گرایش مردم به خرید نقره به جای طلا

۱۳۹۷/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۶۷
گرایش مردم به خرید نقره به جای طلا

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

در شرایطی که کارشناسان و موسسات بین‌المللی پیش‌بینی افزایش نرخ اونس جهانی طلا را مطرح کرده‌اند و روز دوشنبه 22 بهمن 97 اونس جهانی به 1314دلار افزایش یافته، و همچنین در هفته‌های اخیر نرخ دلار به بالای 12 هزار تومان رسیده، برخی کارشناسان با توجه به افزایش نرخ طلا و سکه، از کاهش معاملات طلا و گرایش مردم به خرید نقره خبرداده و معتقدند که برخی کسب وکارهای مرتبط با طلا در حال تغییر وضعیت فعالیت خود از ساخت و فروش طلا به سمت کسب وکارهای دیگر هستند، و همچنین عده‌ای با توجه به افزایش نرخ مصنوعات طلا، در حال خرید فلزات گران بهای دیگر مانند نقره هستند.

به گزارش «تعادل»، روز یک‌شنبه ۲۱ بهمن و دوشنبه 22 بهمن، نرخ دلار در بازار تهران با قیمت بالای 12 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و نرخ خرید 12140 و فروش 12170 تومان اعلام شد. در صرافی ملی نیز نرخ خرید یورو 13600 و فروش 13700 تومان، نرخ خرید دلار 11600 و فروش 11700 تومان اعلام شده است. همچنین بر اساس قیمت‌های روز یک شنبه سامانه سنا نرخ دلار امریکا 11 هزار 819 تومان، یورو 13 هزار و 734 تومان، درهم 3هزار و 254 تومان، پوند 14 هزار و 502 تومان اعلام شد.

در بازار طلا نیز مظنه مثقال 17 عیار در بازار تهران 1 میلیون و 620 هزار، گرم طلای 18 عیار 374 هزار، سکه طرح جدید 4 میلیون و 270 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 270 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 380 و سکه گرمی 755 هزار تومان معامله شد. همچنین در جریان معاملات روز یک‌شنبه ۲۱ بهمن ۹۷، قیمت هر قطعه و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، به ۴ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۴ میلیون و ۸۵ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۲۷۹هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷۵۵ هزار تومان است.

     افزایش نرخ اونس جهانی

در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران نسبت به روند افزایشی طلا ابراز خوش‌بینی کرده و کاهش هفتگی این فلز ارزشمند را یک تصحیح قیمت قلمداد کردند. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۱ نفر یا معادل ۷۳ درصد افزایش قیمت طلا و دو نفر یا ۱۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و به همین تعداد نظری نسبت به روند قیمت طلا نداشتند.

از میان ۴۶۷ نفری که در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند، ۲۵۹ نفر یا ۵۵ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۲۹ نفر یا ۲۸ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش‌بینی کردند. ۷۹ نفر یا ۱۷ درصدی نیز نسبت به روند قیمت طلا نظری نداشتند. در نظرسنجی هفته گذشته حدود دو سوم از کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران نسبت به بالا رفتن قیمت طلا ابراز خوش‌بینی کرده بودند.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد در شرکت

SIA Wealth Management به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوشبین مانده و به کیتکونیوز گفت: به نظر می‌رسد تصحیح قیمت اخیر به پایان رسیده و طلا با موفقیت حمایت در سطح ۱۳۰۵ دلار را امتحان کرده است. با احتمال تعطیلی دوباره دولت امریکا، بن بست مذاکرات بریگزیت و ابهامات پیرامون مذاکرات تجاری امریکا و چین، مسائل زیادی وجود دارد که به نوسانات دامن زده و دارایی‌های مطمئنی مانند طلا را برای سرمایه‌گذاران جذاب نگه می‌دارد. کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز اظهار کرد: تا زمانی‌که طلا بالای سطح ۱۳۰۵ دلار بماند، انتظار دارد قیمت این فلز افزایش پیدا کند.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر بازار در شرکت پرایس فیوچرز با توجه به بهبود قیمت طلا در اواخر هفته گذشته، پیش‌بینی کرد قیمت طلا با وجود قوی ماندن ارزش دلار امریکا، افزایش پیدا کند و ادامه اختلافات تجاری امریکا و چین ممکن است خرید طلا به عنوان دارایی مطمئن را تقویت کند.

جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو نیز اظهار کرد روند طلا صعودی مانده و تصحیح قیمت کاهشی این فلز احتمالاً به پایان رسیده است. اما داروین نیوسام، تحلیلگر فنی مستقل با اشاره به الگوهای فنی، کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: شاخص دلار امریکا هفته گذشته به بالاترین حد در چهار هفته اخیر صعود کرد که به معنای فشارهای کاهشی بیشتر روی قیمت طلا است.

     مردم به سمت خرید نقره روی آورده‌اند

همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز در تحلیل وضعیت بازار گفت: بسیاری از واحدهای تولید مصنوعات طلا به دلیل بالا بودن قیمت تعطیل‌شده‌اند و کارگرها را به بیمه بیکاری معرفی کرده‌اند.

مهدی بهرمانی بابیان اینکه اتحادیه خانه صنفی بوده و وظیفه ما ایجاد و حفظ اتحاد لازم بین اعضا بوده که در این خصوص با وجود مشکلات زیاد بسیار موفق بوده‌ایم، اظهار داشت: وظیفه اتحادیه شناسایی واحدهای بدون پروانه و ساماندهی صنوف است، بطوری‌که یک هزار و 139 مورد پروانه کسب معتبر و 389 مورد پروانه در دست اقدام داریم.

به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز، در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل صنف طلا و جواهرفروشان بحث رکود اقتصادی و افزایش نرخ طلا بوده و سال جاری بی‌سابقه‌ترین سال در موضوع رکود بوده و میزان تولیدات و فروش سال جاری در حد صفر است.

بهرمانی با تأکید بر اینکه بازار طلای تبریز امروز به عنوان یکی از سه قطب تولید طلای کشور و دومین قطب نقره در کشور شناخته‌ شده است. وی با اشاره به گران شدن قیمت طلا، گفت: متأسفانه گران شدن طلا باعث شده تا مردم به سمت خرید نقره روی آورند و به‌موجب این مساله طلافروشان و طلاسازان، به سمت تولید و فروش نقره تغییر رسته می‌دهند، البته این موضوع با حمایت دولتمردان در بحث صادرات و رفع مشکلات می‌توان جایگاه اصلی طلا و نقره را احیا کنیم. رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز بابیان اینکه نگرش‌ها به سمت صنف طلا صنعتی نبوده درحالی که بخش طلا با صنعت فولاد تفاوت چندانی ندارد اما توجهی که دولتمردان به بخش فولاد دارند ذره‌ای به صنف طلا ندارند، امیدواریم با نگاه صنعتی دولت به بخش طلا شاهد شکوفا شدن اقتصاد مقاومتی و بدون نفت موثر باشد.

وی اضافه کرد: متأسفانه به نقش بنگاه‌های کوچک در پرورش پایه‌های اقتصادی توجه نشده است.

   مهم‌ترین مشکل صنف طلا مالیات بر ارزش‌افزوده است

بهرمانی با عنوان کرد این موضوع که مهم‌ترین مشکل این صنف مالیات بر ارزش‌افزوده است، گفت: متأسفانه 9 سال پیش بدون کارشناسی این موضوع تصویب شد و مواردی که قانون‌گذار در نظر گرفته بود به‌هیچ‌عنوان در اجرا انجام نگرفت. وی ادامه داد: متأسفانه ظلم بزرگی به صنف طلا شده و آن‌هم اینکه در دیگر صنوف فقط عمده‌فروشان شامل این قانون هستند ما متأسفانه در صنف طلا عمده‌فروشان و خرده‌فروشان مشمول هستند و همچنین در دیگر صنوف عمده‌فروشان شامل تبصره 6 بند ز شده‌اند و به‌جای فروش از سود مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت می‌شود اما مشکلات صنف طلا در جای خود باقی‌مانده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز خاطرنشان کرد: قطع یقین این قانون نیاز به اصلاح دارد و امیدواریم در ماه‌های پایانی سال نمایندگان رسیدگی کنند تا برای دهمین سال شاهد اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نباشیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با همکاری مسوولان استانی این موضوع پیگیری می‌شود اما به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم و بیشتر از رکود تعیین تکلیف بدهی‌ مالیات‌های سال‌های قبل مشکل‌ساز شده است. به گفته بهرمانی 20 رسته فعالیت در بحث فروش و تولید و خدمات در حوزه طلا وجود داشته و واحدهای تولید کد استاندارد دارند و باید کد را روی محصولات خود درج کنند در غیر این صورت برخورد می‌شود. وی ادامه داد: صنف طلا بسیار شفاف بوده و به‌راحتی محاسبه می‌کنند اما درصورتی‌که اجحافی در حق مشتری شود رسیدگی و پیگیری می‌شود.

     نزدیک به 15 درصد پروانه‌ها ابطال و تغییر رسته 15 درصد دیگر

رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز گفت: نزدیک 15 درصد پروانه‌ها ابطال و نزدیک 15 درصد نیز تغییر رسته داشته‌اند، بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل بالا بودن قیمت تعطیل‌شده‌اند و کارگرها را به بیمه بیکاری معرفی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: یک هزار و 100 کد شناسایی استاندارد در تبریز داشتیم که از این تعداد 250 واحد فعال هستند و برخی از این واحدهای فعال نیز تغییر رسته داده‌اند.

بهرمانی در رابطه با موضوع قاچاق و تأمین طلای بازار تبریز، گفت: متأسفانه موضوع قاچاق در همه دنیا وجود دارد اما تأمین طلا از طریق مشهد، کردستان انجام می‌شود و در‌خصوص طلای معدن اندریان و خاک‌شویی در تبریز و موضوع قاچاق به همه تولیدکننده‌ها اعلام‌شده به‌هیچ‌عنوان از این کارگاه‌ها کان‌سنگ خریداری نکنند و نیروی انتظامی برخورد می‌کند.

 

ارسال نظر