همکاری بانک کنلون چین با ایران ادامه دارد

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۳۱
همکاری بانک کنلون چین با ایران ادامه دارد

ثبات نسبی و افزایش برخی نرخ‌ها در بازار ارز و طلا و سکه

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

به دنبال اخبار و شایعاتی که در روزهای اخیر در بازار ارز در مورد همکاری کنلون بانک چین با ایران منتشر شده و عده‌ای از قطع همکاری این بانک با برخی مشتریان خبر داده بودند، که باعث افزایش قیمت ارز در بازار شده بود. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: آخرین وضعیت همکاری‌های بانکی با کنلون بانک چین نشان‌دهنده عدم تغییر همکاری این بانک با ایران است و پیرو مذاکرات اخیر انجام شده با مدیران کنلون بانک چین، در حال حاضر تغییری در سیاست‌های بانک کنلون در معاملات کالاهای غیرتحریمی با بانک‌های غیر تحریمی ایرانی ایجاد نشده است و مسوولان بانک مذکور اعلام کردند به همکاری خود با بانک‌های ایرانی غیرتحریمِی برای معاملات و پرداخت‌های مربوط به کالاهای غیرتحریمی ادامه خواهند داد.

به گزارش «تعادل»، از سوی دیگر، انتشار اخباری در مورد حذف معافیت خرید نفت تعدادی از کشورها از ایران نیز در بازار ارز و طلا و سکه مطرح بود، اما اثر قابل توجه و محسوسی بر نرخ‌ها نداشته و با نظارت بانک مرکزی، عرضه مستمر و افزایش نرخ در صرافی‌ها، عملا امکان افزایش زیاد نرخ در بازار آزاد فراهم نشد.

 روز دوشنبه 2 اردیبهشت 98، بازار ارز و طلا و سکه نسبت به آخرین روز فروردین ماه با اندکی افزایش مواجه شد اما بازار همچنان با ثبات نسبی در نرخ‌ها همراه است و صرافی‌های مجاز بانکی با افزایش قیمت ارز، نوسان، سوداگری، دلالی ارز و افزایش آن را کنترل کردند. طوری که صرافی ملی نرخ دلار را برای فروش 13750 و برای خرید 13650 تومان، نرخ فروش یورو را 15700 و نرخ خرید آن را 15600 تومان اعلام کرد.

در بازار معاملات نقدی آزاد نیز دلار 13860، یورو 15600، پوند 18059، درهم 3784، لیر ترکیه 2379 تومان داد و ستد شد. سامانه سنا نیز نرخ میانگین لحظه‌ای ارز معامله شده را برای دلار 13750و یورو 15700 اعلام کرد. همچنین نرخ میانگین ارزها برای روز شنبه به ترتیب برای دلار 13501، یورو 15315، درهم 3711، یوآن 2076، پوند 17148 و لیر ترکیه 2442 تومان اعلام کرد.

 از سوی دیگر، به دنبال اعلام هر اونس جهانی طلا به نرخ 1280 دلار و همچنین افزایش نرخ دلار به حدود 13750 تومان، نرخ سکه و طلا نیز افزایش یافت و هرگرم طلای 18 عیار 436 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 890 هزار تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 860 هزار تومان، سکه بهار ازادی طرح قدیم 4 میلیون و 700 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 700 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 760 هزار، سکه گرمی 950 هزار تومان، داد و ستد شده که نشان‌دهنده افزایش نرخ‌ها بوده است.

 بانک‌ها دلار را چند می‌خرند؟

بانک‌ها هر دلار امریکا را تا ۱۳ هزار و ۳۹۰ تومان از مردم خریداری کردند. آنچه بانک‌ها برای خرید ارز از مردم برای روز دوشنبه قیمت‌گذاری کردند از این حکایت داشت که هر دلار تا ۱۳ هزار و ۳۹۰ تومان و هر یورو تا ۱۵ هزار و ۵۰ تومان خریده شده است. همچنین ارز مسافرتی با قیمت ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان عرضه شد که به گفته بانک‌ها، آنها قیمت را بر اساس نرخ قیمت بازار آزاد اعلام می‌کنند. در مجموع در صرافی‌های بانک‌ها، قیمت دلار تا حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان و یورو تا ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد شد.

فعالان بازار ارز می‌گویند که در آخرین روز هفته گذشته، سکه و دلار به آرامی حرکت افزایشی را از سر گرفتند، ولی این اتفاق کافی نبود که روند هفتگی بازارها را تغییر دهد. روز پنجشنبه دلار ۲۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان رسید. همسو با رشد بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۵ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی قیمت ۴ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان قرار گرفت.با وجود افزایش قیمت روز آخر، دلار در هفته‌ای که گذشت 1.6 درصد از ارزش خود را از دست داد و سکه نیز با کاهش 1.3 درصدی مواجه شد.این اولین هفته سال ۹۸ بود که هر دو دارایی کاهش قیمت را تجربه کردند. سکه و دلار دو هفته پیش بالای ۳ درصد افزایش قیمتی را تجربه کرده بودند و کاهش هفته گذشته، بخشی از افزایش پیشین را جبران کرد.

اما روز دوشنبه 2 اردیبهشت، بازار دوباره روند صعودی خود را آغاز کرده و در دومین ماه سال، شاهد افزایش نسبی نرخ‌ها در بازار ارز و سکه و طلا بوده‌ایم.

 توقف خرید و فروش کاذب ارز

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه خرید و فروش کاذب ارز به حداقل ممکن رسید، افزود: نرخ‌ها به ثبات نزدیک شده است.

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به کاهش تلاطم ارزی در کشور و به حداقل رسیدن نوسانات در این حوزه، گفت: متاسفانه برخی از اقلام اساسی مردم به بهانه‌های واهی از جمله نوسانات ارزی همچنان دستخوش تغییر قیمتی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید جلوی دلالی در بحث بازار را بگیرند، تصریح کرد: در حال حاضر دولت به ویژه بانک مرکزی توانسته‌اند کنترل بازار ارز و تا حدودی طلا را به دست بگیرند، اما وجود چنین دلالی‌هایی زحمات شبانه روزی را به هدر می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه نرخ ارز باید با تشدید نظارت‌ها روند کاهشی خود را تا ٩ هزار تومان ادامه دهد، افزود: در حال حاضر هیچ دلیل اقتصادی منطقی به نوسانات دامن نمی‌زند و تنها جو روانی نامناسب بازار را سمت عدم تعادل هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه دادگاهی شدن علنی اخلال گران بازار ارز تجربه مناسبی برای سایر افراد سودجو شده است، تصریح کرد: اکنون دیگر خرید و فروش کاذب ارز به حداقل ممکن رسیده و

برنامه‌مداری بانک مرکزی در این زمینه توانسته نرخ‌ها را به ثبات نزدیک کند. قاضی پور با اشاره به برخی شایعات در خصوص گرانی برنج به علت نابودی این محصول در سیل اخیر، گفت: چنین شایعاتی در خصوص تمامی اقلام مردم بازار را آشفته می‌کند که در این رابطه بازار ارز و شایعه نبود ارز کافی نیز وضعیت نامطلوبی را در برهه‌هایی رقم زد.

وی بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیمایی را لازمه ایجاد ثبات در بازار خواند و افزود: دولت باید ضمن تشویق صادرات با هدف ارزآوری برای کشور مراقب نیازهای داخلی نیز باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نرخ ارز بدون دخالت دست‌های پشت پرده و سم پاشی‌های روانی به کانال منطقی خود نزدیک خواهد شد.

 

 

ارسال نظر