کنترل تورم و رکود اقتصادی با اجرای عملیات بازار باز

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۱۸۵

احمد مجتهد استاد اقتصاد دانشگاه‌های کشور می‌گوید اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی و انعطاف‌پذیری در تعیین دامنه‌ای برای نرخ سود بانکی می‌تواند اثرات مهمی در کنترل تورم و رکود اقتصادی داشته باشد.

وی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی، گفت: در صورتی که از این ابزار همانند کشورهای دیگر استفاده شود، تاثیرگذاری آن در بازار بسیار زیاد خواهد بود ولی اگر با شرط و شروط و محدودیت روبه رو باشد، از میزان اثرگذاری آن کاسته خواهد شد.

شورای پول و اعتبار ۲۷ فروردین ماه امسال و در راستای اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ‌های سود، کنترل تورم، ساماندهی اضافه برداشت بانک‌ها و تعیین چارچوب مشخص برای اعطای اعتبار به بانک‌ها و موسسات اعتباری، به بانک مرکزی اجازه داد تا نسبت به انجام عملیات بازار باز (خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشر شده توسط دولت و وثیقه‌گیری در ازای اضافه برداشت یا اعطای خطوط اعتباری به بانک‌ها و موسسات اعتباری) اقدام کند.

وی با بیان اینکه، قرار است بانک مرکزی دامنه‌ای برای نرخ‌های سود بانکی تعریف کند، اظهار داشت: در صورتی که انعطاف‌پذیری لازم از سوی نهاد ناظر برای تعیین نرخ سود وجود داشته باشد، اجرای عملیات بازار باز در کنترل تورم و مقابله با رکود اقتصادی بسیار موثر خواهد بود.

رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: اگر محدودیت‌هایی که پیش از این شورای پول و اعتبار در زمینه نرخ سود بانکی داشته، همزمان با اجرای عملیات بازار باز تغییر نکند، تاثیرگذاری آن کمتر خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد که دولت نباید دخالتی در عملیات بازار باز به منظور تامین منابع خود داشته باشد و این ابزار باید تنها در اختیار بانک مرکزی باشد تا نهاد ناظر پولی از این طریق به مبارزه با تورم، رکود و تغییرات نرخ سود بپردازد.

 

 

ارسال نظر