31 درصد شرکت‌های بیمه در سطح توانگری دو و چهار هستند

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۲۸

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

 بیمه مرکزی، اطلاعات توانگری مالی ۲۹ شرکت بیمه ایرانی برای سال مالی جاری (که در مارس ۲۰۱۹ پایان می‌پذیرد) را اعلام کرد. بر این اساس، 20 شرکت دارای سطح توانگری ۱ با نمره شاخص بالای 100 هستند که به معنای توانمندی این شرکت‌ها برای تحقق تعهدات خود نسبت به بیمه گزاران است. همچنین هشت شرکت در سطح توانگری2 با شاخص 70 تا 100 قرار دارند و یک شرکت نیز در سطح توانگری 4 با نمره 38 قرار داشته است. براین اساس 69 درصد شرکت‌های بیمه در سطح یک توانگری، 27.5 درصد سطح توانگری 2 و 3.5 درصد در سطح توانگری چهار هستند.

به گزارش «تعادل»، بیمه مرکزی، بسته به نسبت حاشیه توانگری مالی (SMR) شرکت‌های بیمه گران را به سطوح مختلف تقسیم‌بندی کرده است. به بیان آماری هر چه ارقام SMR بیشتر باشد، توانگری مالی شرکت‌های بیمه یا همان توان آنان برای پوشش ریسک‌ها بیشتر است. شرکت‌های بیمه دارای سطح توانگری ۱ شامل نام‌های تجاری آسیا (۱۰۷)، دانا (۱۱۰)، البرز (۱۰۱)، پارسیان (۱۰۰)، ملت (۲۶۶)، نوین (۱۷۲)، پاسارگاد (۱۲۲)، کارآفرین (۱۰۱)، کوثر (۱۰۰)، ما (۲۲۷)، سرمد (۱۳۱)، امید (۱۲۰)، ایران معین (۲۶۶)، آسماری (۱۱۳)، حکمت صبا، تجارت نو، خاورمیانه و شرکت اتکایی امین (۱۵۹۲) میلیارد تومان است

شرکت اتکایی امین بالاترین رقم حاشیه توانگری را به خود اختصاص داد و از ۷۸۴ در سال ۲۰۱۷ به ۱۵۹۲ در سال ۲۰۱۸ رسید. شرکت‌های معلم (۷۷)، رازی (۷۵)، سینا (۸۶)، تعاون (۸۳)، دی (۷۳) و آرمان (۸۰) سطح توانگری ۲ را کسب کردند و آمار شرکت‌های معلم و سینا حاکی از آن است که این شرکت‌ها، چهار سال متوالی هیچ نوع تغییری در توانگری مالی خود نداشته‌اند.

همچنین، شرکت‌های حافظ و میهن که سطح توانگری مالی آنان در سال گذشته، ۴ بود، در سال جاری به سطح ۲ ارتقا یافته‌اند. دفتر نظارت مالی بیمه مرکزی، شرکت‌های سطح ۲ توانگری را ملزم کرده است تا طرح سه ساله خود را برای بهبود سلامت مالی خود تدوین کنند. ناظر بیمه ایران درصدد صدور مجوز برای افزایش سرمایه در این شرکت‌ها است. بر اساس داده‌های بیمه مرکزی، هیچیک از شرکت‌های بیمه در سطح توانگری ۳ در سال ۲۰۱۸ قرار نگرفتند. نسبت توانگری مالی شرکت بیمه ایران، تنها شرکت دولتی حاضر در این کشور، از ۲۸ در سال ۲۰۱۷ به ۳۸ در سال ۲۰۱۸ رسید. با وجود این بهبود، شرکت بیمه ایران ۳۰ درصد از کل بازار بیمه را در دست دارد و برای دومین سال پیاپی در سطح ۴ توانگری مالی قرار گرفته است.  سطح ۴ برای شرکت بیمه ایران، به معنای آن است که شرکت مذکور توان تحقق تعهدات خود را بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد دارد. همچنین، برای هر بند از آیین نامه توانگرى، دفتر نظارت مالی بیمه مرکزی، اقدامات تنبیهی فوری برای شرکت‌های سطح چهار در نظر گرفته است که شامل کاهش توان صدور بیمه نامه، حذف پاداش مدیران ارشد و به تعلیق در آوردن سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی می‌شود. اما شرکت بیمه ایران، سهم قابل توجهی از بازار بیمه محلی را داراست و حذف صدور برخی بیمه نامه‌ها، هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد؛ به ویژه با لحاظ این واقعیت که شرکت بیمه ایران، تنها بیمه‌گری است که قانونا موظف به صدور بیمه خودرو است اما دیگر شرکت‌ها، این الزام قانونی را ندارند. غلامرضا سلیمانی، رییس کل بیمه مرکزی پیشنهاد داده است که حذف پر تفوی‌های زیان‌آور و تغییر برخی رویه‌ها به شرکت بیمه ایران کمک می‌کند تا توانگری خود را بهبود بخشند.

بر اساس گزارشی از کپیتال اینتلیجنت، شرکت رتبه‌بندی جهانی، صنعت بیمه ایران همچنان سطح بالایی از گسستگی را تجربه می‌کند و ویژگی اصلی آن  وضعیت غالب شرکت بیمه ایران، تنها شرکت بیمه دولتی، با ۳۸ درصد سهم در سال ۲۰۱۷ در بازار این کشور است. همچنین  این شرکت به حضور متعدد بیمه گران کوچک‌تر نیز به عنوان عامل دیگر این گسستگی اشاره می‌کند. این شرکت‌های کوچک در تلاش هستند تا به حجم بحرانی برسند تا بتوانند هزینه‌های خود را پوشش دهند و این سبب می‌شود تا فضای رقابتی شدیدی ایجاد شود. بیشتر بیمه گران ایران وابسته به رشته بیمه خودرو هستند. در ایران، بیمه مسوولیت شخص ثالث خودرو وابسته به تعرفه قیمت دولتی است و مبتنی بر ریسک نیست و اغلب، این مقوله سبب خسارت‌های فنی پذیره نویسی شده که تاحدی با درآمد سرمایه‌گذاری تعدیل می‌شود.

آگاهی از توانگری مالی شرکت‌های بیمه برای مشتریان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نهاد ناظر عمدتا به منظور توجه به حقوق مردم و بیمه گذاران نسبت به انتشار اطلاعات آن اقدام می‌کند تا تصمیم‌گیری را برای مخاطبان شرکت‌های بیمه تسهیل کند.

 

ارسال نظر