اثر راه‌اندازی بازار غیر متشکل پولی بر ریزش قیمت‌ها

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۴۱۳

گروه بانک و بیمه| به دنبال مطرح شدن احتمال راه اندازی بازار غیر متشکل پولی، بازار با کاهش قیمت مواجه شد به‌طوری‌که روز سه‌شنبه ۷ اسفندماه نرخ لحظه ای دلار در سامانه سنا 13 هزار و 300 تومان و یورو 15 هزار و 550 تومان اعلام شد و سامانه سنا نرخ میانگین معاملات ارز برای روز دوشنبه را برای دلار  13 هزار و 594 تومان ، یورو 15 هزار و 600تومان و پوند 17 هزار و 486 تومان، درهم امارات 3693، یوآن 2056و لیرترکیه 2657 تومان اعلام شد.

 به گزارش «تعادل»، در بازار آزاد نیز نرخ نقدی دلار  13400 تومان، در هم 3645، یورو 15450 تومان،  در صرافی های مجاز بانکی نیز دلار 13350 و یورو  15600 به فروش رفت.  همچنین نرخ فردایی دلار در هرات 13350 تومان، اعلام شده است. براین اساس، نرخ دلار در دامنه 13300 تا 13400 تومان معامله شده است که نسبت به نرخ 14 هزار تومان روزهای قبل کاهش قابل توجه نشان می دهد.

از سوی دیگر، در بازار طلا نیز نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۲۷ دلار و ۹ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار 430 هزار تومان دادو ستد شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و 685 هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم  ۴میلیون و ۶۰۰ هزارتومان، نیم سکه دو میلیون و ۶۲۰ هزارتومان، ربع سکه یک میلیون و 670 هزارتومان و سکه گرمی ۸۵۰ هزارتومان شد.

در این رابطه رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: تحت تاثیر جریانات سیاسی و افزایش نرخ ارز در نخستین ساعات کاری بازارها در روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید تا ۴میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالا رفت. اما پس از آن با کاهش مواجه شد.

    جزئیات راه‌اندازی و سازوکار بازار متشکل ارزی

همچنین اخبار رسیده حکایت از آن دارد که بازار متشکل ارزی با هیأت مدیره‌ای شامل ۵ شخص حقوقی با عنوان یک OTC از سه‌شنبه به ثبت شرکت‌ها خواهد رسید و به پشتوانه نرم‌افزار بومی معاملاتی فرابورس در ساختمان فردوسی بانک مرکزی آغاز به کار خواهد کرد.

 شورای پول و اعتبار در راستای ساماندهی وتوسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای ارز مطابق صورتجلسه ۱۲۶۴ مورخ ۱۸ دی‌ماه ۹۷ با راه‌اندازی بازار متشکل معاملات ارزی با عنوان بازاری خودانتظام موافقت کرد.

تازه‌ترین خبرها حاکی است، این بازار با عنوان یک بازار خارج از بورس با پیشخوان مجازی (OTC) با هیأت مدیره‌ای متشکل از ۵ شخص حقوقی شامل یکی از شرکت‌های فعال در زمینه خدمات انفورماتیک بانک مرکزی، فرابورس،‌کانون صرافان ایران، کانون بانک‌های خصوصی و کانون بانک‌های دولتی از روز سه‌شنبه به ثبت شرکت‌ها خواهد رسید.

این در حالی است که با توجه به تشکیل هیأت موسسان و صورت‌جلسه آن هم‌اکنون هیأت مدیره مذکور در انتظار تأیید صلاحیت از مراجع ذی‌صلاح همچون حراست کل کشور و آغاز اقدام‌های اجرایی پس از ثبت شرکت‌ در اداره ثبت‌ شرکت‌ها هستند.

بازار متشکل ارزی همچون ارکان بازار سرمایه از تابلوی معاملاتی مستقلی برخوردار خواهد بود که تحت نظارت بانک مرکزی راهبری خواهد شد. با این همه نرم‌افزار معاملاتی این بازار مبتنی بر بستر نرم‌افزار بومی شرکت فرابورس ایران است که به طور مستقل در این بازار فعالیت خواهد کرد.

انتظار می‌رود نحوه فعالیت بازار متشکل معاملات ارزی مطابق با سازوکار معاملات در بازار سهام ایران باشد و مطابق با آنچه که تعیین شده قرار است ۵ یا ۶ ارز در این بازار با حضور بازیگرانی شامل حدود ۶۰۰ صرافی رسمی بانکی و غیربانکی و همچنین با حضور بانک‌ها، عرضه‌کنندگان عمده و بانک مرکزی دادوستد شود.

    خرید سکه با خودپرداز امکانپذیر شد

همچنین اخبار رسیده حکایت از آن دارد که با تولید و ورود دستگاه خودپرداز فروش سکه طلا به کشور و استقرار دستگاه‌های VTM با قابلیت خرید سکه طلا در بانک‌ها، امکان خرید انواع سکه برای مردم فراهم شد.

دستگاه‌های خودپرداز با امکان فروش انواع سکه طلا و شمش یکی از جدیدترین سخت افزارهای مالی و بانکی به شمار می‌رود که با توجه به محبوبیت خرید طلا  به عنوان کالایی برای حفظ ارزش پول در برابر تورم  در جهان مورد استقبال قرار گرفته و نصب و استفاده از این دستگاه‌ها در کشورهایی همچون چین، امارات متحده عربی، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی رشد بسیار زیادی داشته و حالا این دستگاه‌ها وارد کشور شده‌اند.

خودپرداز طلا یکی از جدیدترین ماشین‌های اتوماتیک در کشور به شمار می‌رود که چند شرکت در ایران اقدام به طراحی و توسعه آن به صورت ماشین‌های مخصوص فروش طلا یا ماشین‌های ارائه خدمات بانکی و با قابلیت خرید سکه طلا کرده‌اند که از چندی پیش با استقرار دستگاه‌های VTM در بانک‌ها آغاز شد و حالا قرار است خودپردازهای مخصوص خرید طلا با قابلیت خرید سکه طلا وارد صرافی‌ها و مراکز خرید شود.

به اعتقاد کارشناسان دستگاه‌های خودپرداز طلا خرید انواع سکه بانکی وکیوم را تسهیل می‌کنند و با توجه به فروش الکترونیک میزان معاملات و هویت خریدار شفاف است. همچنین راهکاری برای جلوگیری یکی از مهم ترین کلاهبرداری‌ها در معاملات سکه یعنی فروش سکه تقلبی به مردم  است.

 

 

ارسال نظر