رژه نماگران در سنگلاخ معاملاتی

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۰۰:۵۲:۵۳
کد خبر: ۱۳۹۷۰۱

گروه بورس| روز گذشته شاخص کل بورس در حالی با 196 واحد ریزش به کار خود پایان داد که در ساعات ابتدایی بازار روند رو به رشد را آغاز کرده بود اما در ساعت انتهایی روند آن نزولی شد و در نهایت در نقطه 157 هزار و 113 واحدی توقف کرد. جزییات داد و ستدهای بازار سهام بر اساس آمارهای ثبت شده نشان می‌دهد که در روز شنبه، اکثر شاخص‌های بورس با ریزش دسته جمعی مواجه شدند بطوری که شاخص کل با (۱۹۶) واحد افت معادل (۰.۱۳) درصد به ۱۵۷ هزار ۳۱۱ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۵۷) واحد کاهش معادل (۰.۱۳) درصد به ۴۵ هزار ۵۳۸ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۲۳) واحد افت معادل (۰.۰۸) درصد به ۲۹ هزار و ۶۹۳ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۱۶) واحد کاهش، معادل (۰.۰۸) درصد به ۲۰ هزار و ۸۶۲ واحد رسید. از سویی دیگر جزییات داد و ستدهای روز شنبه مشخص می‌کند که ۴ نماد «کچاد با (۸۹) واحد، کگل با (۸۷) واحد، مبین با (۷۴) واحد و فارس با (۶۴) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را در ریزش شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی بازار سهام روز قبل مشخص می‌کند که پایان اولین روز معاملاتی بورس در هفته جاری، در ۵۲۷ هزار و ۲۸۷ نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۳۴۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۵۹۹ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان رسید.

  فرابورس در مسیر رشد

 در روز شنبه 27 بهمن‌ماه 97 شاخص کل فرابورس ایران ضمن تجربه افزایش 12 واحدی، در پایان معاملات در ارتفاع 1948 واحدی ایستاد که نماد‌ «ذوب» با بیش از 4 واحد تاثیر مثبت بر آیفکس بیشترین تاثیر را بر رشد این نماگر بر جای گذاشت.

همچنین نماد‌های «دماوند»، «میدکو» و «زاگرس» نیز در مجموع با اهرم مثبت و بیش از 5 واحدی پس از نماد «ذوب» مثبت‌ترین اهرم‌ها در رشد دیروز آیفکس محسوب می‌شوند. ادامه رصد نماد‌های فرابورسی حاکی از ثبت بیشترین افزایش قیمت روزانه برای نماد «غپآذر» و بیشترین کاهش قیمت برای نماد «کی بی‌سی» و لقب گرفتن سه نماد «ذوب»، «زدشت» و «سمگا» به عنوان پُربیننده‌ترین‌ نماد‌ها در معاملات روز قبل است.

در ادامه، در بازار سهام فرابورس در روز قبل، 320 میلیون سهم به ارزش 825 میلیارد ریال در مجموع دو بازار اول و دوم معامله شد که نماد «ذوب» با حجم معاملات 120 میلیون سهمی به ارزش 168 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این دو بازار به خود اختصاص داد. همچنین بازار پایه در روز گذشته میزبان داد‌و‌ستد 350 میلیون سهم به ارزش 804 میلیارد ریال بود. از طرف دیگر در بازار ابزار‌های نوین مالی (شامل معاملات اوراق تسهیلات مسکن، اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) 26 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 830 میلیارد ریال میان معامله‌گران دست‌به دست شد که نماد «اخزا709» با معاملاتی به ارزش بیش از 260 میلیارد ریال از نظر ارزش معاملاتی در این بازار صدر‌نشین شد.

در نهایت، با جابه‌جایی بیش از 697 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 459 میلیارد و 116 میلیون ریال در مجموع بازار‌ها و ثبت 101 هزار و 816 نوبت معاملاتی، معاملات نخستین روز از آخرین هفته معاملاتی بهمن 97 در فرابورس به پایان رسید.

 

 

ارسال نظر