اروپا توانایی خود را با کالای اساسی و دارو آزمایش کند

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۵۴۵
اروپا  توانایی  خود  را با کالای اساسی و دارو آزمایش کند

گروه بانک و بیمه |احسان شمشیری|

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه توپ در زمین اروپا است، آخرین وضعیت عملیاتی کردن فعالیت سازوکارهای «اینستکس» و «ساتما» را تشریح و تاکید کرد: ساده‌ترین کار برای عملیاتی کردن فعالیت ساز و کار‌های «اینستکس» و «ساتما» برداشت نفت توسط شرکت‌ها و نهادهای اروپایی یا اعطای یک خط اعتباری به صادر‌کنندگان اروپایی برای شروع صادرات به ایران است.

به گزارش تعادل، عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی خود آورده است: اگر نگران واکنش امریکا در مورد نوع کالاهای صادراتی به ایران هستند، می‌توانند توانایی خود را با صدور کالاهای اساسی و دارو تست کنند. حال می‌توان گفت توپ در زمین اروپا است!

وی افزود: از حدود یکسال پیش اروپا دنبال یک ساز و کار مالی برای انجام تجارت با ایران بود، تا اینکه بالاخره سه ماه پیش آن را معرفی کرد. نزدیک دوماه است ساز و کار متناظر با آن، تحت عنوان ساز و کار تجارت و تامین مالی «ساتما »، در تهران تاسیس و مدیران آن به اروپایی‌ها معرفی شده‌اند. تکرار مداوم جملاتی نظیر دنبال ساز و کار مالی بودن، از سوی مسوولان اروپایی، گزاره‌ای تکراری و نخ نما شده خواهد بود.

در این رابطه فعالان بازار ارز معتقدند که راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا می‌تواند اثر پایداری در ایجاد ثبات نسبی بازار ارز داشته باشد.از سوی دیگر، روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه نرخ لحظه‌ای دلار در سنا 14هزار و 850 تومان و یورو 16 هزار و 850 تومان اعلام شد. همچنین نرخ میانگین ارز در روز دوشنبه در سامانه سنا برای دلار 14 هزار و 934تومان، یورو 16 هزار و 830تومان، پوند 19 هزار و 68 تومان، درهم 4 هزار و 33تومان، یوان 2هزار و 142 تومان و لیر 2هزار و 560 تومان تعیین شد.

به گزارش تعادل، قیمت خرید دلار روز سه شنبه در بانک‌ها با اندکی کاهش همراه بود، اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت را نسبت به روز دوشنبه ثابت نگه داشته‌اند. قیمت یورو در صرافی‌ها خرید 16750 و فروش 16850 و قیمت دلار نیز خرید 14750 و فروش 14850 تومان اعلام شده است.

روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت بانک‌ها هر دلار امریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۴۲۱ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته ثابت بوده است و قیمت خرید یورو نیز با افزایش ۱۲ تومانی در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۲۰۸ تومان است. بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۸ هزار و ۶۹۵ تومان خریداری می‌کنند که نسبت به روز دوشنبه کاهشی بوده است.

از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۲۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۳۵۰ تومان می‌رسد.

این در حالی است که نرخ خرید یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان است که نسبت به روز دوشنبه ثابت مانده است. این صرافی‌ها، همچنین هر دلار امریکا را ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند که قیمت دلار نیز ثابت بوده است.در بازار آزاد معاملات نقدی نیز دلار بین 15080 تا 15210 تومان در نوسان بوده و یورو 17 هزار، پوند 19700، لیر ترکیه 2500، یوان چین2210 و درهم امارات 4110 تومان دادو ستد شد. با اعلام دلار نقدی به قیمت 15080 تومان تا 15210 تومان و افزایش نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۱۲۹۸ دلار و ۳۷ سنت، قیمت طلا و سکه افزایش یافت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۶۱ هزار و ۴۶۹ تومان و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آب‌شده به 2 میلیون و 10 هزار تومان رسید.در معاملات روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸، قیمت سکه طرح جدید به ۵ میلیون و ۴۵ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۲۰ هزار تومان است.

    استقبال صرافی‌ها برای حضور

دربازار جدید

 همچنین رییس شورای عالی کانون صرافان گفت: با ایجاد بازار متشکل ارزی، میزان ریسک معاملات کاهش و تعهدات افزایش خواهد یافت. کامران سلطانی‌زاده درباره حضور صرافان در این بازار توضیح داد: بازار متشکل ارزی یک فضای سالم برای عرضه و تقاضای ارز است و به همین دلیل بسیاری صرافان برای ورود به این بازار استقبال خواهند کرد.وی ادامه داد: بازار متشکل شرکتی است با پنج سهامدار به این صورت که کانون صرافان، بانک‌های خصوصی، بانک‌های دولتی، فرابورس و انفورماتیک بانک مرکزی هر کدام با 20درصد سهم در این بازار حضور خواهند داشت.

سلطانی‌زاده با اشاره به ایجاد شرایط حضور صرافان در این بازار اظهار کرد: ایجاد یکسری شرایط حضور در این بازار به دلیل بالا بردن تعهد خرید و فروش است چرا که در بازار عادی خرید و فروش ارز به صورت لفظی انجام می‌شود واین احتمال که خریدار و فروشنده هر زمان می‌توانند معامله را کنسل کنند، اما این بازار میزان تعهد را افزایش و درصد ریسک را کاهش داده است.

رییس شورای عالی کانون صرافان خاطرنشان کرد: بطور حتم ایجاد بسترهای مناسب خرید و فروش ارز، در ایجاد آرامش بازار کمک خواهد کرد و اگر بازاری با بستر مناسب برای تامین نیاز ایجاد شود تاثیر مثبتی در پی خواهد داشت. پس از آنکه چین اعلام کرد در اقدامات تلافی جویانه قصد دارد تعرفه‌های بیشتری بر کالاهای صادراتی از امریکا اعمال کند، بهای جهانی طلا روز سه شنبه با افزایش یک دهم درصدی رو به رو شد.خبرگزاری رویترز روز سه شنبه اعلام کرد: بهای جهانی هر اونس طلا با یک دهم درصد افزایش در مقایسه با روز گذشته به هزار و 301 دلار و 40 سنت رسید.بهای طلا روز سه‌شنبه در امریکا نیز یک دهم درصد افزایش یافت و به هزار و 302 دلار و 40 سنت رسید.

قیمت جهانی طلا در روز دوشنبه به دلیل تشدید تنش‌های تجاری میان چین و امریکا و اطمینان نداشتن نسبت به انجام معامله با یوان (واحد پول چین) با کاهش رو به رو شد.نرخ مبادلات رسمی یوان دیروز دوشنبه با سه دهم درصد کاهش به سطح 6.866 دلار رسید و این رقم با کمترین میزان خود در چهارماه گذشته رو به رو شد.

بر اساس گزارش‌های خبری، مواد اولیه (کامودیتی‌ها) در دنیا به دلار قیمت‌گذاری می‌شود و تضعیف یوان به معنی افزایش هزینه‌های واردات مواد اولیه صنایع چین به حساب می‌آید.

    استقبال همتی از همکاری اتریش با اینستکس

در دیدار سفیر اتریش با رییس کل بانک مرکزی، دکتر همتی ضمن استقبال از رویکرد مناسب دولت اتریش در همکاری با INSTEX، به همکاری‌های بسیار خوب و موثر بانک‌های اتریشی اشاره کرد و خواهان گسترش همکاری‌های تجاری و بانکی دو کشور شد.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این دیدار که صبح امروز در بانک مرکزی انجام شد، دکتر همتی تصریح کرد: باتوجه به تأسیس سازوکار مالی و تجاری ویژه در ایران و اروپا، دیگر بهانه‌ای برای عملیاتی نشدن آن وجود ندارد. در این دیدار سفیر اتریش در تهران، آقای اشتفان شُلتس ضمن ابلاغ سلام رییس کل بانک مرکزی این کشور، بر مواضع دولت اتریش به عنوان یکی از حامیان سازوکار مالی INSTEX و نیز یکی از اعضای این سیستم مالی تأکید کرد.  در ادامه سفیر اتریش از رییس کل بانک مرکزی تقاضا کرد به موضوع نقل و انتقالات ارزی شرکت‌های هواپیمایی بزرگ «لوفتانزا» و «اتریش» که سابقه همکاری 63 ساله با کشور ایران را دارند، توجه ویژه کنند که در پایان، دکتر همتی دستور مساعد برای تسریع در انجام امور ارزی دو شرکت هواپیمایی «لوفتانزا» و «اتریش» را ابلاغ کرد.

 

ارسال نظر