حباب سکه ۶۳۵ هزار تومان شد

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۰۵۹

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز دوشنبه 19 فروردین 98 بازار ارز و طلا به روند افزایش قیمت ادامه داد . در این راستا، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۵۹۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۶۹۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز یکشنبه افزایش حدود ۲۰۰ تومانی داشته است. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۲۹۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۳۹۰ تومان اعلام شده است که نرخ یورو نیز با افزایش ۹۰ تومانی همراه بوده است.

به گزارش تعادل، روز دوشنبه نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا به 13690 تومان و یورو 15390 تومان معامله شد . همچنین سامانه سنا میانگین نرخ ارز برای روز یکشنبه 18 فروردین 97 را برای دلار 13073، یورو 15088، پوند 17243، درهم 3670، لیر ترکیه 2509 و یوآن 2086 تومان اعلام کرده است.  در بازار آزاد نیز قیمت دلار در بازار معاملات نقدی بازار آزاد به 14100 تومان رسید و به دنبال آن نرخ اونس جهانی نیز 1297 دلار اعلام شد که بر این اساس، ، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت و قیمت هر گرم طلا 18 عیار 451 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون 953 هزار، سکه گرمی 930، ربع سکه 1 میلیون و 750 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 740هزار و سکه طرح جدید 4 میلیون و 930 هزار تومان داد و ستد شد.  روند افزایش قیمت از عصر روز شنبه شروع شده بود و روز یکشنبه نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا را به 13500 و نرخ یورو را به 15400 تومان افزایش داد. صرافی‌های مجاز بانکی نیز نرخ فروش دلار را با 300 تومان افزایش نسبت به روز شنبه 13500 و یورو را 15500 تومان اعلام کردند و نرخ خرید دلار را 13400 و نرخ خرید یورو را 15400 تومان ثبت کرده‌اند. نرخ دلار نقدی نیز در بازار با 200 تومان افزایش نسبت به روز شنبه به قیمت 13700 تومان داد و ستد شد.  در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را علام کرد که براساس آن نرخ ۱۵ ارز از جمله یورو و پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت ۲۰ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت بود. هر دلار امریکا برای روز دوشنبه ۱۹ فروردین ماه بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین روز جاری هر پوند انگلیس با ۱۰۹ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۸۷۰ ریال و هر یورو نیز با ۳۲ ریال رشد ۴۷ هزار و ۱۶۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

  نرخ ارز به روند صعودی ادامه داد

نرخ ارز در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، نیز بار دیگر نسبت به روز گذشته با افزایش همراه بود. بانک‌ها روز 19 فروردین هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۲۹۵ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۹۳۱ تومان خریداری می‌کردند.

قیمت خرید دلار در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۱۱۰ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۷۱۰ تومان بود.همچنین بانک‌ها پوند را با افزایش قیمت ۱۷ هزار و ۳۷۳ تومان خریداری می‌کنند. یوروی مسافرتی نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۵ هزار و ۶۸۲ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۶ هزار تومان می‌رسد.

  اثر دلار ۴۲۰۰ تومانی بر ثبات بازار ارز

از سوی دیگر، کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند که اثر دلار 4200 تومانی مانع از رشد زیاد نرخ ارز در بازار آزاد می‌شود زیرا اثر تورمی و انتظارات تورمی برای رشد نرخ ارز را کاهش می‌دهد. براین اساس با وجود مباحثی که بین دولت و مجلس در مورد نحوه تامین کالای اساسی در سال جدید مطرح بود و در رأس آن ماندن یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار داشت، در نهایت دلار برای کالای اساسی 4200 تومانی شد و این موضوع می‌تواند تاحدودی به ثبات نسبی نرخ ارز کمک کند. این کارشناسان می‌گویند: اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز با نرخ ارز ترجیحی (یارانه‌ای) این گروه از کالاها را با قیمت مناسب‌تری در اختیار مردم قرار می‌دهد و انتظارات تورمی و تورم حاصل از رشد نرخ ارز رسمی را کاهش می‌دهد.  اما در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۸ در مجلس مخالفت‌هایی در این رابطه وجود داشت، چراکه نمایندگان معتقد بودند با وجود اینکه چندین ماه دلار ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده است، رانت و واسطه‌گری‌ها در این بین وجود داشته و مانع شده این کالاها با قیمت مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد؛ بنابراین تاکید داشتند که باید ارز ۴,۲۰۰ تومان حذف و تأمین کالای اساسی با نرخ ارز نیمایی انجام شود.

بر اساس مصوبه قانون بودجه ۱۳۹۸، دولت مکلف است ۱۴ میلیارد دلار از منابع حاصل از صادرات نفت را به دو طریق، صرف حمایت از معیشت مردم و تأمین مابه‌التفاوت ارز برای تولید داخل کند؛ بطوری که واردات یا خرید و حمایت از تولید داخل و توزیع کالاهای اساسی، تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، نهاده‌های کشاورزی و دامی با نرخ ارز ترجیحی انجام شود.

همچنین واردات یا خرید تولیدات داخل و توزیع کالاهای اساسی و تأمین دارو و تجهیزات پزشکی و نهادهای کشاورزی و دامی با نرخ ارز نیمایی و اختصاص مابه‌التفاوت آن با نرخ ترجیحی برای معیشت مردم و حمایت از تولید کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی است.

این در حالی است که توضیحات دریافتی از منابع مطلع از این حکایت دارد که با وجود اینکه در قانون بودجه به نرخ ارز ترجیحی اشاره نشده، همان نرخ ۴۲۰۰ تومان فعلاً مبنا قرار خواهد گرفت و برای تأمین کالاهای اساسی از محل درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت اختصاص پیدا می‌کند. گفتنی است؛ در سال گذشته با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، دولت در مصوبه‌ای، واردات را با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام داد که به مرور با توجه به رانت‌ها و حواشی که با خود به همراه داشت، این ارز را محدود به واردات کالای اساسی کرد. از سوی دیگر ارز مورد نیاز بخش دیگر واردات در سامانه نیما تأمین می‌شود که تاکنون نرخ آن حدود ۷۵۰۰ تا ۸,۵۰۰ تومان برای هر دلار متغیر بوده است.

  حباب سکه ۶۳۵ هزار تومان شد

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر نیز گفت: افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ دلار و داد و ستد این ارز به قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان سبب افزایش ۱۵۰ هزار تومانی قیمت سکه تمام بهار آزادی و فروش آن به قیمت ۴ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان شد. افزایش میزان تقاضا در بازار سبب شده تا حباب سکه به ۶۳۵ هزار تومان برسد

  سیل و احتمال استفاده از ذخایر ارزی

از سوی دیگر، موضوع حادثه سیل اخیر و خسارات سنگینی که بر جای گذاشت، ظاهراً بار دیگر فضا را برای ورود به صندوق توسعه ملی و استفاده از منابع ارزی به منظور جبران هزینه، باز کرده است. به گزارش ایسنا، بارش‌های اخیر و به دنبال آن سیلابی که بخش‌هایی از کشور را تحت تأثیر قرار داد، خسارت‌های سنگینی برجای گذاشته است. گرچه تاکنون مجموع خسارت وارد شده درباره سیل از سوی دولت رسماً اعلام نشده است اما آنچه در اظهارات نمایندگان مجلس دیده می‌شود از خسارتی تا مرز ۳۰ هزار میلیارد تومان خبر می‌دهد.

این رقم قابل توجه که باید در حداقل زمان، تأمین و برای ترمیم آسیب‌های ایجاد شده اختصاص یابد، مبلغی نیست که دولت آن را در بودجه و در ردیف‌های مربوط به حوادث غیرمترقبه پیش‌بینی کرده باشد و در این حالت باید از منابع دیگر تأمین شود.

این در حالی است که با وجود ورود شبکه بانکی به جریان سیل اخیر برای اختصاص منابع و تسهیلات، واضح است که بانک‌ها نمی‌توانند این مبلغ را به تنهایی تأمین کنند؛ از این‌رو در روزهای اخیر موضوع استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مطرح شده و اخبار ضد و نقیضی در این رابطه وجود دارد.

با این حال صراحتی در مورد برداشت از ذخایر ارزی از سوی همتی - رییس کل بانک مرکزی - بوده که اعلام کرده است قطعاً بودجه سال ۱۳۹۸ امکان پاسخگویی به خسارت‌های وارد شده را ندارد و در کنار تسهیلات بانکی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز ضروری است.

به دنبال آن یکی از نماینده‌های مجلس، پیشنهاد برداشت یک میلیارد دلاری از منابع صندوق را مطرح کرده و نماینده دیگر از دستور رییس‌جمهور برای برداشت دو میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی خبر داده است.

آن‌طور که ذوالقدر مدعی شده است، رییس‌جمهور در قالب نامه‌ای دستور برداشت دو میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی که معادل ریالی آن با توجه به نوسانات نرخ ارز حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان است را صادر کرده تا هرچه سریع‌تر این مبلغ به مناطق سیل‌زده اختصاص پیدا کند.

 

ارسال نظر