دلار و سکه در مدار کاهش قیمت

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۸۰۸
دلار و سکه در مدار کاهش قیمت

تلاش دوباره طلا برای بازگشت به مرز ۱۳۰۰ دلار

گروه بانک و بیمه|  

به دنبال اظهار نظر اخیر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ دلار تا 11 هزار تومان و تشکیل بازار متشکل ارزی در فروردین 98، و همچنین اعلام خبر ورود هیات عالی رتبه کارشناسی اقتصادی و فنی اروپایی در آینده نزدیک به ایران، که در زمینه سازوکار ویژه مالی (ساحات) مسوولیت دارند، نرخ ارز و سکه و طلا در بازار کاهش یافت.

روز دوشنبه 13 اسفند 97 نرخ لحظه ای سامانه سنا برای دلار به 12 هزار و 700 تومان و یورو 14 هزار و 750تومان اعلام شد. همچنین براساس نرخ های میانگین نرخ ارز روز یک شنبه سامانه سنا دلار 13 هزار و 296 تومان، یورو 15 هزار و 373 تومان و پوند 17هزار و 158تومان،  درهم امارات 3609، یوآن 2081،‌لیرترکیه 2604 تومان اعلام شده است.

در بازار آزاد و نقدی نیز دلار تا 12750 تومان و درهم 3500 تومان معامله شد، در صرافی های مجاز و بانکی نیز دلار 12800 و یورو 14850 تومان فروش رفت و نرخ خرید دلار 12700 و یورو 14750 تومان بود.

همچنین در جریان معاملات بازار طلا و سکه روز دوشنبه ۱۳ اسفندماه ۹۷، هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۸۷ دلار و ۸ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار 402 هزار و ۹۸۶ تومان، مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 743 هزار تومان معامله شد.   قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۳۸۸هزار تومان، طرح قدیم ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۵۰ هزار تومان داد و ستد شد.

روند کاهش نرخ ارز در بانک‌ها و صرافی‌ها ادامه دارد و دلار نسبت به روز یک شنبه ۴۰۰ تومان کاهش قیمت دارد. بانک مرکزی از نیمه نخست امسال به بانک‌ها مجوز خرید ارز از مردم را داد که این نرخ هر روز از سوی این بانک به بانک‌ها به صورت آنلاین اعلام می‌شود، البته در ابتدا نرخ اعلام شده در بانک‌ها بسیار پایین‌تر از بازار آزاد بود و به تدریج این تفاوت کم و نرخ خرید ارز در بانک‌ها به نرخ بازار آزاد نزدیک شد. در همین راستا، شعب ارزی بانک‌ها روز 13 اسفندهر دلار آمریکا را ۱۲هزار و ۵۲۸ تومان می‌خرند که نسبت به روز  یک شنبه که ۱۲ هزار و ۹۱۶ تومان بوده حدود ۴۰۰ تومان کاهش دارد. قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۲۳۶تومان است که نسبت به روز یک شنبه  با کاهش حدود ۴۵۰تومانی همراه است.همچنین قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۵۸۳تومان اعلام شده است.

شعب ارزی بانک‌های عامل ارز مسافرتی نیز در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها ارز مسافرتی می‌فروشند که قیمت این ارز امروز بدون احتساب کارمزد ۱۴ هزار و ۹۵۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و عامل به حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان می‌رسد.

همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی روز دوشنبه  قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند.این صرافی‌ها هر یورو را ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند. قیمت دلار در صرافی‌ها نیز نسبت به روز یک شنبه با کاهش ۴۰۰تومانی و یورو با کاهش ۵۵۰ تومانی همراه بوده است

در بازار ارز رسمی نیز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که طی آن نرخ ۲۱ ارز مانند پوند افزایش و قیمت ۱۷ واحد پولی دیگر از جمله یورو کاهش یافت. نرخ دلار و ۸ ارز دیگر نیز ثابت بود. هر دلار آمریکا برای «دوشنبه ۱۳ اسفند ماه ۹۷» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۱۱۹ ریال افزایش ۵۵ هزار و ۵۹۱ ریال و هر یورو نیز با ۳۷ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۷۲۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

   پنج دلیل افزایش تقاضا در بازار ارز

در این رابطه دبیر کل کانون صرافان ایرانیان پنج دلیل افزایش تقاضا در بازار ارز، در روزهای نخستین اسفندماه را برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، اثرگذاری دلالان و سفته‌بازان بر بازار کمرنگ شود.   بازار ارز در روزهای ابتدایی هفته گذشته متلاطم بود و نرخ ها سیر صعودی به خود گرفت اما از میانه این هفته با ورود بانک مرکزی به بازار، نرخ ها عقبگرد داشت و از دامنه نوسان ها کاسته شد.

رضا ترکاشوند درباره دلایل بروز این نوسان به ایرنا اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش خرید ارز در بازار، تصمیم دولت برای ترخیص خودروهای رسوب شده در گمرک بود که تقاضای سنگینی را در بازار ایجاد کرد و توانست بخش زیادی از نقدینگی در بازار را جذب کند. وی افزود: یکی دیگر از تقاضاهای ایجاد شده در بازار به واردکنندگانی باز می‌گردد که به‌دلیل مشکلاتی که در بحث انتقال ارز دارند، ارز خود را به‌صورت حواله از بازار تامین می‌کنند.

دبیر کل کانون صرافان ایرانیان اتمام دوره گواهی سپرده یکساله با نرخ 20 درصدی در بانک‌ها را یادآور شد و اظهار داشت: با سررسید شدن این گواهی‌ها در اواخر بهمن و اوایل اسفند امسال و اینکه شورای پول و اعتبار مجوز تمدید آنها را با نرخ 18 درصدی به بانک ها داد، به نظر می رسد بخشی از این نقدینگی از بانک ها خارج و به سمت بازار ارز و سکه حرکت کرد.

ترکاشوند دلایل روانی ناشی از عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را بر بازار بی تاثیر ندانست و اظهار داشت: بحث تصویب نشدن لوایح مرتبط با اف.ای.تی.اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام سبب افزایش نرخ ها در بازار شد، اما تمدید مهلت ایران در نشست هفته گذشته این گروه، امیدوار کننده بود اما سبب شد تا روز شنبه اختلاف نرخ بین صرافی‌های بانک ها و کف بازار زیاد شود.

وی توضیح داد: سوم اسفند پس از تمدید مهلت ایران در اف.ای.تی.اف، نرخ دلار در صرافی بانک ها به حدود 12 هزار و 700 تومان رسید و به همین دلیل روز شنبه (چهارم اسفند) صرافی های بانک‌ها نرخ‌ها را از 12هزار و 500 تومان آغاز کردند که منطقی نبود زیرا نرخ ها در کف بازار تعدیل نشده و فشار تقاضا نیز وجود داشت. در این شرایط صرافی های بانک‌ها ناچار شدند که نرخ های خود را رو به بالا تعدیل کنند تا فاصله از بین برود. به باور دبیر کل کانون صرافان ایرانیان، در کنار همه این دلایل نمی توان از فشار تقاضای پایان سال بر بازار ارز چشم‌پوشی کرد زیرا برخی از هموطنان برای انجام سفرهای خارجی و برخی دیگر برای تسویه حساب شرکت‌های خود به ارز نیاز دارند.

   تلاش دوباره طلا

برای بازگشت به مرز ۱۳۰۰ دلار

قیمت طلا در بازار جهانی پس از این‌که روز جمعه تحت تاثیر رشد ارزش دلار به پایین مرز ۱۳۰۰ دلار سقوط کرد در معاملات روز دوشنبه اندکی افزایش یافت، اما همچنان پایین این مرز روانی مهم ماند. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۹۶.۶۱ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۲۹۷.۲۰ دلار رسید.

یک منبع آگاه از مذاکرات تجاری آمریکا و چین به رویترز اظهار کرد: به نظر می‌رسد این قرارداد به واقعیت نزدیک شده و تهدید تعرفه‌های آمریکا روی کالاهای چینی را رفع می‌کنند، زیرا پکن قول تغییرات اقتصادی ساختاری و حذف تعرفه‌های تلافی‌جویانه را داده است.

به گفته کایل رودا، تحلیلگر بازار در شرکت «آی‌جی‌مارکتس»، دلار هفته گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشت و قیمت طلا را پایین برد اما ما اکنون شاهد معکوس شدن این روند هستیم.

اقتصاد جهانی همچنان رشد آهسته‌ای را تجربه می‌کند و بانک‌های مرکزی باید برای پشتیبانی از اقتصادهای‌شان مداخله کنند که برای طلا موقعیت مناسبی برای افزایش در میان‌مدت را فراهم می‌کند و راه‌حل برای پایان دادن به جنگ تجاری نیز به بهبود دورنمای رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

   دلار در معاملات روز جاری حدود

 ۰.۱ درصد در برابر ارزهای رقیب افت کرد

بر اساس گزارش رویترز، دلار از اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که اعلام کرده سیاست پولی تحکیمی بانک مرکزی، عامل قوی شدن دلار و آسیب دیدن رقابت‌پذیری آمریکا بوده، تحت فشار کاهشی بیشتری قرار گرفته است.

وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد طلا ممکن است حمایت در محدوده ۱۲۸۹ دلار را شکسته و تا سطح حمایتی بعدی که در ۱۲۷۱ دلار قرار دارد عقب‌نشینی کند. قیمت طلا روز جمعه تحت تأثیر صعود بازارهای سهام جهانی، به پایین مرز ۱۳۰۰دلار سقوط کرد. با افت قیمت طلا ذخایر صندوق «اس‌پی‌دی آی گلدتراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز جمعه ۱.۵۰ درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش یک روز از دسامبر سال ۲۰۱۶ بود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۵۵۷ دلار رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و ۱۵.۲۲ دلار معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، در ۸۵۷.۶۵ دلار ایستاد.

 

ارسال نظر