بازدهی 194 درصدی سکه در یک سال

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۹۵۳
بازدهی 194  درصدی  سکه  در یک  سال

تمام سهامداران بازار متشکل ارزی سهم‌الشراکه خود را واریز کردند

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

روز دوشنبه 16 اردیبهشت 98 نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا به 14 هزار و 700تومان و یورو به 16 هزار و 700 تومان رسید. همچنین نرخ میانگین ارز برای روز یکشنبه در سامانه سنا برای نرخ دلار 14هزار و 656 تومان، یورو 16 هزار و 312 تومان، پوند 19 هزار و 57 تومان، درهم 3هزار و 867 تومان و لیر ترکیه 2 هزار و 557 تومان، یوان 2258 تومان اعلام شد .

به گزارش «تعادل»، در صرافی‌های مجاز بانکی نیز نرخ فروش یورو در روز دوشنبه ثابت بود، اما دلار در صرافی‌ها با کاهش ۲۰۰ تومانی همراه شد. در شبکه بانکی نیز روز دو شنبه ۱۶ اردیبهشت بانک‌ها هر دلار امریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۲۷۶ تومان خریده و قیمت خرید یورو نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۵ هزار و ۹۸۰ تومان اعلام شد. بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۸ هزار و ۷۳۳ تومان خریداری می‌کنند.

از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۶ هزار و ۷۸۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار تومان می‌رسد. در بازار آزاد نیز دلار بین 14920 تا 15 هزار تومان، یورو 16900، پوند 19541 تومان، درهم 4070 و لیر ترکیه 2500، یوآن 2200 تومان معامله شد.

در جریان معاملات بازار آزاد تهران طلا نیز با اعلام نرخ دلار نقدی 15 هزار تومان و نرخ اونس جهانی طلا به 1282 دلار قیمت سکه طرح جدید ۱۶ اردیبهشت ۹۸ به ۵ میلیون و 100 هزار تومان رسید. طلای آبشده یا مظنه مثقال 17 عیار به 2 میلیون و 16 هزار تومان، هرگرم طلای 18 عیار به 464 هزار تومان رسید. نیم سکه 2 میلیون و 820 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 800 هزار تومان، سکه گرمی 1 میلیون تومان شد. اما در ساعات صبح به دنبال اعلام کاهش نرخ ارز در صرافی‌ها، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون تومان بود.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۳ ارز مانند یورو نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت ۲۲ واحد پولی دیگر از جمله پوند کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۹۸» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۱۴ ریال کاهش ۵۵ هزار و ۱۱۳ ریال و هر یورو نیز با ۲۳ ریال رشد ۴۷ هزار و ۸ ریال ارزش‌گذاری شد

  نرخ ارز در صرافی‌های بانکی

این در حالی است که نرخ خرید یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که نسبت به روز گذشته ثابت بوده است.

این صرافی‌ها همچنین هر دلار امریکا را ۱۴ هزار و ۶۰۰تومان خریده و ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند که قیمت دلار نیز کاهش ۲۰۰ تومانی داشته است.

  قیمت طلای جهانی افزایش یافت

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها روی کالاهای چینی و تشدید تنش‌های تجاری میان امریکا و چین که ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را افزایش داد، صعود کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۸۲.۳۸ دلار رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۲۸۳.۹۰ دلار رسید.

به گفته دانیل هاینس، تحلیلگر گروه ANZ، در معاملات صبح دوشنبه شاهد ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران در پی اظهارات ترامپ در خصوص توافق تجاری امریکا و چین بوده‌ایم. مطمئناً این مساله باعث تشویق خرید بیشتر طلا به عنوان دارایی مطمئن شده و بازار طلا را به تحرک بیشتر انداخته است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، روز یکشنبه فشار روی چین برای رسیدن به یک توافق تجاری را به‌شدت افزایش داد و اعلام کرد تعرفه‌های واردات کالاهای چین به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را هفته جاری افزایش خواهد داد و صدها میلیارد دلار دیگر کالاهای چینی را به زودی هدف می‌گیرد. در واکنش به تهدید جدید ترامپ، بازارهای سهام سقوط کرده و قیمت‌های نفت با مبهم شدن وضعیت مذاکرات ریزش پیدا کردند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش کرد در پی اظهارات اخیر ترامپ که مقامات چینی را غافلگیر کرد چین سرگرم بررسی لغو مذاکرات تجاری هفته جاری در واشنگتن است.

هفته گذشته قیمت طلا در پی بدبینی سرمایه‌گذاران که با اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا، روی داد و امید آنها برای کاهش نرخ‌های بهره امریکا در سال میلادی جاری را نقش بر آب کرد به پایین‌ترین حد در چهار ماه اخیر سقوط کرده بود.

ذخایر «اس پی دی آر گلد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است روز جمعه ۰.۶۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۷۴۰.۸۲ تن رسید که پایین‌ترین میزان از ۱۱ اکتبر بود.

  واریز تمام سهم‌الشراکه سهامداران بازار متشکل ارزی

همچنین یک مقام مسوول در نظام بانکی با بیان اینکه تمام سهامداران بازار متشکل ارزی، روز یک شنبه سهم‌الشراکه خود را واریز کرده‌اند، گفت: هفته بعد کار آزمایشی بازار را با ۱۰۰صراف آغاز می‌کنیم.

یک مقام مسوول در نظام بانکی با بیان اینکه هیات‌مدیره بازار متشکل ارزی تعیین شده و احکام آنها به زودی از سوی رییس کل بانک مرکزی ابلاغ خواهد شد، گفت: تمامی سهامداران این بازار، روز گذشته ۱۵ اردیبهشت ۹۸، سهم الشراکه خود را بنا بر مصوبه قبلی واریز کرده و با توجه به اینکه ثبت این بازار نیز به صورت رسمی انجام و بارکد مربوطه نیز دریافت شده است، پیش بینی می‌کنیم که به زودی احکام نیز تنفیذ شود.

وی افزود: بعد از انجام این مراحل، امیدواریم هفته آینده، کار آزمایشی بازار متشکل ارزی را با ۱۰۰ صراف آغاز کنیم و البته هر صرافی هم که آمادگی حضور در این بازار را داشته باشد، با ارایه مدارک مثبته مورد نیاز، می‌تواند عضو شود.

این مقام مسوول در نظام بانکی ادامه داد: مدارک خاصی از صرافی‌ها طلب شده تا بازار از ضمانت اجرایی لازم برخوردار باشد؛ هدف‌گذاری این است که حداقل ۷۰۰ صراف در این بازار حضور داشته باشند، اما بستر نرم‌افزاری به گونه‌ای فراهم شده که حتی اگر ۵ هزار صراف نیز آمادگی لازم برای حضور در این بازار را داشته باشند، با ارایه مدارک بتوانند عضو شده و محدودیتی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری پیش روی گسترش کار وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم یک بازار پرقدرت و بدون نقص را تشکیل دهیم و به خاطر همین است که چشم‌انداز آتی این بازار را هم ترسیم کرده‌ایم تا بازاری فعال را پیش رو داشته باشیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه تضامین لازم صرافی‌ها از سوی شرکت بازار متشکل ارزی دریافت خواهد شد و بانک مرکزی نظارت عالیه خواهد داشت، گفت: هر صرافی که قرار باشد عضو این بازار شود، باید یک حساب ریالی و یک حساب ارزی خود را به صورت وکالتی در اختیار «شرکت بازار متشکل ارزی» قرار دهد تا ضمانت لازم برای اجرای کار خرید و فروش ارز وجود داشته باشد؛ اگر به عنوان مثال، یک فرد آمادگی خود را برای فروش ۵۰۰ هزار دلار اسکناس ارز داشته باشد، حساب ارزی او به صورت آنلاین چک شده و مبلغ مورد عرضه، مسدود می‌شود و اگر این مبلغ در آن روز فروش رود، در صدم ثانیه، به حساب خریداران ارز واریز شده و پول فروشنده نیز تسویه می‌شود.

وی ادامه داد: در مقابل، اگر یک یا چند فرد متقاضی خرید این ۵۰۰ هزار دلار باشند، نرخ پیشنهادی خود را اعلام کرده و در صورت توافق نرخ اعلامی خریدار و فروشنده، مبلغ مورد نظر از حساب ریالی فرد یا افراد متقاضی مسدود شده و به حساب فرد فروشنده منتقل می‌شود. در عین حال بانک مرکزی ناظر بر این بازار است و شرکت کاملا هویتی مستقل و خصوصی دارد. بنابراین اگر این شرکت وکالت نامه از صرافان حاضر در بازار متشکل ارزی دریافت کرده، در واقع به منظور دریافت تضامین لازم است. بانک مرکزی نیز به این فرآیند کاملا نظارت دارد، چراکه صرافی‌ها زیرنظر بانک مرکزی فعالیت دارند و باید از حقوق آنها نیز دفاع شود.

این مقام مسوول تاکید کرد: بانک مرکزی نقشی درگرفتن تضمین ندارد، بلکه بر عملکرد «شرکت بازار متشکل ارزی» نظارت کامل را صورت می‌دهد.

  شرط موفقیت بازار متشکل ارزی

در این رابطه رییس اسبق کانون صرافان ضمن تایید ایده بازار متشکل ارزی، مزیت این بازار را کشف قیمت واحد دانست و گفت: بازار متشکل ارزی زمانی موفق خواهد بود که قیمت در آن واقعی و واحد باشد.

سمیعی، با اشاره به اهمیت کشف قیمت واحد در بازار متشکل ارزی، اظهار کرد: اگر منظور از بازار متشکل، از میان بردن انواع قیمت‌های قبلی و تعریف یک قیمت واقعی یا نزدیک به واقعیت باشد، باید گفت که این تصمیم، تصمیمی مبارک، نافع و قدمی در جهت اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور است.

وی افزود: اگر مقصود از تصویب مقررات بازار متشکل ارزی، تقویت پول ملی یا جلوگیری از سرعت تضعیف آن باشد، ابتدا باید برای کاهش میزان تورم و بهره بانکی فکری اساسی شود، تا نقدینگی با نظارت بیشتری کنترل و به بازارهای هدف از جمله بازار سرمایه هدایت شود.

رییس اسبق کانون صرافان مزیت دیگر بازار متشکل ارزی را ایجاد مانع برای سودجویان خواند و گفت: بازار متشکل الزاماً موجب حذف صرافان نمی‌شود، فقط باعث می‌شود سودجویان نتوانند به منافع مصرف‌کنندگان آسیب وارد کنند.

سمیعی ادامه داد: البته اگر این بازار، نکات فنی را کاملاً رعایت کند و به مبانی علم اقتصاد احترام بگذارد، در هر شرایطی می‌تواند توازن و تعادل را در بازار ارز حفظ کند، به شرطی که این اسم نیز مانند سایر اسامی که تاکنون به بازار ارز داده‌اند، فقط تزئینی نباشد.

وی خواستار نظارت بیشتر بر قیمت‌های کالاها شد و تاکید کرد: لازم است قیمت‌های غیر واقعی کالاها و خدمات دیگر هم بررسی و اصلاح شود و اینکه برخی از کالاها با نرخ رسمی وارد و با نرخ آزاد بفروش رسیده‌اند، هم باید بررسی و پیگیری شود.

  میانگین نرخ ارز و سکه در سال 97

طبق گزارش ماهانه اقتصادی اسفند 97 که به تازگی از سوی بانک مرکزی منتشر شده، میانگین نرخ دلار از 5 هزار تومان در فروردین 97 به 13245 تومان در اسفند 97 رسیده و در طول یک سال منتهی به اسفند معادل 185 درصد رشد کرده است. قیمت یورو نیز از 6097 تومان در فروردین به 15149 تومان رسید و نرخ یورو در یک‌سال منتهی به اسفند 97 معادل 167 درصد رشد کرده است.

نرخ سکه طرح جدید نیز از 1 میلیون و 775 هزار تومان در فروردین به 4 میلیون و 630 هزار تومان در اسفند 97 رسیده و در طول یک سال معادل 194 درصد رشد کرده است.

به عبارت دیگر، نرخ سکه با 194 درصد بیش از دلار با 185 درصد و بیش از یورو با 167 درصد در یک سال منتهی به اسفند 97 رشد داشته است. نرخ دلار از فروردین تا مهر ماه به روند افزایشی خود ادامه داد اما از آبان ماه تا دی ماه به دنبال سیاست‌های بانک مرکزی که در ماه‌های مرداد تا مهر اجرایی شد، به تدریج نرخ دلار با روند منفی 7-، 19- و 1- درصدی مواجه شد.

اما این روند سه ماهه از بهمن ماه دوباره وارد فاز صعودی شد. به دنبال این تحولات، نرخ یورو و سکه نیز در ماه‌های آبان تا دی با روند منفی و کاهش نرخ مواجه شدند اما از بهمن ماه دوباره روند صعودی آن شروع شده و همچنان ادامه دارد.

در اسـفندمـاه ١٣٩٧ متوسـط قیمـت فـروش یـک دلار امریکا در بـازار آزاد شـهر تهـران ١٣٢٤٥٩ ریال بود که در مقایسه بـا مـاه قبـل و مـاه مشـابه سـال قبـل بـه ترتیـب 10.3 درصـد و 185.3 درصد افزایش داشته است. همچنین حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش یـک دلار امریکا در مـاه مـذکور بـه ترتیـب ١٢٨١٢٧ ریال و ١٣٨٧٨٧ ریال بوده است.

در اسفندماه ١٣٩٧ متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران ١٥١٤٩٢ ریال بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشـابه سـال قبـل بـه ترتیـب 9.5 درصـد و 167.1 درصـد افـزایش داشته است.

همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به ترتیـب ١٤٦٧٠٠ ریـال و ١٦١٣٠٠ ریال بوده است.

در سال ١٣٩٧ متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران بـــه ترتیـــب ١٠٧٨٣٢ ریـــال و ١٢٥٥٩٣ ریـــال بـــود کـــه نســـبت بـــه ســـال قبـــل دلار 166.6 درصد و یورو 161.2 درصد افزایش داشته است.

همچنین تغییرات نرخ سکه نیز در سال 97 نشان می‌دهد که در اسفندماه ١٣٩٧ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طـرح قـدیم در بـازار آزاد شهر تهران ٤٤٧٢٩ هزار ریال بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سـال قبـل بـه ترتیـب 8.5 درصد و 189.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنـین حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش سـکه مـذکور درمـاه یـاد شـده بـه ترتیـب ٤٣٠٨٣ هزار ریال و ٤٧١٥٨ هزار ریال بوده است.

از سوی دیگر، در اسفندماه ١٣٩٧ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدیـد در بـازار آزاد شهر تهران ٤٦٣٠٣ هزار ریال بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سـال قبـل بـه ترتیـب 9.2 درصد و 194.3 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنـین حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش سـکه مـذکور درمـاه یـاد شـده بـه ترتیـب ٤٤٣١٧٠٠٠ ریال و ٤٩٥٠٨٠٠٠ ریال بوده است.

در سال ١٣٩٧ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم ٣٣٧٧٠ هزار ریال و با طرح جدید ٣٥٥٤٢ هزار ریـال بـود کـه نسـبت بـه سـال ١٣٩٦ بـه ترتیب ١٦١ درصـد و 168 درصد افزایش یافته است.

همچنین براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، در اسفندماه ١٣٩٧ حدود ٦٢ میلیارد ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۰.۴ درصد و ۱۵ درصد افزایش داشته است. همچنین در سال ١٣٩٧ حدود ٥٠٢ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با سال قبل ۵.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به ترتیب ۱۰.۲ درصد کاهش و ۱۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در اسفندماه ١٣٩٧ معادل ٦ هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل ٨١ میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۷۳.۲ و ۴۳.۹ رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۶.۷ درصد و ۳.۱ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۳.۳ درصد و ۸۴.۲ درصد کاهش داشته است.

شاخص متوسط مبلـغ یک بـرگ سفته و برات واخواسـت شده در اسفندماه ١٣٩٧ به عدد ٦٠ رسید. عدد شاخص مذکور در اسفندماه ١٣٩٦ معادل ۲۹۱.۳ بوده است. در سال ١٣٩٧ معادل ٨ هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل ٢٥٧٠ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در شهر تهران واخواست شد.

در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۸۳.۵ و ۱۱۶.۱ رسید که نسبت به سال قبل از لحاظ تعداد ۱۰.۲ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ ۱۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در سال ١٣٩٧ به عدد ۱۳۹.۲ رسید. عدد شاخص مذکور در سال ١٣٩٦ معادل ۱۰۹.۱ بوده است.

 

 

 

ارسال نظر