تدوین طرح جدید ارزی در مجلس

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۷۶۳
تدوین طرح جدید ارزی در مجلس

گروه بانک و بیمه|

بازار ارز و طلا و سکه روز چهارشنبه 28 فروردین 98 نیز در ادامه روند روزهای اخیر همچنان روند کاهشی داشت و نرخ دلار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه به نیمه کانال ۱۳ هزار تومانی بازگشت و با کاهش 150 تا 200 تومان، در سطوح کمتر از ۱۳۵۰۰ تومان قرار گرفت و قیمت دلار به ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

به‌طوری که در صرافی‌ها با کاهش 150 تومانی دلار به نرخ 13400 تومان به فروش رسید و به نرخ 13350 تومان خریداری شد. یورو نیز در صرافی‌ها به نرخ 15400 تومان فروخته و به نرخ 15350 تومان خریداری شد.

به گزارش «تعادل»، در بازار معاملات نقدی نیز نرخ دلار 13420، یورو 15400، پوند 17800، درهم 3700، لیر ترکیه 2400 و یوآن 2030 تومان داد و ستد شد. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار 13400 و یورو 15400 تومان اعلام شد و سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای معاملات روز سه شنبه را برای دلار 13115، یورو 15370، درهم 3707، یوآن 2105، پوند 17472 و لیرترکیه 2450 تومان اعلام کرد.

در بازار طلا و سکه نیز سکه طرح جدید با 40 هزار تومان افزایش 4 میلیون و 770 هزار تومان به فروش رسید. طرح قدیم 70 هزار تومان، ربع سکه 10 هزار تومان، سکه گرمی 20 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 6300 تومان افزایش یافت، اما نیم سکه بدون تغییر درج قیمت شد.

در بازار ارز، دلار با 143 تومان کاهش 13400 تومان، یورو با افت 166 تومانی 15 هزار و 386 تومان و درهم با 41 تومان کاهش 3649 تومان فروخته شد.

قیمت اونس طلا نیز با 82 سنت کاهش به 1275 دلار و 49 سنت رسید. هر گرم طلای 18 عیار 430 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 863 هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه طرح جدید به ۴ میلیون و 775هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۶0۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 700هزار تومان و سکه یک گرمی 940 هزار تومان معامله شد. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۳ ارز نسبت به روز سه‌شنبه افزایش و قیمت ۲۳ واحد پولی دیگر مانند یورو و پوند کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال، هر پوند انگلیس با ۱۵۳ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۸۳۶ ریال و هر یورو نیز با ۶ ریال افت ۴۷ هزار و ۴۶۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

   تحولات یک هفته اخیر

دلار در میانه هفته گذشته تا سطوح فراتر از ۱۴۳۰۰تومان صعود کرد و بدین‌ترتیب اصلاح بیش از ۵ درصدی را طی یک هفته تجربه می‌کند. واکنش سرد به یک عامل روانی در کنار برخی اخبار مثبت از سیاست‌گذاری پولی و ارزی باید در مورد نوسان نرخ ارز مورد توجه قرار گیرد. سایر موارد مانند احتمال اصلاح قیمت بنزین، شدت گرفتن احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و نشانه‌ها از پایان توهم بودجه‌ای دولت، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی (هر بشکه نفت برنت ۷۲ دلار) و احتمال تمدید معافیت‌های نفتی کشور، آمار نسبتا مناسب از صادرات غیرنفتی از جمله مواردی است که سیگنال‌های فشار بر نرخ دلار محسوب می‌شود.

در چهارمین روز هفته، سکه از کانال ۴ میلیون و ۸۰۰هزار تومان پایین‌تر رفت و هم‌زمان در بازار ارز دلار نه‌تنها نتوانست به مرز ۱۴ هزار تومانی نزدیک‌تر شود؛ بلکه در مقطعی از محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومانی نیز پایین‌تر رفت. روز سه‌شنبه، دلار در شرایطی معاملات خود را در محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز کرد که برخی فعالان انتظار داشتند به واسطه تروریستی شناخته شدن سپاه ازسوی امریکا این ارز با نوسانات قیمتی مواجه شود؛ با این حال، به نظر می‌رسد بازار در همان هفته گذشته این خبر را پیشخور کرده بود و دیگر توجه چندانی به آن نشان نداد.

محدود بودن تقاضا در بازار روز چهارم هفته در نهایت موجب شد که قیمت رشد خاصی را تجربه نکند و ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان به کار خود پایان دهد، این قیمت ۱۵۰ تومان کمتر از روز دوشنبه بود؛ روزی که دلار در آن ۴۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. به گفته برخی از بازیگران با تجربه بازار، زمانی که تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد، نوسان‌گیران از دو حربه برای ایجاد تغییرات قیمتی به نفع خود استفاده می‌کنند؛ به باور آنها، نوسان‌گیران زمانی که بازارساز عرضه خود را افزایش می‌دهد، به یک‌باره سعی می‌کنند خود نیز در موقعیت فروش قرار بگیرند و با بازارساز همسو رفتار کنند. البته شرط این همسویی آن است که تقاضای نقدی چندانی در بازار وجود نداشته باشد. در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پایین‌تر رفت و همزمان در بازار ارز، دلار نه تنها نتوانست به مرز ۱۴ هزار تومانی نزدیک‌تر شود، بلکه در مقطعی از محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومانی نیز پایین‌تر رفت.

بانک‌ها روز 28 فروردین هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۱۳ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۷۱۰ تومان خریداری می‌کردند. قیمت خرید دلار در روز سه شنبه در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۸ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۹۲۸ تومان بود. همچنین بانک‌ها پوند را با افزایش ۱۶ هزار و ۹۹۲ تومان خریداری می‌کنند. یورو مسافرتی نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۵ هزار و ۴۴۹ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد.

این در حالی است که صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که کاهش حدود ۱۵۰ تومانی داشته است.قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده که نرخ یورو نیز با کاهش حدود ۱۵۰ تومانی همراه بوده است.

   تدوین طرح جدید ارزی در مجلس

 در همین حال عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اعلام وجود ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی، بیان داشت: قانونی تحت عنوان سرمایه‌گذاری ارزی از سوی مجلس در حال تدوین و بررسی است.

مهراد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت بازار ارز، گفت: ارز تلاطم‌های بسیاری را تجربه کرده و اکنون دیگر رشد قیمتی را تجربه نخواهد کرد. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد نرخ ارز در سال‌های اخیر مانند دولت‌های قبل رخ داده است، افزود: با توجه به اینکه نرخ ارز بیشترین حالت خود را در تورم دیده اکنون رشد مجدد را تجربه نخواهد کرد.

این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش ارزهای خانگی در سال‌های اخیر، تصریح کرد: اکنون بیش از ٢٠ میلیارد ارز خانگی در اختیار مردم بوده که راکد شدن آن خود عاملی برای نوسان نرخ است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه قانونی تحت عنوان سرمایه‌گذاری ارزی از سوی مجلس در حال تدوین و بررسی است، گفت: با تصویب این قانون تامین کافی به مردم ارایه خواهد شد تا تجربه اخیر در مورد سپرده‌گذاری ارزی تکرار نشود.

وی با تاکید بر اینکه در مورد سپرده‌گذاری ارزی قانونی وجود نداشته است، افزود: با تصویب قانون در خصوص سرمایه‌گذاری ارزی تا حدودی نگرانی مردم در این باره از بین خواهد رفت. بائوج لاهوتی ادامه داد: مردم با سرمایه‌گذاری ارزی طبق قانون هر زمان خواهان ارز خود باشند به آن دسترسی داشته و در عوض سرمایه‌گذاری خود کسب سود هم خواهند داشت.

بائوج لاهوتی ادامه داد: در کمیسیون‌های تخصصی مجلس طرح مذکور تصویب شده و اکنون در کمیته تخصصی مجلس بررسی ایرادات وارده و ابهامات در حال رسیدگی است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر یکی از ابهامات این طرح این است که بانک‌ها می‌توانند از سپرده‌گذاری ارزی صرفه اقتصادی داشته باشند با خیر؟ گفت: ابهاماتی از این دست در حال بررسی است که پس از رفع آنها رویه بهتری برای بازار ارز رخ خواهد داد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بطور حتم در اصلاح نرخ ارز دیگر شاهد افزایش آن نخواهیم بود البته شاید با ارز نیمایی هزار تومان کم یا زیاد اختلاف داشته باشد.

   دلیل نوسانات اخیر قیمت سکه

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نوسان قیمت ارز و سکه حاصل جو روانی حاکم بر بازار است، گفت: برنامه مداری تیم اقتصادی دولت می‌تواند شوک‌های احتمالی را به حداقل برساند.

زهرا سعیدی مبارکه در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به نوسانات رو به رشد قیمت ارز و سکه در روزهای اخیر همزمان با تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی امریکا گفت: این نوسانات هیچ ربطی به تحریم امریکا ندارد زیرا بیشترین تنش‌های قیمتی در بازار نتیجه جو روانی حاکم است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هرچند که شرایط جنگی اقتصادی در کشور حاکم بوده و متغیرهای داخلی نیز بر آن تاثیرگذار است باید تیم اقتصادی دولت با برنامه مداری جلوی تنش‌ها را بگیرد، افزود: آمادگی تیم اقتصادی دولت برای مقابله با چنین شوک‌های احتمالی می‌تواند تنش‌های قیمتی را به حداقل ممکن برساند. وی با بیان اینکه خوشبختانه همزمان با حضور آقای همتی در بانک مرکزی اتفاقات خوبی رخ داده و وی خوش درخشیده است، تصریح کرد: امیدواریم در خصوص تنش‌های اینچنینی نیز برنامه مداری حاکم شده و بازار به ثبات نسبی نزدیک شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه رییس کل جدید بانک مرکزی در شرایط سختی سکان‌دار شد، گفت: خوشبختانه در حال حاضر برنامه‌مداری در حوزه‌های مختلف توانسته به درخشش بیشتر رییس کل جدید بینجامد.

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت نیز باید در کنار مسوولان بانک مرکزی به کاهش هر چه بیشتر شوک‌ها کمک کنند، افزود: مردم دیگر توان تحمل گرانی و نوسانات شدید قیمتی را ندارد. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه پیش بینی آینده نرخ‌ها در بازار ارز و سکه سخت است، گفت: تنها راهی که می‌توان در برابر چنین شوک‌های قیمتی مقاومت کرد این است که دولت برنامه مداری را پیش گرفته و مردم نیز جلوی بزرگ‌تر شدن حباب نرخ‌ها را بگیرند.

   رونق نسبی بازار طلا و سکه

 از سوی دیگر رییس اتحادیه طلا و جواهر از رونق نسبی بازار طلا و سکه در سال ۹۸ نسبت به پارسال خبر داد و به مردم هشدار داد: مراقب کلاهبرداران در فضای مجازی باشند. آیت محمدولی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره وضعیت فعلی بازار طلا و جواهر، اظهار داشت: بازار طی روزهای اخیر روند کاهشی داشت، اما آن اتفاقی که باید در بحث داد و ستد و کسب‌وکار صنف رخ دهد، به دلیل نوسانات قیمتی که وجود دارد تاکنون اتفاق نیفتاده است. وی افزود: اگر این روند فعلی ادامه داشته باشد و روی قیمتی ثابت بماند و مردم در وضعیت آرام و ثبات خرید و فروش خود را انجام دهند، بطور حتم شاهد رفع تاریکی اقتصاد و بازار در سال جدید خواهیم بود. رییس اتحادیه طلا و جواهر، گفت: امید داریم در سال ۹۸ مردم و اصناف معاملات و داد و ستد خود را بهتر انجام دهند زیرا با رونق تولید، قدرت کشور نیز بیشتر خواهد شد. به گفته محمدولی، اگر نوسانات و التهابات بازار کاهش یابد بطور حتم شاهد رونق بازار طلا و جواهر خواهیم بود.

   مردم مراقب باشند

به دنبال فعالیت برخی کانال‌های تلگرامی جعلی به نام اتحادیه طلا و جواهر، رییس این اتحادیه به مردم هشدار داد: اتحادیه طلا و جواهر تهران جز سایت

www.estjt.ir هیچ راه ارتباطی دیگر با مردم و اعضای سایت ندارد. وی افزود: اکنون در حال نامه‌نگاری و اقدام قانونی برای برخورد با این کانال‌های تلگرامی و سایت‌های کلاهبرداری هستیم.

 

ارسال نظر