تولید و افزایش اشتغال در این صنعت منجر خواهد شد.

  افزایش 170 درصدی قیمت سکه و دلار

بانک مرکزی روند تغییرات نرخ سکه و ۵ ارز در فروردین ماه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل را اعلام کرد.بر اساس آمارهای اقتصادی فروردین ماه سال جاری منتشر شده از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران ۴۶ میلیون و ۲۶۵ هزار ریال بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سـال قبـل بـه ترتیـب ۳.۴ درصد و ۱۶۷.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش سکه مـذکور در ماه یاد شده به‌ ترتیب ۴۵ میلیون و ۲۳۳ هزار ریال و ۴۹ میلیون و ۷۸۳ هزار ریال بوده است. در فروردین‌ماه ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران ۴۷ میلیون و ۹۸۸ هزار ریال بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سـال قبـل بـه‌ ترتیـب ۳.۶ درصد و ۱۷۰.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنـین حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش سـکه مـذکور در مـاه یـاد شـده بـه‌ ترتیـب ۴۶ میلیون و ۵۱۷ هزار ریال و ۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال بوده است.

همچنین در این گزارش، متوسـط قیمـت فـروش یـک دلار امریکا در بـازار آزاد شـهر تهـران ۱۳۵ هزار و ۵۳۶ ریال بود که در مقایسـه بـا مـاه قبـل و مـاه مشـابه سـال قبـل بـه‌ ترتیـب ۲.۳ درصـد و ۱۷۰.۶ درصد افزایش داشته است. علاوه بر این حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش یـک دلار امریکا در مـاه مـذکور بـه‌ ترتیـب ۱۳۰ هزار و ۱۰۰ ریال و ۱۴۳ هزار و ۱۴۷ ریال بوده است.

در فروردین‌ ماه ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران ۱۵۴ هزار و ۴۸ ریال بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل بـه‌ ترتیـب ۱.۷ درصـد و ۱۵۲.۷ درصـد افـزایش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به‌ ترتیـب ۱۴۹ هزار و ۹۸۰ ریـال و ۱۵۸ هزار و ۹۹۸ ریال بوده است.

 

 

ارسال نظر