مخالفت همتی با اخذ مالیات از درآمد ارزی بانک مرکزی

۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۵۵۹
مخالفت همتی با اخذ مالیات از درآمد ارزی بانک مرکزی

نتیجه عملکرد ارزی بانک مرکزی حاصل از مالیات فروش ارز ۲۴۰۰ میلیارد تومان منفی است و منجر به رشد پایه پولی می‌شود

گروه بانک وبیمه|محسن شمشیری|

روز یکشنبه 7 بهمن 97، نرخ لحظه‌ای دلار 11هزار و 790 تومان و یورو 13 هزار و 700 تومان اعلام شد همچنین بر اساس اعلام قیمت‌های روز شنبه سامانه سنا دلار 11هزار و 733 تومان، یورو 13 هزار و 460 تومان و یوان 1 هزار و 791 تومان، پوند 15 هزار و 175 تومان، درهم 3253، و لیر ترکیه 2292 تومان تعیین شد

به گزارش «تعادل»، قیمت دلار در صرافی‌های بانک‌ها نیز با افزایشی نزدیک به ۴۰ تومان نسبت به روز شنبه، ۱۱ هزار و ۷۹۰ تومان تعیین شد و این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۷۴۰ تومان خریداری می‌کنند.قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان بود. ۵ صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲ هزار دلار امریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند. این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند. روز یکشنبه دلار در صرافی‌ها به قیمت ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان نیز فروخته شد.

همچنین نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای روز یکشنبه اعلام شد که برای هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال هر پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۴۳۵ ریال و هر یورو ۴۷ هزار و ۷۸۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

   حباب سکه ۵۱۰ هزار تومان شد

در بازار طلا نیز روز یکشنبه با تثبیت نرخ اونس جهانی طلا در سطح 1302 دلار و افزایش نرخ دلار، قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز شنبه افزایش اندکی داشت. برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت 4 میلیون و 180 هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 50 هزار تومان معامله شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 210 هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و 315 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 715 هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای 18عیار هم 374 هزار تومان او مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 618 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. محمد کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: وضعیت بازار نشان می‌دهد که قیمت‌ها کمی افزایش یافته و حباب قیمت سکه هم‌اکنون 510 هزار تومان شده است.

   دلار در بازار گران شد در بانک ارزان

در حالی که نرخ دلار در صرافی بانک‌ها روز هفتم بهمن با افزایش همراه بود، بانک‌ها نرخ خرید این نوع ارز را نسبت به روز قبل کاهش دادند. بانک مرکزی از نیمه نخست امسال مجوز خرید ارز از جمله دلار و یورو را به بانک‌ها داد و بانک‌ها از همان زمان نسبت به خرید این ارزها اقدام کردند؛ هرچند که رقم خرید ارز در ابتدا از سوی بانک‌ها بسیار پایین‌تر از بازار آزاد بود اما به تدریج بانک‌ها قیمت خرید دلار را افزایش دادند و به قیمت بازار نزدیک کردند.

نزدیک‌شدن نرخ دلار در بانک‌ها و بازار آزاد به گونه‌ای بود که گهگاهً نرخ خرید دلار در بانک بالاتر از بازار آزاد بود. همان‌طور که روز گذشته نیز بانک‌ها هر دلار امریکا حدود ۲۰۰ تومان گران‌تر از صرافی‌های بانکی خریدند. اما با وجود افزایش قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانک‌ها نسبت به روز گذشته، بانک‌ها نرخ خرید دلار را کاهش داده و هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۶۸۳ تومان می‌خرند. از سوی دیگر نرخ خرید یورو در بانک‌ها امروز ۱۳ هزار و ۳۳۱ تومان اعلام شده و قیمت پوند انگلیس ۱۵ هزار و ۴۳۳ تومان است.

این در حالی است که بر اساس اعلام بانک مرکزی تا ساعت 12، نرخ خرید دلار در صرافی‌های بانک‌ها ۱۱ هزار و ۷۴۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۱ هزار و ۷۹۰ تومان است. در این صرافی‌ها هر یورو نیز با قیمت ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری و ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته می‌شود.

از سوی دیگر شعب ارزی بانک‌های عامل ارز مسافرتی می‌توانند در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها به متقاضیان ارز ارایه کنند.بر اساس اعلام شعب این بانک‌ها، هر یوروی مسافرتی ۱۳ هزار و ۷۲۱ تومان بدون احتساب کارمزد به متقاضیان ارایه می‌شود که این رقم با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۴ هزار تومان می‌رسد.

   مخالفت با مالیات بر در آمد ارزی

نمایندگان مجلس پس از مخالفت رییس کل بانک مرکزی با بند مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای ارزی این بانک، با ارجاع این بند به کمیسیون تخصصی برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

رییس کل بانک مرکزی گفت که نتیجه عملکرد ارزی بانک مرکزی، ۲۴۰۰ میلیارد تومان منفی است. عبدالناصر همتی در جلسه علنی و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷، اظهار کرد: در اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۷، معادل ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود از بابت خرید و فروش ارز برای بانک مرکزی پیش‌بینی شده که اگر تصویب شود بانک مرکزی بابت سودی که برایش محقق نشده است مالیات پرداخت کند، همین باعث افزایش ۶ تا ۷ درصدی پایه پولی و نقدینگی در پایان سال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه عملکرد ارزی بانک مرکزی 2400 میلیارد تومان منفی است لذا ما اصلا چنین درآمدی نخواهیم داشت و گذاشتن چنین مبلغی در بودجه بانک مرکزی اشتباه است و منجر به افزایش پایه پولی می‌شود. محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت که این درآمد قابل احصا خواهد بود. در قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ پیش‌بینی شده بود که شرکت‌های دولتی و بانک‌ها که در بودجه برای آنها سود ویژه پیش‌بینی می‌شود موظف به واریز مالیات علی‌الحساب و سود سهام علی‌الحساب مصوب به صورت یک دوازدهم در هر ماه هستند که در بند ۶ ماده واحده طرح اصلاح بودجه نیز بانک مرکزی مشمول این قانون عنوان شده بود که البته پس از اظهارات رییس کل بانک مرکزی ابقای این حکم در اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۷ به تصویب نرسیده و این بند برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد. به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه، ۷ بهمن ماه مجلس، در جریان بررسی بند ۶ طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، پس از استماع اظهارات مخالفان و موافقان با ارجاع این بند برای بررسی و اصلاحات بیشتر با ۱۴۸ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. بند ۶ طرح مذکور در رابطه با این بود که بانک مرکزی همانند دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها نسبت به واریز مالیات علی الحساب و سود سهام بودجه مصوب به صورت یک دوازدهم در هر ماه اقدام کند. در این رابطه، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با مخالفت نسبت به بند ۶ طرح اصلاح قانون بودجه ۹۷، گفت: در این طرح ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود از بابت خرید و فروش ارز برای بانک مرکزی پیش بینی شده که قطعا اگر این بند در مجلس تایید و تصویب شود بانک مرکزی مجبور است که بابت سود محقق نشده، مالیات بپردازد. وی ادامه داد: اجرای بند ۶ طرح اصلاح قانون بودجه ۹۷ قطعا موجب افزایش ۶ تا ۷ درصدی پایه پولی و نقدینگی در پایان سال می‌شود. همتی با بیان اینکه نتیجه عملکرد ارزی بانک مرکزی حدود دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منفی بوده است، گفت: به هیچ‌وجه بانک مرکزی به درآمدهای پیش بینی شده مجلس دست نخواهد یافت و قطعا در نظر گرفتن چنین اعتباراتی در بودجه برای بانک مرکزی اقدامی اشتباه است. در ادامه این نشست، محمد حسینی سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در دفاع از مصوبه این کمیسیون گفت: از نظر کمیسیون درآمدهای پیش بینی شده در طرح اصلاح قانون بودجه ۹۷ برای بانک مرکزی قابل تحقق است و ما با تصویب بند ۶ این طرح در مجلس زمینه را برای احصا شدن این درآمدها و اعتبارات فراهم می‌کنیم.


  ونزوئلا به دنبال انتقال طلاهای بلوکه شده خود از انگلیس

ذخایر طلای ونزوئلا در انگلیس، بخش بزرگی از ذخایر طلای این کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، منابع آگاه گفته‌اند که دولت ونزوئلا به دنبال یافتن راهی برای بازپس‌گیری طلاهای خود در انگلیس است که پیش‌تر با مخالفت بانک مرکزی انگلیس برای انتقال آنها مواجه شده بود. بلوکه کردن ذخایر طلای ونزوئلا توسط انگلیس پس از آن صورت می‌گیرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ از کشورهای جهان خواستند منابع درآمد دولت فعلی ونزوئلا را قطع کنند. انگلیس به همراه امریکا و برخی از کشورهای امریکای لاتین اعلام کرده است خوان گایدو را رییس‌جمهور ونزوئلا می‌داند. نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا که اقتصاد کشورش در دوران مدیریت او وارد بحران بی‌سابقه‌ای شده با تقاضاها برای ترک قدرت مخالفت کرده است. مقامات امریکایی در تلاش‌اند تا دارایی‌های ونزوئلا در خارج از این کشور را در اختیار گایدو قرار دهند. ذخایر طلای ونزوئلا در انگلیس، ۱.۲ میلیارد دلار از کل ۸ میلیارد دلار ذخایر این کشور را تشکیل می‌دهد. بخش دیگری از این طلاها در ترکیه نگهداری می‌شود. انتقال ذخایر طلا در هفته‌های اخیر یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت ونزوئلا بوده است. کالیکستو اورتگا، رییس بانک مرکزی ونزوئلا چند روز پیش به لندن رفت تا مقامات انگلیسی را در خصوص انتقال این طلاها مجاب کند. یکی از مقامات دولت ونزوئلا که خواسته نامش فاش نشود به بلومبرگ گفته است که بانک‌های ونزوئلایی از همکاری با انگلیس منع شده‌اند.

 

ارسال نظر