پیش بینی کاهش نرخ دلار با افزایش عرضه ارز صادرکنندگان

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۶۱۲
پیش بینی کاهش نرخ دلار با افزایش عرضه ارز صادرکنندگان

کاهش قیمت اسکناس دلار در هفته‌های آینده

گروه بانک وبیمه|احسان شمشیری|

در پی دستورالعمل بانک مرکزی برای تشویق صادرکنندگانی که تاکنون با ارایه ارز ناشی از صادرات خود در سامانه نیما به واردات کالاها و خدمات موردنیاز کشور کمک کرده‌اند، یک منبع آگاه در بانک مرکزی به ایسنا اعلام کرد که براساس برآورد انجام شده، این تصمیم بانک مرکزی موجب ورود حداقل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز اضافی در اسفندماه به چرخه اقتصاد خواهد شد.

به گزارش «تعادل»، بانک مرکزی در راستای تشویق صادرکنندگانی که مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کرده‌اند، نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات را مصوب کرد.

در همین رابطه یک منبع آگاه در اداره صادرات بانک مرکزی گفت: بخشی از این یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به صورت اسکناس و حواله در صرافی‌ها عرضه می‌شود و بخشی دیگر به واردات خودشان یا دیگران در مقابل صادرات اختصاص می‌یابد.

وی همچنین از تهیه لیستی از صادرکنندگان خبر داد که هیچ پاسخی به پیگیری‌های بانک مرکزی نداده‌اند و به زودی به مرجع قضایی ارایه خواهد شد.

  نرخ طلا و ارز

 قیمت ارز و طلا در هفته‌های اخیر روند افزایشی به خود گرفت و در اواخر هفته گذشته نیز روند باثباتی را طی کرد که ناشی از اعمال سیاست‌های جدید بانک مرکزی است و برخی فعالان بازار معتقدند که با رسیدن به روزهای آخر سال در صورتی که با افزایش عرضه اسکناس دلار از سوی صادر‌کنندگان مواجه باشیم می‌توانیم شاهد کاهش نرخ

دلار باشیم.

به گزارش «تعادل»، بر اساس قیمت‌های روز پنج شنبه سامانه سنا نرخ دلار 12 هزار و 61 تومان، یورو 13 هزار و 974 تومان، پوند 15 هزار و 651 تومان، یوان 1هزار و 826 تومان و درهم 3 هزار و 316 تومان، لیر ترکیه 2412 تومان اعلام شد. همچنین نرخ فروش هر اسکناس دلار امریکا روز پنجشنبه در صرافی‌های مجاز ۱۱۸۵۰ تومان بود و نرخ خرید هر دلار امریکا نیز ۱۱۷۵۰ تومان اعلام شد.

در جریان معاملات بازار طلا در روز پنج شنبه ۲۴ بهمن ۹۷، نیز با اعلام اونس جهانی 1316 دلار، و نرخ دلار بازار آزاد 12180 تومان، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۳00 هزار تومان، طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷۵۵ هزار تومان معامله شد . همچنین در ساعات صبح، هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۱۲ دلار و ۷۷ سنت، مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 640 هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۸۱ هزار و ۸۲۶ تومان داد و ستد شد.

عصر روز جمعه نیز اونس جهانی به 1319 دلار رسید که پیش بینی می‌شود با این روند، روی افزایش نرخ طلا و سکه نیز اثرگذار باشد.

کارشناسان و فعالان بازار معتقدند: بانک مرکزی با ارایه مشوق‌هایی به صادرکنندگان، راه را برای فروش اسکناس دلار و یورو به صرافی‌ها باز گذاشته و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با افزایش عرضه طی روزهای آینده، قیمت در بازار تعدیل شود.

حرکت هدفمند بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات اگرچه در برخی موارد با سختی‌هایی برای صادرکنندگان همراه بوده اما نشان می‌دهد که سیاست‌گذار ارزی کشور، در حوزه مدیریت تمامی منابع ارزی مصمم است و با اعتقادی که صادرکنندگان شناسنامه‌دار نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات دارند، تلاش می‌کند تا کمتر به ذخایر ارزی کشور دست‌اندازی کرده و بیشتر بر روی مدیریت منابع تمرکز داشته باشد.

    مکانیزم بانک مرکزی

برای کنترل قیمت دلار در بازار

از ابتدای امسال که مدیریت بازار ارز، با چالش‌های جدی مواجه شد، اقداماتی در حوزه مدیریت بازار ارز صورت گرفت که بعضا متضاد و متناقض با هم بود و کار را به جایی رساند که فعالان اقتصادی حداقل در نیمه اول امسال، با صدور ۳۰ بخشنامه ضد و نقیض در حوزه ارز و تجارت خارجی مواجه شدند که البته این روند خوشبختانه در نیمه دوم سال جاری، تقریبا متوقف شد و اکنون بازار هم به ثبات نسبی رسیده است.

اما در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات، رییس کل بانک مرکزی شخصا وارد عمل شده و بر این باور است که اگر صادرکننده‌ای، از امکانات کشور برای تولید یک کالای صادراتی بهره‌مند می‌شود، حتما باید ارز حاصل از صادرات خود را هم به اقتصاد ایران بازگرداند و بنابراین در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که از زمان روی کار آمدن خود به عنوان سکاندار بانک مرکزی، صادر کرده است همواره تاکید بر این داشته که ارز حاصل از صادرات باید حتما به کشور برگردد و اگر صادراتی ارزآور نیست، باید متوقف شود و انجام آن به نفع کشور نیست.

حال هم در آخرین روز هفته جاری، بخشنامه جدیدی ابلاغ شده است که بر مبنای آن، مشوق‌هایی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان در نظر گرفته شده و هر صادرکننده‌ای که ارز بیشتری به چرخه اقتصادی تحویل داده است، طبق جدول تعیین شده از سوی بانک مرکزی مشوق بیشتری دریافت می‌کند و در نهایت، فرصتی در اختیار صادرکنندگان قرار داده شده که تا پایان سال ۹۷، بتوانند از این مشوق‌ها بهره‌مند شوند.

اما نکته حائز اهمیت این بخشنامه، نوع نگاهی است که بانک مرکزی به صادرکنندگانی داشته است که تاکنون ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برنگردانده‌اند و باید مجازات این عملکرد خود را هم ببینند. اما به هر حال بانک مرکزی از ارایه این مشوق‌ها به صادرکنندگان، هدفی را دنبال می‌کند که آن عرضه ارز بیشتر به بازار و تامین نیازهای کشور برای خریدهای خارجی است که جزو اولویت‌های کشور به شمار می‌رود.

  هدف از ارایه مشوق‌های جدید به صادرکنندگان

بانک مرکزی این بخشنامه را صادر کرده تا بتواند مدیریت بیشتری بر منابع ارزی صادرکنندگان داشته باشد و البته هدف این بخشنامه، عمدتا صادرکنندگان مقیاس بزرگ است؛ چراکه بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی، صادرکنندگان کوچک مقیاس به دلیل مشوقی که از بانک مرکزی به منظور عدم ارایه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما دارند، می‌توانند ارز را به صرافی‌ها بفروشند.

به نظر می‌رسد که بانک مرکزی با مشوقی که در این بخشنامه اخیر خود به صادرکنندگان مقیاس بزرگ ارایه داده است، ارایه اسکناس بیشتر به بازار ارز را دنبال می‌کند تا بتواند بخشی از تقاضاهای موثر در بازار را به خصوص در ایام پایانی سال که تقاضا برای سفرهای خارجی افزایش می‌یابد، پوشش دهد.

با این سیاست بانک مرکزی، ورودی اسکناس افزایش یافته و بنابراین قیمت در بازار رو به کاهش خواهد گذاشت.

  کاهش قیمت اسکناس دلار در هفته‌های آینده

در این رابطه محمدلاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی درگفت‌وگو با مهر گفت: در بخشنامه جدید با توجه به اینکه بانک مرکزی تا آخر امسال را مبنای عمل قرار داده، هدف این است که عرضه ارز صادراتی، هم بتواند تقاضاهای داخل نیما را پاسخ دهد و هم بخشی از آن، به صرافی‌ها رفته و ورودی اسکناس به آنها را افزایش دهد؛ به این ترتیب فضایی فراهم شده تا صادرکنندگان بتوانند ارز حاصل از صادرات را در بازار ارایه کنند تا قیمت اسکناس هم کاهش یابد. وی افزود: هر دو هدف بانک مرکزی در این بخشنامه، در حوزه تنظیم و تعدیل نرخ اسکناس در بازار است؛ ولی به نظر می‌رسد این بخشنامه بیشتر برای صادرکنندگان بزرگ می‌تواند جذابیت داشته باشد؛ چراکه این مشوق‌ها برای آنها تعریف شده است؛ ضمن اینکه این بخشنامه برای صادرکنندگانی که مواد اولیه خود را با ارز نیمایی تهیه کرده‌اند مشوق خوبی است؛ ولی برای افرادی که صادرکننده بزرگ بوده و ارز مورد نیاز آنها با ارز غیرنیمایی و بازار آزاد تهیه شده است، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی باید سیاست خود را برای رساندن ارز نیمایی و بازار آزاد به نقطه سر به سر و معقولی که عملا دو نرخ حذف شود، قرار دهد و فاصله‌ای که بین ارز آزاد و نیمایی وجود دارد که باعث شده تعادل بازار را به هم بزند، از میان بردارد و به نوعی مدیریت کند که دو نرخ بتواند به یک نرخ تبدیل شود

  یک توصیه به سرمایه‌گذاران بازار طلا

در ارتباط با وضعیت بازارهای مالی جهان نیز یک تحلیلگر برجسته موسسه اسپروت بر این باور است که سرمایه‌گذاران باید برای مواجهه با نوسانات شدید ناشی از بحران بدهی جهان، توجه بیشتری به بازار طلا داشته باشند.

به گزارش کیتکو نیوز، پیتر گراسکوف تحلیلگر ارشد موسسه اسپروت تاکید کرد: تشدید بحران بدهی جهان لزوم توجه سرمایه‌گذاران به بازار طلا و سرمایه‌گذاری در این بازار برای بلندمدت را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش وی افزود: سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید برای مواجهه با ریسک ناشی از افزایش بدهی‌های جهانی، بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به طلا اختصاص دهند.

این تحلیلگر برجسته گفت: طلا تنها سرمایه‌گذاری قابل اطمینان است آن هم در شرایطی که کشورهای مختلف با بدهی‌های شدید روبرو هستند.

در حالی که پس از انتشار آمارهایی که نشان از کند شدن روند رشد اقتصاد امریکا دارد و می‌تواند موید رویکرد فدرال رزرو امریکا در توقف افزایش نرخ بهره باشد ارزش دلار اندکی کاهش یافته است، قیمت طلا امروز افزایش داشت. قیمت هر اونس طلا روز جمعه با 0.16 درصد افزایش به 1314 دلار و 66 سنت رسید. قیمت فلز زرد در جلسه گذشته با نیم درصد افزایش مواجه بود و به بالاترین رقم از 30 ژانویه تاکنون رسید. قیمت طلای امریکا نیز امروز 0.27 درصد رشد داشت و به 1317 دلار و 50 سنت رسید. میزان خرده فروشی در امریکا در ماه دسامبر شاهد بیشترین کاهش در طی بیش از 9 سال گذشته بود که این مساله نشان‌دهنده افت فعالیت‌های اقتصادی در پایان سال 2019 است.

عامل دیگری که موجب تضعیف احساس سرمایه‌گذاران شد، آمارهای دیگری بود که نشان‌دهنده افزایش غیرمنتظره تعداد شهروندان متقاضی دریافت مقرری بیکاری در هفته گذشته و همچنین دومین کاهش ماهیانه متوالی قیمت تولید‌کننده در ماه ژانویه بود.

 این آمارها می‌تواند موید موضع فدرال رزرو در زمینه توقف روند افزایش نرخ بهره باشد.واندانا بهاراتی تحلیلگر بازار طلا گفت: بازار در انتظار پیشرفت در مذاکرات تجاری میان امریکا و چین است. با توجه به مدت طولانی نگرانی‌ها در مورد تنش‌های تجاری میان امریکا و چین، سرمایه‌گذاران دقیقا نمی‌دانند قیمت طلا به چه سمتی حرکت خواهد کرد.

  قیمت طلا در بازار جهانی افزایش یافت

در حالی که پس از انتشار آمارهایی که نشان از کند شدن روند رشد اقتصاد امریکا دارد و می‌تواند موید رویکرد فدرال رزرو امریکا در توقف افزایش نرخ بهره باشد ارزش دلار اندکی کاهش یافته است، قیمت طلا امروز افزایش داشت. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۶ درصد افزایش به ۱۳۱۴ دلار و ۶۶ سنت رسید. قیمت فلز زرد در جلسه گذشته با نیم درصد افزایش مواجه بود و به بالاترین رقم از ۳۰ ژانویه تاکنون رسید. قیمت طلای امریکا نیز امروز ۰.۲۷ درصد رشد داشت و به ۱۳۱۷ دلار و ۵۰ سنت رسید. عصر روز جمعه نیز اونس جهانی به 1319 دلار رسید که پیش بینی می‌شود با این روند، روی افزایش نرخ طلا و سکه نیز اثرگذار باشد.

    بازگشت دلار به روند صعودی

با انتشار آمار جدید از وضعیت مطلوب نرخ تورم در امریکا، ارزش دلار در برابر همتایانش تقویت شد.

به گزارش رویترز، وزارت کار امریکا در گزارشی اعلام کرد که شاخص بهای مصرف‌کننده این کشور در ماه ژانویه برای سومین ماه متوالی بدون تغییر باقی مانده است. همچنین نرخ تورم امریکا با توجه به کاهش بهای بنزین در سطح پایین باقی مانده است.

انتشار این آمار در معاملات باعث تقویت انتظارات از اتخاذ سیاست انقباضی توسط بانک مرکزی امریکا شد و ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش تقویت شد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۱۶ درصد افزایش در سطح ۹۶.۸۶۳ واحد قرار گرفت.

هر یورو به ۱.۱۳ دلار کاهش یافت. کرون سوئد و دلار نیوزلند تنها ارزهای مهمی بودند که ارزش آنها در برابر دلار تقویت شد؛ به گونه‌ای که هر دلار نیوزلند با ۱.۳۷ درصد افزایش به ازای ۰.۶۸۳ دلار مبادله شد و هر دلار به ۹.۲۱۵ کرون سوئد رسید که در مقایسه با روز قبل نشان‌دهنده ۰.۴۸ درصد کاهش قیمت است.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد دلار چهارمین ارز جهانی است که قیمت فعلی‌اش بیش از ارزش ذاتی آن است و لیر ترکیه ارزان‌ترین ارز جهان معرفی شده است.

دویچه بانک آلمان در گزارشی با مدل‌سنجی ارزش ذاتی و بازار ارزهای معتبر جهانی با استفاده از شاخص قدرت خرید و ارزیابی‌های مبتنی بر سرمایه و مبتنی بر تجارت این ارزها اعلام کرد که بین جریانات سرمایه‌ای و حساب تجاری با ارزش معاملاتی ارزها رابطه معناداری وجود دارد.

بر این اساس، بات تایلند گران‌ترین ارز جهانی است و حباب قیمتی آن بیش از هر ارز دیگر مهم در جهان بالاست. پس از بات، دلار نیوزلند و رئال برزیل به عنوان دومین و سومین ارزهای گران جهان معرفی شده‌اند و دلار امریکا، کرون جمهوری چک، یوان چین، وون کره جنوبی، فرانک سوییس و دلار استرالیا و سنگاپور به ترتیب در رده چهارم تا دهم گران‌ترین ارزهای جهان ایستاده‌اند.

از طرف دیگر، لیر ترکیه به عنوان ارزان‌ترین ارز جهان معرفی شده است و پزوی کلمبیا، کرون سوئد، رینگت مالزی، دلار کانادا، پزوی فیلیپین، پوند انگلیسف پزوی مکزیک، پزوی شیلی و کرون نروژ، در رده‌های دوم تا دهم ارزان‌ترین ارزهای جهان ایستاده‌اند.

سال گذشته و پس از تشدید مناسبات امریکا و ترکیه به دنبال بازداشت یک کشیش امریکایی که ترکیه وی را به جاسوسی متهم کرده بود، امریکا تحریم‌هایی علیه دو وزیر ترک اعمال کرد که به دنبال این اتفاق، لیر ترکیه ۲۸ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد و رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه منتهی به ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ به منفی ۱.۱ درصد کاهش یافت.

در حال حاضر هر دلار امریکا به ازای ۳۱.۴۱۴۱ بات، هر یورو به ازای ۳۵.۵۴۶۰ بات، هر پوند به ازای ۴۰.۵۸ بات و هر فرانک به ازای ۳۱.۳۸۷۲ بات معامله می‌شود.

 

 

 

ارسال نظر