کاهش نرخ ارز و طلا با فرصت دوباره گروه اقدام مالی

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۲:۳۳:۵۸
کد خبر: ۱۴۰۰۹۶
کاهش نرخ ارز و طلا با فرصت دوباره گروه اقدام مالی

نرخ دلار به زیر 13 هزار تومان کاهش یافت

گروه بانک و بیمه|احسان شمشیری|

بازار سکه و ارز که بعد از تجربه 5 ماه اول سال و چند برابر شدن نرخ‌ها، در ماه‌های شهریور تا بهمن 97 تحت تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی و ستاد هماهنگی اقتصادی سران قوا، روندی با ثبات و آرام داشته است، در هفته‌های اخیر و به دنبال تاخیر در تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بار دیگر روند افزایشی به خود گرفته بود و تا ظهر روز پنج شنبه نرخ دلار به 13500 تومان و سکه تا 4 میلیون و 600 هزار تومان رسید. اما با اعلام خبر فرصت دوباره گروه اقدام مالی FATF به ایران برای چهارماه، از عصر پنج شنبه، نرخ دلار روبه کاهش گذاشت و دلار تا 13170 تومان کاهش یافت و در صرافی‌های مجاز و بانکی نیز زیر

13 هزار تومان ثبت شد.

به گزارش «تعادل»، براین اساس با کاهش نرخ دلار در روزهای پنج شنبه و جمعه و همچنین کاهش نرخ اونس جهانی طلا از 1347 دلار به 1324 دلار در روز

پنج‌شنبه، پیش بینی می‌شود که روز شنبه بازار ارز و طلا با روند کاهشی همراه باشد و اثر فرصت دوباره FATF و کاهش اونس جهانی روی طلا و ارز را شاهد باشیم. براین اساس برخی کارشناسان پیش بینی می‌کنند که نرخ دلار در محدوده کانال 13 هزار تومان و نرخ سکه در محدوده کانال 4 میلیون تومان باقی بماند.

در آخرین روز هفته گذشته، یورو با افزایش ۲۲۰ تومان، به کانال ۱۵ هزار تومان وارد شد تا نرخ ۱۵ هزار و 150 تومانی روی تابلوی صرافی‌های بانکی برای این ارز ثبت شود اما دلار همچنان دست‌ نخورده باقی‌ ماند تا بازارساز صراحتاً اعلام کند که فعلا تمایلی به گذر قیمت دلار از مرز ۱۳ هزار تومان ندارد و در صرافی‌های ملی و مجاز بانکی دلار 12970 تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، براساس قیمت‌های روز پنج شنبه نرخ اونس جهانی به 1347 دلار و نرخ دلار آزاد نقدی به قیمت 13500 تومان رسید و پس از آن تا 13170 تومان کاهش یافت. سامانه سنا نیز نرخ میانگین معاملات ارز را برای دلار 13 هزار و 295 تومان، یورو 15 هزار و 125 تومان، درهم 3 هزار و 624 تومان ، پوند 16 هزار و 925 تومان، یوآن 3624 تومان و لیرترکیه 2612 تومان اعلام کرد.

روز جمعه نیز نرخ اونس جهانی 1324 دلار و نرخ دلار نقدی آزاد 13170 تومان اعلام شده که نشان‌دهنده روند کاهشی نرخ طلا و سکه خواهد بود واحتمالا روز شنبه نرخ سکه وطلا با روند کاهشی نسبت به روز

پنج شنبه و هفته قبل همراه خواهد شد.

همچنین روز پنج‌شنبه دوم اسفند قیمت سکه طرح جدید بهار آزادی در بازار آزاد تهران بین 4 میلیون و 600 هزار تا ۴ میلیون و ۵۶۲ هزار تومان داد و ستد شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۱۵ هزار تومان معامله شد. هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی ۱347 دلار و ۲۶ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۲۵ هزار و ۸۳۰تومان شد.

روز جمعه نیز نرخ فردایی دلار 12860 تومان اعلام شد. نرخ مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 778 هزار تومان، گرم 18 عیار 422 هزار تومان، سکه 4 میلیون و 565 هزار تومان، اعلام شده است که نشان‌دهنده کاهش نرخ‌ها در روز جمعه نسبت به روز پنج‌شنبه است.

  انتقاد دوباره همتی به مصوبات دولت

در این رابطه رییس کل بانک مرکزی دلیل ناآرامی بازار ارز در روزهای گذشته را مصوبه آزادی ورود ده‌ها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان در شرایط تحریم دانست و گفت: این موضوع تقاضا در هرات و سلیمانیه را افزایش داده است. عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: طی سه روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات همراه با رشد نرخ ارز بود؛ در حالی که از اوایل هفته، با مجوز صادره به آن بخش از صادرکنندگانی که در خصوص نحوه بازگرداندن ارز خود به چرخه اقتصادی عملکرد خوبی داشته‌اند، قاعدتا بایستی شاهد عرضه بیشتر ارز و کاهش نرخ آن می‌بودیم. چرا اینگونه شد؟یک دلیل برمی‌گردد به مصوبه آزادی ورود ده‌ها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان. در شرایط تحریم و محدودیت‌های ارزی، این دسته از تصمیمات، واردات اجناس غیر ضرور در موقعیت زمانی تحریم را افزایش داده و قطعا موجب افزایش تقاضای ارز در سلیمانیه، دوبی و هرات و متعاقبا در بازار ایران شده است.

از هیات محترم وزیران با فوریت تجدیدنظر در این مصوبه را خواهم خواست. باید روش دیگری برای این کار یافت. امروز ثبات بازار ارز برای کشور امری بسیار ضروری است. البته عامل مهم روانی اجلاس FATF هم مزید بر علت شده است که البته، اطلاعات دریافتی حاکی است در این مقطع نیز احتمال تمدید تعلیق زیاد است.

   نوسان ارزی به حداقل رسید

این در حالی است که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، معتقد است: با رویکردی که بانک مرکزی

در پیش گرفت نوسان ارزی به حداقل رسیده است.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به عدم توزیع مناسب کالاهای اساسی که ارز دولتی به آنها اختصاص یافته است، گفت: شوک ارزی همانند یک زلزله است و یکی از پیامدهای آن در ماه‌های اولیه این بوده که نظم و روش فرآیندهای تولید و واردات کالا و مواد اولیه را

به هم می‌ریزد.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با تغییرات نرخ ارز تولیدکننده و واردکننده بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند که کالا باید با چه قیمتی وارد کشور شود، لذا زمانی که قیمت ارز به یک منطق دست یافته و ثبات ایجاد می‌شود، این ثبات به صورت اتوماتیک با حرکت در مسیر جریان تولید، کسری‌ها را جبران می‌کند.

وی با بیان اینکه نوسان ارزی زمانی نگران‌کننده می‌شود که طی دو ماه قیمت دلار یک‌باره افزایش یابد، ادامه داد: با روش و رویکردی که بانک مرکزی پیش گرفته نوسان‌ها را به حداقل ممکن رسانده است، لذا هرچه نوسان کمتر شده و به یک خط مستقیم تبدیل شود بازار کالاها، خود را با شرایط کنونی منطبق کرده و کسری‌ها را پوشش می‌دهد.عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه با تاکید بر اینکه مردم نباید نگران تامین کالاها در کشور باشند، اظهار داشت: دولت برنامه‌ریزی‌هایی برای کنترل و تنظیم بازار شب عید داشته که گزارش آن را به مجلس ارایه کرده لذا مردم نباید نگران تامین کالا در شب عید باشند.نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه دولت باید بر روی قیمت کالاها تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی نظارت کند، افزود: کمیسیون اقتصادی جلساتی با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها برای تنظیم بازار برگزار کرده که گزارش جمع‌بندی نظارت بر بازار شب عید در حوزه کالاهای اساسی و غیراساسی و همچنین راهکارهای آن در صحن علنی ارایه می‌شود.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید سامانه‌های اطلاعاتی براساس قانون برنامه ششم توسعه ایجاد شود تا از زمان واردات محصولات تا نحوه توزیع و مصرف زیر ذره بین قرار گیرد.

   رابطه کارگزاری با ۴ کشور

در ارتباط با و ضعیت مبادلات پولی و مالی کارشناسان معتقدند: در حالی دولت امریکا تلاش دارد تا تمامی گلوگاه‌های مالی اقتصاد ایران را بفشارد که نظام بانکی راهکارهای خلاقانه‌ای را برای دور زدن تحریم در نظر گرفته و حتی همچنان از شبکه سوئیفت استفاده می‌کند.اگرچه ایالات متحده امریکا تلاش دارد تا تحت قالب شبکه بین‌المللی مراودات مالی خود یعنی سوئیفت، تمامی راه‌های دسترسی مالی با بانک‌های کوچک و بزرگ دنیا را در مقابل ایران مسدود کند، اما جریان نقل و انتقالات مالی هر چند دشوار، اما در حال انجام است و شریان‌های حیاتی نظام بانکی ایران همچنان خون را به زیرمجموعه‌های خود می‌رسانند.

در این میان، بانک‌های ایران راهکارهای خلاقانه‌ای را برای دور زدن تحریم‌ها در نظر گرفته‌اند که بتوانند سرویس‌دهی به تجار و بازرگانی و شرکت‌های دولتی و غیردولتی ایران را برای تامین نیازهای کالایی و تکنولوژیکی را همچنان صورت داده و امور مرتبط با نقل و انتقالات مالی را همچنان زنده نگاه دارند.

یک مقام مسوول در نظام بانکی در گفت‌وگو با مهر، گفت: اکنون حتی دسترسی بانک‌های ایرانی به شبکه سوئیفت نیز برقرار است و اکنون نقل و انتقالات در قالب آن نیز انجام می‌شود؛ اما این تمام دسترسی بانک‌های ایرانی به شبکه مالی بین‌المللی نیست و اکنون حتی راهکارهایی در نظر گرفته شده که راه‌های جذاب‌تری نسبت به استفاده از سوئیفت برای نقل و انتقالات مالی ایران در حال پیاده‌سازی است.

وی افزود: ما در مورد تحریم نظام بانکی با وجود همه مشکلات و چالش‌هایی که پیش روی بانک‌های ایرانی قرار دارد، اما یک گام جلوتر از تحریم‌کنندگان هستیم و همین امر منجر به این شده که تجار و بازرگانان ایرانی در قالب یک شبکه مویرگی بتوانند نیازهای مالی خود را تامین کنند.این مقام مسوول در نظام بانکی گفت: هم‌اکنون رابطه کارگزاری با ۴ کشور مهم دنیا همچنان برقرار است و از طریق آن، خدمات رسانی به متقاضیان واردات انجام می‌شود؛ به نحوی که در کشورهای چین، هند، ترکیه و ایتالیا، کار کاملا در حال انجام و روابط کارگزاری برقرار است و کار با ارزهای یوان، یورو، روپیه و لیر قابلیت اجرایی دارد.

وی اظهار داشت: در کنار این، نظام بانکی با تدابیر در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی، شرایطی را فراهم کرده تا شریان نقل و انتقالات مالی در ایران همچنان برقرار باشد و بتوان تحریم‌های نظام بانکی را دور زد، به هر حال هر قدر که تحریم‌ها سخت‌تر می‌شود، خبرگان نظام بانکی راهکارهای خلاقانه‌ای را برای دور زدن تحریم بانکی دارند که با به کار گرفتن آنها شاید هزینه‌های مالی بالاتر رود، اما به هر حال کار متوقف نمی‌شود.

  قیمت طلا به بالاترین رقم ۱۰ ماه اخیر رسید

از سوی دیگر، قیمت طلا به دلیل امیدها برای توافق تجاری چین و امریکا به بالاترین رقم خود از ماه آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی به بعد رسید.به گزارش راشاتودی، قیمت طلا در دو روز گذشته به دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران برای مذاکرات تجاری میان پکن-واشنگتن و گمانه زنی بر سر افزایش احتمالی نرخ بهره در سال جاری میلادی به بالاترین رقم خود از آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی به بعد رسید.

در همین حال قیمت طلا برای تحویل در ماه آوریل در بورس کامکس با ۰.۲ درصد افزایش به یک هزار و ۳۴۷ دلار و یک سنت در هر اونس رسید که لحظاتی قبل از آن به یک‌هزار و ۳۴۹ دلار و ۸۰ سنت هم رسیده بود.

قراردادهای طلا با ۱.۷ درصد افزایش به رکورد بالاترین حجم معاملات از نوزدهم آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی به بعد نزدیک شد. همچنین معاملات آتی نقره هم با ۱.۳ درصد رشد به ۱۶.۱۷۷ دلار در هر اونس رسید که در اوایل هفته هم ۱.۴ درصد افزایش پیدا کرده بود و پالادیم هم به بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ دلار در هر اونس رسید که برای اولین‌بار به این سطح قیمت رسید؛ ضمن اینکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون هم ۱۷ درصد جهش نشان می‌دهد.بر پایه این گزارش، ارزش دلار امریکا قبل از آنکه فدرال رزرو چراغ سبز را برای افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی بدهد، در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان سیر نزولی پیدا کرد. بطور سنتی کاهش ارزش دلار، افزایش قیمت معاملات آتی طلا را به دنبال دارد و با کاهش ارزش طلا، سرمایه‌گذاران بر روی ارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند.در حال حاضر سرمایه‌گذاران نسبت به نتایج مذاکرات تجاری چین-امریکا که می‌تواند تقاضا برای ارز بازارهای نوظهور را افزایش دهد و به دلار فشار بیاورد و در نتیجه به افزایش قیمت طلا بیانجامد، خوش‌بین هستند.به گفته برخی از کارشناسان، امیدها برای توافق تجاری میان امریکا و چین در حال افزایش قیمت طلا است؛ ضمن اینکه کاهش جزیی دلار هم مزید بر علت شده است.

  مراقب طلای دست دوم و قسطی باشید

همچنین در ارتباط با کلاه‌برداری‌های جدید در خرید و فروش طلا، نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: هرگونه معامله طلا و خرید و فروش جواهر و سکه، در فضای مجازی غیرقانونی است.

مسعود یزدانی، آگاهی و اطلاع مردم از قوانین و مقررات صنفی، برای جلوگیری از ضرر احتمالی در معاملات طلا و جواهر را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: حجم گسترده شاکیان و پرونده‌های اختلافی در این صنف از نبود آگاهی و طمع خریداران نشأت گرفته است.

وی با بیان اینکه همه اقدامات و پیگیری‌های اتحادیه طلا و جواهر در جهت حفظ حقوق مردم و اعضای صنفی این اتحادیه است، گفت: از نظر اتحادیه هرگونه معاملات طلا اعم از مصنوعات طلا، سکه و جواهر در فضای مجازی ممنوع بوده و از مردم درخواست داریم تا زمان ایجاد بسترهای لازم برای اینگونه معاملات، از خرید و فروش این مصنوعات و مسکوکات به صورت اینترنتی خودداری و حتما مصنوعات طلا را فیزیکی خریداری کنند.

یزدانی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در رابطه با طلای ثامن افزود: خریداران سکه حتما از واحدهای دارای جواز سکه‌فروشی که دارای هلوگرام اتحادیه هستند، خرید و دقت کنند که پلمب سکه با واحد صنفی یکی بوده و از خرید سکه از افراد متفرقه یا دیگر رسته‌های این صنف جدا خودداری کنند.

وی در ادامه به مردم اکیداً توصیه کرد که از خرید طلای دست دوم و طلای قسطی اجتناب کنند که این دو مورد تبعات و پیامدهایی را برای خریداران ایجاد می‌کند که باعث متضرر شدن آنان و کل صنف می‌شود و متأسفانه با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، این موارد بیش از بقیه مشاهده شده است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، ­ تقاضای مردم برای خرید طلای آب شده را یکی دیگر از مشکلات اخیر این صنف عنوان کرد و افزود: به مردم توصیه می‌کنیم که به سمت خرید طلای آب‌شده یا شمش طلا نروند، چرا که در اکثر موارد با بحث تخصصی و عیار آن آشنایی نداشته و موجب ضررشان می‌شود. از همکاران هم درخواست کرده‌ایم که فقط به اعضای صنفی طلای آب‌شده عرضه کنند. در همین راستا مردم می‌توانند از مصنوعات طلای کم اجرت که هم مقرون به صرفه و هم دارای کد استاندارد و کد شناسایی است برای خرید طلا استفاده کنند.وی در مورد سایت‌هایی که به اسم سایت اتحادیه در صنف طلا و جواهر اطلاع‌رسانی و تبلیغ می‌کنند نیز گفت: مردم به هر سایت اینترنتی در زمینه طلا اعتماد نکنند و تاکید می‌کنم اتحادیه صنف طلا و جواهر هیچ مجوزی برای خرید و فروش طلا و جواهر به هیچ سایتی نداده و هر فردی که در این رابطه چنین ادعایی کند کذب محض است و قطعا تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

یزدانی در پایان از همه خریداران طلا، جواهر، نقره و سکه خواست با دقت و رعایت موارد قانونی اقدام به خرید کنند و در معاملات خود از موضوعاتی که از آن اطلاع ندارند با مشورت از اتحادیه یا افراد مورد وثوق و مورد اعتماد صنفی خرید کنند.

 

 

ارسال نظر