آغاز دور جدید کاهش نرخ دلار

۱۳۹۸/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۵۶۳

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

روز چهارشنبه8 خرداد ماه نرخ لحظه‌ای دلار 13 هزار و 400 تومان و یورو 15 هزار و 300 تومان رسید. همچنین میانگین نرخ ارز در روز سه‌شنبه نیز نشان می‌دهد که نرخ دلار بر اساس قیمت‌های رو سه‌شنبه 13 هزار و 787 تومان، یورو 15 هزار و 694 تومان، پوند 16 هزار و 674 تومان و یوان چین 2 هزار و 106 تومان اعلام شده است.

به گزارش تعادل، به دنبال رکود معاملات در ماه رمضان و همچنین اثر اخبار مربوط به ایجاد بازار متشکل ارزی و اظهارنظرهای اخیر ترامپ در مورد عدم تمایل به جنگ و تغییر نظام، روز چهارشنبه، نرخ ارز در بازار آزاد نیز کاهش یافت و بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت ارز را نسبت به روز سه‌شنبه به میزان قابل‌توجهی کاهش دادند؛ به طوری که قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانک مرکزی ۵۰۰ تومان کاهش  داشت. صرافی ملی و صرافی‌های مجاز بانکی قیمت یورو برای خرید 15200 و فروش 15300 و قیمت دلار برای خرید 13300 و فروش 13400 تومان اعلام کردند.

بانک‌ها روز (۸ خرداد) قیمت ارز را نسبت به روز سه‌شنبه کاهش دادند و هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۱۳ تومان می خریدند، این در حالی است که قیمت خرید دلار در بانک‌ها در روز گذشته ۱۳ هزار و ۴۳۲ تومان اعلام شده بود. همچنین قیمت خرید یورو نیز نسبت به روز سه‌شنبه با کاهش همراه شد و بار دیگر به زیر ۱۵ هزار تومان سقوط کرد؛ به‌طوری‌که شعب ارزی بانک‌ها دیروز هر یورو را ۱۴ هزار و ۵۳۲ تومان می‌خریدند. هر پوند انگلیس نیز روز چهارشنبه در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۶ هزار و ۴۸۰ تومان خریداری می‌شد.

قیمت ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر بود؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۲۶۲ تومان اعلام شد که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسید.

صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز، قیمت دلار را بازهم کاهش دادند؛ به‌طوری‌که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها با کاهش ۵۰۰ تومانی به ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان و قیمت فروش آن به ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰ تومان می‌خرند و ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز گذشته ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

همچنین به دنبال اعلام هر اونس طلا به نرخ ۱۲۸۲ دلار و ۹۵ سنت و کاهش قیمت دلار به 13580 تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۱۸ هزار و ۵۳۱ تومان و مظنه هر مثقال طلای 17 عیار یا آبشده به قیمت 1 میلیون و 817 هزار تومان معامله شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون تومان است.

  آغاز دور جدید کاهش نرخ دلار با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شکل‌گیری بازار متشکل ارزی تا پایان خرداد میزان تقاضا را کاهش و حجم عرضه ارز را افزایش می‌دهد، بنابراین در هفته‌های آینده شاهد کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی خواهیم بود.

محمدرضا پورابراهیمی‌داورانی با اشاره به تغییر سیاست‌های ارزی دولت در نیمه دوم سال ۹۷، گفت: تصمیماتی که در طول نیمه دوم سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ در حوزه ارزی اخذ شد مسیر حرکت بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی نسبت به گذشته بهتر شده است.

نماینده مردم کرمان و روار در مجلس، با بیان اینکه پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی درباره تسریع در روند راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به سرانجام رسیده است، افزود: در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی با حضور رییس کل بانک مرکزی توافق شد تا پایان خرداد ماه امسال، بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شود.

وی، ساماندهی نرخ ارز در اقتصاد کشور را از اهداف مهم تشکیل بازار متشکل ارزی دانست و ادامه داد: بر خلاف عده‌ای که تصور می‌کردند ایجاد بازار متشکل ارزی شاید پیامدهای منفی در اقتصاد کشور داشته باشد، ما معتقد هستیم ایجاد بازار متشکل ارزی بازار ارز را ساماندهی و به تعادل بهتر این بازار کمک می‌کند.

پورابراهیمی، نخستین مزیت تشکیل بازار متشکل ارزی را ایجاد انگیزه به صادرکنندگان برای توزیع منابع ارزی ناشی از صادراتشان به بازار عنوان و تاکید کرد: بر اساس گزارشی که در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با رییس کل بانک مرکزی ارایه شد حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از منابع ارزی کشور از محل صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته است. البته بازگشت مابقی این منابع نیز بر اساس برنامه زمان‌بندی توسط دولت و بانک مرکزی در حال پیگیری است، اما نحوه تسویه ارز صادرکنندگان موجب شده است که آنها هیچ علاقه‌ای به روشی که در حال حاضر بانک مرکزی اعلام کرده نداشته باشند و نسبت به تسویه ارز خود اقدام نکنند.

وی افزود: به جز تعهداتی که برای پتروشیمی‌ها برای بازگرداندن ارز تدوین شده است، مابقی صادرکنندگان به دلیل تعیین نرخ نامناسب برای تسویه ارز ناشی از صادرات به تکالیف خود عمل نکرده‌اند.

 

ارسال نظر