حقایق «اف‌ای‌تی‌اف» را به مردم بگویید

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۴۱۲
حقایق «اف‌ای‌تی‌اف» را به مردم بگویید

ادغام چند بانک نظامی قطعی شد

گروه بانک و بیمه|

رییس‌جمهور صبح روز سه‌شنبه در پنجاه و هشتمین مجمع بانک مرکزی با اعلام اینکه مصوبه ادغام چند بانک نظامی نهایی و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است اظهار داشت: گزارشی که بانک مرکزی در جلسه مجمع ارایه کرد، برای من امیدوار‌کننده بود.

به گزارش «تعادل»، روحانی همچنین با اشاره به اینکه ظریف، همتی و زنگنه در خط مقدم مقابله با تحریم‌ها هستند، به موضوعاتی مانند کاهش نرخ نقدینگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، کاهش تورم ماهانه در دی ماه 97، تراز مثبت تجاری و موفقیت‌های حقوقی در آزادسازی پول ایران، تغییر مبنای رشد پایه پولی، اهمیت FATF و عدم مخالفت رهبری با لوایح چهارگانه اشاره کرد و در عین حال خواستار آن شد که عده‌ای با تحریم سلیقه‌ای در کنار تحریم امریکا، مشکل ایجاد نکنند و از جمله عدم ترخیص به موقع گوشت در گمرکات به دلیل مشکل نقل و انتقال پول باعث رشد قیمت‌ها شد.

رییس‌جمهور گفت: به زودی چند بانک نیروهای مسلح با هم ادغام می‌شوند و در نظر داریم این مساله تا پایان سال انجام شود و مصوبات آن انجام شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته که باید نهایی و عملیاتی شود.

    سه نفر در خط مقدم

آقای روحانی افزود: امریکا همه توان خود را در مساله تحریم علیه سیستم بانکی، فروش نفت و سایر زمینه‌های اقتصادی کشور گذاشته است. امروز خط مقدم ما برابر امریکا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی و بیژن زنگنه وزیر نفت هستند، البته سایر وزرای اقتصادی هم در خط دوم هستند اما خط اول مربوط به این سه نفر است.

رییس‌جمهور با قدردانی از سه نفر یاد‌شده به خاطر ایستادگی و توانمندی‌شان اظهار داشت: البته سایر دستگاه‌ها مانند سازمان برنامه و وزارت اقتصاد نیر زیر‌فشار هستند، اما عمده فشار متوجه این سه نهاد است.

روحانی با بیان اینکه با وجود تحمل سختی‌ها، اما موفقیت‌های بسیار خوبی هم داشتیم و باید این دو را در کنار هم قرار دهیم، تصریح کرد: ما هم سختی داریم و هم مردم توقعات درستی دارند، اما پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌ایم و مردم باید آنها را بدانند. این پیشرفت‌ها متعلق به مردم است. اگر وزارت خارجه یا بانک مرکزی کاری می‌کنند متعلق به مردم است. همه این تلاش‌ها، متعلق به ملت ایران است اما هر کسی در حد مسوولیت خود بار سنگینی را بر دوش دارد.

    تراز مثبت تجاری

رییس‌جمهور با اشاره به رشد اقتصادی در شرایط فشار اقتصادی گفت: در شرایط تحریم قاعدتا باید شرایط کشور ما مطلوب نباشد، اما تراز تجاری ما در ۱۱ ماه اخیر مثبت است و بر اساس آمارها ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم و ۳۸ میلیارد دلار واردات داریم و بر همین اساس تراز ما مثبت ۱.۵ میلیارد دلار است که نشانه خوبی است.

    موفقیت‌های حقوقی آزادسازی پول ایران

وی ادامه داد: واردات در بخش‌هایی مثل کالاهای اساسی بیشتر شده و در برخی زمینه‌ها واردات کاهش پیدا کرده و منابع ارزی ما برای تامین نیازهای وارداتی مشکلی ندارد. یکی از مهم‌ترین دستاوردها، موفقیت‌های حقوقی ایران در برابر امریکا بوده و ما توانستیم سه بار موفق شویم و امریکا شکست بخورد؛ یک بار دادگاه صلاحیت خود را در زمینه محکوم‌سازی تحریم‌ امریکا و خروج از برجام تایید کرد و بعد از آن از دادگاه خواستیم تا قرار موقت صادر کند و به نفع ایران رای صادر شد.

روحانی افزود: ما در دادگاه بین‌المللی موفق شدیم و در سومین بار دادگاه به نفع ایران برای ۲ میلیارد دلار پول ضبط شده بانک مرکزی و مردم ایران رای صادر کرد که موفقیتی بزرگ بوده است. همچنین دو بار در دو دادگاه مهم اروپایی ما موفق شدیم و ۱.۶ میلیارد دلار پول ضبط شده بانک مرکزی از توقیف خارج شد.

وی با اشاره به همکاری همه نهادها در حوزه اقتصاد خاطرنشان کرد: ما در صحنه سیاسی و بین‌المللی موفق هستیم؛ ما در منطقه کار بزرگی انجام داده‌ایم و این کار توسط همه نیروهای مخلص انجام شده که بخشی از آن توسط سپاه، وزارت امور خارجه و فعالین اقتصاد کشور بوده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه بشار اسد برای تشکر از مردم و دولت ایران شب گذشته به تهران سفر کرد، گفت: روز گذشته رییس‌جمهور سوریه از دمشق به تهران آمد و خدمت مقام معظم رهبری آمدند و ملاقات داشتیم؛ وی تاکید داشت که صرفا برای تشکر از رهبر، دولت و مردم ایران به دلیل کارهای بزرگی که در کنار یکدیگر در حال انجام دادن هستیم سفر کرده است.

   کاهش رشد نقدینگی نسبت به دولت قبل

وی درباره مدعیان افزایش نقدینگی اظهار داشت: برخی مدعی هستند که نقدینگی افزایش بسیار زیادی داشته اما ما امروز در آمار و ارقام دیدیم که رشد نقدینگی تا اول دولت یازدهم از سال ۸۲ تا ۹۱ بالغ بر ۲۷ درصد بوده، اما از ابتدای دولت یازدهم رشد نقدینگی تا به امروز ۲۳.۸ درصد رشد داشته است.

    تغییر مبنای رشد پایه پولی

روحانی تاکید کرد: دولت یازدهم و دوازدهم توانست نقدینگی را کنترل و در پایه پولی ما حرف مهمی دارد؛ قبل از این دولت پایه پولی بر اساس میزان استقراض دولت یا همان طلب کاری بانک مرکزی از دولت بوده و با توجه به خطر بسیار زیاد افزایش پایه پولی برای کشور، در حال حاضر در صورتی که پایه پولی بالا می‌رود به خاطر استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی است و بانک‌ها باید تلاش کنند تا از پایه پولی به منظور عدم فشار به اقتصاد و بانک مرکزی استفاده کنند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: مطالبات بانک‌ها از بانک مرکزی در ماه‌های اخیر کاهشی بوده که مساله بسیار مهمی بوده است. وی ادامه داد: بانک‌ها در زمینه عدم استفاده از منابع بانک مرکزی تلاش کردند؛ وضع بانک‌های دولتی بهتر از بانک‌های خصوصی و سیاست‌های اصل ۴۴ است.

روحانی در ادامه افزود: اضافه برداشت را باید بانک‌ها و بانک مرکزی کنترل کنند که نهایتا به پایه پولی بر‌می‌گردد. موفقیت بانک مرکزی در مساله موسسات اعتباری غیرمجاز اتفاق بزرگی بود که توانست یک بلای بزرگ برای مردم را برطرف کند.

رییس کل قبلی بانک مرکزی فشارهای زیادی را تحمل کرد تا بتواند تکلیف موسسات مالی را حل و فصل کند. در آن زمان شاهد بودیم که نامه‌هایی با بیش از ۱۰۰ امضا برای فشار به سمت بانک مرکزی هدایت می‌شد. این کار بزرگ انجام شده و در حال حاضر نیز برنامه‌های تکمیلی را در دست اجرا داریم.

وی ادامه داد: هرچند موسسات مالی پایه پولی را بالا بردند، اما با سیاست‌های اجرا شده توانستیم همه‌چیز را حل و فصل کنیم و به تعادل برسانیم. البته این معضل مربوط به این دولت نبود و شکل‌گیری این موسسات به سال ۸۲ برمی‌گردد و بار آن به دوش دولت فعلی افتاد. در جلساتی که با شورای سران سه قوه برگزار کردیم مصوب کردیم که مشکلات جاری را حل و فصل کنیم و در این زمینه مصوبه‌هایی نیز داشتیم.

روحانی افزود: بانک مرکزی باید نظارت بر بانک‌ها را افزایش دهد و تصمیمات نیز بر اساس چارچوب‌های تعیین شده اجرا شود. مردم باید بدانند که همزمان با فشارهای اقتصادی دشمن، اصلاح بانک‌ها را نیز انجام دادیم که دستاورد بزرگی را در جهت سالم‌سازی فضای فعلی شکل داده است.

    دور کشور دیوار نکشید

وی گفت: بانک مرکزی بار مسوولیت سنگینی دارد که با کمک دولت باید فشارهای فعلی را مدیریت و اصلاح کنیم. اگر عده‌ای بخواهند دور کشور را دیوار بکشند کار دولت را سخت می‌کنند به همین خاطر از همه خواهش می‌کنیم که با هر ایده و عقیده‌ای دور دولت دیوار نکشید و بگذارید دولت کار خودش را انجام دهد و باید این دیوارها حذف شود.

    بدون ارتباط بانکی نمی‌توان تجارت کرد

وی با طرح این سوال که چرا در مجامع پولی و بانکی در دنیا شرکت می‌کنیم؟ پاسخ داد: ما می‌خواهیم تحولات بانک‌ها و سیستم بانکی را ببینیم و با آنها رابطه برقرار کنیم. مگر بدون ارتباط مالی و بانکی با دنیا می‌توانید نفت بفروشید یا کالایی را وارد کنید؟ نمی‌توانیم با چمدان تجارت کنیم. نمی‌شود ده‌ها میلیون تُن نهاده‌های دامی را چمدانی وارد کرد.

    اهمیت FATF

روحانی با تاکید بر اینکه اگر رابطه ایران با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قطع شود، فعالیت بانکی کشور در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود، اظهار داشت: اگر یک کارشناس و مسوول بانکی در این حرف من تردید دارد، حتما بعدازظهر مصاحبه کند. اگر این لوایح چهارگانه که ۲ لایحه آن تصویب شده، تصویب نشود، هیچ تاثیری در رابطه بانک‌های ما با دنیا ندارد.

وی ادامه داد: تمام کشورهای دنیا در یک نظامی و گروهی شرکت کرده‌اند، یعنی هیچ کدام عقل و تدبیر نداشته اند؟ یعنی دولت ایران هم که لایحه داده، تدبیر نداشته؟ مجلس که تصویب کرده تدبیر نداشته؟ و شورای نگهبان هم تدبیر نداشته؟ اینطور نمی‌شود که کشور را دست ۱۰-۲۰ نفر داد و بگوییم هر تصمیمی گرفتید ما تابع هستیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: صاحب این کشور ملت هستند و حتما ملت، بانک مرکزی و بانک‌های کشور درباره این موضوع حرف خواهند زد. اگر نتوانستیم روابط تجاری‌مان را با دنیا انجام دهیم، مشکل در افزایش هزینه و قیمت به وجود خواهد آمد.

    نقل و انتقال پول و گرانی گوشت

روحانی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد گوشت قرمز و ۱۰۰ درصد گوشت مرغ در داخل کشور تولید می‌شود، اما به خاطر اینکه برای دو تا سه هفته در نقل و انتقال پول مشکل داشتیم، ورود ۱۰ درصد گوشت قرمز وارداتی به مشکل خورد و در بازار تاثیر خود را گذاشت.

وی با طرح این موضوع که چرا نمی‌توان گوشت وارد شده به گمرکات کشور را ترخیص کرد، گفت: برخی واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند و می‌گویند به خاطر مدیریت دولت است اما این شما هستید که مشکل را به وجود آورده‌اید.

    رهبری هیچ مخالفتی با لوایح ۴ گانه FATF ندارند

روحانی با بیان اینکه در کشور تصمیم‌گیر اصلی دولت، مجلس یا رهبری هستند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب چندین بار به من گفتند که مخالفتی با لوایح ۴ گانه FATF ندارند. پس چه کسی مخالف است؟ دولت لایحه داده و مجلس تصویب کرده است.

    تحریم سلیقه‌ای در کنار تحریم امریکا

وی خطاب به مدیران عامل بانک‌ها و مدیران نظام بانکی گفت: همه شما باید صحبت کنید و مصاحبه کنید. یک تحریم امریکا درست کرده و یک تحریم هم سلیقه برخی می‌خواهد درست کند. این به نفع کشور و مردم نیست و بگذاریم مسائل حل شود تا جلو برویم.

رییس‌جمهور ادامه داد: اگر خودمان در داخل کشور خودمان را تحریم نکنیم و احترام همدیگر را نگاه داریم، از فشار اقتصادی و تحریم عبور خواهیم کرد. روحانی بار دیگر از مدیران عامل بانک‌ها و مدیران نظام بانکی خواست تا حرف حق و واقعیت‌ها را درباره لوایح FATF به مردم بگویند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نقش بانک‌ها و بانک مرکزی در تولید و اشتغال اظهار داشت: حتما اگر فعالیت بانک‌ها نباشد، تولید کاهش پیدا می‌کند. رییس‌جمهور با بیان اینکه وزیر صنعت بطور دایم به دنبال تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های و کارخانه‌های صنعتی است، گفت: اعلام کردیم که هر بنگاهی بتواند ظرف یک سال و با فروش محصولات، تسهیلات را بازگرداند می‌تواند برای تامین سرمایه در گردش خود تسهیلات بگیرد و برای این موضوع ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم.

روحانی ادامه داد: در سایه تولید، اشتغال در صنعت، کشاورزی و خدمات به وجود می‌آید. موضوع دیگر تولید مسکن است که ما روی آن تاکید داریم و می‌خواهیم تحولی در این موضوع به وجود بیاورد تا هم قیمت را مهار و هم اشتغال ایجاد کند و هم مشکل مردم را حل کرده و آنها را خانه‌دار کند.

وی افزود: با تلاش بانک‌ها و بانک مرکزی، به دنبال رونق تولید و افزایش صادرات هستیم. در شرایط ارزی کشور ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم و باید راه‌هایی را پیدا کنیم تا صادرکنندگان بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را وارد کشور کنند.

روحانی تاکید کرد: دولت از فعالیت بانک مرکزی و بخش اقتصاد در شرایط کنونی و با مشکلات فعلی راضی است. رییس‌جمهور تصریح کرد: کار اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملت ایران، مهار تورم و ایجاد شرایط لازم برای رشد است. تمامی این مسائل در چند ماه گذشته بهتر شده و تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده کاهشی بوده است.

    کاهش تورم در دی

وی اعلام کرد: تورم ماهانه در شهریور و مهر ۷ واحد درصد در یک ماه بود و در ماه دی ۱.۸ درصد بوده است. البته در بهمن روند حرکت ما کاهشی نبوده است. اگر روند کاهشی را ادامه دهیم، می‌توانیم تورم را کنترل کنیم.

روحانی با بیان اینکه افتخار دولت یازدهم و دوازهم این بود که سال ۹۵ تورم کشور بعد از ۲۶ سال تک رقمی شد، افزود: تورم امسال ۲۳ درصد شده و امسال آن امتیاز تک رقمی را از دست داده‌ایم. رییس‌جمهور تصریح کرد: سال آینده، سال مهار تورم است. باید رشد تورم را کنترل کرده و کاهش دهیم. با آنچه در این چند ماه دیدیم این موضوع کاملا امکان پذیر است.

روحانی گفت: هدف اصلی سال ۹۸ کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی است؛ هر چند بر اساس آمارها رشد در ۲ سال گذشته خوب بوده است. رییس‌جمهور افزود: باید برای سال آینده نیز باید هزینه رشد را کنترل کنیم.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: در زمینه ارزی نیز تعادل قیمت ارز مهم است و کار بانک مرکزی برای شکل‌گیری این متعادل‌سازی به‌شدت سخت و دشوار است که در این زمینه با تلاش‌های صورت گرفته شاهد هستیم که بازار به سمت تعادل قیمت ارز در حرکت است و برای این هدف باید همه بانک‌ها، صادرکننده‌ها، سیاست خارجی و همه کمک کنند تا این روند ادامه پیدا کند تا قیمت ارز منطقی، متعادل و قابل قبول شود.

    رییس کل بانک مرکزی: ذخایر ارزی کشور در بهترین شرایط قرار دارد

همچنین رییس کل بانک مرکزی در مجمع بانک مرکزی گفت: ذخایر ارزی کشور در بهترین شرایط قرار دارد و نه‌تنها از دست نرفته، بلکه به سرعت افزایش یافته است.

عبدالناصر همتی در پنجاه و هشتمین مجمع بانک مرکزی با بیان اینکه توانستیم با همه فشارها ثبات نسبی ایجاد کنیم، گفت: سیستم بانکی منظم شده است. در شرایط سخت توانسته‌ایم اقدامات مناسبی انجام داده و جلوی بدتر شدن شرایط را گرفتیم و آمادگی داریم تصمیمات بهتری بگیریم. وی با اشاره به فشارهای دشمن و شرایط تحریم ادامه داد: بانک مرکزی به دلیل متولی بودن در دو بازار مهم ارز و پول، عمود خیمه اقتصاد به حساب می‌آید که باید در این شرایط با دشمن مقابله می‌کرد.

    رشد 12 درصدی ارز

همتی افزود: کارهای مثبتی انجام شده و سیگنال‌ها و آمارها در بازار پول و ارز نشان‌دهنده موفقیت بانک مرکزی است. هفت ماه پیش که بانک مرکزی را تحویل گرفتم، نرخ دلار ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان بود و اکنون بعد از دو مرحله اجرای شدیدترین تحریم‌ها در مردادماه و آبان ماه، با تدبیر و مقاومت توانستیم در شرایطی باشیم که نرخ بازار آزاد تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد کرده است.

وی بیان داشت: ترامپ عنوان کرده بود که پول ایران را نابود خواهیم کرد و اقتصاد ایران را فلج می‌کنیم، اما با وجود همه فشارها توانستیم ثبات نسبی را ایجاد کنیم و روند نقدینگی تفاوتی با ماه‌های گذشته ندارد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم روند کاهشی داشته و اکنون هم این روند ادامه دارد، افزود: نرخ سود متعادل و وضعیت مالی بانک‌ها بهتر شده که البته این موارد در شرایط عادی افتخار نیست، اما در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: رابطه سیستم پولی با دولت برقرار است و بانک‌ها برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی کمک می‌کنند و واردات دارو و کالاهای اساسی را به صورت مناسب تامین اعتبار کرده‌ایم.

همتی افزود: وظیفه بانک مرکزی بهبود وضعیت است، اما در این مقطع چاره‌ای نداشتیم جز اینکه جلوی بدتر شدن وضعیت را بگیریم اما اکنون در شرایطی هستیم که می‌توانیم به سمت بهبود حرکت کنیم و در ماه‌های آینده تصمیمات بهتر و مهم‌تری برای کم کردن فشار و افزایش رفاه مردم بگیریم.

وی تاکید کرد: ذخایر ارزی کشور در بهترین شرایط قرار دارد و نه تنها از دست نرفته، بلکه به سرعت افزایش یافته است. جو روانی دشمن در مقاطعی اثراتی بر بازار ارز داشته اما نرخ‌ها دوباره بازگشته است چرا که فاکتورهای اقتصادی را توانستیم متعادل کنیم و عرضه و تقاضا در بازار پول و ارز در شرایط ثبات قرار دارد.

    اقدام مشترک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در مورد اموال مازاد بانک‌ها

همچنین رییس کل بانک مرکزی در مورد فروش اموال مازاد بانک‌ها، گفت: وزیر اقتصاد قول‌هایی درباره بانک‌های دولتی داده‌اند و بانک مرکزی در مورد بانک‌های خصوصی اقداماتی را آغاز کرده که امیدواریم منجر به نتیجه شود.

همتی در حاشیه مجمع بانک مرکزی اظهار داشت: محورهای اصلی صحبت رییس‌جمهور در این جلسه ابراز رضایت از عملکرد بانک مرکزی بود، با وجود فشار دشمن و تحریم‌ها در شرایط سختی قرار داریم اما بانک مرکزی تلاش جدی به کار گرفت و بخش‌های مهمی از اهداف دشمن به نتیجه نرسید.

وی افزود: نکته دوم ثبات بازار پول و ارز بود که با وجود فشارها روند طبیعی خود را طی می‌کند، در بازار پول رشد نقدینگی و بقیه متغیرهای بانکی نشان از بهبود می‌دهد و کم شدن نسبت معوقات بانکی و کاهش اضافه برداشت بانک‌ها شاخص‌های مهمی است که در چند ماه گذشته با وجود اینکه شرایط سختی بود بهبود یافته است.

همتی با بیان اینکه رییس‌جمهور بر کنترل بیشتر تورم تاکید داشتند، گفت: بعد از شهریور روند رشد تورم کاهنده بوده ولی همچنان تورم داریم، در بهمن ماه به دلیل مسائلی که در مورد گوشت مرغ و گوشت گوسفند به وجود آمد به تورم فشار وارد شد و رشد داشتیم اما تاکید رییس‌جمهور این بود که بانک مرکزی برای مهار تورم در سال ۹۸ برنامه داشته باشد.

وی ادامه داد: در مورد رشد اقتصادی در سال ۹۸ نیز رییس‌جمهور بر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تاکید جدی داشتند و ما هم برنامه جدی داریم که نقدینگی را در اختیار واحدهایی که واقعا منجر به تولید شود قرار دهیم و از بانک‌ها خواستیم که این اقدام را در دستور کار قرار دهند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به بحث ثبات بازار ارز تصریح کرد: هدف اصلی تحریم این است که سیستم ارز و پول ملی را مورد هدف قرار دهد که در این زمینه موفقیت خوبی داشتیم، البته نرخی که اکنون در بازار است نرخ مورد قبول بانک مرکزی نیست اما فشارهای روانی و هزینه‌هایی که برای نقل و انتقال پول وجود دارد موجب شده که نرخ ارز بالا باشد ولی امیدواریم با تثبیت و تعدیل تدریجی به نقطه مطلوبی برسیم.

همتی یادآور شد: نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و موسسات مالی و فروش اموال مازاد بانک‌ها نیز مورد تاکید رییس‌جمهور بود که امیدواریم سال ۹۸ سال خوبی برای این موضوع باشد. وزیر امور اقتصادی و دارایی قول‌هایی درباره بانک‌های دولتی داده‌اند و بانک مرکزی در مورد بانک‌های خصوصی اقداماتی را آغاز کرده که امیدواریم منجر به نتیجه خوب شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم با پشتیبانی مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و سایر مسوولان بتوانیم کارهای بهتری را برای رفاه مردم انجام دهیم. وی خاطرنشان کرد: نمی‌گوییم وضع اقتصادی را بهتر کردیم بلکه تلاش کردیم که وضع بدتر نشود اما امیدواریم با این ثباتی که ایجاد شده به سمت بهبود وضعیت حرکت کنیم.

 

 

 

ارسال نظر