سایه بودجه بر سر قیمت ارز

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۰۰:۳۵:۳۶
کد خبر: ۱۳۸۰۵۶
سایه بودجه بر سر قیمت ارز

یوسفیان ملا: قیمت واقعی دلار 8 هزار تومان است

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

روز یک‌شنبه ۳۰ دی ماه 97  سامانه سنا نرخ لحظه‌ای دلار 11هزار و 450 تومان و یورو 13 هزار و 250 تومان اعلام کرد.  همچنین بر اساس قیمت‌های روز شنبه سامانه سنا نرخ دلار 11 هزار و 371 تومان، یورو 13هزار و 60تومان، درهم 3هزار و 144 تومان، یوان 1هزار و 706 تومان وپوند 14 هزار و 824 تومان، لیر ترکیه 2202 تومان اعلام شد .

به گزارش تعادل، قیمت دلار در ادامه پیشروی چند روز اخیر خود روز یک شنبه نیز افزایشی اندک را تجربه کرد تا به 12 هزار تومان نزدیک شود و در بازار آزاد به نرخ 11700 تومان معامله شد و در برخی ساعات نیز  ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد. از سوی دیگر نرخ خرید دلار در بانک‌ها تغییر چندانی نداشت و ۱۱ هزار و ۳۳۴ تومان باقی ماند و یورو در بانک‌ها نیز با ثبات همراه بود به طوری‌که قیمت خرید هر یورو در روز شنبه ۱۲ هزار و ۹۲۶ تومان بود و روز یک‌شنبه نیز با همین قیمت از سوی بانک‌ها خریداری می‌شود. بانک‌ها روز یک‌شنبه هر پوند انگلیس را نیز با اندکی افزایش نسبت به روز شنبه ۱۴ هزار و ۵۹۰ تومان می‌خرند.

نرخ رسمی ۴۷ ارز  نیز برای هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس بدون تغییر ۵۴ هزار و ۷۴ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۷۵۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

همچنین نرخ فروش هر یورو مسافرتی در شعب ارزی بانک‌های عامل نیز روز یک‌شنبه ۱۳ هزار و ۲۷۵ تومان است که با احتساب کارمزد بانک عامل و بانک مرکزی به حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد. شعب ارزی بانک‌های تجارت، سامان، ملی، ملت و پارسیان همچنین می‌توانند ارز مسافرتی را تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها در صورت کامل بودن مدارک مسافران بفروشند.

براساس اعلام بانک مرکزی ایران، نرخ خرید و فروش دلار در بازار آزاد نسبت به روز گذشته هیچ تغییری نکرده و هر دلار آمریکا در بازار آزاد ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته و ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌شود. همچنین نرخ فروش هر یورو در بازار آزاد ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت خرید آن ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان است. بر اساس اعلام صرافی‌ها، هر لیر ترکیه ۲۱۰۰ تومان، درهم امارات ۳۱۰۰ تومان و پوند انگلیس ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان است.

همچنین روز یک شنبه در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز شنبه افزایش داشت برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت 4 میلیون و 10  تا 4 میلیون 70 هزار تومان هزار تومان معامله می‌شد.

هر قطعه نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 60 تا 2 میلیون و 90  هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و  260 هزار تومان تا 1 میلیون و 280 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 685 هزار تومان فروخته ‌شد. هر گرم طلای 18عیار هم 366 هزار تومان ارزش‌گذاری شده  و مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 588 هزار تومان دادو ستد شد.  ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با توجه به تعطیلی یک‌شنبه با قیمت 1282 دلار اعلام شده است  کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر معتقد است: بازار شرایط عادی دارد و تقاضای جدیدی در بازار ایجاد نشده است به همین دلیل است که حباب سکه در ۳۷۰ هزار تومان ثابت بوده است. همچنین معمولا پس از تعطیلات کریسمس نرخ سکه کاهش می‌یابد اما  برخی شاخص‌های اقتصادی مانند شاخص بورس موجب تقویت نرخ ارز و سکه شده است.

     قیمت واقعی دلار در کشور ۸ هزار تومان است

در ارتباط با علت توقف روند کاهشی قیمت ارز در کشور عزت الله یوسفیان ملا گفت: یکی از دلایل اصلی این امر آن است که موضوع سیاست بر قیمت ارز در کشور همچنان سایه افکنده است و تا زمانی که ارز سیاسی باشد با یک سخنرانی و یا یک موضع‌گیری شاهد این افزایش و کاهش خواهیم بود و سایه بودجه نیز بر نرخ ارز و سکه و طلا سنگینی می کند.

وی با بیان اینکه در 13 آبان 1397 که قرار بود تحریم‌های آمریکا علیه ایران بار دیگر آغاز شود گفت: مشاهده کردیم که در قیمت ارز تغییراتی ایجاد نشد ولی قبل از آن شاهد تغییر و نوسان زیادی در قیمت ارز بودیم و این همه ناشی از تاثیر سیاست بر افزایش و یا کاهش قیمت ارز در کشور است.

وی ادامه داد: این در حالی است که گردش مالی در کشور باید قیمت واقعی ارز را تعیین کند .یوسفیان ملا با بیان اینکه در حال حاضر نیز عده‌ای در بازار منتظر این هستند که ببینند در لایحه بودجه 1398 قیمت ارز و نفت به چه میزان تعیین می شود و این موضوع نیز خود تاثیراتی بر قیمت این روزهای ارز داشته است، افزود: بر اساس بررسی‌هایی که ما در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انجام داده ایم، معتقدیم قیمت واقعی ارز در کشور هفت الی هشت هزار تومان است .

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید مجدد مبنی بر اینکه تا زمانی که سایه سیاست بر قیمت ارزحاکم باشد شاهد این نوسان  خواهیم بود ادامه داد : باید تعیین قیمت ارز را از شرایط دستوری و بخشنامه ای خارج کنیم و اجازه دهیم که گردش اقتصادی و مالی قیمت ارز را در بازار تعیین کند و دولت نیز نباید به این میزان با ارز به صورت دستوری برخورد کند. تصور می کنم بعد از تصویب بودجه 1398و ابلاغ آن به دولت شاهد یک آرامش نسبی در بازار ارز باشیم .

     اتحادیه طلاوجواهر تهران مسئول معاملات سکه ثامن نیست

همچنین رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید که این اتحادیه هیچگونه مجوزی را در زمینه معاملات سکه ثامن ارائه نداده است.

آیت محمدولی درخصوص ادعای وکیل مدافع شاکیان پرونده سکه ثامن که اعلام کرده بود «اتحادیه طلا و جواهر مهم‌ترین مُبلغ سکه ثامن بود» گفت: وظیفه وکیل مدافع شاکیان پرونده سکه ثامن دفاع از حقوق موکلان خود است و اینکه اعلام کرده اتحادیه طلا و جواهر تهران برای گریز از مسئولیت قانونی برخی از صحبت ها را به مالباختگان سکه ثامن ارائه کرده است صحت ندارد.

وی با بیان اینکه اتحادیه طلا و جواهر مقابل مالباختگان سکه ثامن نایستاده بلکه در کنار آنها قرار گرفته است، افزود: مالباختگان از نظر اقتصادی با ضرر زیادی مواجه شده اند بنابراین مسئولان باید به هر روشی که می‌توانند به آنان کمک کنند.

محمدولی با تاکید بر آنکه «هیچ مدرکی از اتحادیه طلا و جواهر تهران به منظور فعالیت سکه ثامن وجود ندارد»، خاطرنشان کرد: سال 92 این اتحادیه قراردادی را برای مدت زمان کوتاهی به منظور اطلاع رسانی اقدامات اتحادیه با فردی منعقد کرد که آن فرد اقدامات مربوط به تبلیغات سایت سکه ثامن را انجام داده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص اعتراض مالباختگان سکه ثامن مبنی بر برداشتن تبلیغات سکه ثامن از سایت اتحادیه طلا و جواهر گفت: این سایت در اختیار ما نبوده که بخواهیم تبلیغات سکه ثامن را از روی سایت برداریم بلکه این اقدام از سوی فردی که مسئولیت این سایت را برعهده داشته صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ما اقدامی را که در چارچوب قانون باشد برای مالباختگان انجام خواهیم داد و در صدد هستیم تا مشکلات این افراد هر چه زودتر از سوی دستگاه قضایی برطرف شود و تصمیمی را اتخاذ کند که به نفع مالباختگان باشد.

محمدولی گفت: مسئولیت معاملات سکه ثامن و مجوزی که به منظور این فعالیت صادر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه کسب و کار مجازی بوده است بنابراین این موضوع هیچ گونه ارتباطی به اتحادیه طلا و جواهر تهران ندارد. دادستان تهران چندی پیش در حاشیه نشست با رئیس اتاق تعاون ایران درباره آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن با بیان اینکه در این پرونده تاکنون حدود چهارهزار نفر شکایت کرده‌اند اظهارداشت: عده‌ای با تبلیغات، کاری را راه اندازی و اعتماد مردم را جذب می‌کنند و بعد از چند وقت یا متواری شده یا اموال موجود تکافوی بدهی‌های آنها را نمی‌دهد.

به گفته عباس جعفری دولت آبادی در پرونده سکه ثامن با بدهی ٢٥٠ میلیارد تومانی، حدود صد میلیارد تومان موجود است. مدیرعامل شرکت معروف به سکه ثامن که گفته شده بود پس از کلاهبرداری از کشور خارج شده، بنا براعلام پلیس 14 مهر امسال با همکاری پلیس بین الملل بازداشت و به کشور بازگردانده شد؛ همسر وی نیز یک روز پس از آن در فرودگاه تبریز بازداشت شد.

     تحلیل موسسه «تی‌دی‌اس» درباره قیمت طلا

موسسه تی دی اس در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است قیمت طلا و سایر فلزات صنعتی با ارزش در سال جاری با افزایش روبرو خواهد شد.

تحلیلگران موسسه تی دی اس بر این باورند که اظهارات رئیس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر رویکرد صبورانه برای افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده می‌تواند یک عامل مثبت برای افزایش قیمت طلا و افت ارزش دلار طی ماه های آینده باشد.

بر اساس این گزارش اجرای سیاست های محرک پولی و مالی از سوی دولت چین برای کمک به رشد اقتصادی نیز یک عامل مثبت برای قیمت طلا طی ماه های آینده به شمار می رود.

تحلیلگران موسسه تی دی اس تاکید کردند: توافق احتمالی بین آمریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تجاری نیز می تواند به نفع تقاضا و قیمت طلا باشد.

البته نگرانی های زیادی درباره اوضاع اقتصادی جهان در سال 2019 وجود دارد که می تواند بر قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی موثر باشد.تحلیلگران پیش‌بینی می کنند که فدرال رزرو آمریکا امسال نهایتا یک یا دو بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

 

 

ارسال نظر