تداوم اعتبار چک‌های پشت‌نویسی شده عادی

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۸۸۵
تداوم اعتبار چک‌های پشت‌نویسی شده عادی

گروه بانک و بیمه |

چک‌های عادی در سال ۹۸ همچنان قابل ظهرنویسی فیزیکی و انتقال به اشخاص دیگر است.

به گزارش «تعادل»، بانک مرکزی اعلام کرد: متاسفانه برخی منابع خبری به اشتباه با اعلام خبری ناصحیح چنین اعلام کرده‌اند که طبق تصویب شورای عالی اقتصاد و پول کشور از صبح امروز همه چک‌های پشت‌نویسی شده از درجه اعتبار ساقط است! و هرگونه چک تنها باید به نام فرد صادر و نقد شود! چک‌های در وجه حامل یا تغییر نام در وجه کاغذ باطله‌ای بیشتر نیست.

بانک مرکزی ضمن تکذیب این خبر اعلام می‌کند که این بخشنامه بانک مرکزی صرفا شامل ممنوعیت ظهرنویسی چک‌های تضمینی است و چک‌های عادی در سال ۹۸ کماکان قابل ظهرنویسی فیزیکی و انتقال به اشخاص دیگر است.

بر اساس تبصره یک ماده ۲۱ مکرر قانون چک، ظهر نویسی چک‌های فیزیکی عادی تا ۲۹ آذر سال ۱۳۹۹ مجاز بوده، اما بعد از آن در خصوص چک‌های صادره بر اساس قانون جدید، صرفا ظهرنویسی فیزیکی ممنوع است.چک‌های پشت نویسی شده از امروز اعتبار ندارند

یکی از سیاست‌هایی که بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و نقدینگی اجرا کرد و به گفته برخی کارشناسان تا 8 هزار میلیارد تومان در گردش نقدینگی در بازار اثر گذاشته، ممنوع شدن گردش چک‌های تضمینی مبلغ‌دار به صورت پشت نویسی و دست به دست شدن در بازار بوده است که با اجرای این سیاست و کاهش سقف مبلغ انتقال کارت به کارت و تراکنش‌های بانکی، توانست تاحدودی روی نوسان قیمت‌ها در بازار اثرگذار باشد.

به گفته فعالان بازار ارز و طلا، چک‌های پشت نویسی شده تضمینی از روز شنبه ۱۷ فروردین ۹۸ از درجه اعتبار ساقط است و دیگر هیچ ارزش بانکی ندارد. هر گونه چک تنها باید به نام فرد صادر و نقد شود.

اما برخی فعالان بازار به اشتباه اعلام کرده بودند که چک‌های در وجه حامل یا تغییر نام در وجه کاغذ باطله‌ای بیشتر نیست.این بخشنامه شامل کلیه چک‌های اشخاص، چک‌های تضمینی و چک‌های بانکی است. از تحویل هرگونه چک در وجه فرد دیگر یا در وجه حامل خودداری کرده و چک‌های معتبر تنها در وجه فرد ذی‌نفع صحیح است.

اما با توضیح بانک مرکزی مشخص شد که تنها چک‌های تضمین شده قابل پشت‌نویسی نیست.

 

 

ارسال نظر