پاتک بازارساز به تحرکات دلالان در افزایش نرخ ارز

۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۰:۱۹:۵۳
کد خبر: ۱۴۳۴۵۳
پاتک بازارساز به تحرکات دلالان در افزایش نرخ ارز

آربیتراژ موقتی دلالان را به چهار راه استانبول کشاند

گروه بانک وبیمه|احسان شمشیری|

روز دوشنبه 9 اردیبهشت ماه نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا 14 هزار و 190 تومان و یورو به 15 هزار و 990 تومان اعلام شد. همچنین میانگین نرخ‌های ارز در سامانه سنا در روز یک‌شنبه به ترتیب برای نرخ دلار 14 هزار و 35 تومان، یورو 15 هزار و 799 تومان، درهم 3هزار و 851 تومان و پوند 17 هزار و 924 تومان تعیین شد.

به گزارش «تعادل»، در جریان معاملات روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸، قیمت ارز در صرافی‌های مجاز نیز افزایش یافت و نرخ فروش به ۱۴۱۹۰ تومان رسید و نرخ خرید دلار نیز 14090 تومان بوده است. نرخ یورو نیز برای فروش 15990 و برای خرید 15890 تومان اعلام شد.

از سوی دیگر در صرافی‌های بانکی، در جریان معاملات روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸، قیمت یورو اندکی افزایش یافت و قیمت خرید هر اسکناس دلار در صرافی‌های بانکی 14090 تومان اعلام شد. همچنین قیمت هر اسکناس یورو برای خرید 15890 تومان و برای فروش 15990تومان تعیین شد.

در بازار آزاد نیز نرخ دلار تا 14350، یورو 16150 و درهم 3920 تومان دادو ستد شد. همچنین در بازار طلا و سکه، با اعلام نرخ اونس جهانی به نرخ 1284 دلار، قیمت سکه طرح جدید، روز دوشنبه 9 اردیبهشت ۹۸ به ۴ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان رسید.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۷۵ هزار تومان معامله شد.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۸۶ دلار و ۳۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۴۶ هزار و ۲۳۳ تومان و مظنه مثقال 17 عیار آبشده نیز 1 میلیون و 930 هزار تومان است. یک مقام مطلع با اشاره به تحرکات دلالان برای به هم زدن بازار ارز گفت: با توجه به افزایش تراستی‌های بانک مرکزی در دوبی، شانس ادامه این تنش‌ها پایین ارزیابی می‌شود.

به گزارش «تعادل»، روز دوشنبه 8 اردیبهشت ٩٨ بازار ارز برخی تکانه‌های قیمتی را مشاهده کرد؛ نوساناتی که نرخ را تا مرز ١٤٣٠٠ تومان در صرافی‌ها بالا برد و به دلیل آربیتراژی که به صورت موقتی و ناشی از فعالیت دلالان در بازار آزاد با نرخ صرافی‌های بانکی رخ داد، دلالان را بازهم به چهارراه استانبول کشاند.

در این میان ارزیابی‌های متنوعی در مورد دلایل افزایش نرخ ارز وجود دارد و البته کارشناسان ارزی، مقاومت بازار در مقابل کاهش نرخ را ناشی از فشار امنیتی مجدد در دوبی روی نرخ فردایی ارزیابی می‌کنند.

یک مقام مطلع در نظام بانکی با تشریح رفتار بازار ارز در روز دوشنبه گفت: مقاومت بازار در مقابل کاهش نرخ ناشی از فشاری است که در دوبی به نرخ‌ها وارد شده و محدوده قیمتی معاملات فردایی را افزایش داده است؛ این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که خارج از بازار فردایی و در مصارف واقعی، در طی روزهای کاری فروردین ماه، بیش از ٢.٦ میلیارد دلار برای واردات، در سامانه نیما ارز به فروش رفته است و این عدد، بالاترین میانگین روزانه عرضه در تاریخ نیما را رقم زده است.

این منبع مطلع ادامه داد: همچنین آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که در معاملات سنا، بالاترین نرخ ثبت شده در تبادلات حجیم برای معامله‌ای بالای یک میلیون دلار بوده که حداکثر نرخ ١٣٧٥٠ تومان به ثبت رسیده است.

وی افزود: با توجه به افزایش تراستی‌های بانک مرکزی برای مداخله مستمر در دوبی بعد از اجرای طرح تعویض درهم در امارات با دلار در تهران، شانس ادامه این تنش پایین ارزیابی می‌شود.

  رونق بازار متشکل ارزی مانع جولان دلالان

همچنین عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: تشکیل و رونق بازار متشکل ارزی، اتاق‌های تاریک که توسط برخی افراد سودجو برای تعیین قیمت ارز شکل گرفته را از بین خواهد بُرد.  معصومه آقاپور علیشاهی با اشاره به تشکیل بازار متشکل ارزی توسط شورای پول و اعتبار، گفت: این بازار دیر در کشور شکل گرفت و باید زودتر از این تاریخ ایجاد می‌شد تا بتواند اعتماد مردم را برای تبادل ارز جلب و مانع نوسانات در این بازار شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در شرایط کنونی باید اعتماد سرمایه اجتماعی برای فعالیت در بازار متشکل ارزی جلب شود تا شاهد ایجاد رونق در این مجموعه باشیم، افزود: نهادهای دولتی، بخش‌های خصولتی و خصوصی که بنیه‌های مالی قوی دارند باید وارد بازار متشکل ارزی شوند تا اطمینان مردم برای فعالیت در این بازار جلب شود، در غیر این‌صورت در شرایط فعلی نباید انتظار داشت که مردم وارد این بازار شوند.

وی با تاکید بر اینکه بازار متشکل ارزی می‌تواند نوسان‌گیر نرخ دلار شود، ادامه داد: این مجموعه عرضه و تقاضای واقعی را جلب کرده و بازار رقابتی سالم در کشور شکل می‌دهد که قیمت واقعی ارز در این بازار کشف می‌شود. ایجاد بازار متشکل ارزی سبب می‌شود دیگر شاهد جهش ناگهانی نرخ ارز نباشیم و نوسانات فراوان در بازار ارز اتفاق نیفتد.

آقاپور علیشاهی به خانه ملت گفت: تشکیل بازار متشکل ارزی اتاق‌های تاریک که توسط برخی افراد سودجو برای تعیین قیمت ارز شکل گرفته را از بین می‌برد و کسب و کار دلالان در این بازار را کساد می‌کند. وی با بیان اینکه اگر بازار متشکل ارزی رونق نگیرد فقط یک ساختار اداری جدید در کشور شکل گرفته که هیچ کارایی ندارد، افزود: ایجاد این بازار سبب می‌شود دیگر شاهد جهش ناگهانی نرخ ارز نباشیم و نوسانات فراوان در بازار ارز اتفاق نیفتد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اساس کار این بازار بر پایه نظارت بانک مرکزی و فعالیت بانک و صرافی‌هایی که قوانین مرتبط بانک مرکزی را پذیرفته‌اند بوده و با ایجاد و رونق این بازار دلالان دیگر نقشی در فعالیت‌های ارزی نخواهند داشت.

 

 

ارسال نظر