نرخ ارز در صرافی‌های بانکی افزایش یافت

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۰:۲۵:۰۳
کد خبر: ۱۴۱۰۷۰
نرخ ارز در صرافی‌های بانکی افزایش یافت

افزایش نرخ اونس جهانی طلا در روز جمعه به 1293 دلار

گروه بانک و بیمه|

روز ۵ شنبه ۱۶ اسفند 97 نرخ میانگین ارز معامله شده در سامانه سنا، برای دلار امریکا 13 هزار و 213 تومان، یورو 15 هزار و 124 تومان و پوند 16 هزار و 990 تومان، درهم 3629، یوآن 2008و لیرترکیه 2582 تومان معامله شد. نرخ فروش ارز در صرافی‌های بانکی نیز افزایش یافت و دلار در صرافی‌های مجاز بانکی به بالای 13 هزار تومان و 13050 و یورو به کانال 15 هزار تومان و 15050 تومان افزایش یافت.

به گزارش تعادل، با وجود کاهش نرخ ارزهای عمده در روزهای گذشته، صرافی‌های بانکی روز پنج شنبه با هدف کاهش فاصله قیمت‌ها با بازار آزاد و به منظور مقابله با سوداگران، نرخ فروش اسکناس دلار و یورو را افزایش دادند و باعث شد بهای هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌ها به 13 هزار و 250 تومان و هر یورو به

15 هزار و 200 تومان برسد.

روز جمعه 17 اسفند 97 نیز نرخ دلار نقدی در بازار آزاد، 13250 تومان اعلام شد و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲93 دلار قیمت خورد . براین اساس، نرخ طلای 18 عیار به 417 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 808 هزار تومان، سکه گرمی 850 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 640 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 450 هزار و سکه طرح جدید 4 میلیون و 540 هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف با توجه به تحولات بازار طلا در روز

پنج شنبه گفت: روز پنجشنبه، نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۲۷ هزار تومان افزایش به ۴۲۷ هزار تومان صعود کرده است. البته کاهش تقاضا در بازار باعث کاهش حباب سکه به ۴۰۰ هزار تومان شده است.

محمد کشتی‌آرای در مورد آخرین وضعیت بازار گفت: در حالی که قیمت جهانی طلا روند باثباتی را طی می‌کند قیمت‌ها در داخل به دلیل افزایش نرخ ارز روند افزایشی داشته‌اند. به‌طوری‌که نرخ هر قطعه سکه تمام با طرح جدید با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به ۴ میلیون و۶۰۰ هزار تومان رسیده است.وی ادامه داد: همچنین نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۲۷ هزار تومان افزایش به ۴۲۷ هزار تومان صعود کرده است. البته کاهش تقاضا در بازار باعث کاهش حباب سکه به ۴۰۰ هزار تومان شده است.کشتی‌آرای یادآور شد: البته این نوسانات در آخر سال طبیعی است چون این روزها بطور سنتی سرعت معاملات افزایش می‌یابد و با توجه به افزایش سفرهای نوروزی و در نتیجه تقاضا برای ارز، قیمت طلا و سکه نیز با نوسان همراه می‌شود.وی در مورد آخرین نرخ انواع سکه گفت: در حال حاضر نرخ هر قطعه سکه تمام با طرح جدید ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه

۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، سکه‌های گرمی ۸۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۲۷ هزار تومان است.

 بادکنک ارزی نباید با افزایش

حجم نقدینگی باد شود

در این رابطه نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه سیل نقدینگی معمولا به سمت بازار ارز حرکت می‌کند، گفت: پول‌های بلوکه شده و سرگردان باید با سیاست صحیح به سمت یک بازار منطقی و اصولی یعنی تولید و بخش خصوصی هدایت شود.

معصومه آقاپور علیشاهی نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خانه ملت، ابراز امیدواری کرد که دلار طی روزهای آینده براساس اظهارات رییس کل بانک مرکزی به کانال ۱۱ هزار تومانی بازگردد و گفت: در دو هفته پایان سال ازدحام تقاضا برای ارز ایجاد می‌شود، لذا باید متناسب با آن عرضه ارز انجام شود، چراکه بازار ارز متاثر از میزان عرضه و تقاضا است.نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی شرکت‌های خصوصی در پایان سال تسویه حساب‌های مالی خود را با خارج از کشور انجام می‌دهند، افزود: حسابرسی شرکت‌ها هر ساله در پایان ماه مارس انجام می‌شود، همان‌گونه که شرکت‌ها صورت‌های مالی خود را در تیر ماه ارایه می‌دهند، لذا در شرایط کنونی باید افزایش تقاضا را کنترل کرد، چرا که اگر کنترل نشود قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

  سیل نقدینگی همیشه به سمت بازار ارز حرکت می‌کند

وی با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین می‌کند، ادامه داد: به جز تقاضای اصلی ارز، تقاضایی مازاد برای سفته بازی در جامعه وجود دارد، لذا دولت باید ابتدا حجم نقدینگی در جامعه را کنترل کند و سپس وارد بحث قیمتی بازار ارز شود.

آقاپور علیشاهی با بیان اینکه بادکنک ارز نباید با افزایش حجم نقدینگی در جامعه باد شود، اظهار داشت: با افزایش حجم نقدینگی نمی‌توان قیمت ارز را کنترل کرد، چرا که سیل نقدینگی همیشه به سمت بازار ارز حرکت می‌کند.

   سیاست واحد و یکپارچه

برای کاهش حجم نقدینگی

وی افزود: زمانی که با سیاست انقباضی پولی و مالی نمی‌توان حجم نقدینگی را جمع کرد، حجم نقدینگی افزایش یافته و بازارهای مختلف از جمله بازار ارز را به هم ریخته و مشکلاتی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تمام قوای کشور باید یک سیاست واحد و یکپارچه برای کاهش حجم نقدینگی ارایه دهند، تصریح کرد: پول‌های بلوکه شده و سرگردان باید با سیاست صحیح به سمت یک بازار منطقی و اصولی یعنی تولید و بخش خصوصی هدایت شود.در حالی که تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا در بازارهای جهانی با افزایش روبرو شده ولی تقویت ارزش دلار مانع از رشد قیمت این فلز گرانبها شده است.

بر اساس این گزارش قیمت طلا دیروز به 1293 دلار در هر اونس رسیده است. شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی به بالاترین سطح خود در 2 هفته اخیر رسیده است.کاهش شاخص سهام در بازارهای آسیایی موجب رشد تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا شده است.

ادامه نگرانی‌های بین‌المللی درباره مذاکرات تجاری امریکا و چین تاثیر زیادی بر افت ارزش سهام در بازارهای آسیایی داشته است.وانگ تائو تحلیلگر بازارهای بین‌المللی بر این باور است که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1283 دلار و سطح مقاومتی نیز 1300 دلار خواهد بود.مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت سی‌ام‌سی مارکتس اظهار کرد: اندکی حمایت از دارایی‌های امن وجود دارد. بازارهای سهام در آسیا از پیشروی دست کشیده‌اند و این وضعیت منعکس‌کننده فشاری است که روی دارایی‌های پر ریسک وجود دارد. از سوی دیگر قوی شدن ارزش دلار، مانع از افزایش قیمت طلا شده است.بازارهای سهام آسیایی در معاملات روز پنجشنبه که سرمایه‌گذاران در انتظار برای مشاهده نتیجه مذاکرات تجاری امریکا و چین، جانب احتیاط را برگزیده بودند، عقب‌نشینی کردند.بر اساس گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد مذاکرات با چین به خوبی پیش می‌رود و پیش بینی کرد یا توافق خوب میان دو قدرت اقتصادی جهان انجام می‌گیرد یا توافقی در کار نخواهد بود.وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش‌بینی کرد هر اونس طلا ممکن است به مدت یک یا دو روز در بالای سطح حمایتی 1293 دلار بماند و پس از آن روند نزولی را در پیش بگیرد.

 

 

ارسال نظر