اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۷۷۵

تشدید انسداد حساب‌های با گردش‌ بدون حساب و کتاب

یک مقام مسوول در بانک مرکزی، از آغاز انسداد حساب‌های بانکی با گردش مالی بدون حساب و کتاب خبر داد و گفت: دستگاه‌های کارتخوانی که کارت‌های ایرانی را می‌پذیرند در کوچه‌های استانبول فعال هستند.

یک مقام مسوول در بانک مرکزی در گفت‌وگو با مهر از تشدید انسداد حساب‌های بانکی با گردش مالی بدون حساب و کتاب خبر داد و گفت: بانک مرکزی با دقت مشغول رصد حساب‌های بانکی است و بر این اساس، حساب‌های بانکی با گردش مالی بدون حساب و کتاب و مشکوک، در حال مسدود شدن است.

وی افزود: بانک مرکزی به هیچ عنوان از موضع خود نسبت به انسداد حساب شرکت‌هایی که گردش مالی مشکوک دارند، عقب‌نشینی نخواهد کرد؛ چراکه باید منشأ پول کاملا مشخص بوده و افرادی که بدون حساب و کتاب واریزی و برداشت دارند، پاسخگوی عملیات بانکی مشکوک خود باشند.

این مقام مسوول از ادامه روند برخورد با دستگاه‌های کارتخوان فعال در خارج از کشور خبر داد و تصریح کرد: طبق قانون، دستگاه‌های کارتخوان تنها باید در داخل ایران فعال باشند و وقتی مشاهده می‌شود که خلاف این روند قانونی، کارتخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید کارتخوان را مسدود کرد؛ این در حالی است که هنوز هم در کوچه و پس کوچه‌های استانبول و آنتالیا، کارتخوان‌هایی فعالیت دارند که کارت‌های ایرانی را قبول می‌کنند وبانک مرکزی به‌شدت با این روند مخالف است. وی اظهار داشت: این در حالی است که با همین دستگاه‌های pos غیرقانونی، برخی صرافی‌های غیرمجاز از هفت شب تا سه صبح، اقدام به معامله پول می‌کردند که باید از رده خارج می‌شدند و بانک مرکزی در انجام آن، مصمم است.

درخواست پذیرش ضمانتنامه‌های بانکی در عراق

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با استقبال ازتوافق اخیر بانکی ایران و عراق تاکید کرد که ما خواستار آن هستیم تا بانک مرکزی توافقی در زمینه پذیرش ضمانتنامه‌های بانک‌های ایرانی نیز با این کشور داشته باشد.

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با ایبِنا درباره توافقات اخیر بانکی ایران و عراق گفت: این توافق بسیار می‌تواند بر صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق موثر باشد. وی با بیان اینکه ۹۵ درصد از درآمد ارزی دولت عراق ناشی از صادرات نفت است، افزود: دولت عراق تا سالانه ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت پذیرش خدمات فنی و مهندسی دارد و این در حالی است که ظرفیت صادراتی شرکت‌های ایرانی در این زمینه حدود ۳۴ میلیارد دلار است.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در حال حاضر صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به عراق حدود یک میلیارد دلار است که بسیاری از پروژه‌های آن به دلیل عدم پذیرش ضمانتنامه‌های بانک‌های ایرانی متوقف شده است.

انصاری با ابزار خرسندی از توافقات اخیر بانکی ایران و عراق که در سفر عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی به بغداد حاصل شد، افزود: ما امیدوار هستیم که بانک مرکزی از شرکت‌های ایرانی حمایت کرده و توافقاتی با عراق در زمینه پذیرش ضمانتنامه بانک‌های ایرانی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از روزی که داعش در عراق اقدامات تروریستی خود را آغاز کرد، دولت این کشور تمام پروژه‌هایش را تعطیل و تمام بودجه‌اش را صرف مبارزه با این گروه کرد و امروز نیز که داعش از بین رفته، دولت این کشور بعضا با بی‌اعتنایی با شرکت‌های ایرانی برخورد می‌کند.

حذف کارت‌های پلاستیکی و رشد تراکنش‌های موبایل

یک پژوهشگر بانکداری الکترونیک درباره روند صنعت پرداخت در ایران گفت: با رشد فناوری‌های جدید و فین‌تک‌ها، پرداخت‌های نوین باعث افزایش تراکنش‌های موبایل‌محور و حذف کارت‌های پلاستیکی خواهند شد

برت کینگ؛ کارشناس و پژوهشگر بانکداری الکترونیک در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به پارادیم شیفت صنعت بانکی با حضور فناوری‌های دیجیتالی گفت: دیجیتالی شدن در حال تغییر تمامی امکانات و مسائل زیرساختی در تمامی حوزه‌ها است؛ بر اساس گزارش بانک HSBC دیجیتالی شدن در حال تغییر فرایندها و اکوسیستم کسب و کارهای بانکی و مالی است و باید این مساله به صورت جدی توسط بازگیران پیگیری شود، چرا که غفلت از این تحول به معنای از دست رفتن کسب و کار آنها خواهد بود. این پژوهشگر با بیان اینکه فناوری‌های جدید نقش مهمی در تغییرات آینده خواهد داشت، افزود: اعتقاد دارم روند بررسی دیجیتالی شدن نشان می‌دهد ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا تحولی در تمامی صنایع ایجاد خواهد کرد برت کینگ با بیان اینکه باید به سمت مشاغل جدید و نیروی کار متخصص حرکت شود و این مساله در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تکنوزی جایگزین نیروی انسانی شده و همین مساله باعث شده تا تعداد زیادی از کار بیکار شوند و به تکنولوژی حس نفرت به وجود بیاید که البته مشاغل جدیدی نیز ایجاد شده که برای بهره‌گیری از آن باید نیروی کار متخصص آموزش داده شود. این پژوهشگر صنعت بانکداری الکترونیک درباره پیدایش خدمات مالی جدید با حضور فین‌تک‌ها گفت: محصولات و خدمات فیزیکی و سنتی بانک‌ها با پیدایش فناوری‌های جدید در حال جایگزینی با خدمات جدید است و فین‌تک‌ها به عنوان بازیگزان جدید در این تحول نقش مهمی دارند؛ در صنعت بانکداری موقعیت مشتریان ارزشمند به شمار می‌رود و به آن توجه ویژه می‌شود.

 

ارسال نظر