دلار و سکه در سیر نزولی

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۴۲۴۲۲
دلار و سکه در سیر نزولی

نوسان بازار ارز در کنترل بازارساز 

گروه بانک وبیمه |احسان شمشیری|

 روز شنبه 24 فروردین ماه نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا به 12 هزار و 990 تومان و یورو به 14 هزار و 990 تومان رسید و بدین‌ترتیب نرخ دلار سامانه سنا در کانال 12 هزار تومان قرار گرفت. در بازار آزاد نیز نرخ فروش دلار نقدی 13580 تومان و در صرافی‌های مجاز بانکی 13740 تومان بود که نسبت به نرخ بالای 14 هزار تومان اوایل هفته قبل کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد. کارشناسان دلیل عمده این کاهش نرخ‌ها را موضوع استفاده از ذخایر صندوق توسعه ملی برای کمک به مناطق سیل‌زده اعلام کرده‌اند که باعث خواهد شد چند میلیارد دلار ارز در بازار فروخته شود و ریال حاصل از آن برای مناطق سیل‌زده به کار گرفته شود.

به گزارش «تعادل»، سامانه سنا میانگین نرخ ارز معامله شده در روز پنج شنبه را برای دلار 13 هزار 878 تومان، یورو 15 هزار و 624 تومان و پوند به 17 هزار و 561 تومان، درهم 3766، یوآن 2167 و لیر ترکیه 2546 تومان اعلام شد.

با آغاز به کار صرافی‌های بانکی در روز شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ قیمت هر دلار امریکا برای خرید ۱۳۶۴۰ تومان و برای فروش ۱۳۷۴۰ تومان است. همچنین نرخ هر یورو برای خرید ۱۵۴۴۰ تومان و برای فروش ۱۵۵4۰ تومان است. در بازار آزاد نیز در ساعات صبح شنبه، دلار امریکا 13830، یورو اروپا 15700، پوند انگلیس 17963، درهم امارات 3770، لیر ترکیه 2381 تومان دادو ستد شد.

در بازار ارز رسمی نیز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز شنبه اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۶ ارز از جمله یورو نسبت به روز پنجشنبه افزایش و قیمت ۲۰ واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال، هر پوند انگلیس با ۱۱۶ ریال کاهش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۵۴ هزار و ۹۰۳ ریال و هر یورو نیز با ۱۵۳ ریال رشد ۴۷ هزار و ۵۱۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

  دلار و سکه در سیر نزولی

برخی کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به سیل‌زدگان و فروش آن در بازار، باعث افزایش عرضه ارز خواهد شد و ممکن است سبب کاهش قیمت ارز شود، اما به گفته رییس‌‌کل بانک مرکزی، این بانک بیش از هرچیز بر حفظ ثبات در بازار ارز تاکید دارد.

دلار در معاملات شنبه در ادامه مسیر نزولی به ۱۳۷۰۰ تومان و سکه به کمتر از ۴میلیون و ۷۰۰ هزار رسیده است. نرخ دلار مسیر نزولی را از آغاز معاملات در پیش گرفته است. پس از مایوس شدن دلالان از داغ کردن نرخ دلار به دنبال جو روانی هفته گذشته و عقب‌نشینی دلار از سطح ۱۴ هزار تومان در روزهای پایان هفته گذشته، دلار سرعت بیشتری را در مسیر نزولی در پیش گرفته است.

در این خصوص رییس بانک مرکزی در پست اینستاگرامی بار دیگر بر اجرای عملیات بازار باز در اقتصاد کشور تاکید کرد. علاوه بر این همتی بر لزوم برداشت از منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌های سیل تاکید کرد.

همتی افزود به منظور تامین ریال مورد نیاز در مناطق سیل‌زده از منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای ثبات‌سازی در بازار استفاده خواهد کرد. این موارد در کنار تخلیه شوک روانی هفته گذشته در نزول نرخ دلار موثر بوده است.با افزایش نوسانات ارزی در روزهای گذشته، بانک مرکزی حتی روز جمعه ۲۳ فروردین ماه نیز صرافی‌های بانکی را مکلف به خرید و فروش ارز کرد؛ ساعات کار روزانه صرافی‌ها نیز تا ۱۸ عصر هر روز افزایش یافته است.

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز شنبه، ۲۴ فروردین ماه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۷۲۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۵۰ هزارتومان، نیم سکه دو میلیون و ۶۵۰ هزارتومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۲۰ هزارتومان و سکه گرمی ۹۳۰ هزارتومان بود..همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۹۰ دلار و ۵۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۳۰ هزار و ۵۳۵ تومان و مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 857 هزار تومان معامله شد.

  نوسان  بازار ارز در کنترل بازارساز

اگرچه در روزهای ابتدایی هفته گذشته نرخ دلار از مرز ۱۴ هزار تومان عبور کرد اما با تدابیر بازارساز نرخ مجددا به محدود ۱۳ هزارتومان بازگشت و انتظار می‌رود نوسانات در همین کانال تداوم یابد.

طی روزهای ابتدایی هفته گذشته قیمت انواع ارز در بازار مجدد با نوسانات افزایشی مواجه شد و در مقاطعی از روز نیز نرخ از مرز ۱۴ هزار تومان عبور کرد یعنی همان خط قرمزی که به نظر می‌رسد مجموعه سیاست‌های بانک مرکزی برای بازار ارز آن را نشانه گرفته است.

در واقع پس از التهابات ارزی سال گذشته و برقراری آرامش نسبی در نیمه دوم سال، بانک مرکزی دامنه نوسان مشخصی را برای قیمت ارز در نظر گرفته و با حضور فعال در بازار تلاش کرده تا ضمن جلوگیری از بروز نوسان شدید در نرخ، ثباتی نسبی را در بازار حکمفرما کند. که این ثبات در آغاز سال نو میلادی و پایان سال شمسی برقرار بود.

در عین حال برخی تلاش کردند آرامش و ثبات نسبی بازار را در روزهای ابتدایی سال ۹۸ با تصور اینکه صرافی‌های بانکی در تعطیلات رسمی، غیرفعال خواهند بود، بر هم زده و مقدمات یک جهش قیمت را فراهم کنند اما بازارساز با مجموعه تدابیری از جمله فعال کردن صرافی‌های بانکی در تعطیلات رسمی نوروز و تلاش برای تأمین نیاز ارزی واقعی جامعه در این مقطع از سال و افزایش ساعات کاری صرافی‌ها و همچنین دخالت‌های میدانی در بازار از سوی دیگر نرخ را کنترل و در همان دامنه تعیین شده مدیریت کرد. طی هفته گذشته که اولین هفته کاری بازارها پس از اتمام تعطیلات نوروزی بود، نرخ ارز به برخی دلایل از جمله تغییر نرخ و کارمزد حواله درهم رو به افزایش گذاشت و یکی، دو روز نرخ افزایش یافت اما اکنون این قیمت‌ها به روال عادی بازگشته و در محدود مشخص بانک مرکزی نوسان می‌کند.

هفته گذشته بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای در سنا به عنوان سامانه جامع ارزی صرافی‌ها شرایطی را فراهم نمود تا صرافی‌های بانکی بتوانند درهم در اختیار خود را در دوبی و صرافی‌های خارج از کشور در اختیار کانال‌های مشخص بانک مرکزی قرار داده و در ایران ما به ازای آن یورو و دلار دریافت نمایند که این امر سبب شد تا بانک مرکزی بتواند منابع ارزی را مدیریت نموده و تأثیر افزایش نرخ حواله درهم را مدیریت کنند.حال با توجه به ثباتی که مجدد به بازار ارز بازگشته دو سناریو از سوی تحلیل گران مطرح می‌شود؛ یکی از این تحلیل‌ها که محتمل‌تر به نظر می‌رسد این است که نرخ ارز دیگر نوسان جهشی نخواهد داشت و اگر نوسانی را تجربه کند در همان دامنه مشخص بانک مرکزی و به صورت کوتاه‌مدت خواهد بود چرا که مضیقه‌های ارزی کشور نسبت به نیمه اول سال ۹۷ تا حدود زیادی برطرف شده، ارز صادرکنندگان بطور مرتب به سامانه نیما وارد و از محل آن واردات کشور تأمین اعتبار می‌شود و در طرف مقابل بسیاری از آمارهای بین‌المللی حکایت از آن دارد که فروش نفت ایران به میزان قبل از دوران تحریم‌ها بازگشته است و از این جهت منابع ارزی مناسبی در اختیار بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز قرار دارد اما سناریوی دیگر، افزایش نرخ ارز را در یک بازه زمانی متصور است که البته طرفداران بسیاری ندارد و بیشتر نقطه نظر آن دسته افرادی است که به دلیل منافع مشخص مالی، تمایل به بالا رفتن نرخ دارند. کارشناسان به استناد تحلیل‌های تکنیکال تاکید دارند که نرخ ارز در ایران فعلا جهشی نخواهد بود و اگر نوسانی هم صورت می‌گیرد در دامنه مشخص و کوتاه، و به صورت رفت و برگشت خواهد بود.

  دلار ارزان می‌شود

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به سیل‌زدگان و فروش آن در بازار، باعث افزایش عرضه ارز خواهد شد و ممکن است سبب کاهش قیمت ارز شود، اما به گفته رییس‌کل بانک مرکزی، این بانک بیش از هرچیز بر حفظ ثبات در بازار ارز تاکید دارد.

سیل در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۸ خسارات زیادی را به بخش‌های تولیدی، شهری و روستایی کشورمان وارد کرد و همین امر سبب شد تا دولت و بانک مرکزی قدم در راستای جبران خسارت‌های واردشده به مردم برآیند.در همین راستا بود که برنامه بانک مرکزی برای ارایه تسهیلات، بخشودگی جرایم و امهال تسهیلات به سیل‌زدگان اعلام و به گفته رییس‌کل بانک مرکزی مقرر شد که ۴,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سود بانک‌ها به سیل‌زدگان ارایه شود.عبدالناصر همتی همچنین گفته بود که برای پرداخت تسهیلات و کمک به سیل‌زدگان، بانک مرکزی نمی‌تواند به تنهایی اقدام کند و حل این مشکلات نیازمند استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است؛ موضوعی که با انتقاد برخی رسانه‌ها و کارشناسان روبرو شد.اما او بار دیگر بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تاکید کرده و گفته است که نیاز به برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، برای تأمین بخشی از خسارت‌های سیل، اجتناب‌ناپذیر است.به گفته همتی، فروش منابع ارزی صندوق توسعه ملی سبب افزایش عرضه ارز در بازار می‌شود، اما بانک مرکزی در این زمینه بر حفظ ثبات بازار تاکید دارد و منابع حاصل را صرف کنترل هدف‌مند نرخ و تنظیم عرضه و تقاضا خواهد کرد.

رییس‌کل بانک مرکزی پیش از این نیز بر حفظ ثبات بازار ارز تاکید کرده و گفته بود که برای ایجاد ثبات در بازار برخی قیمت‌های غیرواقعی را پذیرفته است.اکنون نیز که با فروش منابع ارزی صندوق توسعه ملی در بازار ارز، امکان کاهش قیمت در این بازار وجود دارد، همتی گفته که بانک مرکزی به دنبال ایجاد ثبات در بازار است و به این ترتیب به نظر می‌رسد که با وجود افزایش عرضه ارز در بازار آزاد، قیمت ارز با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی کاهش چندانی نداشته باشد.افزایش عرضه ارز در بازار می‌تواند سبب کاهش قیمت ارز شود، اما از صحبت‌های رییس‌کل بانک مرکزی چنین استنباط می‌شود که این بانک حتی با وجود افزایش عرضه جلوی کاهش قیمت ناگهانی را خواهد گرفت و بیش از آنکه به دنبال کاهش قیمت ارز باشد، به دنبال حفظ ثبات بازار است. با این حال باید دید در صورت نهایی شدن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و فروش این منابع در بازار، واکنش بازار ارز به این موضوع چه خواهد بود و با توجه به اشاره همتی به کنترل هدف‌مند نرخ ارز، ممکن است به تدریج کاهش نرخ ارز را در بازار شاهد باشیم

  دلار در جهان عقب‌نشینی کرد

با افزایش تقاضای جهانی برای خرید یورو، دلار عقب‌نشینی کرد.به گزارش رویترز، نشانه‌های جدید از ثبات بیشتر اقتصاد جهانی و فرا رسیدن فصل انتشار صورت سود و زیان شرکت‌های امریکایی باعث شده تمایل معامله‌گران به خرید ارزها و دارایی‌های پر ریسک‌تر تشدید شود.

در آخرین روز از معاملات هفتگی، هر یورو با ۰.۴ درصد افزایش به ازای ۱.۱۲۹۵ دلار معامله شد تا علاوه بر ایستادن در مرز کانال جدید، بالاترین رقم ثبت شده خود از بیست و ششم ماه مارس امسال را به دست آورد.

به گفته کارشناسان، یکی از اخبار موثر در تقویت یورو، برنامه بانک “میتسوبیشی “ ژاپن برای خرید اوراق قرضه بانک «دی‌زد» آلمان بوده است.

شأن اوزبورن، استراتژیست ارزی ارشد در بانک «اسکوشیا» گفت: از یورو به ویژه در معاملات بازارهای آسیایی حمایت زیادی شد اما انتظار داریم در روزهای پیش‌رو یورو در کانال ۱.۱۲ دلاری باقی بماند.یکی دیگر از دلایل تقویت تمایل معامله گران به دارایی‌های پر ریسک‌تر مربوط به انتشار خبری مبنی بر تقویت صادرات چین در ماه گذشته بود.

جو مانیهیمو، تحلیل‌گر بازار در موسسه «وسترن یونیون بیزینس سالوشن» گفت: جو خوبی بر بازارها حکمفرما شده است و اخبار خوبی از چین و امریکا به گوش می‌رسد. این باعث شده است دارایی‌های امن دست به عقب‌نشینی بزنند.

دلار برخلاف ارزهای پرنوسان‌تر، در برابر ارزهای امن در محدوده صعودی قرار گرفته بود و ارزش آن در مقابل ین ژاپن و فرانک سوییس تقویت شد.

پوند انگلیس نیز به دنبال انتشار خبری از توافق اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر تمدید مهلت خروج، در مدار صعودی قرار گرفت؛ به گونه‌ای که هر پوند با ۰.۱۳ درصد افزایش به ازای ۱.۳۰۷۱ دلار معامله شد در برابر سایر ارزها، هر دلار امریکا به ازای ۶۹.۱۶۵۳ روپیه هند، ۱.۳۹۴۷ دلار استرالیا، ۱.۳۳۲۷ دلار کانادا، ۱.۳۵۳۰ دلار سنگاپور، ۱.۰۰۲۵ فرانک سویس، ۴.۱۱۵۸ رینگت مالزی، ۱۱۲.۰۳۴۲ ین ژاپن و ۶.۷۰۳۷ یوآن چین معامله شد.

 

ارسال نظر