ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی در دانشگاه خاتم برگزار ‌شد

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۰۱۴
ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی در دانشگاه خاتم برگزار ‌شد

 ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور با موضوع «رسالت انجمن‌های علمی در تبیین مسائل راهبردی کشور»، با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ 30 بهمن 1397 در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد، در این همایش در خصوص رسالت انجمن‌های علمی در تدوین راهبردهای کشور و موضوعات علمی مرتبط با فعالیت انجمن‌های مختلف بحث و گفت‌وگو شد. همچنین ضمن قرائت تفاهم‌نامه فی‌مابین شورای انجمن‌های علمی ایران و کمیسیون انجمن‌های علمی، از انجمن‌های علمی برتر تقدیر بi عمل آمد.

دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در اختتامیه ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور ضمن بیان این مطلب که ارتقای سطح استقلال و اقتدار ملی کشور در مواجهه با مسائل جهانی و منطقه‌ای یکی از مسائل اصلی کشور است گفت: همزمانی این نشست با آغاز پنجمین دهه عمر انقلاب‌اسلامی و گام دوم اعلام‌شده از سوی رهبر انقلاب برای اینکه در دهه جدید چه مسائل راهبردی باید در دستور کار باشد را به فال نیک می‌گیریم. وی بار اصلی این کار را بر دوش مراکز علمی کشور دانست و ادامه داد: این مراکز علمی نقش مهمی دارند و امیدوارم به نحو مطلوبی کمک کنند تا در دهه پیش رو وضعیت بهتری داشته‌باشیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در زمان حاضر افزایش ظرفیت ملی کشور برای توسعه لازم است. ظرفیت ملی باید به کار گرفته شود تا نیازهای اصلی و ضروری جامعه رصد شود چون در مقطعی هستیم که اندیشمندان، صاحبنظران و گروه‌های مرجع باید بر نیازهای اصلی کشور تمرکز داشته باشند. وی اعتماد همگانی، امید به آینده و سرمایه اجتماعی را از نیازهای جامعه برشمرد و تصریح کرد: در مقطع فعلی مهم‌ترین راهکار برای برون‌رفت از مشکلات فعلی جامعه سرمایه اجتماعی است و تقریبا نقطه کانونی آن همین محافل علمی است. نخبگان کشور می‌توانند نقش اصلی در ترمیم سرمایه‌های اجتماعی ایفا کنند.

معاون اول رییس‌جمهوری، ارتقای سطح تفاهم و گفت‌وگوی سیاسی ملی را دومین نیاز کشورعنوان و تصریح کرد: جامعه‌ای که از بیرون مورد دشمنی قرار می‌گیرد، مسائل داخلی را عمده نمی‌بیند و به دنبال راهکارها برای رفع اختلافات با گفت‌وگو است و نمی‌گذارد اختلافات قدیمی ادامه یابد، تا جامعه به سمت وحدت برود.

جهانگیری آخرین مساله و چالش‌های جدی را مسائل اقتصادی دانست و تأکید کرد: باید بر این مساله غلبه کنیم. بخشی از این چالش‌ها در گام دوم رهبر انقلاب آمده است.

وی با اشاره به خصوصی‌سازی در کشور ادامه داد: اگر خصوصی‌سازی انجام می‌شود، می‌گویند فساد شده و اگر انجام نشود می‌گویند دولت همه امور را در دست گرفته است. این ساختار دولتی باید کوچک شود یا اتکاء به نفت، یکی از ساختارهای اصلی مشکل‌زا باید از بین برود. چون امروز امریکایی‌ها می‌خواهند از طریق همین مساله نفت فشار سختی بر ما وارد کنند و می‌دانند اقتصاد ما متکی به نفت است.

وی گفت: بخش خصوصی ما آنقدر توانمند نیست که بار اصلی اقتصاد را بر دوش بکشد این بخش باید توانمند‌سازی شود و بودجه دولت هم نامتوازن است بطوری که هزینه‌های آن بسیار زیاد و درآمدهایش محدود است.

به گفته وی، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، محیط زیست، بحث آب که امروز به مساله جدی کشور تبدیل شده از دیگر چالش‌ها و مسائل جامعه است.

همچنین دکتر مجید قاسمی رییس شورای انجمن‌های علمی با اشاره به هدف برگزاری همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور گفت: در این همایش به رسالت انجمن‌های علمی در تدوین راهبردهای کشور پرداخته شد و بحث اصلی آن بود که ذخیره مهم و گرانبهایی که حاصل زحمات چندین ساله علما و دانشمندان و اندیشمندان رشته‌های مختلف کشور است، چگونه می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها موثر باشد و خواسته‌های مردم را به‌صورت علمی و عملی به گوش بزرگان سیاست‌گذار در سطح دولت و حاکمیت برساند.

 

 

ارسال نظر