ثبات نرخ ارز و باز کردن کانال نر خ سود

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۶۹
ثبات نرخ ارز و باز کردن کانال نر خ سود

 دشمنان برای به‌هم ریختن بازار ارز در سال جدید برنامه داشتند که خنثی شد

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ کنونی ارز در بازار واقعی نیست، گفت: روز شنبه۱۰ برابر ارزی که به مردم در صرافی‌های بانکی به قیمت 13200 تومان فروخته شده، ارز از مردم به قیمت 13100تومان خریداری کردیم که اختلاف قیمت ۱۰۰ تومانی داشته است. این در حالی است که در بازار قیمت دلار را 13600 تومان اعلام شده بود.. این آمارها نشان می‌دهد که تنها جوسازی سایت‌ها و دلالان است که می‌خواهد نرخ را بالا ببرند و اقتصاد و بازار عملا می‌تواند کاهش نرخ‌های ارز را تجربه کند.

به گزارش «تعادل»، عبدالناصر همتی در دیدار نوروزی با اصحاب رسانه با بیان اینکه سال ۹۷ سالی سخت و استثنایی بود و دشمن به اقتصاد کشور فشار زیادی وارد کرد، اظهار داشت: خوشحالم که خدا این توفیق را به من و همکارانم داد که بتوانیم جلوی به‌هم ریختگی در اقتصاد را بگیریم، البته می‌دانم که فشارهای معیشتی به مردم و به خصوص طبقات پایین و متوسط به دلیل افزایش نرخ ارز و رانت‌خواری‌هایی که برخی در توزیع کالاهای اساسی انجام دادند، وارد شد.

    چند اقدام برای به هم ریختن بازار ارز

وی با بیان اینکه چند اقدام مختلف برای به هم ریختن بازار ارز در هفته‌های اخیر انجام دادند تا بازار را با نوسان و التهاب و رشد شدید قیمت‌ها مواجه کنند، اما موفق نشدند گفت: گزارش‌های محرمانه برخی کشورهای همسایه نشان می‌دهد عده‌ای می‌خواستند در نوروز ۹۸ بازار ارز را به هم بریزند، خوشبختانه بازار ارز را کنترل کرده و اجازه دخالت دلالان در بازار را ندادیم، این در شرایطی است که اکنون قیمت ارز در بازار واقعی نیست و می‌تواند بیش از این کاهش یابد. دشمنان برنامه‌هایی را برای به هم ریختن بازار در سال ۹۸ تدارک دیده بودند، ما نیز برنامه‌هایی برای مقابله داریم و علت اینکه اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم این است که اگر روش‌ها را اعلام کنیم، دشمن سوءاستفاده می‌کند. وی تصریح کرد: امیدوارم نرخ ارز از ۱۱ هزار تومان پایین‌تر بیاید اما من هیچ‌وقت نگفته‌ام نرخ دلار ۱۱ هزار تومان می‌شود و البته اصلاً نرخ اعلام نکرده و هیچ‌وقت هم اعلام نمی‌کنم. اما می‌توان امیدوار بود که نرخ ارز کاهش یابد.

    سیاست بازار باز

وی تاکید کرد: اقدام مهمی که امسال حتما اجرا خواهیم کرد سیاست‌های بازار باز است یعنی نرخ سود را در کانالی تعیین کنیم و اجازه دهیم بانک‌ها در آن کانال نرخ سود را تنظیم کنند و مقررات جدیدی برای اضافه برداشت بانک‌ها خواهیم گذاشت که ان‌شاء‌الله این اقدام در اولین دستور شورای پول و اعتبار قرار دارد که در صورت تصویب شدن عملیاتی خواهیم کرد.

     رشد نقدینگی حاصل سود سپرده ها

وی در خصوص نقدینگی خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند که نقدینگی سرگردان داریم اما سوالم این است که نقدینگی سرگردان کجاست، چرا که نقدینگی بیشتر در سپرده‌های بانکی، دارایی بانک‌ها و شرکت‌ها حضور دارد اما پولی که باید در گردش باشد و اقتصاد و بازار و تولید را حمایت کند در حد مورد انتظار نیست. در ایران رشد نقدینگی عمدتا از سود سپرده حاصل می‌شود، و مثلا پرداخت میانگین سود 20 درصدی به سپرده‌ها عملا باعث رشد نقدینگی می‌شود. پس اعداد و ارقامی که برای نقدینگی اعلام می‌شود، بیشتر به صورت الکترونیکی در حساب‌ها جابه‌جا می‌شود و نمی‌توان گفت که پول جدید به بازار تزریق می‌شود و رشد نقدینگی ناشی از سود سپرده‌ها است. اگر می‌خواهیم نقدینگی آزاد شود باید دارایی‌های بانک‌ها فروخته شود و بنگاه داری بانک‌ها کاهش یابد که طور جدی به دنبال آن هستیم که حتماً اتفاق بیفتد.

 وی افزود: براین اساس، باید تلاش کرد که ضمن کاهش میانگین سود سپرده‌ها و هزینه‌های موجود بانک‌ها، اضافه برداشت بانک‌ها کاهش یابد و در مقابل نقدینگی از محل پایه پولی به شکلی رشد کند که باعث تزریق پول جدید به تولید و اقتصاد شود و عامل رونق و رشد اقتصاد باشد. زیرا روش رشد فعلی نقدینگی باعث رشد تولید و رونق نمی‌شود.  وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود نقدینگی باید هدایت شود به سادگی امکان پذیر نیست زیرا نقدینگی عملا در حساب سپرده‌های مردم، دارایی و شرکت داری بانک‌ها وسایر شرکت‌ها متمرکز شده و گردش ندارد و لذا باید مکانیزم مناسبی برای هدایت نقدینگی تعریف کرد که باعث رشد تولید و رونق اقتصاد شود.  رییس کل بانک مرکزی افزود: دارایی بانک‌ها باید فروخته شده و معوقات آنها وصول شود اما نکته اصلی آن است که نقدینگی را نمی‌توان هدایت کرد و مثل مهمان به او گفت اینجا برو و آنجا برو.

    بانک‌های ناتراز و کاهش اضافه برداشت

به گفته همتی، بسیاری از بانک‌های کشور ناتراز هستند که در حال اصلاح آنها هستیم و امسال برنامه جدی برای آنها داریم که اضافه برداشت این بانک‌ها که ناترازی دارند، کاهش یابد. وی در مورد بازار پول و به‌ویژه بانک‌های ادغامی گفت: باید اطلاع‌رسانی کامل انجام شود بانک‌های ناتراز زیاد هستند که برای همه آنها در سال 98 برنامه داریم و در زمان خود اعلام خواهیم کرد، سعی می‌کنیم بر اساس تجارب گذشته با احتیاط و مدیریت شده مسائل را پیش ببریم و اضافه برداشت‌های این بانک‌ها را کاهش دهیم.

    بازار متشکل ارزی تا پایان فروردین

رییس کل بانک مرکزی همچنین با اعلام عملیاتی شدن بازار متشکل ارزی تا پایان ماه گفت: اعضای هیات‌مدیره بازار متشکل ارزی روز شنبه مشخص شد و به زودی ثبت می‌شود و ان‌شاءالله تا پایان این ماه عملیاتی می‌شود

   کنترل ارز و پول

سال ۹۷ سالی سخت و استثنایی برای اقتصاد ایران بود فشار اقتصادی در این سال بسیار بالا بود، ولی ثبات نسبی بازار در نیمه دوم یک موفقیت نسبی برای ما به شمار می‌رود. اوایل تصدی ریاست کل بانک مرکزی به خاطر نگرانی از شرایط بازار ارز تا سه ماه نگرانی شدید داشتم و گاهی شب‌ها خواب به چشمانم نمی‌آمد. اما حالا بازار به ثبات رسیده و از این بابت خوشحال هستم. همین ثبات نسبی که در اقتصاد ایجاد شده بود حرکت خوبی بود و به عنوان یک موفقیت از آن یاد می‌کنیم، هرچند موفقیت نسبی است و موفقیت ما این بود که نگذاریم اوضاع خراب‌تر شود.

همتی با اشاره به دو وظیفه بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و پول و تورم تصریح کرد: با توجه به فشار دشمن نگرانی زیادی در مورد بازار پول و ارز داشتیم که باید سیستم‌ها را آماده و ذخایر ارزی را تقویت می‌کردیم و دو تا سه ماه زمان لازم داشتیم تا تمهیدات لازم را برای کنترل بازار انجام دهیم که خوشبختانه نتیجه خوبی داشت.

    تمرکز دشمنان بر بازار ارز و پول

همتی خاطرنشان کرد: تمرکز دشمنان بر این است که بازار ارز و پول را به هم بزنند و در این زمینه عده‌ای تحلیل‌هایی شبیه اینکه ایران مانند ونزوئلا می‌شود ارایه می‌کنند که بطور صریح بیان می‌کنم که این موضوع به هیچ‌وجه صحت ندارد و توانستیم جلوی فشارهای دشمن را بگیریم.

وی با بیان اینکه بخش تجاری باید با بانک مرکزی هماهنگ باشد، گفت: زمانی که دشمن به ارز حمله می‌کند نمی‌توانیم بگوییم ارز باید با بخش تجاری هماهنگ کند، چرا که هدف دشمن نابود کردن ارزش پول ملی است در شرایط عادی باید نرخ ارز را طوری در نظر بگیریم که کار تجارت به خوبی پیش رود اما در شرایط فعلی اولویت ارز است چرا که مستقیماً با ارزش پول ملی و فشارهای سیاسی که به کشور وارد می‌شود ارتباط دارد.

  به نماد مقاومت ملی در جهان تبدیل می‌شویم

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: این اطمینان را می‌دهم که دشمنان نمی‌توانند موفق شوند و جمهوری اسلامی محکم به کار و راه خود ادامه خواهد داد، اما مشکلاتی در پیش داریم که در این شرایط محکم ایستادن و ادامه دادن قطعا ثمره شیرین‌تری خواهد داشت و اگر این مرحله را طی کنیم وارد فاز جدیدی می‌شویم که نمادی ملی در جهان خواهیم بود و مطمئن باشید این فاز اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: عده‌ای معتقدند که رییس کل بانک مرکزی نباید زیاد حرف بزند که این حرف درستی است اما این برای زمانی است که شرایط طبیعی باشد اما وقتی همه فشارها بر بانک مرکزی وارد می‌شود نمی‌توان صحبت نکرد و باید به مردم توضیح داد.

    سامان دادن سیستم بانکی

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بی‌نظمی در سیستم‌های بانکی مختلف داریم که طی سال‌ها تراکم پیدا کرده و بانک مرکزی باید نسبت به همه آنها پاسخگو باشد و با وجود اینکه معتقدم رییس کل بانک مرکزی نباید صحبت کند اما خود را مقید می‌بینم که در این شرایط اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهم بنابراین پست‌های اینستاگرامی را جایگزین حرف زدن کرده‌ام تا فکر شده‌تر صحبت کنم.

وی افزود: من صحبتی کردم که اگر مردم وارد خرید و فروش و دلالی ارز نشوند، قیمت پایین می‌آید اما قسمت اول را حذف کردند و گفتند همتی گفته که قیمت ارز پایین خواهد آمد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه معتقدم نرخ‌های فعلی ارز واقعی نیست اما به خودم هم اجازه نمی‌دهم که بگویم چه نرخی واقعی است، گفت: هدف ما ایجاد ثبات در بازار ارز است و معتقدیم که ثبات مهم‌تر از نرخ است، فعالان اقتصادی باید در شرایط ثبات بتوانند برنامه‌ریزی کنند و اقتصاد نباید هر روز در نوسان باشد، بنابراین به دلیل حفظ ثبات اینها را می‌پذیریم و مدیریت می‌کنیم اما مطمئن باشید که این نرخ‌ها ماندگار نخواهد بود.

 


اولویت امسال نظام بانکی حمایت از رونق تولید است

همچنین  رییس کل بانک مرکزی سال 98 را سال تعیین‌کننده در عرصه اقتصادی خواند و از مدیران عامل بانک‌ها خواست با اعطای هدفمند تسهیلات، به رونق تولید کمک کنند.  عبدالناصر همتی در جمع مدیران عامل واعضای هیات‌مدیره بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری ضمن مرور شرایط کشور در سال گذشته، تاکید کرد سال 97 با وجود فراز و نشیب‌های فراوان و توطئه دشمنان، هدف اصلی دشمن خنثی شد و به پایان رسید که نظام بانکی تاثیر شایانی درآن داشت. همتی موضوع تمرکز دشمن بر بازار پول و ارز به منظور دستیابی به اهداف خود را یادآور شد وگفت: سال گذشته دشمن برنامه‌ریزی ویژه‌ای به منظور اخلال در بازار پول، ارز و نظام بانکی طراحی کرده بود که در رسیدن به اهداف خود ناکام ماند.  رییس کل بانک مرکزی کلیت فعالیت نظام بانکی در سال گذشته را مناسب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: انتظار می‌رود نظام بانکی امسال با مدیریت صحیح به‌ویژه در بحث رعایت سود بانکی و اضافه برداشت، بطورجدی درکنترل نقدینگی همراهی داشته باشد وبداند بانک مرکزی دراین زمینه بطور جدی برخورد لازم راخواهد داشت.

 

ارسال نظر